Hårdvaruhjälp för fiberhus med IP-tv.

Permalänk
Medlem

Hårdvaruhjälp för fiberhus med IP-tv.

Problemförklaring:
Skulle behvöva lite hjälp med att välja ut utrustning till föräldrarnas nybygge med fiber.
De har en fiberkonverter i tvättstugan i ena hörnet av huset från IpOnly och de har beställt 100/100 samt IP-tv av Viasat, de kommer troligen ha två tv-apparater i huset.

Det finns en utmärkt plats för en trådlös router mitt i huset, men det blir extremt fult och opraktiskt att dra alla kablar dit, så jag tänker att man bör ha en "huvud-router" bredvid fiberkonvertern som hanterar det mesta och sedan en "slav" i mitten av huset för Wi-Fi.

Frågor:
1. Det finns en IP-tv-port på fiberkonvertern, kan man dra en kabel från den in i "huvud-routern" och dela den signalen till två tv-apparater eller hur fungerar det?

2. Vad bör föräldrarna ha för hårdvara i detta scenario?
(Huset är på ~150m² och tomten ~600m², bonus om slaven är estetiskt tilltalande)

Visa signatur

mehp

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Lithen2:

Problemförklaring:
Skulle behvöva lite hjälp med att välja ut utrustning till föräldrarnas nybygge med fiber.
De har en fiberkonverter i tvättstugan i ena hörnet av huset från IpOnly och de har beställt 100/100 samt IP-tv av Viasat, de kommer troligen ha två tv-apparater i huset.

Det finns en utmärkt plats för en trådlös router mitt i huset, men det blir extremt fult och opraktiskt att dra alla kablar dit, så jag tänker att man bör ha en "huvud-router" bredvid fiberkonvertern som hanterar det mesta och sedan en "slav" i mitten av huset för Wi-Fi.

Frågor:
1. Det finns en IP-tv-port på fiberkonvertern, kan man dra en kabel från den in i "huvud-routern" och dela den signalen till två tv-apparater eller hur fungerar det?

2. Vad bör föräldrarna ha för hårdvara i detta scenario?
(Huset är på ~150m² och tomten ~600m², bonus om slaven är estetiskt tilltalande)

Inte det svar du söker, men spontant skulle jag absolut fundera en vända till gällande placering av fiberkonverter. Blir ofta fuktigt i tvättstugor, vilket kan påverka livslängden av konverter.

Permalänk
Medlem

Porten för iptv på fiberkonvertern kan anslutas till en switch, som du sedan ansluter dina iptv-boxar till. Notera "boxar", plural, varje tv kommer behöva en egen box vilket troligtvis innebär man får betala för 2 abonemang. Och inte alltid dessa boxar har eget wifi-stöd.

Ett alternativ är iptv-port till switch till dubbla powerline (ethernet över elnätet), med respektive powerline-mottagare vid respektive iptv-box/tv. Detta löser dock bara anslutningarna för tv, så det är kanske inte superpraktiskt om man även behöver internet i huset.

Den mest eleganta lösning som går att lösa för en "resonlig" summa pengar är att dra trådat till accesspunkter i hemmet, kopplade på en router som i sin tur är kopplad på port1 i fiberkonvertern. Samt sätta ethernetuttag (gärna dubbeluttag, ett för iptv och ett för vanlig trafik) på väggen vid varje tv som man dels kopplar in i en switch som sitter på iptv-porten samt routern för porten med vanlig trafik. Förslagsvis router samt ett par accesspunkter från Ubiquiti, lite dyrare men väldigt bra grejer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ledstripes:

Inte det svar du söker, men spontant skulle jag absolut fundera en vända till gällande placering av fiberkonverter. Blir ofta fuktigt i tvättstugor, vilket kan påverka livslängden av konverter.

Farsan är elektriker så han har ordnat väl tilltagen ventilation i tvättstugan då hela elcentralen sitter där

Skrivet av elBenko:

Porten för iptv på fiberkonvertern kan anslutas till en switch, som du sedan ansluter dina iptv-boxar till. Notera "boxar", plural, varje tv kommer behöva en egen box vilket troligtvis innebär man får betala för 2 abonemang. Och inte alltid dessa boxar har eget wifi-stöd.

Ett alternativ är iptv-port till switch till dubbla powerline (ethernet över elnätet), med respektive powerline-mottagare vid respektive iptv-box/tv. Detta löser dock bara anslutningarna för tv, så det är kanske inte superpraktiskt om man även behöver internet i huset.

Okej, då blir det en liten switch för iptv Man behöver alltså inte dra iptv via en router?

Visa signatur

mehp

Permalänk
Medlem

Jag har fixat följande setup till mina föräldrar:

#16936254

De har följande hårdvara:
1x gammal router - Asus RT66U
3x smarta switchar - Netgear gs108e
2x access punkter - UniFi AP AC PRO
(1x viasat tvbox)

Routern har inget wifi igång, utan agerar endast router. Överallt där man behöver dela upp signalen måste en smart switch finnas för att hantera VLAN.

Permalänk
Medlem

@Lithen2: Nej kör du iptv i en router så kommer det troligtvis inte fungera pga. dhcp/nat i routern. iptv-porten är ansluten på ett helt annat subnät än den ordinära trafiken.

Se mitt tillägg i min förra post btw.