Printa ut PDF:er i bokformat (cirka 1500 sidor)

Permalänk
Medlem

Printa ut PDF:er i bokformat (cirka 1500 sidor)

Hej,

Väldigt osäker var jag skulle lägga denna, men övriga ämnen lät vettigast..
Hur som helst; har PDF:r på par hundra sidor styck (totalt cirka 1500 sidor) som jag skulle vilja få utskrivna på något vettigt sätt. Vi får mycket material från skolan (rapporter, utdrag från äldre böcker eller material jag själv grävt fram ur olika arkiv) och jag blir tokig på att försöka läsa alla sidor på en datorskärm.

Hade gärna använt en t.ex iPad Pro för att enkelt kunna anteckna och läsa, men tycker det är ett lite väl dyrt köp för tillfället. Att printa ut sidorna är egentligen inget problem, har en billig laserskrivare så det går med lite ny toner bara. Tycker dock att med så många sidor så blir det snabbt väldigt rörigt att försöka hålla reda på alla sidor, häftapparata samman 300 sidor i en samling, 100 i en annan, 240 i en tredje osv.

Undrar således om det finns någon tjänst där man kan skicka in PDF:er och få det utskrivna i någon typ av bokformat (i t.ex en hardcover eller softcover bindning), gärna A4 storlek så man kan enkelt sitta och anteckna. Prövade att googla både på svenska och engelska men fick framförallt träffar på hemsidor som erbjöd att skriva ut faktiska böcker (t.ex som bokförlag) med avtal, utgifter/inkomster för sålda böcker osv.

Mvh,
Fabian

Permalänk
Rekordmedlem

Brukar kallas print on demand så leta efter det, det brukar gå att få det gjort som en utskriftsservice snarare än med nokavtal också eller så kontaktar du nått företag som håller på med utskrifter eller kopiering, en stor skrivare är ju egentligen vad du behöver och de borde klara ett sånt jobb på några minuter på ett bättre kopieringskontor typ Arkitektkopia.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Jag komer ihåg från studietiden att vi gick till ett lokalt litey tryckeri. Där kunde man få filer utskrivna och hopsatta till böcker för en billig peng. Riktigt häftigt.
Det kanske allra häftigaste jag såg var att de hade en maskin som man kunde stoppa in en bok i, och i andra ändan kom det ut en kopia av boken. Helt galet.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Det är ganska enkelt att binda själv annars. Med så många sidor lär du dock behöva ett program som delar upp böckerna i signaturer om ett par ark (eftersom du knappast kan vika en 250-sidorsbunt på mitten).

Har kollat på detta förut och hittat ett program som jag inte hunnit testa:
http://quantumelephant.co.uk/bookbinder/bookbinder.html

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Brukar kallas print on demand så leta efter det, det brukar gå att få det gjort som en utskriftsservice snarare än med nokavtal också eller så kontaktar du nått företag som håller på med utskrifter eller kopiering, en stor skrivare är ju egentligen vad du behöver och de borde klara ett sånt jobb på några minuter på ett bättre kopieringskontor typ Arkitektkopia.

Googlade på ''print on demand'' (tack för tipset, gav en hel del resultat!) och hittade https://www.bod.se, klickade mig fram till: https://www.bod.se/forfattare/ge-ut-bok/produkter-och-priser/.... Ser ut som att man kan printa här lite mer fritt undan att binda upp sig i något avtal. Även arkitektkopia såg bra ut, vid beställning verkade det bara gå att beställa som företag dock men det kanske går att ringa upp de och fråga hur man gör som privatperson, kanske inte behövs dock med ovannämnda bod.se.
Och njae, en stor printer är väl egentligen vad jag behöver, men vill helst ha något bra sätt att sammanställa sidorna istället för att ha 1500 lösa A4:or, därav någon form av bunden A4 bok. Men större printers kanske gör sådant? Oavsett så tack så hjärtligt mycket för tipset! BoD såg riktigt bra ut så det är väl bara att skicka iväg ett dokument och se vad som kommer tillbaka.

Skrivet av Woaini:

Jag komer ihåg från studietiden att vi gick till ett lokalt litey tryckeri. Där kunde man få filer utskrivna och hopsatta till böcker för en billig peng. Riktigt häftigt.
Det kanske allra häftigaste jag såg var att de hade en maskin som man kunde stoppa in en bok i, och i andra ändan kom det ut en kopia av boken. Helt galet.
Skickades från m.sweclockers.com

Tänkte inte ens tanken på att kolla upp fysiska tryckerier, bor i Stockholm så det borde finnas en del att välja och vraka mellan! Går det åt skogen med online printningen får jag kolla upp de fysiska tryckeri.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagbro:

Det är ganska enkelt att binda själv annars. Med så många sidor lär du dock behöva ett program som delar upp böckerna i signaturer om ett par ark (eftersom du knappast kan vika en 250-sidorsbunt på mitten).

Har kollat på detta förut och hittat ett program som jag inte hunnit testa:
http://quantumelephant.co.uk/bookbinder/bookbinder.html

Tack för tipset!
Sparat sidan som ett bokmärke, har väl inte pysslat sedan lågstadiet så vet inte hur snyggt det skulle bli om jag skulle göra en egen bok, googlade dock lite på bokbindning som du skrev och hittade http://capdesign.se/sa-binder-du-en-egen-bok/. Betalar nog gärna lite extra för att få en snyggare hard/softcover textbok printad men blir det alltför dyrt eller om jag blir missnöjd med det printade resultatet så får jag banne mig knåpa ihop en egen

Permalänk
Inaktiv

Räkna på vad 1 sida kostar och tänk efter. (En platta är i princip billigare)

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon186252:

Räkna på vad 1 sida kostar och tänk efter. (En platta är i princip billigare)

Förvisso om det blir många beställningar så kanske du har rätt, men la en beställning nu på 380 sidor i A5 storlek (spiralbunden) från Book on Demand för 180kr exkl frakt. En iPad Pro 12,9 tum börjar på 8,800kr, sen skulle jag vilja ha pennan för att anteckna vilket går på en tusenlapp extra. Kanske ett läderskal till också för några hundringar så totalt får jag nog räkna på strax över 10,000.

Cirka priser och räkningar om jag inte är helt ute och cyklar (var år och dar sedan jag läste matte) för resterande sidor:
180kr / 380 sidor = 0,47kr per sida
1500 sidor - 380 sidor = 1120 sidor kvar
1120 sidor * 0,47kr = 526kr för resterande sidor.

Sen en iPad i all ära, men det är ändå trevligt att kunna skriva på riktigt papper iPaden hade varit en trevlig sak att ha vid sidan om för att läsa, men tycker nog den är lite dyr ändå som student.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av FabianR:

Förvisso om det blir många beställningar så kanske du har rätt, men la en beställning nu på 380 sidor i A5 storlek (spiralbunden) från Book on Demand för 180kr exkl frakt. En iPad Pro 12,9 tum börjar på 8,800kr, sen skulle jag vilja ha pennan för att anteckna vilket går på en tusenlapp extra. Kanske ett läderskal till också för några hundringar så totalt får jag nog räkna på strax över 10,000.

Cirka priser och räkningar om jag inte är helt ute och cyklar (var år och dar sedan jag läste matte) för resterande sidor:
180kr / 380 sidor = 0,47kr per sida
1500 sidor - 380 sidor = 1120 sidor kvar
1120 sidor * 0,47kr = 526kr för resterande sidor.

Sen en iPad i all ära, men det är ändå trevligt att kunna skriva på riktigt papper iPaden hade varit en trevlig sak att ha vid sidan om för att läsa, men tycker nog den är lite dyr ändå som student.

