Permalänk

Framtidens processor!

Det närmar sig köp för egen del nu när min kära precis fyllt 10 år.

Mitt vanliga motto är att köpa framtidssäkert och då främst processorn. Men hur ser framtiden ut. Kommer man skala spel mer flertrådigt eller räcker 4 kärnor ett tag till...
Ni har hört det förut. i7 vs ryzen vs Threadripper vem står sig om 5 år? Mest "bang for the buck" om man säger så

Flertrådiga applikationer eller ej finns det någon som gjort analys på detta?

Det är ju vid den tiden man behöver den som mest. Att slippa byta grejer är en fröjd för egen del...

Om vi blickar bakåt fram tills för bara några år sedan så funkade de gamla hederliga dual-coresen alldeles ypperligt för spel men relativt nyligen blev 4kärnor mer eller mindre ett krav som jag ser det. Givetvis har det inte bara med antalet kärnor att göra när det kommer till prestanda, det har gjorts utveckling på många håll.

Men senast jag handlade fick samtliga Intels quadcores pisk av de lite billigare, vassare dualcoresen. Vi snackar innan eller runt 2010 talet. Det vi ser idag är väl en reflektion över hur man kan se skillnaden mellan t.ex i7 och ryzen.

Är ryzen ett bättre framtidsval?

Visa signatur

Dator #1: ASUS P5Q-E - DDR2 4g A-data G-experience 800, Intel E7200 2,53 @ 4,51ghz, ATI HD4850 700mhz = 14400 3dMark 06.
Dator #2: Asus mATX, E5200, Corsair 2gb, Geforce 7600gs = 3200 3dMark 06.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gokille08:

Men senast jag handlade fick samtliga Intels quadcores pisk av de lite billigare, vassare dualcoresen. Vi snackar innan eller runt 2010 talet. Det vi ser idag är väl en reflektion över hur man kan se skillnaden mellan t.ex i7 och ryzen.

Nyaste generationen i7:or är 6-kärniga, så skillnaden mot Ryzen är inte så stor som mellan dual och quadcore. Coffee Lake har även lite högre IPC än Ryzen och generellt högre klockfrekvenser vilket jämnar ut den maximala prestandan processorerna är kapabla till. Kolla på t.ex. Blender i Sweclockers test som skalar bra med antalet trådar, där är Ryzen 1800X bara en aning bättre än i7 8700K. 8700K är alltså bättre i dagsläget, och även om framtidens mjukvara skulle bli mycket bättre på att utnyttja många trådar så kommer 8700K i praktiken fortfarande vara minst lika bra som 1800X. Däremot är Ryzen över lag billigare, och i många fall bra nog.

Threadripper är så klart en annan femma med upp till 16 kärnor och möjlighet till betydligt högre prestanda, men då kostar det också. Gör man något med datorn där man kan utnyttja alla dessa kärnor så kan det förstås vara en vettigt investering. Men ska man t.ex. mest bara spela så är det bättre att välja en 8700K och få bättre prestanda nu, och sen uppgradera senare för pengarna man sparade.

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd flyttad*

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

@Gokille08

Ryzen 1200, 1400, 1600, 1700 för multicore prestanda med bra värde

I7 8700k bästa gaming processorn då den har så bra single core performance

threadripper, 1920x, 1950x bra för professionelt arbete som använder många kärnor samt acceptablet värde

sen skulle man väl kunna säga att intel core-x serien är bättre än threadripper. dock så är core-x rätt så mycket dyrare fast med bättre single core performance, "och multi-core performance när man kollar på t.e.x 7980xe"

dock när det gäller värde skulle jag väl kunna säga att ryzen 1600 med stock kylare skulle vara det bästa bang-for-the-buck då det blir som en 8700k med sämmre single core performance fast för ungefär halva priset

https://www.prisjakt.nu/list.php?l=3523755&view=c
https://www.prisjakt.nu/list.php?l=3523753&view=c

lade till två länkar
Permalänk
Medlem
Skrivet av Nekulian:

dock när det gäller värde skulle jag väl kunna säga att ryzen 1600 med stock kylare skulle vara det bästa bang-for-the-buck då det blir som en 8700k med sämmre single core performance fast för ungefär halva priset

Hur kan man säga att det blir som en viss processor MEN den har lägre klock och sämre singeltrådsprestanda? Skulle du säga att en 1500x är som en 7700k med sämre singeltrådsprestanda också? :/

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

Spåkulan 2018

Ahh, framtiden..! Mmm, "framtidssäker", då tänker jag naturligtvis på sockel AM4 Sockeln som ska leva lika länge som DDR4, vilket blir fram t.o.m. 2019. Minst. För sockel 1151-2 ser det lite sämre ut, även om det finns saker som tyder på att det kommer en andra våg av Coffee lake-processorer om ett år.

Oavsett om du tänker uppgradera lite under plattformens livslängd eller du tänkt slå till på ett bygge och sedan låta det vara, så är det en bra idé att ta en titt i spåkulan.

TL;DW:

  • En uppfräschning av Ryzen-familjen för skrivbordet, kallat Pinnacle Ridge, kommer släppas i februari 2018, dvs om 2-3 månader. Den ska tillverkas på Globalfoundries 12 nm Leading performance-process som ska ge högre prestanda. Det är en förfining av 14 nm Low power plus som egentligen är ämnad för strömsnåla kretsar i relativt låga frekvenser (mobiltelefoner) vilket kan vara en stor anledning till att både Ryzen och Vega har svårt att komma upp i frekvens. Pinnacle Ridge kan mycket väl landa på samma prestandanivå som Coffe lake eller t.o.m. gå om litet grand.
    https://www.sweclockers.com/nyhet/24468-amd-tar-arkitekturern...
    https://www.sweclockers.com/nyhet/24789-asus-ger-moderkort-me...
    https://www.sweclockers.com/nyhet/24498-amd-pinnacle-ridge-ry...

  • Intel har stora problem med sin 10 nm-process. Den är 2 år försenad och väntas dessutom prestera sämre än nuvarande 14 nm-process från Intel. Inte förrän 2020 väntas Intels 10 nm bli bättre. Cannonlake är första processorn på 10 nm, och som om inte tillverkningsproblemen vore nog är dessutom den integrerade grafiken försenad och släpp av processorfamiljen kan komma så sent som slutet av 2018. Allt tyder på att Cannonlake enbart blir för bärbara datorer, främst de mindre och tunnare. Det har hintats om att moderkortstillverkare kan hoppa över Cannon lake och istället gå på efterföljaren Ice lake istället.
    https://www.sweclockers.com/nyhet/24287-intel-haussar-nionde-... (tabellen ger en bra överblick, men se till de senare årtalen som anges)
    https://www.sweclockers.com/nyhet/24463-intel-cannon-lake-for...

  • Det har framkommit i ett foruminlägg från Eurocom att Intel kan komma att släppa en ny omgång Coffee lake-processorer med 8 kärnor i slutet av 2018 för att inte lämna fältet helt öppet för AMD på skrivbordsmarknaden under tiden.
    http://forum.notebookreview.com/threads/eurocom-tornado-f5-eu...

  • Globalfoundries kommande 7 nm-process, ett arv från IBM, ser mycket lovande ut. Med tanke på ovanstående punkt kan det vara så att AMD faktiskt går om Intel nästa år.
    https://www.extremetech.com/computing/250936-globalfoundries-...

  • En ny generation Ryzen för skrivbordet, baserat på efterföljande arkitekturen Zen 2 och alltså inte enbart en ny stepping eller så, ska tillverkas på GloFlo 7 nm. Denna familj kallas Matisse. Lansering är planerat till slutet av 2018, men det lutar nog åt att det inte sker förrän början av 2019.

För att svara på din specifika fråga kan jag säga att 4-kärniga processorer är passé och har förpassats till budgetsegmentet, även de med SMT. Redan idag belastas 4-kärniga processorer till max i moderna spel, och ett flertal skalar upp till 16 trådar. I Assassin's Creed: Origins går det ännu längre.

Sist men inte minst, stirra dig inte blind på antalet bildrutor per sekund i genomsnitt när du bedömer spelprestanda, utan titta även på minsta bps och 99 percentilen.

#framtiden #pinnacle ridge #coffe lake #cannon lake #matisse

fler punkter, länk till Eurocom-posten, nämner Matise, bps
Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk

Fyrkärniga processorer känns i dagsläget fullständigt uteslutna för datorer avsedda för spel eller mer seriös skapande verksamhet. I och med svårigheterna med att skapa mer prestanda genom högre klockfrekvenser (se NetBurst eller Bulldozer) är fler kärnor och trådar troligtvis den mest rimliga vägen framåt för prestandaförbättringar, undantaget mindre IPC-höjningar genom arkitekturoptimeringar.

Visa signatur

What nonsense he is talking! Why, you are in a sentimental mood today, are you?

Permalänk
Inaktiv

Om man jämför 8700k vs Ryzen 1700X så är de jämförbara. Intel har några fördelar som högre IPC, Ryzen 1700X 2 kärnor extra, moderkort som håller längre och lägre pris. Jag kallar det ungefär jämförbart, det är mer en fråga om smak.

Intel 7700K, den borde nästan vara olaglig att sälja idag, så besviken jag har varit på min. Men nu när 8700K finns, så är det irrelevant.

Min gissning på framtiden är mer pålitliga hårdvaror. Ryzen är en ny arkitektur och kan ha barnsjukdomar, Intel har redan kass datasäkerhet: https://techworld.idg.se/2.2524/1.692887/intel-sakerhetshal-p...

Men prestanda så är jag rädd för en stagnation, detta av samma anledningar som att Nas, scanners, kameror etc utvecklas sakta idag. I början var detta något som vanliga Svenssons la mycket pengar på, men nu idag så klarar sig den stora skaran med vilken som helst.
Detta håller på att hända med cpuer, nu när de billiga blir 4 core + ht vid nästan 4GHz så är det inte många sett till andel som behöver bry sig om vad det finns för processor i datorn och detta resulterar i att det säljs mindre.

Det betyder inte att processorn är tillräckligt bra för creativa personer.
Men ta NAS som jag nämnde, en vettig sådan har JBOD+ zfs + ECC minne eller motsvarande. Detta kunde man förvänt sig att närmsta matbutik skulle ha idag, men när det bara är en bråkdel som behöver ha en vettig nas så är dessa vettiga svindyra för vanliga konsumenter.