Låg gpu användning Gtx 1080ti

Permalänk
Medlem

Låg gpu användning Gtx 1080ti

Tja, undrar lite om det är något som är fel med min dator.
Lirar mycket pubg och då ligger grafikkortet och pendlar mellan 50-70 gpu användning hela tiden. Ibland klockar det ner sig också. Är det så att min prolle inte orkar med ? Har kollat kärnorna när jag spelar och ingen av dom går över 70% användning och den ligger stadigt på 4.7 ghz.
Dator specs:

I7 6700k 4.7 ghz
Msi gaming X 1080ti övercklockat 2025 MHz
Aoc 144hz 1080p skärm med g-sync
Evga 750w modulärt nätaggregat
32gb 2400mhz Ballistix ram

Tack för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fnysarn:

Tja, undrar lite om det är något som är fel med min dator.
Lirar mycket pubg och då ligger grafikkortet och pendlar mellan 50-70 gpu användning hela tiden. Ibland klockar det ner sig också. Är det så att min prolle inte orkar med ? Har kollat kärnorna när jag spelar och ingen av dom går över 70% användning och den ligger stadigt på 4.7 ghz.
Dator specs:

I7 6700k 4.7 ghz
Msi gaming X 1080ti övercklockat 2025 MHz
Aoc 144hz 1080p skärm med g-sync
Evga 750w modulärt nätaggregat
32gb 2400mhz Ballistix ram

Tack för svar!

Har själv en 6700k i 4.5Ghz med ett Asus strix 1080ti och grafikkortet går mellan mellan 85-100 % load när jag spelar så något konstigt verkar det nog vara. :O. Den blir inte för varm ? " grafikkortet alltså"

Permalänk
Medlem
Skrivet av ExcZist:

Har själv en 6700k i 4.5Ghz med ett Asus strix 1080ti och grafikkortet går mellan mellan 85-100 % load när jag spelar så något konstigt verkar det nog vara. :O. Den blir inte för varm ? " grafikkortet alltså"

Jajjamen, nix det ligger på 55 grader som max. Ska även tilläggas att jag kör alla grafikinställningar på very low och screen scaling på 120.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

Vilket spel? FPS cap? V-sync?

Permalänk
Medlem

Kan vara att CPU inte hinner få all info från RAM, att CPUn i sig inte är maxad men någon del av den är så även fast den säger 70% så är den maxad på vad den kan göra. Massa små saker som kan påverka så det är väldigt svårt att ordna på en grej och säga, det måste vara det där.
Spel som pubg, arma, dayz mm lider alla av detta, mängder data som måste processas är enorm och flera saker måste prestera väldigt högt. Du kan nog testa dra upp på grafiken så kommer du nyttja mer av gpu

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Skrivet av Fnysarn:

Jajjamen, nix det ligger på 55 grader som max. Ska även tilläggas att jag kör alla grafikinställningar på very low och screen scaling på 120.

Skickades från m.sweclockers.com

Du kör spelet på ultralow och undrar varför grafikkortet inte behöver svettas?
Du måste skämta...

Permalänk
Medlem
Skrivet av oouhdawg:

Vilket spel? FPS cap? V-sync?

Pubg ingen fps cap ingen vsync bara gsync på

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spelnörden:

Du kör spelet på ultralow och undrar varför grafikkortet inte behöver svettas?
Du måste skämta...

Ja men det ska väl inte klockar ner sig till standard klock endå ? Har nvidias kontrollpanelen på max performance.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

[quote postid="17097458" userid="36952" name="Ferrat"]
Kan vara att CPU inte hinner få all info från RAM, att CPUn i sig inte är maxad men någon del av den är så även fast den säger 70% så är den maxad på vad den kan göra. Massa små saker som kan påverka så det är väldigt svårt att ordna på en grej och säga, det måste vara det där.
Spel som pubg, arma, dayz mm lider alla av detta, mängder data som måste processas är enorm och flera saker måste prestera väldigt högt. Du kan nog testa dra upp på grafiken så kommer du nyttja mer av gpu

Skickades från m.sweclockers.com
[/

Jajjamen, tror om det kan hjälpas med snabbare ram ?

Permalänk
Medlem

@Fnysarn: Det viktigaste är väl att du får så mycket FPS som din skärm klarar av att leverera? Jag förstår inte varför så många människor verkar jaga efter 100% CPU samt 100% GPU usage. Det lär ju inte spela någon roll om du får dina 144 Hz. Men om du enbart får 50 FPS så kanske det är värt att undersöka.