Var billigare än när jag kikade, men poängen kvarstår. Det finns billigare varianter än ipad pro 12,9". Exempelvis kan man köpa en av de där laptopsen vars skärm kan dra en 180. Då har du en dator och läsplatta. Finns även begagnatmarknad för att komma undan med ytterligare tusenlappar. Ipad pro 12.9" är förvisso kunglig för just ditt ändamål, men det är inte ett måste. Kände lite på ett flertal häromdagen, och jag skulle nog intebry mig så mycket om skillnaden i eftersläpet, mest ett plus när det inte är där.
Jag tänker lite på att du nog vill utöka samlingen med tiden, och i längden så blir då papper dyrare. Men jag föredrar egentligen papper. Tittar på skärmar påtok för mycket. Ska dock kika närmare på alternativen du fått då det blev mer tilltalande med papper för det priset.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon186252:

Var billigare än när jag kikade, men poängen kvarstår. Det finns billigare varianter än ipad pro 12,9". Exempelvis kan man köpa en av de där laptopsen vars skärm kan dra en 180. Då har du en dator och läsplatta. Finns även begagnatmarknad för att komma undan med ytterligare tusenlappar. Ipad pro 12.9" är förvisso kunglig för just ditt ändamål, men det är inte ett måste. Kände lite på ett flertal häromdagen, och jag skulle nog intebry mig så mycket om skillnaden i eftersläpet, mest ett plus när det inte är där.
Jag tänker lite på att du nog vill utöka samlingen med tiden, och i längden så blir då papper dyrare. Men jag föredrar egentligen papper. Tittar på skärmar påtok för mycket. Ska dock kika närmare på alternativen du fått då det blev mer tilltalande med papper för det priset.

Yepp, som du säger blir det säkert billigare i längden, framförallt om man köper begagnat (t.ex original iPad Pro från 2015). Kruxet är att jag är väldigt nöjd med min mac och iOS, samt att jag redan är familjär med pennan då farsan har en sådan hemma Svårt när man redan är insnöad i ett ekosystemet att köpa något helt annat. Hade pengar inte varit problem så hade jag nog gärna växlat dock mellan iPad och papper, blir ganska tröttsamt att läsa länge på en iPad, men det hade varit ett väldigt smidigt anteckningsblock som ett komplement till reguljära böcker.

Apropå priset kan uppdatera här med bilder när boken väl kommer så får du se hur den blev.

Permalänk
Medlem

Skriva ut och sätta in i en pärm? Eller tänker mer på mer en mapp fast "spiral" I plast som håller ihop som en bok.. Vet inte riktigt hur jag ska förklara 😂

Visa signatur

Main. - Fractal Design Meshify C - Corsair AX860 - Asus Strix B550-E - AMD Ryzen 5 3600 - 32gb Corsair Vengeance 3200mhz - Asus Strix GTX 1080 - Samsung 970 Evo 250gb - Kingston A200 1tb - 1x 840 Pro 256GB - 2x 850 Pro 256GB - 2x 840 Evo 250GB RAID0 - 2x Samsung 850 Evo 500GB - Logitech G502 - Corsair K95 RGB - BenQ XL2420T - Sennheiser Game One
2018 Macbook Pro 13" 2018 iPad Pro 12,9"
Projekt 13 - Bygglogg WIP

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av FabianR:

Yepp, som du säger blir det säkert billigare i längden, framförallt om man köper begagnat (t.ex original iPad Pro från 2015). Kruxet är att jag är väldigt nöjd med min mac och iOS, samt att jag redan är familjär med pennan då farsan har en sådan hemma Svårt när man redan är insnöad i ett ekosystemet att köpa något helt annat. Hade pengar inte varit problem så hade jag nog gärna växlat dock mellan iPad och papper, blir ganska tröttsamt att läsa länge på en iPad, men det hade varit ett väldigt smidigt anteckningsblock som ett komplement till reguljära böcker.

Apropå priset kan uppdatera här med bilder när boken väl kommer så får du se hur den blev.

Ahh.. Ännu ett offer för äppelskogen Det är dock rätt trevligt i den, mest störande att man får kämpa för att komma ut.

Uppdatera gärna!

