EA: "Vi lyssnar på kritiken och kommer fortsätta göra ändringar"

Permalänk
Medlem

Jag om någon brukar förespråka att man skall stödja speltillverkarna genom att köpa de spel man spelar men med denna lootbox/microtrasaktions epidemi tycker jag bara att de som implementerar detta i sina spel får skylla sig själva och fr.o.m nu kommer jag att i ren protest låna hem en kopia av varje fullpris spel som har en intressant singelplayer del men som dock innehåller microtransaktioner och slumpmässiga lootboxes i multiplayerläget, dvs multiplayer delen kommer att vara helt ointressant.

Detta råder jag givetvis inte någon annan till att göra men det är ett fritt val och upp till var och en.

Då är frågan...
Kommer jag nånsin att köpa ett multiplayerspel igen?

Angry Joe är klockren som vanligt, spolar fram till 1:34

Säger bara en sak KÖP INTE SKITEN och ni som känner att ni måste köpa släng för tusan inte bort pengarna på deluxe versionen för ni får bara useless crap för de 300-400 spänn som det kostar extra...

Visa signatur

Case: Silverstone Alta F1 PSU: Corsair HX1200 Cablemod MB: Asus ROG Z790 Maximus Hero CPU: i9 13900K Cooler: Arctic Liquid Freezer II 360 Memory: Kingston 32GB DDR5 6400MHz CL32 FURY Renegade GFX: Palit RTX 4090 Gamerock OC HDD: Samsung 990 Pro 2 TB / 2 x Samsung 860 Pro 4 TB Monitors: Alienware AW3423DW QD-OLED + XB271HU T-Board: Logitech G915 Mouse: Logitech G502 Lightspeed Headset: Steelseries Pro Wireless Speakers: Harman Kardon GLA-55 Consoles: Playstation 5 / XBSX /Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av Padey:

Han jobbade väl inte på EA om jag minns rätt.. (står ej heller så på hans profil/inlägg) Han jobbar däremot i PR branchen med inriktningen på digital media..

Har har rätt dock..

Visa signatur

Teknik är en drog..
Förövrigt anser jag att Carthago borde ödeläggas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SUMITOMO:

@Icte: Menar Battlefront 1.
Tror knappt jag spelat någon kväll utan att någon fuskar.
Har blivit väldigt vanligt.

Ah då förstår jag. Yes, minns att det var ganska många som fuskade på det spelet och är inte förvånad om folk gör det fortfarande, verkar som att utvecklarna helt enkelt slutade att uppdatera det då det inte var Battlefront som vi vill ha. Battlefront II utifrån det jag sett verkar dock nästan (exklusive alla problem med P2W) det vi vill ha, så skulle inte vara förvånad om de verkligen satsade stenhårt på denna titel mot fuskare.

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk

Dom kan ju börja med att sälja spelen på steam också. Origin är ett skämt.
Bor man exempelvis i Ukraina så blir man tvingad till att spela spelet på ryska för det inte finns en ukrainsk översättning och dom får inte heller ha engelska.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Men det går väl att köpa det på Steam, köra SP kampanjen direkt, i sträck alltså och sedan returnera skiten?

Visa signatur

GAMING: CPU: i7 8086k / NZXT Kraken X72 @ 5Ghz MB: ASUS ROG Maximus X Hero GPU: ASUS RTX STRIX 2080 Ti OC Minne: G.Skill Ripjaws V DDR4 32GB 3200Mhz PSU: Corsair HX1000i SSD1: M2 Samsung 970 PRO 1TB SSD2: M2 Samsung 970 EVO 1TB Chassi: Phanteks EVOLV Styrdonen: ASUS ROG Strix Flare # Logitech G Pro Wireless Monitor: Asus ROG Swift PG279Q Sound: Steel Series Arctis Pro + Game DAC

WORKING: MacBook Pro 16 M1 MAX Styrdonen: Apple Magic Keyboard # Apple Magic Mouse 2 Monitor: Dell Ultrawide 49”

Permalänk
Medlem

Ge fan i att köpa spelet så detta jävla skit försvinner, De är ju inte bara att de sänker antalet poäng osv. Vad jag förstår så ser man dessa lootboxes överallt. Hela den skiten drar ju ur en ur känslan i spelet.

Försvinner intäkter på spelet i sig så kanske tex nästa battlefield slipper detta. Men om man bara sväljer detta så kan man ju glömma att spela nåt i framtiden.

Battlefront 2
Assasins Creed origins
Shadow of war
Call of duty WW2
Destiny 2?

Alla spel som har någon slags av betalning för ingame valuta har ju nerfat droprate ingame så de bara blir mer grind spel.

Om Battlefront 1 failade så lär väl detta göra de också rätt kvickt. I alla fall på PC!

Men folk lär ju köpa de ändå.................

Permalänk
Medlem

Måste vara jävligt segt att slita arslet av sig och skapa ett visuellt fantastiskt spel som antagligen hade kunnat vara bra och kul att spela också om det inte vore för vissa personer som bestämmer att lootlådor och iap ska styra utgången. Hoppas att talanger och engagerade hittar nya arbeten för studios som inte styrs av Tengil och hans vänner.

Skrivet av SUMITOMO:

Vad har sagts om alla fusk?
Knappt lönt att spela BF1 då det finns alldeles för många som kör med hack.
EA har väl inte varit speciellt intresserade att göra nåt åt det heller.

Såg att det klargjordes att det var Battelfront du syftade till, blev lite förvånad då det känns som att fuskare i "BF1" är extremt sällsynt. Har närmare 180h spelat och kan räkna gången då det utan tvivel varit fuskare involverade går att räkna på två händer. Battlefront känns dock som det var antingen jävligt obalanserat eller folk som körde smygfusk, men spelade det typ inte alls eftersom det var så otroligt platt och tråkigt.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem

Fasiken, rätt vad det är kanske de t o m börjar göra spel igen!

Visa signatur

MB: Asus ROG Strix Z370-E Gaming // CPU: Intel Core i7-8700K
GPU: Asus RTX 3080 TUF OC // Acer Predator XB271HU
RAM: Corsair 16GB DDR4 3000Mhz // PSU: Corsair 750W HX
SSD: Samsung 840 Pro 128GB + 850 EVO 250GB + 850 EVO 500GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThomasLidstrom:

Jättebra!
Här är en lista:
1) Allt lulllull tillgängligt direkt. Battlefront skall inte gridas, det är mer ett relaxspel
2) Galactic Conquest i Offline läge. Det riktiga BF2 hade detta och är nog en av de mest använd spellägen
3) Möjlighet att köra lokal server, vid LAN etc
4) Stora slag 128v128, det skall kännas stort 20v20 känns mehh...
Det räcker att detta är med i Vinterpatchen.
Vi återkommer med vad vi vill ha in i Vårpatchen 2018

Skrivet av Söderbäck:

får börja med att säga att jag inte är helt med på hur det fungerar i COD.
However.
Jag är väl för gammal och torr men det där med att inte ha lika förutsättningar gällande utrustningen eller abilities tycker jag är en ganska dålig idé om man ska spela mot varandra. Onekligen ett vinnande koncept att låsa upp bättre utrustning men det passar bättre i single player eller coop kan jag tycka.
Så kör gärna på med loot boxes, class leveling och allt möjligt så länge det handlar om skins ;).

Skrivet av Sper:

Ge fan i att köpa spelet så detta jävla skit försvinner, De är ju inte bara att de sänker antalet poäng osv. Vad jag förstår så ser man dessa lootboxes överallt. Hela den skiten drar ju ur en ur känslan i spelet.

Försvinner intäkter på spelet i sig så kanske tex nästa battlefield slipper detta. Men om man bara sväljer detta så kan man ju glömma att spela nåt i framtiden.

Battlefront 2
Assasins Creed origins
Shadow of war
Call of duty WW2
Destiny 2?

Alla spel som har någon slags av betalning för ingame valuta har ju nerfat droprate ingame så de bara blir mer grind spel.

Om Battlefront 1 failade så lär väl detta göra de också rätt kvickt. I alla fall på PC!

Men folk lär ju köpa de ändå.................

Jag tycker jag måste säga ett litet ord om en del "förväntan" ni verkar ha.
Detta med att alla ska ha allt... direkt. Jag håller inte med där öht.

Vad är detta för trams?
Om ni vill spela spel som har detta spela det, men kom inte och säga att "detta spel ska ha" detta. Inte så det fungerar. Vill ni ha detta, välj då ett spel där det är casual eller meningslöst spel.

Personligen tycker jag om tanken att just bygga char, bygga din erfarenhet och vapen. Detta lockar mig. Och att ha ett system där du får XP i just de vapen du använder, och typ av char du spelar, är utan tvekan något jag vill se mer av. Du får då något som lockar dig att faktiskt vara mer taktisk och spela efter din roll av char. Du får också fördelar om du just använder vapen som du föredrar.

Med det sagt.
Det ska naturligtvis inte vara slumpmässigt. Det ska baseras på hur och vad du spelar som och med. Att få bonus till något man inte använder är totalt meningslöst.

Och loot boxar ska självklart inte ersätta detta, där håller jag med till 100%. Om de måste ha dessa ska de vara kosmetiska saker, för de som verkligen vill spendera pengar på något meningslöst.

Men vill ni spela casual, i online PVP... spela då ett utan meningslösa mål. För spel som detta behöver att folk följer taktiken, samarbetar och faktiskt gör vf de ska, för att vinna. Det är inte "one man show" och det är inte "afk 2 min".

Är min åsikt iaf.

Permalänk
Medlem

Håller mig allt oftare borta från AAA titlar nu för tiden, då jag blivit bränd på dyra spel som dels inte är speciellt bra och är väldigt överhypade, inte fungerar bra ur ett tekniskt perspektiv, och är fulla av fuskare och pay-to-win mekanik. Nej tack.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrottOchStraff:

Håller mig allt oftare borta från AAA titlar nu för tiden, då jag blivit bränd på dyra spel som dels inte är speciellt bra och är väldigt överhypade, inte fungerar bra ur ett tekniskt perspektiv, och är fulla av fuskare och pay-to-win mekanik. Nej tack.

jo tyvärr är det så, 60 euro idag på ett nytt spel så har det massa tekniska strul o skit trots att man har en bra dator osv så känner man sig klart blåst när man råkat ut för sånt, och dom undrar sen varför så många idag laddar hem spel olagligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyhet:

Under en AMA-session på Reddit berättar nu utvecklarna av Star Wars: Battlefront II att de tagit till sig av kritiken, samt att de är fast beslutna om att reparera relationen med spelarna.

Läs hela artikeln här

Tssss... EA är inga nybörjare på banan, finns mängder av exempel där deras girighet fått gå före allt sans och vett.
De kan vara evigt tacksamma för att de lyckats snärja en fantastisk spelstudio som DICE, annars hade de nog bara haft sina permanenta licensierade sportspel att förlita sig på snart.

Folk undviker inte spel p.g.a. spelstudios idag, folk undviker spel p.g.a. utgivare som beter sig illa.
Man ser nu många tecken på att EA har levt i gräddan lite för länge. Idag ruvar dem bara på gamla IP's/licenser från uppköpta mindre studios och förhindrar andra att göra mods/fan-spel som baserar sig på liknande storys universum.

Det vore bara bra för kvalitén på spelen om EA förlorade licenser och fick börja kämpa lite, likt flera mindre spelstudios.
Först då kommer de vara tvungna att lägga manken till och vem vet; någonstans långt ner kanske det finns både en själ och ryggrad i EA? -Men jag skulle inte sätta några pengar på det där sista.

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MinscS2:

Ja DICE har gjort ett riktigt bra spel, tyvärr dras dom med i skiten när folk (med all rätt) går igång mot EA.

Tur jag absolut inte planerar på att låsa upp allt, eller ens hälften.

Dessutom stämmer det där inte längre, så hade varit bra om folk slutade sprida felaktigheter.
Kostnaderna på många unlocks har reducerats kraftigt.
Luke och Vader t.ex. kostar inte 60.000 credits längre utan 15.000.

^ exempel på "making the outrage outdated" , se SidAlpha s video https://youtu.be/THt3ODESeew?t=372

Jag tycker det är viktigt att vi konsumenter lär oss vad det är för trick de använder för att hantera kritik.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MinscS2:

Ja DICE har gjort ett riktigt bra spel, tyvärr dras dom med i skiten när folk (med all rätt) går igång mot EA.

Tur jag absolut inte planerar på att låsa upp allt, eller ens hälften.

Dessutom stämmer det där inte längre, så hade varit bra om folk slutade sprida felaktigheter.
Kostnaderna på många unlocks har reducerats kraftigt.
Luke och Vader t.ex. kostar inte 60.000 credits längre utan 15.000.

haha ja... Likaså alla rewards, så du hänger med vad som hänt?

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem

Blev lite nyfiken på vad svensk lag egentligen säger om lootboxes

[quote]6 § Med automatspel avses i denna lag spel på mekaniska eller elektroniska spelautomater.
I denna lag avses med
1. varuspelsautomat: en spelautomat som betalar ut vinst i form av varor och där vinstmöjligheterna helt eller delvis beror på slumpen,

9 § Lotterier får anordnas bara efter tillstånd, om något annat inte följer av denna lag.

14 § Förslutna lotter och bingobrickor som används i ett lotteri skall vara av godkänd typ. Detsamma gäller teknisk utrustning som används för insatser, vinstdragning eller kontroll av egentliga lotterier och bingospel.
Ett beslut om typgodkännande får förenas med villkor.
35 § Den som anordnar lotteri får inte låta någon som är under 18 år delta i lotteriet. Detsamma gäller den som är ombud för den som anordnar lotteriet.
Första stycket gäller inte för lotterier anordnade enligt 17 §, 19–21 §§ och 21 c §.
Åldersgränsen enligt första stycket eller den högre gräns som enligt villkor i tillstånd gäller för ett lotteri ska tydligt anges på platser där försäljning av spelprodukter sker. Lag (2016:1222).[quote]
saxat från http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19941000.htm

Lootboxes är enligt svensk lag att jämföra med varuspelsautomat, något har en åldersgräns på 18 år.

Jag tycker att det vore på tiden att myndigheterna utreder hur det egentligen ligger till med random lootboxes som är riktade till barn (och vuxna). Edit: verkar som Belgiens myndigheter har tillsatt en utredning.

Edit: Det bör tilläggas här att detta rör sig om ett riggat lotteri. Det finns ingen översikt som ser till att det är fair-play, eller ens att det är ett lotteri. Spelet kan vara manipulerat på så vis att driva spelarna till att köpa lootboxes.
Activision pattenterade nyligen ett patent som går ut på att matcha spelare med "blingade" motståndare, för att visa alla coola vapen etc, och för att ge spelaren en känsla av att dom måste köpa lootboxes för att hänga med. Om spelaren köper lootbox så matchas de sedan med en annan o-"blingad" motsåndare för att ge en känsla av att dom gjort något bra. Detta innebär är ALLT i spelet är designat för att manipulera spelaren att köpa.
Det finns inget som säger att just EA använder sig av just detta, men det finns all anledning till att granska hur det egentligen ligger till.
Spelar vi ett spel, eller spelar vi ett lotteri?

Permalänk
Medlem
Skrivet av IKEA Billy Bokhylla:

Tycker synd om Dice och dess anställda. För jävligt hur EA mjölkar sina spelstudios..

Varför? Jobbar man för Dice så har man möjligheten att sluta jobba för dem och antingen börja jobba någon annanstans eller starta upp något nytt. Dice har varit en del av EA i mer än tio år, de är lika mycket ansvariga för den här skiten som EA. Lyssna på uttalanden av utvecklarna från Dice i SidAlpha-videorna som länkas ovanför.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Padey:

har inte läst det men jag tror inte han jobba hos EA. Han säger ju i rubriken "I work in electronic media", EA = Electronic Arts

Permalänk
Inaktiv

Victory for the Whiners!

Så nu vet vi att är det något vi ogillar så är det bara att klaga och så kan det ändras.

Att vi går emot ingame betalningar beror på många orsaker, som att det ofta genererar väldigt mycket pengar och man då kan låta spel vara gratis. Man behöver inte ofta bry sig om piratkopiering och kan få folk att betala på andra sätt.

Detta med att betala för låsa upp har funnits hur länge som helst, ska man ha en windows licens med unlimited cals och vms så stoppar väl inte en miljon?

Permalänk
Inaktiv

Köpte det igår och tycker det är rätt skoj minsann! Inte märkt av några boxar alls ännu.

Permalänk
Avstängd

Haha visste att det kommer bli fu..ed up as usual! Detta jävla system där folk som spelat från dag ett har bättre utrustning i allt och det tar månader att låsa upp för en som spelar nån timme om dagen.

På något sätt snyter dom spelare på pengar,Klarar inte ens av att hålla servrarna rena från fuskare men betalt ska dom ha för en jävligt dålig spelupplevelse!

Ska mycket till för att köpa SWBF2 för min del iaf och skulle aldrig betala för ingame prylar, Visar bara på att man bryr sig inte ett skit om balans utan cash is the shit!

Den med mest pengar vinner, Låter som en bra spel`ide ur kundperspektiv?

Om 2 månader finns det 20 servrar och spelet självdör likt BF1. Finns fan inte en server på den här sidan kontinenten

Visa signatur

•·.·´¯`·.·•ЩIЯЦZ•·.·´¯`·.·•
Threadripper 1950X - Aorus x399 Gaming 7 - G.Skill Trident Z RGB 3200Mhz 4x8gb - EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 - 500gb Samsung 960 evo - Noctua NH-U14S TR4 - EVGA SuperNOVA G2, 1300W - Acer X34A

Permalänk
Avstängd

Problemet är..kunden har alltid fel..så hur missnöjda vi är på EA så kommer EA inte att vika sig, de kommer att komma på ett annat system, likadant med annat namn..kunden vinner aldrig.

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Jag tycker jag måste säga ett litet ord om en del "förväntan" ni verkar ha.
Detta med att alla ska ha allt... direkt. Jag håller inte med där öht.

Vad är detta för trams?
Om ni vill spela spel som har detta spela det, men kom inte och säga att "detta spel ska ha" detta. Inte så det fungerar. Vill ni ha detta, välj då ett spel där det är casual eller meningslöst spel.

Personligen tycker jag om tanken att just bygga char, bygga din erfarenhet och vapen. Detta lockar mig. Och att ha ett system där du får XP i just de vapen du använder, och typ av char du spelar, är utan tvekan något jag vill se mer av. Du får då något som lockar dig att faktiskt vara mer taktisk och spela efter din roll av char. Du får också fördelar om du just använder vapen som du föredrar.

Med det sagt.
Det ska naturligtvis inte vara slumpmässigt. Det ska baseras på hur och vad du spelar som och med. Att få bonus till något man inte använder är totalt meningslöst.

Och loot boxar ska självklart inte ersätta detta, där håller jag med till 100%. Om de måste ha dessa ska de vara kosmetiska saker, för de som verkligen vill spendera pengar på något meningslöst.

Men vill ni spela casual, i online PVP... spela då ett utan meningslösa mål. För spel som detta behöver att folk följer taktiken, samarbetar och faktiskt gör vf de ska, för att vinna. Det är inte "one man show" och det är inte "afk 2 min".

Är min åsikt iaf.

Spelar ingen roll hur bra man presterar tydligen..

Ett tips, titta på Angry Joe klippet jag länkade, om du inte redan gjort det vill säga..

4:30 in i klippet berättar en snubbe att han på 5 timmar och 30 minuter endast lyckats få ihop 110 starcredits och det första vapnet kostar t.ex 600 starcredits vilket innebär att han skulle behöva spela 30 timmar för kunna lyckats köpa ett bättre vapen, på det spelar det tydligen ingen roll hur bra eller dåligt du presterar oavsett om du kommer på första eller sista plats i rundan så får du exakt samma poäng. Upplägget är mao att du skall tröttna och till slut slänga upp kreditkortet för att köpa Starcredits vilket är fucked up när spelet redan kostat 599:- på Origin (om man nu är dum och köper det därifrån)

Tyvärr så börjar detta implementeras i vartenda spel även singelplayerspel och även där när du börjar tröttna på grinda för att komma upp i level så är enda "genvägen" att betala med riktiga pengar för att få coin/credits/guld/silver eller vad fan man nu vill kalla det för dock slutar det inte där...
Man skall dessutom även ta sig förbi en slumpgenerator som avgör hur bra eller dåliga uppgraderingar du får så teoretiskt sett har du otur så kan du få 100% skit för alla pengar som du spenderade på att få extra credits. Vilket är Gambling oavsett hur man vridet och vänder på det och jag hoppas innerligt att dessa spelbolag som kör med detta fulspel åker på feta straffböter pga av detta beroende på vad Lotteriinspektionen beslutar

Framförallt är det viktigt för bolagen att inse och ta hänsyn till vilka åldrar som man faktiskt riktar sig mot, Battlefront 2 har en åldersgräns på 16 men det vet garanterat att åldrarna är bra mycket lägre än så och ser vi det från en 16 årings perspektiv så är 600-1000 spänn ganska mycket pengar.

Visa signatur

Case: Silverstone Alta F1 PSU: Corsair HX1200 Cablemod MB: Asus ROG Z790 Maximus Hero CPU: i9 13900K Cooler: Arctic Liquid Freezer II 360 Memory: Kingston 32GB DDR5 6400MHz CL32 FURY Renegade GFX: Palit RTX 4090 Gamerock OC HDD: Samsung 990 Pro 2 TB / 2 x Samsung 860 Pro 4 TB Monitors: Alienware AW3423DW QD-OLED + XB271HU T-Board: Logitech G915 Mouse: Logitech G502 Lightspeed Headset: Steelseries Pro Wireless Speakers: Harman Kardon GLA-55 Consoles: Playstation 5 / XBSX /Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lordsqueak:

Blev lite nyfiken på vad svensk lag egentligen säger om lootboxes

[quote]6 § Med automatspel avses i denna lag spel på mekaniska eller elektroniska spelautomater.
I denna lag avses med
1. varuspelsautomat: en spelautomat som betalar ut vinst i form av varor och där vinstmöjligheterna helt eller delvis beror på slumpen,

9 § Lotterier får anordnas bara efter tillstånd, om något annat inte följer av denna lag.

14 § Förslutna lotter och bingobrickor som används i ett lotteri skall vara av godkänd typ. Detsamma gäller teknisk utrustning som används för insatser, vinstdragning eller kontroll av egentliga lotterier och bingospel.
Ett beslut om typgodkännande får förenas med villkor.
35 § Den som anordnar lotteri får inte låta någon som är under 18 år delta i lotteriet. Detsamma gäller den som är ombud för den som anordnar lotteriet.
Första stycket gäller inte för lotterier anordnade enligt 17 §, 19–21 §§ och 21 c §.
Åldersgränsen enligt första stycket eller den högre gräns som enligt villkor i tillstånd gäller för ett lotteri ska tydligt anges på platser där försäljning av spelprodukter sker. Lag (2016:1222).[quote]
saxat från http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19941000.htm

Lootboxes är enligt svensk lag att jämföra med varuspelsautomat, något har en åldersgräns på 18 år.

Jag tycker att det vore på tiden att myndigheterna utreder hur det egentligen ligger till med random lootboxes som är riktade till barn (och vuxna).

Edit: Det bör tilläggas här att detta rör sig om ett riggat lotteri. Det finns ingen översikt som ser till att det är fair-play, eller ens att det är ett lotteri. Spelet kan vara manipulerat på så vis att driva spelarna till att köpa lootboxes.
Activision pattenterade nyligen ett patent som går ut på att matcha spelare med "blingade" motståndare, för att visa alla coola vapen etc, och för att ge spelaren en känsla av att dom måste köpa lootboxes för att hänga med. Om spelaren köper lootbox så matchas de sedan med en annan o-"blingad" motsåndare för att ge en känsla av att dom gjort något bra. Detta innebär är ALLT i spelet är designat för att manipulera spelaren att köpa.
Det finns inget som säger att just EA använder sig av just detta, men det finns all anledning till att granska hur det egentligen ligger till.
Spelar vi ett spel, eller spelar vi ett lotteri?

Bom!

Visa signatur

Case: Silverstone Alta F1 PSU: Corsair HX1200 Cablemod MB: Asus ROG Z790 Maximus Hero CPU: i9 13900K Cooler: Arctic Liquid Freezer II 360 Memory: Kingston 32GB DDR5 6400MHz CL32 FURY Renegade GFX: Palit RTX 4090 Gamerock OC HDD: Samsung 990 Pro 2 TB / 2 x Samsung 860 Pro 4 TB Monitors: Alienware AW3423DW QD-OLED + XB271HU T-Board: Logitech G915 Mouse: Logitech G502 Lightspeed Headset: Steelseries Pro Wireless Speakers: Harman Kardon GLA-55 Consoles: Playstation 5 / XBSX /Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon193054:

Köpte det igår och tycker det är rätt skoj minsann! Inte märkt av några boxar alls ännu.

Antar att du mest fokuserat dig på Singelplayer, lootboxarna berör bara Multiplayer som jag förstår det..

Visa signatur

Case: Silverstone Alta F1 PSU: Corsair HX1200 Cablemod MB: Asus ROG Z790 Maximus Hero CPU: i9 13900K Cooler: Arctic Liquid Freezer II 360 Memory: Kingston 32GB DDR5 6400MHz CL32 FURY Renegade GFX: Palit RTX 4090 Gamerock OC HDD: Samsung 990 Pro 2 TB / 2 x Samsung 860 Pro 4 TB Monitors: Alienware AW3423DW QD-OLED + XB271HU T-Board: Logitech G915 Mouse: Logitech G502 Lightspeed Headset: Steelseries Pro Wireless Speakers: Harman Kardon GLA-55 Consoles: Playstation 5 / XBSX /Switch

Permalänk
Avstängd

Har en femhundring över till nåt spel.
Tror det blir nya Wolfenstein istället för detta.
Gilla inte betan heller för den delen.

Visa signatur

Chassi.Corsair Obsidian 750 D.Moderkort Asus Maximus XI Hero Processor Intel I7 8700K Med kylare Fractal design Celsius S36.Grafikkort MSI Gaming X trio 2080.SSD.1 Samsung 850 Pro 256 GB.SSD.2 Samsung 840 Evo 500 GB till spel.Nätagg Evga 850 G2.Minne 16 gb corsair vengeance 3200 mhtz.Skärm. Asus PG278QR.
2×596 gb.Mekaniska hårddiskar.

Permalänk
Musikälskare

Deras svar var alldeles för vaga, inget kommer att ändras imo... Pengar är för lockande för dom som sitter högst upp

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Inaktiv

@Blackie: Hehe nej då, har inte testat single ännu.
Men jag spelar rätt casual. Mer intresserad av Star Wars än Battlefront.

Snyggt, bra ljud och roligt hittills.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gibzon23:

Blir mer lack på folket som köper dessa spel och med andra ord bidrar till denna osunda spelindustri.
Det är ju inte konstigt att spelbolagen väljer denna väg när de inte möter något motstånd.

Köp spelet med köp inget in-game? Kommer bara köra Singleplayer samt splitscreen på detta så som tur är kommer man inte bli påverkad av detta trams.

Permalänk

Let their greed become their grave, for i shall not become their slave!
Gaming should be fun and strong, not pay to win for that is wrong!

Vote with your wallet.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Spelnörden:

Let their greed become their grave, for i shall not become their slave!
Gaming should be fun and strong, not pay to win for that is wrong!

Vote with your wallet.

Problemet är att detta kommer att slå igenom och göra EA ännu rikare...sen kommer fler bolag att göra likadant, fanbasen är för stor för att den lilla massan ska göra nån verkan på företaget.

Trots denna ''skandal'' så kommer detta spel att sälja som guld i konsolvärlden..Star wars fantaster kommer mata EA med pengar..

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.