Datorparty 1993 - Nostalgi så det gör ont! :-)

Permalänk
Medlem

Datorparty 1993 - Nostalgi så det gör ont! :-)

Tänkte dela med mig för att kickstarta helgen lite!

Detta va ju innan LAN partyn kom igång. 😀

Höll själv på en del med impulse tracker på min 386:a.

Någon här som minns?

Ha det gott, clockers!

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Avstängd

3 år före min tid Tack, nu känner man sig ung igen haha!

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem

@serverfel: Wow... nostalgikänslan av diskettlådorna vid 0:38....

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hulle:

@serverfel: Wow... nostalgikänslan av diskettlådorna vid 0:38....

/hulle.

Underbart!

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hulle:

@serverfel: Wow... nostalgikänslan av diskettlådorna vid 0:38....

/hulle.

Har ni slutat med diskettlådor? Jag kör fortfarande med det och håller på att installera Shadow of war just nu, är på diskett 4567 just nu och bara 61000 kvar. Hoppas det bara inte är fel på någon diskett.

Visa signatur

Här sitter jag och känner in rummet och spelar dataspel.

Permalänk
Medlem

Haha donken hade en liten kiosk där underbart

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Medlem

Hade en TV som skärm till Amigan och jag måste ha tagit med mig antennen av någon anledning för vi såg nyhetsinslaget på TV:n på partyt.

Jag tror inte att det fanns nätverk överhuvudtaget. Det var mest demoscenen på Amiga och man kopierade disketter.
Jag såg en liten Doom-turnering på PC på Assembly i Finland året därpå men det var fortfarande mest demoscenen på det partyt.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Medlem

Jag får gåshud av att se det här...

Ljuva tider!

Visa signatur

Vart kommer allt navelludd från...?

Permalänk
Medlem
Skrivet av BooliBoo:

Har ni slutat med diskettlådor? Jag kör fortfarande med det och håller på att installera Shadow of war just nu, är på diskett 4567 just nu och bara 61000 kvar. Hoppas det bara inte är fel på någon diskett.

Garanterat fel på någon av de 2-3 sista

Var på väg till tippen med en diskettlåda full med 3,5" i lördags men de blev (tillfälligt) räddade av att det var röd dag.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk

Vilka minnen jag får. Var det Anarachy som organiserade det partyt? Tror mitt första var Horizon 90.

Visa signatur

Fractal Design R5 - Asus Maximus ix Code - Intel 7700K - Cryorig H7 - Samsung 960 Pro - Corsair RM750 V2- Asus ROG Strix 2060 - AOC Q3277PQU - NAD D3020 - Shure Aonic 50 - Dali Evidence 470 - Monitor Audio Bronze BR5 - Denon Rcd-M40 - XTZ 8.17 - Mionix Zibal 60 - Mionix Naos 3200 - Tangent Amptser BT 2 - Wharfedale Diamond 210 - Sen några fler datorer - Hörlurar - Och vettefan vad man har dragit på sig under åren. Dessa är iaf. dem primära jag använder mest.

Permalänk
Medlem

Hahaha! Så episkt

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Findecanor:

Hade en TV som skärm till Amigan och jag måste ha tagit med mig antennen av någon anledning för vi såg nyhetsinslaget på TV:n på partyt.

Jag tror inte att det fanns nätverk överhuvudtaget. Det var mest demoscenen på Amiga och man kopierade disketter.
Jag såg en liten Doom-turnering på PC på Assembly i Finland året därpå men det var fortfarande mest demoscenen på det partyt.

Saknar detta att det var mer fokus på kreativitet som demos, grafik och musik. Numera känns det som allt fokus ligger på att spela spel.
Ja sedan förekom det väl kanske att man kopierade en del disketter också

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem

Disketter och ljudet när modemet kopplade upp, det var tider det

Permalänk
Medlem
Skrivet av serverfel:

Tänkte dela med mig för att kickstarta helgen lite!

https://youtu.be/r9X3K2dRMdM

Detta va ju innan LAN partyn kom igång. 😀

Höll själv på en del med impulse tracker på min 386:a.

Någon här som minns?

Ha det gott, clockers!

Örebro var jag aldrig till personligen. Men en del andra partyn, som t.ex. till Danmark / Aars som organiserades av The Silents och kallades rätt och slätt för "The Party" (1992).