Skrivet av Tandborste:

Skriva ut och sätta in i en pärm? Eller tänker mer på mer en mapp fast "spiral" I plast som håller ihop som en bok.. Vet inte riktigt hur jag ska förklara 😂

Dyrare, tror jag. Kikade på vanlig skrivare. Det skulle kosta cirkus pirkus 3kr/A4.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tandborste:

Skriva ut och sätta in i en pärm? Eller tänker mer på mer en mapp fast "spiral" I plast som håller ihop som en bok.. Vet inte riktigt hur jag ska förklara 😂

Herregud, glömde fullkomligt något så enkelt som en pärm, haha! Inte lika smidigt som en bok iförsig, men en enkel lösning. Toner kostar dock cirka 600, papper kanske en hundring för 1500 sidor och sedan 4-5 pärma blir några hundringar (https://www.akademibokhandeln.se/vara/ringparm-ringo-canvas-g...). Tror det blir dyrare i längden, tonern jag använder räcker bara till 1000 sidor. Har en enkel samsung printer för 700kr. För att det ska bli ekonomiskt så misstänker jag att jag behöver lägga ut par tusenlappar för en mer ekonomisk printer. Men tack ändå får påminnelsen om att affärer säljer pärmar, man är lite glömsk ibland 😂

Skrivet av anon186252:

Ahh.. Ännu ett offer för äppelskogen Det är dock rätt trevligt i den, mest störande att man får kämpa för att komma ut.
Uppdatera gärna!

Har släkt på båda sidor av atlanten, Facetime och iMessage har underlättat rejält för att kommunicera med teknikhandikappade släktingar Hade gärna prövat en pixel, men dessvärre är det inte riktigt lika lätt att försöka övertala 50+:are att använda något annat kommunikationsmedel när det har fungerat så bra hittills
Men yes, kan återkomma med lite info över beställningen när den väl anländer! Blir det bra så kommer jag nog fortsätta med det, 180 spänn för 380 sidor (förvisso i A5 storlek) känns inte fy skam.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FabianR:

Tack för tipset!
[...]
hittade http://capdesign.se/sa-binder-du-en-egen-bok/. Betalar nog gärna lite extra för att få en snyggare hard/softcover textbok printad men blir det alltför dyrt eller om jag blir missnöjd med det printade resultatet så får jag banne mig knåpa ihop en egen

Ja det blir såklart trevligt med hardcover, men till mina kommande projekt blir det i bästa fall softcover - bara häfta signaturerna var för sig med häftapparat (på mitten som en dagstidning) och sen limma ihop signaturryggarna mot ett lite grövre pappersark som får agera fram- och baksida.

Ang. ovan, det var ju väldigt billigt, kanske inte värt att pyssla själv! Du får gärna skriva något om hur det blev när du har boken i handen!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av FabianR:

Har släkt på båda sidor av atlanten, Facetime och iMessage har underlättat rejält för att kommunicera med teknikhandikappade släktingar Hade gärna prövat en pixel, men dessvärre är det inte riktigt lika lätt att försöka övertala 50+:are att använda något annat kommunikationsmedel när det har fungerat så bra hittills
Men yes, kan återkomma med lite info över beställningen när den väl anländer! Blir det bra så kommer jag nog fortsätta med det, 180 spänn för 380 sidor (förvisso i A5 storlek) känns inte fy skam.

Annars går det att använda det där från stenåldern som brukade kallas ringa/smsa Personligen föredrar jag det, men mitt släkte är klart utdöende.

Nää, det känns som ett ganska ok pris. Ungefär vad en bok kostar. Men med en 2-3kr sidan.. Då blir det lite mindre attraktivt.
Hoppas att det blir bra! Då kanske jag också kan greja ett par, när behovet återkommer

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon186252:

Annars går det att använda det där från stenåldern som brukade kallas ringa/smsa Personligen föredrar jag det, men mitt släkte är klart utdöende.

Ditt släkte borde kanske tänka om, att prata/skriva över internet kostar ingenting, även om det är till jordens ände.

Videosamtal (facetime i detta fall) är även något ni borde testa, riktigt trevligt att se den man pratar med, du vet, som förr i tiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagbro:

Du får gärna skriva något om hur det blev när du har boken i handen!

Yep, återkommer när den har anlänt!

Skrivet av anon186252:

Annars går det att använda det där från stenåldern som brukade kallas ringa/smsa Personligen föredrar jag det, men mitt släkte är klart utdöende.

Jo visst kan man göra det, blir dock ganska dyrt i längden att ringa från Sverige till USA Än så länge är det billigare med datatrafik över atlanten.

Skrivet av hultron:

Ditt släkte borde kanske tänka om, att prata/skriva över internet kostar ingenting, även om det är till jordens ände.
Videosamtal (facetime i detta fall) är även något ni borde testa, riktigt trevligt att se den man pratar med, du vet, som förr i tiden.

Precis! Videosamtal har varit väldigt trevliga när man inte kunnat se varandra på ett par månader. Min kusin som är par år gammal bor i södra California, Facetime har gjort det busenkelt för han och sin mormor och morfar att se och prata med varandra trots att de befinner sig i Sverige. Det är ett under vad vi kan göra med våra telefoner idag!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av FabianR:

Jo visst kan man göra det, blir dock ganska dyrt i längden att ringa från Sverige till USA Än så länge är det billigare med datatrafik över atlanten.

Precis! Videosamtal har varit väldigt trevliga när man inte kunnat se varandra på ett par månader. Min kusin som är par år gammal bor i södra California, Facetime har gjort det busenkelt för han och sin mormor och morfar att se och prata med varandra trots att de befinner sig i Sverige. Det är ett under vad vi kan göra med våra telefoner idag!

Skrivet av hultron:

Ditt släkte borde kanske tänka om, att prata/skriva över internet kostar ingenting, även om det är till jordens ände.

Videosamtal (facetime i detta fall) är även något ni borde testa, riktigt trevligt att se den man pratar med, du vet, som förr i tiden.

Var mer ett exempel som passar okunniga, samt för att tramsa till det lite

Över atlanten ser jag poängen att slippa kostnaden. Annars.. Nope. Men då ser jag heller inte poängen i exempelvis Facetime. Simulerar inte fysiska kontakten för min del. Känns lika stelt ändå. Har aldrig på eget bevåg skaffat sociala medier, av just den här orsaken (innan jag började störa mig på insamlingen av data, som gjort att allt sådant går bort). Det fyller inget behov för mig.
Kan köpa det i exemplet du illustrerar. Se hur ungarna vuxit brukar ju folk tycka är kul. Har själv inte barn så jag bör väl inte försöka bedöma det

Jag är en knepig typ. Har du inte mitt nummer och använder det.. Ja, då får du inte kontakt med mig ( brev hade funkat, men den generationen tilhör jag inte )

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon186252:

Uppdatera gärna!

Skrivet av dagbro:

Du får gärna skriva något om hur det blev när du har boken i handen!

Nu har den anlänt.
Vet inte riktigt vad man ska skriva, det är en bok?
A5 storlek, spiralbindning av plast, vanliga A5 vita papper, egen designad framsida.
Väldigt smidigt att få en pdf utskriven som en vanlig bok för en rimlig penning. Finns väl egentligen inte så mycket att säga än att det var en enkel process att anpassa PDF:n för utskrivning och få den skickad från Tyskland där den trycks.

Kommer definitivt att använda deras tjänst igen. Om någon annan blir sugen på att prova så ska man bara vara medveten om att hemsidan verkar rikta sig åt författare som vill printa ett större antal upplagor, men det fanns något alternativ på hemsidan där man inte behövde binda sig till något förlag eller förväntad försäljning osv. Dvs det gick att beställa som ett enskilt exemplar till en själv no strings attached (https://www.bod.se/forfattare/ge-ut-bok/produkter-och-priser/...).