Permalänk
Medlem

Skillnad mellan två moderkort

Då har man gått och blivit med Ryzen 1800x efter prisnedsättning i veckan, och kikar på lämpligt moderkort.

Jag har gått och suktat efter NZXT's mITX chassi Manta (smaken som baken) så det kommer bli ett mITX bygge. Har haft Asus moderkort förut och dessa har fungerat alldeles utmärkt, mitt gamla Crosshair IV tuggar fortfarande på efter 8 år.

Har främst kikat på https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4506911, men har nu även upptäckt att det finns ett X370 kort https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4506913.

Ser ingen skillnad på dessa två korten, men skulle behöva råd för att välja. Kommer använda datorn till att lira spel men även lite CAD/ CAM, kommer överklocka men bara använda ett grafikkort.

Permalänk
Medlem

Dom har olika chip stöd finns en sida här på Sweclockers men jag hitta inte den nu men AMD har en sida AMD Socket AM4 Platform klicka på fliken Specs så har du data om dom olika chippen

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Medlem

@Jygge: Men förutom ett par mer 3.1 usb ingångar och stöd till två grafikkort, vad tjänar man på att köpa x370 kortet?

Permalänk
Medlem

@stesor: X370 har är litte bätttre för att överklocka. men det är inget mer ingentligen. Du kan klara dig bra på B350

Permalänk
Inaktiv

Ibland kan det skilja på hur biffig strömförsörjningen för processorn är mellan X370 och B350-brädorna men i detta fallet ser det ut att vara samma på båda.

Permalänk
Medlem

@anon78208: Exakt det tycker jag med, jag har frågat mig själv vad rättfärdigar ett påslag på 400kr mellan två helt identiska brädor.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av stesor:

@Brisse: Exakt det tycker jag med, jag har frågat mig själv vad rättfärdigar ett påslag på 400kr mellan två helt identiska brädor.

Nja, de är ju inte identiska, men om du inte behöver de extra USB-portarna och möjligheten till dubbla grafikkort så behöver du inte den dyrare modellen.

Permalänk
Medlem

Ta kortet som uppfyller dina krav.

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz