Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Jag vill ha en elcykel mest för att kompensera för vintern, helt enkelt görta det roligare att cykelpendla även vintertid i stället för att åka buss, åker väldigt lite nöjesturer på vintern men med elassistans så skulle jag nog ge mig ut mer elerl ta längre turer förutom rent nyttoåkande, jag bor inte i en stad men har cykel som primärt färdmedel och vill helst ha nått som funkar att åka minst 100km på även på vintern utan att eldriften ska bli en belastning snarare än en hjälp.

Vintern är ju den årstid du kommer ha minst nytta av elmotorn... sämre batteritid pga kallt batteri i minusgrader samt ä de snorhalt och motorn kickar in i fel tidpunkt och börjar driva är de ju mer eller mindre garanterad ikullkörning.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk

varför inte en riktig cykel!

Visa signatur

i5 10400f | asus b460-f | 2x8gb kingston 2666 | zotac 3060ti | corsair mp510 960gb (OS) + samsung 860 evo 1tb + 2x kingston a400 480gb | corsair vx450 | tr true black | fractal r3 | asus mg279q + lg w2363d | dt 880 | win 10 x64 | deathadder chroma | glorious 3xl | tb impact 600 | oculus quest 2

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

Vintern är ju den årstid du kommer ha minst nytta av elmotorn... sämre batteritid pga kallt batteri i minusgrader samt ä de snorhalt och motorn kickar in och börjar driva är de ju mer eller mindre garanterad ikullkörning.

Nja det är så dåliga elcyklar uppför sig, att man tappar räckvidd får man ju ta höjd för så modeller med +150km på sommaren lär funka och bättre mittmotormodeller ger inte tvära inkopplingar och ryck och det är ju för det mesta relativt bart och man har naturligtvis bra vinterdäck, kör man dessutom med lågt lufttryck när det är snöigt och halt så har man många dubb i marken och så kan man pumpa hårt om det är asfalt.
Jag måste ha en räckvidd på 70-80 km på vintern för at elcykel ska vara intressant som bruksfordon och klarar den 100-120km vintertid så vore jag glad och det tror jag att det finn modeller som klarar av, det finns ju de med batterier mellan 600-1000Wh och det är ju främst där jag letar.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av kaput:

Visst kan det verka löjligt, men förhoppningsvis kan elcykeln funka som någon slags mellanting för den som ledsnat på att köra bil eller trängas i kollektivtrafiken, men samtidigt blir matt vid bara tanken på att cykla till jobbet. Tröskeln sitter i skallen, när elcykeln sedan går sönder eller blir snodd, är det mycket närmare till hands att cykla på riktigt än det var innan.

Tycker kort sagt det är klockrent att det blir ännu mer buzz runt elcyklar.

Men återigen något som mest gynnar folket i storstäderna. Skulle det inte vara bra att satsa på folk utanför städerna också då man hela tiden pratar om att rädda landsbygden. Att få folk att flytta utanför städerna kommer inte ske med rabatt på elcyklar.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Stefflo:

Men återigen något som mest gynnar folket i storstäderna. Skulle det inte vara bra att satsa på folk utanför städerna också då man hela tiden pratar om att rädda landsbygden. Att få folk att flytta utanför städerna kommer inte ske med rabatt på elcyklar.

Jag bor på landet och jag tycker personligen att cykeln är det perfekta lantisfordonet. Lugnt och fint och inte en bil i sikte och bara frisk luft att andas in genom näsborrarna. Det vet i fan om jag skulle våga cykla i Sthlm men den jävla trafik som är där och alla miljögifter i luften?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

Men återigen något som mest gynnar folket i storstäderna. Skulle det inte vara bra att satsa på folk utanför städerna också då man hela tiden pratar om att rädda landsbygden. Att få folk att flytta utanför städerna kommer inte ske med rabatt på elcyklar.

Nu ser jag väl det som en generell miljöfrämjande åtgärd, snarare än en staden vs landet-fråga, men förstår vad du är ute efter.

Tror ingen enskild faktor som gynnar landsortsbor i motsvarande grad skulle starta någon massutflyttning från städerna. Det är en helhetsfråga. Landsortens problem är att avstånden är för stora och befolkningen är för gles för att det ska vara ekonomiskt hållbart att upprätthålla samma servicenivå som i staden, och folk i stort tycks prioritera detta framför det som livet på landet har att erbjuda.

För diskussionens skull; vad skulle ett trafikförbättringsprogram med motsvarande kostnadseffektivitet, som särskilt gynnar landsorten, bestå i?

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Exxovion:

Vad betyder egentligen "årets julklapp"?

Inte att det är "årets julklapp" iallafall väl?

Bästa frågan i tråden tror jag! Det här behöver verkligen besvaras innan man viktar vad som kan anses passa in som årets julklapp.

Årets julklapp är namnet på en marknadsföringskampanj som drivs av intresseorganisationen Svensk handel (eller ja HRI som är ett företag ägt av Svensk handel - skit samma).
Tanken är att trigga köpvilja inför julen så att försäljningssiffrorna blir högre i handeln.
Det finns flera fina kvalitéer med denna kampanj. En del är att folk tror att det är något oficiellt, nästan statiligt så folk ser det som en viktig markör att iaf förhålla sig till. Detta leder till mängder av diskussioner och även att en hel del nyheter produceras som gör oss alla engagerade och så länge vi snackar, delar och läser nyheter kring detta så får man väl se det som en fantastiskt lyckad reklampampanj ;). Det spelar egentligen inte någon större roll om de har rätt eller fel utan det hela ska bara engagera oss att prata om vad som ska köpas närmsta tiden.
En annan fin kvalité är att kampanjen sedan länge är helt gratis i marknadsföring. Tidningarna ställer sig i kö för att få förmedla till folket vad årets reklamkampanj ska vara. Och gör inte tidnignarna det så dyker det ändå upp trådar i firumen som sköter marknadsföringen.

