Minea kryptovalutor 2018?

Permalänk

Minea kryptovalutor 2018?

Tjena sweC, har tänkt på att bygga ett mining-rigg. Min budget ligger runt 15k. Jag undrar om jag kan gå med profit genom mining, vad ska man minea nuförtiden och vad ska jag köpa för mining-rigg? Har hört att amd krafikkort är bra. Alla svar uppskattas tack

Permalänk
Medlem

1060 kort är nog mest prisvärda för den budgeten. Skall du köpa allt nytt så blir det klart dyrare. Du kan givetvis byta delar då detta bara är ett förlag. Snåla dock inte på nätaggregatet då det är den viktigaste komponenten.

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3853855 - Asus GeForce GTX 1060 Dual OC 2xHDMI 2xDP 3GB - 1888kr
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4097535 - Asus Prime Z270-P - 1000kr
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3339317 - G4400 - 500kr
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3330353 - Corsair RM850X 850W - 1390kr
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4151289 - Crucial Ballistix Sport LT White DDR4 2x4GB - 950kr
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3706561 - Kingston SSDNow UV400 SUV400S37 120GB - 600kr
6st PCI risers - 400kr

6 x 1888 = 11328+1000+500+1390+950+600+400 = 16168kr

Med denna rig borde du kunna mina med 1800 sols/s equihash. Kolla lönsamheten här: https://whattomine.com

Permalänk

@FiftyFifty: Ser bra ut, men det finns ju även gtx 1060 6gb istället för 3gb. Dock är det dyrare, men tror du det blir bättre med färre kort fast 6gb ist för 3gb?

Permalänk
Medlem
Skrivet av godzlindauu:

@tsd: Ser bra ut, men det finns ju även gtx 1060 6gb istället för 3gb. Dock är det dyrare, men tror du det blir bättre med färre kort fast 6gb ist för 3gb?

Kör på 6gb, på många valutor är minnet avgörande då DAG filen måste läsas in. När den blir över 3gb kommer du inte längre kunna mina.

Permalänk
Medlem

Du kan köpa 5st 6gb kort men då blir det dyrare och mindre sols/s. Fördelen är att dom har bättre andrahandsvärde och kan mina andra coins bättre.

Permalänk
Medlem

@DozeN: Spelar ingen roll för equihash

Permalänk

@FiftyFifty: Men är equihash bättre än tex zcash eller ethereum? För på den där whattomine siten, min site bara buggar o säger att eth hr måste vara mer än 0?

Permalänk
Medlem

@godzlindauu: Zcash använder equihash. Skriv in 6st 1060 på sidan och tryck på calculate. Du borde kunna få ut 1800sol/s med denna rigg med rätt oc inställningar.

Permalänk

@FiftyFifty: Hittade felet! Man behövde trycka på 1060, jag skrev bara in 6 i boxen. Tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av FiftyFifty:

@DozeN: Spelar ingen roll för equihash

Vem har sagt att han ska minea equihash?

Permalänk

@FiftyFifty: Btw, tror du att ramet spelar roll? Eller kan jag sänka det från 8gb till 4gb?

Permalänk

@DozeN: Ingen, bara ett tips. Däremot kan det vara det man går mest profit på med 1060s

Permalänk

@DozeN: Vilka valutar kommer detta innebära?

Permalänk
Medlem
Skrivet av godzlindauu:

@DozeN: Vilka valutar kommer detta innebära?

det är eth isf som kommer passera 3gb i dag size någon gång 2018. Om 3gb är mycket billigare kör på de, inte säkert att eth kommer vara profitable ens om ett halvår

Permalänk
Medlem

@DozeN: Ingen. Men du får gärna sätta ihop en rigg som betalar av sig snabbare med den budgeten.

Permalänk
Medlem

@godzlindauu: Du kan köra med 4GB ram.

Permalänk

@FiftyFifty: k! Tack för all hjälp! Får se om det blir av eller ej, men tack!

Permalänk

System-minnet spelar roll om du inte kommer köra med en disk.
Min rigg har 6 kort och kräver 48gb virtuellt minne pga att mitt 4gb ram ej räcker. (gäller dock en specifik motor med namnet CAST-XMR)

Visa signatur

Strix 1080 ti
Intel i7 7700k
DDR4 16GB 3200mhz

Permalänk

@rockstone: Men tror du att 8gb räcker?

Permalänk
Medlem

Inte helt enkelt att välja rätt kort när det är så många parametrar. Jag får ju helt klart bäst ROI på 1060/3 men det är ju jobbigt att ha många kort också. Har inte testat några 1060/6 men jag uppskattar att det blir något längre ROI.

Ett 1060 kräver enbart en 6-pins kontakt för ström vilket gör det enkelt att driftsätta.

Har också utvärderat RX Vega och RX 570 på senare tid men dessa kort strular mycket mer då de kräver så mycket mer tid fast jag tror potentialen är högre!

Min nuvarande favorit är annars 1070Ti.

Helt galet vad betalt man fått denna veckan på Nist5-algoritmen (nicehash). En algoritm som inte ens ser ut att finnas på whattomine.

Permalänk

@dblade: Så det du säger är att jag borde köpa 1070ti o mina nicehash?

Permalänk
Medlem

Jag sitter på ett 1080 grafikkort, el och grejer ingår i min hyra, borde jag kanske låta min dator stå på när jag är på jobbet/på natten och köra nicehash? sliter det mycket på grejerna?

Permalänk
Medlem
Skrivet av greken91:

Jag sitter på ett 1080 grafikkort, el och grejer ingår i min hyra, borde jag kanske låta min dator stå på när jag är på jobbet/på natten och köra nicehash? sliter det mycket på grejerna?

Låt den stå på och minea definitivt. Sliter inte nämnvärt, korten idag är gjorda för att hålla.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DozeN:

Låt den stå på och minea definitivt.

Varför har jag inte tänkt på det för, det ska jag absolut fixa när jag kommer hem, har en htpc (inte några tunga grejer) men den får garanterat stå och gör detta också, många bäckar små

Permalänk
Medlem

Finns open-air chassi att köpa någonstans i sverige?
Kikar på prodeff.com men de verkar inte ha 6 gpu-riggen i lager..

Visa signatur

Chassi: DAN A4 | MB: ASUS VI Impact | GPU: Titan X | CPU: 4770K | RAM: 2x8GB Corsair Vengeance | SSD: Samsung 830 512GB | Skärm: ASUS Swift IPS

Permalänk
Medlem
Skrivet av greken91:

Varför har jag inte tänkt på det för, det ska jag absolut fixa när jag kommer hem, har en htpc (inte några tunga grejer) men den får garanterat stå och gör detta också, många bäckar små

Jag började mina med min hempc för att jag ändå har eluppvärmd källare och just nu betalar den hela min familjs elräkning - inte helt fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av godzlindauu:

@wirefire: Så det du säger är att jag borde köpa 1070ti o mina nicehash?

1060 3gb har snabbast ROI (Return On Investment) i dagsläget, samt det är lättast att fixa med strömmen då de endast kräver 1x 6 pin

Visa signatur

E8600 > 2500k > 7700k > 12700k
2xHD4850>960ti>1070>1080ti>4070 Super

Permalänk
Medlem
Skrivet av godzlindauu:

@wirefire: Så det du säger är att jag borde köpa 1070ti o mina nicehash?

Skrivet av Haker:

1060 3gb har snabbast ROI (Return On Investment) i dagsläget, samt det är lättast att fixa med strömmen då de endast kräver 1x 6 pin

Beror kanske på vad man kan få för erbjudande. Det är enklare att ha färre men kraftigare kort. Jag har själv lagt ungefär samma pengar på 1060/3 som 1070ti-kort och får väl säga att det är oavgjort!

1070ti klarar sig oftast med 1x8 pin och levererar nästan exakt dubbla intjäningen mot ett 1060/3..

Två 1060/3 är lite billigare än ett 1070 ti...

Permalänk
Medlem
Skrivet av greken91:

sliter det mycket på grejerna?

Om du känner dig paranoid kan du dra ner power target till 70-80% så blir slitaget på kortet ännu mindre.