Lite info: https://demozoo.org/parties/91/

Jag kommer ihåg att Spaceballs vann bästa Amiga demo med State of the art 1992 - https://www.youtube.com/watch?v=RS3ZtlnMFS4 ... Det var väldigt omdebatterat huruvida demot förtjänade vinna eller ej. Anledningen var för att det var helt färdigscriptat och inte särskilt tekniskt avancerat bla bla. Men det var revolutionerande då det inte rörde sig om hur många sprites man kunde ha på skärmen samtidigt osv, utan det var ett riktigt proffsigt musikdemo. Själv åt jag alldeles för mycket koffeintabletter för att hålla sig vaken och inte missa någonting koolt. Därtill drack man vin på tetra, för det stoppade inte vakterna en att ta in (trots att det annars rådde alkoholförbud i mässhallen). Om jag kommer ihåg det rätt var säkerhetsdetaljen (vakterna) från Sverige. De stoppade självklart alla som öppet hade ölburkar, eller systemkassar och så. Men vi köpte vintetror och hade i vanliga matkassar in. Kort sagt hade vi i kompisgänget skitkul och levde rövare nere i Danmark. Annat var det på färjan hem när det var full storm; Åkte skjuts fram och tillbaka på det lilla dansgolv som fanns. Även om datorintresset var stort, så var festande lika stort i den åldern...

Själv var jag aktiv i musikskapande med Soundtracker och sedemera Protracker på Amigan. På PC vart det sedan Fasttracker II som gällde. Numer är det Renoise fullt ut (se www.faihido.com) för lite alster.

La till lite info om vinnande demot o så
Visa signatur

www.faihido.com - Musikgrupp jag grundat med min bror
www.mathiaskholm.se - Personlig hemsida
www.faihidoadministration.se - Administrativa vårdtjänster på distans
www.medicinsksekreterare.se - Samlad information för vårdadministratörer/medicinska sekreterare

Permalänk
Medlem
Skrivet av andelor:

Örebro var jag aldrig till personligen. Men en del andra partyn, som t.ex. till Danmark / Aars som organiserades av The Silents och kallades rätt och slätt för "The Party" (1992).

Lite info: https://demozoo.org/parties/91/

Jag kommer ihåg att Spaceballs vann bästa Amiga demo med State of the art 1992 - https://www.youtube.com/watch?v=RS3ZtlnMFS4 ... Själv åt man alldeles för mycket koffeintabletter för att hålla sig vaken och inte missa någonting. Därtill drack man vin på tetra för det stoppade inte vakterna en att ta in (trots att det annars rådde alkoholförbud i mässhallen). Kort sagt hade vi i kompisgänget skitkul och levde rövare nere i Danmark. Annat var det på färjan hem när det var full storm; Åkte skjuts fram och tillbaka på det lilla dansgolv som fanns; Även om datorintresset var stort, så var festande lika stort i den åldern...

Själv var jag aktiv i musikskapande med Soundtracker och sedemera Protracker på Amigan. På PC vart det sedan Fasttracker II som gällde. Numer är det Renoise fullt ut (se www.faihido.com) för lite alster.

Shit. Tack för att du delar med dig!

Låter ju skitkul. Undrar om dagens unga kommer minnas tex dreamhack på samma sätt?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Medlem
Skrivet av serverfel:

Shit. Tack för att du delar med dig!

Låter ju skitkul. Undrar om dagens unga kommer minnas tex dreamhack på samma sätt?

Skickades från m.sweclockers.com

Det tror jag säkert, även om fokus skiftat från "scenen" och balla demos osv till spelande.

Idag är man ju lite av en stofil när det kommer till datorer å så. Det blir ju oundvikligen så när man åldras.

Visa signatur

www.faihido.com - Musikgrupp jag grundat med min bror
www.mathiaskholm.se - Personlig hemsida
www.faihidoadministration.se - Administrativa vårdtjänster på distans
www.medicinsksekreterare.se - Samlad information för vårdadministratörer/medicinska sekreterare

Permalänk
Medlem

Jag har bestämt för mig att jag var på LAN partys (fast det var nog mer av "copyparty" men vi kallade det för LAN party) redan något eller några år innan 1993. Nästan alltid på någon polares jobb (eller ev deras föräldrars jobb som inte hade någon koll) då nätverk hemma inte var direkt någon självklarhet

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Jag har bestämt för mig att jag var på LAN partys (fast det var nog mer av "copyparty" men vi kallade det för LAN party) redan något eller några år innan 1993. Nästan alltid på någon polares jobb (eller ev deras föräldrars jobb som inte hade någon koll) då nätverk hemma inte var direkt någon självklarhet

Ja det är ju multiplayer som förde in LAN i hemmen, innan dess va det mest företag och entusiaster som hade det. Själv körde jag och polare token ring.

Men nätverk var dyrt som fan då, minns jag.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Medlem

Kommer ihåg att jag var på svenska mässan i Göteborg på något 3-dagars party (8o/9o-talet). Har glömt av vad det hette, är det någon som har lite mer koll?

Visa signatur

1:MSI Z170A G M5| I7-6700K @ 4.7Ghz | CV 4x8GB LPX DDR4 3000 | NH-D15S | FD N R2 650W | FD R5 White | GTX780Ti
2:P8Z68-V PRO/GEN3 | I7-2700K @ 4.6Ghz | XMS3 DDR3 16GB 1600 | NH-D15S | GTX 770 | FD R3 White | Benq XL2720T
3:GA-Z77-D3H | i5-3570K @ X.XGhz | Corsair DDR3 16GB 1600 | GTX 660 Ti DCUII TOP | Benq G2420HD
4:Intel S5500BC | 2x Xeon X5650 | 32GB ECC | Samsung 850 EVO 500GB | 2x Hyper 212 EVO | TX750 V2 | CM Stacker 32TB
5:HTPC | Nvidia Shield TV 16GB (P2897) | ZOTAC ZBOX Nano AQ01 | 8GB DDR3 | A1200 72MB Blizzard 1230IV+SCSI-Kit

Permalänk
Medlem
Skrivet av BooliBoo:

Har ni slutat med diskettlådor? Jag kör fortfarande med det och håller på att installera Shadow of war just nu, är på diskett 4567 just nu och bara 61000 kvar. Hoppas det bara inte är fel på någon diskett.

Jag dööööööööör!!! ^^

Visa signatur

Main : AMD Ryzen 5900X @ 4.55 | NZXT Kraken X73 | 32 GB DDR4 Gskill 3600mhz @ 3800 CL16 | Asus ROG STRIX B550-A GAMING | Sapphire Radeon 7900 XT nitro+ | Samsung 970 evo 1TB | Windows 10 | Lian Li PC-O11 Dynamic EVO | Corsair RM 750 | AOC cu34g2x + Dell u3415w / 1st 24"
Htpc / server : Intel G3258 | Nvidia GTX 670 | 12 GB | 6TB lagring | Fractal design Node 804 | Win 10+Kodi

Permalänk
Medlem
Skrivet av 0p:

Kommer ihåg att jag var på svenska mässan i Göteborg på något 3-dagars party (8o/9o-talet). Har glömt av vad det hette, är det någon som har lite mer koll?

The Computer Crossroad (1993)

Mer info

Permalänk
Medlem

Okej det verkar ju vara det, tack för det. Finns det några bilder etc från partyt någonstans som man kan kolla på?

Visa signatur

1:MSI Z170A G M5| I7-6700K @ 4.7Ghz | CV 4x8GB LPX DDR4 3000 | NH-D15S | FD N R2 650W | FD R5 White | GTX780Ti
2:P8Z68-V PRO/GEN3 | I7-2700K @ 4.6Ghz | XMS3 DDR3 16GB 1600 | NH-D15S | GTX 770 | FD R3 White | Benq XL2720T
3:GA-Z77-D3H | i5-3570K @ X.XGhz | Corsair DDR3 16GB 1600 | GTX 660 Ti DCUII TOP | Benq G2420HD
4:Intel S5500BC | 2x Xeon X5650 | 32GB ECC | Samsung 850 EVO 500GB | 2x Hyper 212 EVO | TX750 V2 | CM Stacker 32TB
5:HTPC | Nvidia Shield TV 16GB (P2897) | ZOTAC ZBOX Nano AQ01 | 8GB DDR3 | A1200 72MB Blizzard 1230IV+SCSI-Kit

Permalänk
Medlem

Min första länk länkar vidare till några bilder.

Permalänk
Medlem

Nördfrilla -93 är innefrilla -17.

Visa signatur

ლ(ಠ益ಠ)ლ

Permalänk
Medlem
Skrivet av Esseboy:

3 år före min tid Tack, nu känner man sig ung igen haha!

haha samma här.
Men shit, det var helt klart bättre för.
Mysigare å även om hårdvaran var simplare så var den så mycket mer charmigare då än nu.

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx