Hjälp nätverksbygge hemma, router: MikroTik

Permalänk
Medlem

Hjälp nätverksbygge hemma, router: MikroTik

Hej!

STEG 1 - Router att programmera
Jag funderar på köp av MikroTik router (fått tips av en vän). Men vill fråga en bredare skara. Någon som har erfarenhet av denna typ och om ni tror denna klarar av min bostad? 180kvm x2 (en del källare), Fiber 100/100. Finns dyrare alternativ, men håller gärna ner budgeten.

Router info:
RB952Ui-5ac2nD
MikroTik hAP ac lite with 650MHz CPU, 64MB RAM, 5xLAN, built-in 2.4Ghz 802.11b/g/n two chain wireless with integrated antennas, built-in 5Ghz 802.11ac single chain wireless with integrated antenna

Behov
Förutom 5 enheter mobil/padda är det tvn som behöver hastighet för tv/media. Men det borde en okej wi-fi täcka. Denna Mikrotik jag lyfter i tråden är relativt billig men med förhoppningen att mina behov ska täckas.

Simultant med dagssurf är det en rasberey pi som har två speglande hdd ikopplat och som ska kunna nås från världen utanför. Det blir således det tyngsta som kommer överföras. Familjens bilder och filmer.

Det är väl tanken just nu

Edit: * Behov (finns även i ett svar nedan, men lade till på toppen)
Permalänk
Medlem

@parre: vill du slippa problem och ha bra täckning överallt satsa på ubnt (unifi) helt klart bäst när det kommer till prestanda/krona

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aragon:

@parenander: vill du slippa problem och ha bra täckning överallt satsa på ubnt (unifi) helt klart bäst när det kommer till prestanda/krona

Mikrotik gör mycket kompetenta produkter som är minst lika bra som Ubiquiti, i vissa fall bättre, men vad man skall ha beror helt på vilka krav och kunskaper man har. Ubiquiti har ett snyggare GUI men saknar en del avancerade routingfunktioner som finns hos Mikrotik osv. En RB952Ui-5ac2nD kostar dessutom mindre än en fjärdedel av en USG+AP AC Lite.

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem

Har svårt att se att någon ensam enhet kan täcka den ytan på ett tillfredställande sätt trådlöst.

Edit. Om det är det du menar med "klarar av min bostad". Det hjälper också om du specificerar vad dina förväntningar/krav är på vad nätverket ska klara:)

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Define R3 | Asrock P67 PRO3 Rev B3 | I5 2500K@4,5GHz | Xigmatek Gaia | Corsair Vengeance LP 8GB 1866MHz | EVGA GTX 970 SSC | XFX core edt. 550W| Intel 320 120GB, Crucial MX100 256GB, WD caviar black 750GB

Permalänk
Medlem

MikroTik router utan AP-funktion och valfri/a UniQuiti AP. Så är du med i matchen.
Skaffa dig även en POE-switch för att mata dina Ubiquiti AP. Ex. Netgear GS110TP.
Ingångströskeln för t.ex. EdgeRouter är högre än för MikroTik, enligt mitt tycke.
Dock är båda kompetenta.

MikroTik har dock något som inte EdgeRouter har, nämligen en web-cache funktion.
Denna funktion är mycket intressant när man har många användare och en slö uppkoppling mot Internet.

Gav bort en MikroTik router och en Ubiquiti AP för ett par år sedan.
Båda snurrar än.

Visa signatur

-------------------------------------------------------------------------------
Brandvägg/Router: EdgeRouter PoE
Switchar: Netgear 2 x GS108T, GS110T, GS724T v4
NAS: Synology DS713+, RS815+

Permalänk
Medlem

Precis som flera redan nämt bör du börja med att fastställa dina behov. Att ge rekommendationer utan att känna till alla krav och behov blir som att skjuta med ögonbindel.

Vi vet just nu hur stor yta du har. Vill du att hela ytan ska täckas av godkänd WiFi-täckning? Hur många användare kommer använda nätet simultant och finns det några krav på hasigheter och svarstider?

Permalänk
Medlem

Behov
Förutom 5 enheter mobil/padda är det tvn som behöver hastighet för tv/media. Men det borde en okej wi-fi täcka. Denna Mikrotik jag lyfter i tråden är relativt billig men med förhoppningen att mina behov ska täckas.