Visa signatur

CPU: Intel i9 7980XE @ 4.4 GHz | Moderkort: ASUS Rampage VI Extreme | Grafikkort: MSI 1080 Ti Seahawk EK X | RAM: Corsair Dominator Platinum 3000 MHz 64 GB @ 3466 MHz | Chassi: Phantek Enthoo Primo | Nätagg: Seasonic Prime 1000W Titanium | Kylning: Custom singel loop, 4 radiatorer och 2 pumpar | Skärm: LG 38UC99

Permalänk

Är det inte g-sync, eller är spelet kanske låst vid 60fps? Det är många spel som ligger på 60fps även utan vsync, och då ditt grafikkort, som mitt, är en prestanda hingst, så kommer den ofta ligga på lägre %, du ska egentligen vara glad, så länge prestandan är ok, för jag blir mer orolig om ett grafikkort på 8000kr ligger på 99%, då blir jag orolig... FÖr då är det nåt fel, för man behöver inte ha 200fps...
Det är en myt!

Visa signatur

My Hardware:Ryzen7 1700//Asus Prime X370-Pro//16GB Corsair DDR4 3000mhz//Asus Geforce RTX 2070 Dual EVO

Permalänk
Medlem

@Fnysarn: Det kan hjälpa men det ka lika gärna bli en utgift som inte ger ett skit om det är så att det t.ex. är någon modul i CPUn som maxar ut iaf, vad har du för FPS? Har du kollat om det ligger i snitt med andra som har liknande system? är du +/- 10-15% är det normalt.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Fnysarn:

Tja, undrar lite om det är något som är fel med min dator.
Lirar mycket pubg och då ligger grafikkortet och pendlar mellan 50-70 gpu användning hela tiden. Ibland klockar det ner sig också. Är det så att min prolle inte orkar med ? Har kollat kärnorna när jag spelar och ingen av dom går över 70% användning och den ligger stadigt på 4.7 ghz.
Dator specs:

I7 6700k 4.7 ghz
Msi gaming X 1080ti övercklockat 2025 MHz
Aoc 144hz 1080p skärm med g-sync
Evga 750w modulärt nätaggregat
32gb 2400mhz Ballistix ram

Tack för svar!

Dra upp inställningarna till max i PUBG och lira en stund, så får vi se om det blir bättre fps.

Permalänk
Medlem

är väl bara spelet som inte behöver använda mer gpu kraft? finns ju en del spel som ligger på 90% gpu användning hela tiden, typ reisdent evil 7 vill jag minnas gjorde det hela tiden, trots att det inte ser så värst snyggt ut även om det hade en del najs effekter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Unknown:

Dra upp inställningarna till max i PUBG och lira en stund, så får vi se om det blir bättre fps.

Har provat nu, gpu användningen hår mellan 85-99 hela tiden då och lite mindre fps får jag än om jag har allt på very low. Ska prova mixtra lite med grafikinställningarna sedan

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ferrat:

@Fnysarn: Det kan hjälpa men det ka lika gärna bli en utgift som inte ger ett skit om det är så att det t.ex. är någon modul i CPUn som maxar ut iaf, vad har du för FPS? Har du kollat om det ligger i snitt med andra som har liknande system? är du +/- 10-15% är det normalt.

Ligger väl mellan 90-140 fps hela tiden
Har kollat lite på youtube och det verkar som dom ligger runt det också. Så det är nog bara jag som är en fps bög som vill ha 144 fps konstant i ett spel som inte ens är optimerat än

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

[quote postid="17097666" userid="127939" name="assskisser666"]
Är det inte g-sync, eller är spelet kanske låst vid 60fps? Det är många spel som ligger på 60fps även utan vsync, och då ditt grafikkort, som mitt, är en prestanda hingst, så kommer den ofta ligga på lägre %, du ska egentligen vara glad, så länge prestandan är ok, för jag blir mer orolig om ett grafikkort på 8000kr ligger på 99%, då blir jag orolig... FÖr då är det nåt fel, för man behöver inte ha 200fps...
Det är en myt!
[/

Spelet är capat på 144fps och jag har en 144hz skärm, så vill ju gärna ligga där i kring hela tiden. Blir så frustrerad när fpsen droppar ner till 90 ibland även fast jag har gsync och så ser man att grafikkortet inte ens går på halv fart. Men är införstådd att pubg inte ens är i närheten av optimerat än. Så man får väl hoppas dom fixar det framöver

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

@Fnysarn:

Jag är lite likadan, fast med 60fps, det räcker för mig. Däremot medger jag att vissa spel faktiskt har fördel av 100+ fps, fast som jag förstått det, över 120fps är helt onödigt, då våra ögon eller våran reaktionsförmåga inte känner/ser skillnad på 120 och 144, däremot förstår jag det där att man vill ha en fast "fps" nivå som aldrig "dippar" under ens egna "guld nivå"... därför är 60fps skönt med kort som 1080ti, för det är få spel som den dippar under 60 fps med... däremot 144 är svårt ändå med gamla som nya grafikmotorer.../tekniker?

Visa signatur

My Hardware:Ryzen7 1700//Asus Prime X370-Pro//16GB Corsair DDR4 3000mhz//Asus Geforce RTX 2070 Dual EVO