Marketing well done skulle jag säga.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Köpte en helt vanlig från Biltema till farsan förra året, han är väldigt nöjd. Känns bra att veta att han får lite behagligare dagar med mindre värk. Ligger o kryper på knäna om dagarna och har cyklat i ur o skur o snö i över 40år till jobbet. Köp till era föräldrar om ni inte är sugna själva!

Visa signatur

- 13600K | ASUS 3080 | 32GB DDR5 | XB271HU -

Permalänk
Avstängd
Skrivet av vinylsamlaren:

Jag bor på landet och jag tycker personligen att cykeln är det perfekta lantisfordonet. Lugnt och fint och inte en bil i sikte och bara frisk luft att andas in genom näsborrarna. Det vet i fan om jag skulle våga cykla i Sthlm men den jävla trafik som är där och alla miljögifter i luften?

Det är klart att det kan vara underbart att cykla på landet utan att trängas med alla bilar.

Skrivet av kaput:

Nu ser jag väl det som en generell miljöfrämjande åtgärd, snarare än en staden vs landet-fråga, men förstår vad du är ute efter.

Tror ingen enskild faktor som gynnar landsortsbor i motsvarande grad skulle starta någon massutflyttning från städerna. Det är en helhetsfråga. Landsortens problem är att avstånden är för stora och befolkningen är för gles för att det ska vara ekonomiskt hållbart att upprätthålla samma servicenivå som i staden, och folk i stort tycks prioritera detta framför det som livet på landet har att erbjuda.

För diskussionens skull; vad skulle ett trafikförbättringsprogram med motsvarande kostnadseffektivitet, som särskilt gynnar landsorten, bestå i?

Tror inte heller det finns något som får stadborna att flytta men man kanske kan hjälpa de som bor kvar på landet så mycket det går. Se till att det finns bredband, matbutiker och apotek även utanför städerna. Kanske se till att det finns bussar som går då och då, inte bara kl 07:00 och 16:30. Stockholmarna klagar om Ett tåg är inställt när det går ett nytt om fem minuter. Om det går fyra bussar på en dag så är det värre om någon av dessa ställs in.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av moron:

Absolut, ser inte varför det endast ska gälla el-cyklar. Jag vill också köpa ny cykel

Ja varför får man inte "rabatten" på riktiga miljö cycklar dvs "vanliga cyklar". Om man då istället väljer en som är värre för miljön som använder el så får man rabbat för miljön skull??

Permalänk
Medlem

Förstår inte varför en ung frisk människa skulle använda en elcykel i stället för en vanlig cykel. Lättja? Cykling är ju väldigt bra träning som man får på köpet om man t.ex. cyklar till jobbet. Det är ju vardagsmotion om något.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

Men återigen något som mest gynnar folket i storstäderna. Skulle det inte vara bra att satsa på folk utanför städerna också då man hela tiden pratar om att rädda landsbygden. Att få folk att flytta utanför städerna kommer inte ske med rabatt på elcyklar.

När man pratar om landsbygdssverige är det inte Bengt som sitter ensam i sitt torp någonstans på vägen mellan Pajala och Korpilombolo, det är människor i småstäder som ofta har kortare väg till jobbet än storstadsborna. Vi som bor i tätbefolkade områden har i snitt 50% längre restid till jobbet.

Skrivet av fantomsmurfen:

Förstår inte varför en ung frisk människa skulle använda en elcykel i stället för en vanlig cykel. Lättja? Cykling är ju väldigt bra träning som man får på köpet om man t.ex. cyklar till jobbet. Det är ju vardagsmotion om något.

Hur tar du dig till och från jobbet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagbro:

Hur tar du dig till och från jobbet?

Jag jobbar inte. Då jag jobbade och studerade (i en lite större stad) använde jag mestadels cykel året runt. När jag jobbade hade jag runt 3,5 km till jobbet och en rejäl uppförsbacke på slutet när jag skulle hem. Efter semestrarna när jag latat mig märkte jag hur dålig kondition jag fått men det tog inte speciellt många veckor att bygga upp den igen när hösten kom. Cyklade även oftast när jag skulle in till centrum eller hälsa på någon bekant.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem

Såg att några elcykelhandlare erbjuder företagsleasingar. Den stora frågan är ju då ev förmånsbeskattning, nån som vet?

Visa signatur

LDA $D012

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av IRQ:

Såg att några elcykelhandlare erbjuder företagsleasingar. Den stora frågan är ju då ev förmånsbeskattning, nån som vet?

Det beror nog på hur cykeln används och dess värde, det finns ju tjänstecyklar och är det för privatbruk så är det en gråzon >

Motion och annan friskvård
Arbetsgivaren kan däremot inte skattefritt tillhandahålla utrustning eller webbtjänster för motion eller annan friskvård i den anställdas bostad.

https://www.skatteverket.se/privat/skatter/arbeteochinkomst/f...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.