Analytiker: "Utgivare tar för lite betalt för sina spel"

Permalänk
Medlem

Den analysen är inte så djup då i princip alla som går på en biofilm börjar kolla på filmen och stannar till slutet. De personer som köper en biobiljett men inte börjar titta på filmen eller de som går från filmen innan den är slut måste vara försvinnande liten

Personer inom spelindustrin har ju tidigare uttalat sig om att 90% av spelarna spelar inte igenom spelet till slutet. Statistik från Steam snittar detta till runt 70%.

Folk som spelar tvspel är ju i regel rätt entusiastiska konsumenter som köper rätt mycket spel, till och med att man köper spel som man aldrig kommer ha tid att spela, se bara på alla onlineverktyg som hjälper folk att ta sig igenom sin "backlog".

I de få fall där man har ett spel där man kan spela flera tiotals (om inte hundratals) med timmar så håller uttalandet vatten då den investeringen ger mer underhållning per timme än en film. I multiplayerspel som är beroende av en serverinfrastruktur så kan jag förstå att det är löpande omkostnader som är svåra att motivera med enbart en engångskostnad för att köpa spelet i sig.

I kontrast till hur många spel som köps och hur många av dessa där konsumenten antingen inte ens spelar spelet eller slutar efter någon timme så är uttalandet alldeles för antagande och generellt för att det ska kunna fungera som ett argument.

Mikrotransaktioner och lootboxes tycker jag personligen är en bra lösning så länge det inte ger prestations/resultatbaserade fördelar i multiplayer (dvs endast påverkar utseende/status) så spelutvecklaren/utgivaren kan få löpande inkomster under tiden de behöver upprätthålla en fungerande infrastruktur för att spelet ska kunna fungera, och i vissa fall kunna utveckla gratis extra material för att öka livslängden på spelet för spelarna.

Bra exempel på dessa är ju både multiplayern i Mass Effect 3 samt Overwatch där allt nytt material är tillgängliga för alla spelare. Dåliga modeller är där man både har lootboxes samt att man behöver betala för nya content såsom banor, karaktärer etc.

Permalänk
Medlem

Härligt att få skratta lite ibland men samtidigt så blir man ju också lite mörkrädd.

Permalänk
Medlem

Vilken tölp

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

A midget fortune-teller who escapes from prison is a small medium at large.
Canon 6D, Sigma 24-70/2.8, Canon EF 100/2.8 Macro, Canon EF 70-200/4L IS, Samyang 14/2.8 Canon EF 28/2.8, Tamron 150-600/5-6.3

Permalänk
Medlem

Det var en tämligen usel analys!

Om man publicerad ett högst mediokert spel, mycket hype till trots och vill ha 80 dollar samt att man implementerar ett pay-to-win system för att kräma ur mer pengar ur en del av kundsegmentet (plånbokskrigarna) så förtjänar man all skit man får. De mindre penningstarka kan givetvis grinda upp till samma nivå men det tar stora mängder tid.

Pay-to-win är väl aldrig något som kan accepteras i FPS:er?

I övrigt så är det väl frågan om vad kunden är VILLIG att betala. Jag kan hålla med om att 200 SEK för KSP eller 450 SEK för Skyrim har givit mig underhållning för långt under 1 SEK/h. Det är kanske så att om man försöker sälja en undermålig produkt till ett överdådigt pris så kommer kunderna straffa dig för det. Säljer man en bra produkt till ett lågt pris, jag då får man hoppas att man säljer fler, utvecklingskostnaden är ju fortfarande den samma oavsett hur många enheter man säljer...

Att bara häva ur sig, "ni har betalat för lite", är bara kortsiktigt, korkat och visar att man totalt missat poängen.

Visa signatur

Dator 1. MSI Z370 GAMING PRO CARBON, Intel Core i7 8700K 3.7 GHz 12MB, Gigabyte AORUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB, Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000Mhz CL15 Vengeance, passivt vattenkyld.

Dator 2. MK MSI X79A-GD45, Intel i7-3820 @ 4,0 GHz, EVGA 980Ti med vattenblock, 16 Gig DDR3, vattenkyld

Specialskärm: ~124 tum 3840 X 1080, 178° FOV (2 x BenQ 1070+)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bassen87:

Tror denna analytiker rört sig ifrån de grundläggande begreppen "utbud och efterfrågan" inom det kapitalistiska systemet så långt som det bara går att komma.

Är det idag mellan 40-80 timmars spelglädje som spelarna kräver för 500-900 kronors spel så är det just precis det som är efterfrågan och att idag trycks det ut massivt mycket spel vilket ökar utbudet som då tillsammans med efterfrågan styr marknaden och priserna.

De kan ju försöka med att köra på denna analysen och se hur många som köper spelet, om de nu vill ta den risken.

Marknaden har precis de priserna som vi har idag, att försöka på konstgjord väg att höja det utan att ha konsumenternas stöd är i princip omöjligt om du nu inte lyckas tvinga konsumenter att börja köpa spel för högre prisklasser.

Genom att ta ställning väljer du vilka kunder du får. Om de höjer priset kommer spelen förmodligen bli mer som för 10 år sen då kraven av de riktiga nördarna och i den prisklassen helt enkelt ökar men öven avkastning per spel även om du förmodligen tjänar mer på svenssons så är det inte nödvändigtvis att de tycker de är värt besväret.

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Jämför man med t.ex. vad ett biobesök kostar så är det helt klart mycket billigare. Frågan har varit på tapeten här förut och då räknade jag väl ut att BG3 kostat mig typ 1kr/h med DLC. Blade Runner 2049 kostade väl c:a 80 kr/h på Imax.

Jämför man med vad ett biobesök kostar så betalar du även för att en fullutrustad biograf ska finnas på plats. Ska du jämföra där så får du ju slå ut kostnaden på din spelutrustning i timpriset för spelet, och ska man hårddra det borde du också räkna med kostnaden för den del av din bostadsyta som går åt.

Folk angriper hans argument för att han gör en falsk ekvivalens. Antagligen eftersom han får betalt för att lobba i frågan.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Palme_570:

Genom att ta ställning väljer du vilka kunder du får. Om de höjer priset kommer spelen förmodligen bli mer som för 10 år sen då kraven av de riktiga nördarna och i den prisklassen helt enkelt ökar men öven avkastning per spel även om du förmodligen tjänar mer på svenssons så är det inte nödvändigtvis att de tycker de är värt besväret.

Ja det är ju klart, kan även dra upp priset till 4 miljarder för ett spel och hitta en riktigt rik kund som vill betala så mycket för ett singleplayer spel.

Problemet är dock bara att det öppnar upp för andra aktörer (spelskapare) som kan skapa ett spel med liknande kvalité eller rent av samma kvalité bara för att konkurrera ut sin motståndare, men för ett mycket billigare pris, och där kommer utbud och efterfrågan in i bilden igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon127948:

Prata för dig själv. Jag har spelat EVE online i 11,5 år

Men ja, vanliga spel är det inte många man spelat så länge. De ända jag kommer på är TFC och TF2 vilka är i princip samma spel. I för sig har jag spelat Deus Ex (första, och HR game of the year) plus Fallout 2 en massa gånger men inte i närheten av det han räknar med.

Hehe okej, och du är säkert inte ensam om saken

Men jag tänker mest hur mycket roliga och bra spel man missar om man bara lirar ett enda. Tidigare i livet så lirade jag enbart WoW i flera år men sen fick jag upp ögonen för annat och då blev jag fast i upptäckandet av nya, coola spel.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Jag köpte "Game of Thrones the role playing game" Är utan tvekan det sämsta spel som tillverkats i modern tid. Borde hetat stirra i nacken simulator, då kameran är helt omöjligt bångstyrig.
Man borde få betalt av studion som gjorde det istället bara för att man utsätter sig för skiten.

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Moderator
Testpilot

Så tackar vi för Evan's objektiva bedömning i frågan. /s

Evan Wingren - Equity Research Analyst at KeyBanc Capital Markets

Our roots trace back 190 years to Albany, New York. Today, KeyCorp is based in Cleveland, Ohio, and we're one of the nation's largest bank-based financial services companies, with assets of approximately $134.5 billion.

Jag förstår inte ens varför vi ska lyssna på en bankanalytiker som uttalar sig om underhållingsvärde och värde för pengarna. Han är uppenbart mycket jävig i frågan.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Mocka:

Hehe okej, och du är säkert inte ensam om saken

Men jag tänker mest hur mycket roliga och bra spel man missar om man bara lirar ett enda. Tidigare i livet så lirade jag enbart WoW i flera år men sen fick jag upp ögonen för annat och då blev jag fast i upptäckandet av nya, coola spel.

Problemet med EVE är att alla andra spel blir tråkiga i jämförelse.
Sedan har jag inte precis märkt många spel jag är sugen senaste åren. Rimworld och senaste DeusEx, men den första finns inte på GOG och den andra har denuvo, finns inte på GOG, och är DLC skadad.

Permalänk
Medlem

Analytikern spelar uppenbart mycket själv och har en bra insikt i branchen. /s

Permalänk
Skrivet av BrottOchStraff:

Jag köper inte det, om man blir trött på spelet efter ett demo, så är spelet skit. Jag kan ta några exempel på spel från mitt bibliotek på steam som har över 200 spel. Det som jag spelat mest 400h ca är Data2 som inte ens kostar pengar för det första.
Annars gillar jag generellt singleplayer eller coop spel. Om vi då tar tex Mass Effect trilogin som några av de bästa spelen jag spelat. Om de hade släppt ett demo på det, och jag fått spela några quests, så är jag nästan 100% säker på att jag hade köpt resten av spelet.

Om jag hade fått spela COD Ghosts innan jag köpte det, hade jag ALDRIG köpt det, så jävla dåligt är det.

Sen finns det många singleplayer-spel som inter tar mer än 20h att spela, och som man förmodligen aldrig kommer spela igen. Där har jag svårt att motivera 800kr t.ex. i pris. Det måste ju vara i relation till speltid. Jämför då t.ex. Witcher 3 som jag prisar ofta, jag har spelat säkert 100+ timmar nu, första gången utan DLC och nu GOTY versionen med alla DLC:er, så kommer säkert landa på 200+ timmar, och då kanske lagt totalt 500kr på spelet. Det hade kunna kosta 800, hade ändå varit värt det.

Sen finns det många goda exemepl där det faktiskt finns demo, tex Resident Evil 7. Tror inte de direkt tappat mkt försäljning där.

Vill bara flika in att just demot till Mass Effect 2 fick mig in i serien, så ja det har släppts demos till större spel även i modern tid. Vilket inte påverkade försäljningen skulle jag säga. Tror även 3an hade en demo.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrottOchStraff:

Ok. Jag köper den tanken. Men då får de släppa demo eller låta oss testa spelet fullt ut i några dagar innan man bestämmer sig. Vet inte hur många spel jag köpt och tänkt "ah, nu jävlar ska det spelas" och sen en två dagar senare inser man vilket skit det är och att man inte vill spela det mer alls (*host* COD ghosts *host*). Väldigt få spel man investerar över 50h på. Då ska det fan vara riktigt bra.

Därför jag sällan köper nya spel. Jag föredrar att grotta ner mig i spel. Jag kör kanske 2000h på ett spel tills jag tröttnar då kör jag 500h på ett annat tills jag börjar spela det första igen.
Det går lite som i perioder. Men nya spel är ofta skit. Det ”nyaste” spelet jag har som jag tycker är bra är GTA V. Haft sen release på ps3 och release på PC. MMO ftw. De överlever iallafall Tiotusentals timmars spelande. Har också vart med om spel som man klarar på första eller andra dagen eller en vecka. Helt värdelöst.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 11
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk
Medlem

Intressant vore det dock med vilka marginaler tillverkarna har när mycket försäljning är digital, dvs ingen större kostnad för distrubution av fysiska varor = mer cash i fickorna hos speltillverkarna. Vad händer om priserna stiger kraftigt? Piratkopieringen ökar? Sämre volym på försäljning?

Tycker prisnivån på pc-spel känns rimlig just nu ur ett konsumentperspektiv.

Visa signatur

i5-12600K med Noctua 12A | MSI z690 d4 | 2x16 corsair ddr4 lpx 3200mhz | evga 3060ti xc | samsung 980 m2 | LG 27" GP850 | xfx pro 850w | fractal design r6

Permalänk
Medlem
Skrivet av pi:

Intressant vore det dock med vilka marginaler tillverkarna har när mycket försäljning är digital, dvs ingen större kostnad för distrubution av fysiska varor = mer cash i fickorna hos speltillverkarna. Vad händer om priserna stiger kraftigt? Piratkopieringen ökar? Sämre volym på försäljning?