Simultant med dagssurf är det en rasberry pi som har två speglande hdd ikopplat och som ska kunna nås från världen utanför. Det blir således det tyngsta som kommer överföras, familjens bilder och filmer.

Det är väl tanken just nu. Tror ni att det kommer gå? Något jag ska passa mig för?
Fortsätt gärna med kommentarerna, allt är till hjälp.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Du skriver ”och” tänker du en kombination av dessa då eller menar du någon av dem?

Skrivet av MWDalby:

MikroTik router utan AP-funktion och valfri/a UniQuiti AP. Så är du med i matchen.
Skaffa dig även en POE-switch för att mata dina Ubiquiti AP. Ex. Netgear GS110TP.
Ingångströskeln för t.ex. EdgeRouter är högre än för MikroTik, enligt mitt tycke.
Dock är båda kompetenta.

MikroTik har dock något som inte EdgeRouter har, nämligen en web-cache funktion.
Denna funktion är mycket intressant när man har många användare och en slö uppkoppling mot Internet.

Gav bort en MikroTik router och en Ubiquiti AP för ett par år sedan.
Båda snurrar än.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@zarkov: fast nu tala vi om en hemanvändare där enkelhet är ao,
att på ett löjligt simpelt sätt kunna styra routrar,ap mm utan att behöva gå in i varje enhet ser jag som en stor sälj punkt.
Vill man nu göra mer avancerade saker går det mesta göra via konsol.
men igen detta är en privat person där enkelhet och bra täckning är viktigt, att sätta en allt i ett enhet kommer inte täcka huset bra.
att sätta två olika produkter där man måste gå in i varje enhet varje gång man gör en förändring är ju inte heller smidigt.

till ts, här är en rätt bra genomgång av de två tillverkarna
https://medium.com/@lia640230/mikrotik-vs-ubiquiti-which-one-...

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av parre:

Du skriver ”och” tänker du en kombination av dessa då eller menar du någon av dem?

Skickades från m.sweclockers.com

Vet inte om jag gär det lättare men..
Produkten du länkar till är en router med inbyggd accesspunkt(ap). Routern skickar trafiken till rätt adress, accesspunkten vidarebefodrar trafiken trådlöst via wifi. Signalen/hastigheten på wifi avtar ganska snabbt med avståndet. I ett hus står ofta routern där internetanslutningen kommer in, detta är dock sällan var man vill ha sin högsta trådlösa prestanda. Därför är en lösning att köpa en ren router utan ap och sedan dra nätverkskabel till strategiska platser i huset(t.ex vardagsrum). Där sätter man upp rena accesspunkter vilket gör att du får hög hastighet där det behövs, samt om du har flera kan få god täckning i större del av huset.

Visa signatur

Define R3 | Asrock P67 PRO3 Rev B3 | I5 2500K@4,5GHz | Xigmatek Gaia | Corsair Vengeance LP 8GB 1866MHz | EVGA GTX 970 SSC | XFX core edt. 550W| Intel 320 120GB, Crucial MX100 256GB, WD caviar black 750GB

Permalänk
Medlem

@heinel Nej, inte krångligare. Tack för förklaringen! Då hänger jag med på vad du menar. Kommer i så fall starta med RouterBoarden med inbyggd ap och sedan bygga vidare med fler ap om täckningen inte duger. Visst är det en ok lösning? Eller ser du problem/negativt på en router med inbyggd ap?

I mitt fall kommer fiber in i kök som är ena enden av hemmet, men ändå centralt för aktivitet i hemmet då vardagsrum ligger bredvid. Sovrum ca 20-30 m bort.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av aragon:

@zarkov: fast nu tala vi om en hemanvändare där enkelhet är ao,
att på ett löjligt simpelt sätt kunna styra routrar,ap mm utan att behöva gå in i varje enhet ser jag som en stor sälj punkt.
Vill man nu göra mer avancerade saker går det mesta göra via konsol.
men igen detta är en privat person där enkelhet och bra täckning är viktigt, att sätta en allt i ett enhet kommer inte täcka huset bra.
att sätta två olika produkter där man måste gå in i varje enhet varje gång man gör en förändring är ju inte heller smidigt.

till ts, här är en rätt bra genomgång av de två tillverkarna
https://medium.com/@lia640230/mikrotik-vs-ubiquiti-which-one-...

Å andra sidan, hur ofta är en enklare hemanvändare inne och konfar om sin router eller AP? Man sätter igång det, ser till att allt fungerar och sen släpper man det. Någon enstaka gång går man in för att göra en port forward eller liknande, spelar det då så stor roll om man har ett program för AP och ett för router?

I det här fallet har man inte ens två mjukvaror eftersom det är en router med inbyggd AP TS föreslår och den absolut enklaste lösningen på täckningsproblemet i det här fallet är att köpa två likadana enheter och helt enkelt stänga av routingen i den ena => AP.

Den "genomgång" du länkar till säger ju egentligen ingenting, bara att bägge märken gör bra grejer. De skriver bland annat att man bör välja efter sina behov (no shit?!) men inget om vilket märke/modell som uppfyller vilka behov.

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem

@parre:
Jag menar båda

Visa signatur

-------------------------------------------------------------------------------
Brandvägg/Router: EdgeRouter PoE
Switchar: Netgear 2 x GS108T, GS110T, GS724T v4
NAS: Synology DS713+, RS815+

Permalänk
Medlem
Skrivet av zarkov:

Å andra sidan, hur ofta är en enklare hemanvändare inne och konfar om sin router eller AP? Man sätter igång det, ser till att allt fungerar och sen släpper man det. Någon enstaka gång går man in för att göra en port forward eller liknande, spelar det då så stor roll om man har ett program för AP och ett för router?

I det här fallet har man inte ens två mjukvaror eftersom det är en router med inbyggd AP TS föreslår och den absolut enklaste lösningen på täckningsproblemet i det här fallet är att köpa två likadana enheter och helt enkelt stänga av routingen i den ena => AP.

Den "genomgång" du länkar till säger ju egentligen ingenting, bara att bägge märken gör bra grejer. De skriver bland annat att man bör välja efter sina behov (no shit?!) men inget om vilket märke/modell som uppfyller vilka behov.

Jag skulle säga jäkligt ofta tex
Dom personer jag installerat unifi hos, gör det för att få bra och stabil täckning, kunna skapa ett gäst wlan på några sekunder, kunna stänga ner sina barns wlan när dom ska gå och lägga sig, kunna byta wlan koder mm.
så nej din lösning med två routrar är inte smidigare.
den jag länkar till sägar att båda gör bra saker, men att unifi har bättre antenner vilket ger ett stabilare wlan, vilket var en av huvud saker här eller? (deras switchar är snabbare med, dock inte särskilt viktigt i detta sammanhang)

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem

@aragon: jaja, vi säger väl det då. Mikrotik är skit och Ubiquiti kommer att rädda världen. Tack och hej.

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zarkov:

@aragon: jaja, vi säger väl det då. Mikrotik är skit och Ubiquiti kommer att rädda världen. Tack och hej.

lol

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem

@parre: Gör som du tänkt. Börja med Mikrotiken.
Den är som du själv säger väldigt prisvärd, 433 pistoleros är hyfsat oslagbart, jämfört med andra.
Antennerna är inbyggda, synd. Annars hade man kanske kunnat byta ut antennerna mot starkare.
Eftersom antennerna är inbyggda och täckningen är dålig.
Tja, då blir det till att komplettera med en ren AP.
Mikrotiken har endast "passive POE".
Detta har blivit defacto-standard p.g.a Ubiquiti. Iaf som jag har uppfattat det.
Denna defasto-standard bör man undvika i möjligaste mån. Passive POE innebär att drivspänningen är 24 VDC.
Medans den officiella standarden 802.3af (POE) och 802.3at (POE+)har satt drivspäningen till 48 VDC.
Att följa offivciell standrd bör man göra. Livet blir enklare s.a.s.
T.ex köper man en Ubiquiti AP så följer det med en POE-injektor.(Vissa av deras AP, de billgare, stödjer endast passive POE = 24 VDC.
Men denna ejektor behöver ett vägguttag.
Om man vill slippa detta så finns det switchar med inbyggd POE som klarar av att leverera enligt officiell standarder.
En PoE-switch = ett vägguttag = flera POE drivna AP.
Men det är ditt behov som styr.

Glöm inte att aktivera web-cachen, så inte andra medlemmar i hushållet belastar "din" bandbredd.

Visa signatur

-------------------------------------------------------------------------------
Brandvägg/Router: EdgeRouter PoE
Switchar: Netgear 2 x GS108T, GS110T, GS724T v4
NAS: Synology DS713+, RS815+

Permalänk
Medlem

@MWDalby:

Så länge man inte köper beggat eller från en butik som har ett lastgammalt lager så stödjer alla UAP 802.3af numera, även LR och Lite

Visa signatur

CITERA OM DU VILL HA SVAR! :)

Permalänk
Medlem

Vad många glömmer när det kommer till Wifi är att det är kommunikation åt två håll..både från router/ap till mottagande produkt och tillbaka till router/ap från sändande produkt. Man kan sätta en router mitt en jättebyggnad med 400 externa antenner och 2w uteffekt och få hur många staplar som helst i sin telefon och tro att det är jättebra. Men sen skall ju mobilen med sin lilla pytteantenn skicka tillbaka info till routern/ap på samma avstånd som den tog emot från routern/ap..det blir lite knepigt då. Bästa är att ha ett antal ap med jämn täckning för bästa resultat.

Permalänk
Medlem

@Manneh: Japp, men måste vara vaken som du påpekar.

Visa signatur

-------------------------------------------------------------------------------
Brandvägg/Router: EdgeRouter PoE
Switchar: Netgear 2 x GS108T, GS110T, GS724T v4
NAS: Synology DS713+, RS815+

Permalänk
Medlem

Tack för kommentarer. Bra med råd och tips påvägen, kan en del om datorer men mindre om nätverk och därför är det spännande att utforska mer och lära sig. Förstår att det finns olika favoritfabrikat (@aragon, @zarkov ändå gott att höra om era tyckanden. Förstår att saker skiljer dem åt och bra att bli uppmärksam på det) men för min del så börjar jag med MikroTiken nu. Beställde i måndags EM och fick den dagen efter (snabbare att få det hemskickat utomlands än från andra sidan stan med post)!
Så nu börjar steg 2 - fortsatt programmering av routerboard och inköp av server.

@MWDalby: Detta blir min start och får ev utveckla vidare då med fler AP om det behövs. Tack för nyttiga kommentarer.

Att bygga vidare med POE (med rätt driftspänning då), förstår jag det rätt om att fördelen är att man slipper elkabel? Simple as that?

Steg 2 - programmering och fortsatt uppbyggnad
Målet är att en raspberry pi får fungera som server med HDD inkopplat. <b>Kommentera gärna det med synpunkter.</b> Försöker hålla nere budgeten och göra så mycket jag kan själv så att jag har kontrollen, håller ju på att lära mig parallellt.

[På sikt kommer jag försöka få 2 HDD att speglas och på längre sikt gärna ha en backup på annan plats med spegling (men kommer återkomma till det framöver i forumet).]

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@eatme@live: ja, verkligen tänkvärt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@parre Att bygga vidare med POE (med rätt driftspänning då), förstår jag det rätt om att fördelen är att man slipper elkabel? Simple as that? Jepp, du behöver bara dra en nätverkskabel mellan din router/switch och AP. Underförstått att routern/switchen kan leverera PoE. Utan att använda de medföljande PoE injektorerna.

Så här har jag löst det för mig. Se det som ett exempel med PoE.
1st Switch (Netgear GS110 TP) denna sitter i ena änden på huset och matar ut.
2st switchar (Netgear GS108TV2. Dessa matar jag med PoE och nätverk från 110:an.
Swipp nu har jag nätverk i hela huset.
1 st AP (ubnifiAP AC PRO) för wifi inomhus. Inkopplad direkt i 110:an.
1st AP (unifi bullet m2 med 9dbi antenn) för wifi utomhus. Via PoE injektorn (24V passive) 😟dock UPS matad
110:an får sin strömförsörjnng från en UPS. En nödvändighet för mig där jag bor.
(Bönder som startar sina "höfläktar" som får elnätet att gunga till).
I och med att 110:an sitter bakom en UPS så är mitt nätverk uppe så länge batterierna​ i UPSen varar.
Givetvis är min router och fiberomvandlare bakom UPSen.
Men bor du i tättbebyggt område, känns UPS lite att skjuta över målet.
Men en grendosa med inbyggt överspänningsskydd är att föredra oavsett var man bor.
Nej jag är inte en promtor för de nämda switchprodukterna.

Lycka till

Visa signatur

-------------------------------------------------------------------------------
Brandvägg/Router: EdgeRouter PoE
Switchar: Netgear 2 x GS108T, GS110T, GS724T v4
NAS: Synology DS713+, RS815+