Tycker prisnivån på pc-spel känns rimlig just nu ur ett konsumentperspektiv.

tillverkarna får betala distributionen ändå. såvida det inte är hela kedjan de kör, men det är det inte många större eller ens mindre tillverkare som gör idag. kostnader finns ivf, och det är inget som säger att de bakom en annan form av distribution inte vill täcka upp lika mycket, eller göra mer vinst. = ingen bättre deal för tillverkaren eftersom det är distributören som står för besparingen, och därför kan man ju anta de vill ha merparten av vinsten för detta också.

sen kan man också tänka sig att det tillkommer en del kostnader för heldigital distribution. bara en sån sak som att hyllplatser praktiskt taget är gratis reklam.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndreaX:

tillverkarna får betala distributionen ändå. såvida det inte är hela kedjan de kör, men det är det inte många större eller ens mindre tillverkare som gör idag. kostnader finns ivf, och det är inget som säger att de bakom en annan form av distribution inte vill täcka upp lika mycket, eller göra mer vinst. = ingen bättre deal för tillverkaren eftersom det är distributören som står för besparingen, och därför kan man ju anta de vill ha merparten av vinsten för detta också.

sen kan man också tänka sig att det tillkommer en del kostnader för heldigital distribution. bara en sån sak som att hyllplatser praktiskt taget är gratis reklam.

Absolut så varierar det för olika företag, ingen slump att ex EA vill ha sitt eget verktyg (origin) för att kapa kostnader. Vore dock intressant att ha insyn i kostnaden för ex EA att sälja battlefront 2 digitalt vs fysisk kopia.

Visa signatur

i5-12600K med Noctua 12A | MSI z690 d4 | 2x16 corsair ddr4 lpx 3200mhz | evga 3060ti xc | samsung 980 m2 | LG 27" GP850 | xfx pro 850w | fractal design r6

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon99339:

Tyvärr så brukar ett demo innebära att spelarna blir trötta på spelet innan de köpt det, även om spelet är riktigt bra.

Annars så lägger man ner några hundra timmar på demoversionen i väntan på det riktiga spelet, som sedan får ytterligare några tusen timmars uppmärksamhet.
Exempel: Combat Mission: Beyond Overlord

Skrivet av grimboso:

Skal sägas att spel kostade 600 kr när jag var 6 år gammal och spel kostar 600 kr nu när jag är 26 år gammal.

För 20 år sedan var det väl inte många PC-spel som kostade 600kr?
Konsolversionerna kunde ligga på den prisnivån, men inte PC.

Skrivet av Implor:

Köpte Civ 5 när det kom. Inte startat det en enda gång :).

Jag har ett flertal köpta spel som jag ännu inte hunnit starta...

Skrivet av Youjimbo:

... Biopriset är ju totalkostnad så...

Inte alls! Man måste ju själv bekosta resan till och från biografen...

Permalänk
Medlem

Varför underhålls liknelsen med bio eller TV?

Den är fullständigt godtycklig och tagen från luften. Det finns ingen anledning till att börja med att jämföra de två.

Permalänk
Medlem

undrar vart han går på bio?
30:- per timme, ja kanske på 80-talet ja.

\\Rhames

Permalänk
Medlem
Skrivet av g146:

Det är sånt där otroligt korkat tänk som gör att spelen kostar 60£$€ på steam istället för hundringen lägre än konsoller.

Tack så mycket, du kanske vill betala hundringen jag nu behöver lägga ut för spel?

Precis som att jag gärna betalar lite mer för ett par finare skor som tar längre tid att tillverka. Det betyder inte att du behöver köpa samma sorts produkter som jag. Försöker se det ur ett bredare perspektiv, inte att alla spel ska kosta 800 kr som i mitt exempel.

Visa signatur

7800X3D
4090 G OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon127948:

Problemet med EVE är att alla andra spel blir tråkiga i jämförelse.
Sedan har jag inte precis märkt många spel jag är sugen senaste åren. Rimworld och senaste DeusEx, men den första finns inte på GOG och den andra har denuvo, finns inte på GOG, och är DLC skadad.

Har du hittat ett riktigt guldkorn är det ju bra
Sen känns det ju faktiskt som att det släpps otroligt mycket spel så synd att du inte hittar något. Tidigare ville jag bara köpa spel på Steam men nu struntar jag i det då det är som det är. Samma med kopieringsskydd som Denuvo - Assassins Creed Origins är ju ett sådant exempel men spelet är förjävla roligt och flyter på finfint hos mig trots Denuvo.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Rhames:

undrar vart han går på bio?
30:- per timme, ja kanske på 80-talet ja.

\\Rhames

Det är svenska biografer som är extremt dyra. Andra länder (som USA) har helt andra priser (läs: mycket lägre), så 30:- per timma är inte nödvändigtvis fel.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Mocka:

Har du hittat ett riktigt guldkorn är det ju bra
Sen känns det ju faktiskt som att det släpps otroligt mycket spel så synd att du inte hittar något. Tidigare ville jag bara köpa spel på Steam men nu struntar jag i det då det är som det är. Samma med kopieringsskydd som Denuvo - Assassins Creed Origins är ju ett sådant exempel men spelet är förjävla roligt och flyter på finfint hos mig trots Denuvo.

Det finns inga spel som är så bra att jag ska sälja min själ till DRM och liknande. Samma med p2w. Jag är gammal nog att jag kan kontrollera mig själv och behöver inte instant gratification (finns det någon vettig översättning för detta begrepp? ). Är små trött på att bli rövknullad av fler och fler företag varje dag så jag undviker det så lång det bara går. Det underlättar spelandet om man kan sätta sig ner utan att baken gör ont

Permalänk
Medlem

Evan Wingren har FEL, spel ska vara billigare. Minns ni för ca 10år sedan, "när spel företagen slopar DVD skivorna och går digital kommer framtidens spel att bli billigare" Och så blev det inte..Dom har blivit dyrare ..dom gick ALDRIG ner i pris.

Visa signatur

Gamer: AMD RYZEN 1800,MSI X370 Gaming Pro, DDR4 32gb 2666Mhz, Vega 56 8GB,OCZ Trion 240GB, Samsung SSD 830 128gb, 2TB HD, WD HD 650GB, XFX 850W HTPC: i5 2500, 16gb ram, samsung ssd 500gb, Gefroce 1030

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bassen87:

Ja det är ju klart, kan även dra upp priset till 4 miljarder för ett spel och hitta en riktigt rik kund som vill betala så mycket för ett singleplayer spel.

Problemet är dock bara att det öppnar upp för andra aktörer (spelskapare) som kan skapa ett spel med liknande kvalité eller rent av samma kvalité bara för att konkurrera ut sin motståndare, men för ett mycket billigare pris, och där kommer utbud och efterfrågan in i bilden igen.

Varför gör dem inte det för 100-300 kr då ? Om det var så lätt att göra ett spel med samma kvalitet att de stora aktörerna inte kunde diktera priset i viss mån så hade spelen inte kostat 500 heller.

Oavsett är det nog tyvärr så att mikrotransaktioner här för att stanna och spel kommer inte stiga i pris,framförallt med tanka på ubisofts senaste rapport...

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ExcZist:

Köpte det igår och har spelat runt 6 timmar.
Låst upp de allra flesta Heroes .
Har fått upp 20k i ingame pengar 2 gånger under dessa spel timmar.
Har Yoda och Boba Fett, Bossk , Han solo ,Kylo Ren , Darth Maul ,Lando Carlrissian och sen Rey.:)
"Edit: Har bara 5 heroes kvar. sen är man färdig med att farma de "
Sen har jag låst upp alla skeppen.
Tycker spelet har grymt bra grafik mot vad bf1 har.
Låsa upp alla saker tycker jag inte är någon big deal
Spelet är som det första men är fortfarande ett spel jag tyckte var värt mina 700kr på Origin.
Spelar hellre detta än BF1 alla dagar i veckan.
Sen att vi alla har olika åsikter är en annan sak

Easter eggs brukade vara vad som drev känslan av progression nu är det att nöta tills ögonen blöder. Man skall inte kunna ha skoj i ett spel innan man har låst upp allt genom att nöta.

Vill jag har Grinding och items så spelar jag ett MMORPG. jag vill inte ha den här skiten i FPS spel.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Medlem

Ganska ointressant då marknaden har vuxit.
Vinstmarginalen hade varit intressant.

Visa signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon127948:

Det finns inga spel som är så bra att jag ska sälja min själ till DRM och liknande. Samma med p2w. Jag är gammal nog att jag kan kontrollera mig själv och behöver inte instant gratification (finns det någon vettig översättning för detta begrepp? ). Är små trött på att bli rövknullad av fler och fler företag varje dag så jag undviker det så lång det bara går. Det underlättar spelandet om man kan sätta sig ner utan att baken gör ont

P2W håller jag med om men DRM är svårt att undvika nuförtiden (allt finns ju inte på GoG)

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Någon "analytiker" får bokstavligen betalt att skriva detta. Inte alls EA eller deras bulvan företag som betalar, jag menar, vem skulle göra något sådant om man riskerade årtiondets flopp allt inräknat med börsen o.s.v.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Questions are the beginnings of wisdom