Arbetslös men verkar inte ha tur att hitta nått.

Permalänk

Arbetslös men verkar inte ha tur att hitta nått.

Jao det är som rubriken säger, är idag arbetslös och har inget jobb. har faktiskt inte haft jobb sedan jag blev långtids sjukskriven i gymansiet(mådde väldigt dåligt, var inlagd på sjukhus pga min deppression och utbränd ett par gånger)

så nu ett gäng år senare så har jag försökt hitta jobb. kontaktat div lager då det är den enda utbildning jag har(som jag kan göra något med, ADR etc hjälper inte om man inte har CE kort)

Men jag har märkt att jag har lite svårt att hitta jobb. Har det extremt knapert med ekonomin och det känns nästan som man håller på att gå in i väggen igen. Har kontaktat företag som sagt men verkar inte vara mycket til plats eller så är det för att jag inte har B körkort.

Känner mig jävligt vilsen och nästan passiv nu på sista tiden. Någon som har tips på att lösa detta?

Det är liksom inte kul att bara sitta hemma hela dagarna. nästan så man går och drar sig för att göra saker och det gör inte saken bättre.

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3070Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av SwedenVirre:

Jao det är som rubriken säger, är idag arbetslös och har inget jobb. har faktiskt inte haft jobb sedan jag blev långtids sjukskriven i gymansiet(mådde väldigt dåligt, var inlagd på sjukhus pga min deppression och utbränd ett par gånger)

så nu ett gäng år senare så har jag försökt hitta jobb. kontaktat div lager då det är den enda utbildning jag har(som jag kan göra något med, ADR etc hjälper inte om man inte har CE kort)

Men jag har märkt att jag har lite svårt att hitta jobb. Har det extremt knapert med ekonomin och det känns nästan som man håller på att gå in i väggen igen. Har kontaktat företag som sagt men verkar inte vara mycket til plats eller så är det för att jag inte har B körkort.

Känner mig jävligt vilsen och nästan passiv nu på sista tiden. Någon som har tips på att lösa detta?

Det är liksom inte kul att bara sitta hemma hela dagarna. nästan så man går och drar sig för att göra saker och det gör inte saken bättre.

Nu kommer jag låta hård men RYCK UPP DIG!

Klart som korvspa att man kan hitta jobb, jobb är inte en rättighet och du konkurerar med många.
Se det som att du är en produkt som du ska sälja, om produkten är dålig så säljer den inte.
Då får man förbättra produkten.

Börja plugga, och undertiden du pluggar så kommer dörrar för extra jobb att öppna sig.
Och då spar du pengar så att du kan skaffa dig ett B kort och genast så kommer en arbetsgivare att se dig som en bättre produkt.

Och ett tips, undvik att nämna sjukskrivningar m.m till arbetsgivaren, han kommer aldrig anställa dig om han hör ordet långtidssjukskrivning pga. deprission.
Det är alldelse för många som är hemma stup i ett pga. psykiskohälsa.

Visa signatur

Supermicro X9SRI-F | Xeon E5-2690 v2 | 128GB 1600MHz RDIMM | Dell Perc H200 (9211-8i IT) | Windows Server 2016 DataCenter med Hyper-V

Permalänk
Medlem
Skrivet av SwedenVirre:

Jao det är som rubriken säger, är idag arbetslös och har inget jobb. har faktiskt inte haft jobb sedan jag blev långtids sjukskriven i gymansiet(mådde väldigt dåligt, var inlagd på sjukhus pga min deppression och utbränd ett par gånger)

så nu ett gäng år senare så har jag försökt hitta jobb. kontaktat div lager då det är den enda utbildning jag har(som jag kan göra något med, ADR etc hjälper inte om man inte har CE kort)

Men jag har märkt att jag har lite svårt att hitta jobb. Har det extremt knapert med ekonomin och det känns nästan som man håller på att gå in i väggen igen. Har kontaktat företag som sagt men verkar inte vara mycket til plats eller så är det för att jag inte har B körkort.

Känner mig jävligt vilsen och nästan passiv nu på sista tiden. Någon som har tips på att lösa detta?

Det är liksom inte kul att bara sitta hemma hela dagarna. nästan så man går och drar sig för att göra saker och det gör inte saken bättre.

Du borde kanske börja i andra änden. Skaffa ett B-körkort, skaffa ytterligare någon fortbildning och gör dig själv mer attraktiv på marknaden.

Alternativt bredda ditt sökfält. Livsmedelsaffärer? Teknikaffärer?

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Inaktiv

Jobb kräver kvalifikationer. Ta reda på information om vilka tjänster som kommer att ge jobb under lång tid framöver och skaffa dig en utbildning inom det. Fixa gymnasiebetygen om de inte är färdiga

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

Förstår att ekonomin är knaper, men att inte ha B-kort är ofta en dealbreaker. Du kan inte få hjälp från ams med körkort? Vet att vissa fått det men är inte insatt i vilka som kvalificerar

Permalänk
Medlem

Det kanske låter hårt, men problemet ligger bara hos dig. Jag var i en liknande situation som du i tonåren och det var först när jag själv blev drivande som möjligheterna öppnades. Det går inte att ligga på soffan och vänta på ett jobb, du får aktivt gå ut hos eventuella arbetsgivare och visa att du existerar.

Det är stor brist hos frakt- och postbolag, så som DHL, Bring. Hos Bring eller liknande kan du få jobb utan att behöva B-körkort. Även städarjobb är attraktiva just nu. Även assistenter och dylikt kan man få arbete som, utan utbildning inom området.

Vill du må bra? Inse att allting ligger hos dig, det är bara du som har möjligheten att förändra din livssituation. Du måste prioritera för dig och i början lär du göra så att allting du gör, är för din egen vinst, ditt eget välmående. Varje steg mot ett bättre liv, gynnar dig under resten av ditt liv. Som sagt, vill du må bra? Börja med att motionera, kanske styrketräna. Gå ned i vikt och se en fysisk förändring, så kommer du garanterat att må bättre, både fysiskt och psykiskt.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Medlem

Det beror kanske på att det inte finns mycket jobb där du bor? Då är man nästan tvungen att flytta tyvärr.

Visa signatur

Laptop 4 13.5 - Ryzen 4680U - 16 GB DDR4 - 256 GB SSD

Permalänk
Medlem

@SwedenVirre: Du kanske får sänka dina mål till en början, sök allt, städare, donken, vikarie äldreomsorgen (här finns ALLTID jobb).
Tjäna ihop lite pengar, skaffa de körkort du behöver för det jobb du egentligen vill ha.
Eller vad du nu behöver.
Du behöver inga kvalifikationer alls för att jobba på donken eller som städare.

Det viktigaste du bör tänka på när du söker jobb, om du bara vill ha ett jobb tills vidare, vad söker arbetsgivaren? Skulle jag ha anställt mig? Annars kanske du får förfina dina svar lite. Tips från coachen.

Edit: Om du nu vill ha CE, kan du inte söka någon yrkesutbildning, arbetsförmedlingen kanske kan hjälpa till här? Kolla komvux? Lärcenter?

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Medlem

B-körkort prio, det öppnar upp en helt annan värld utav möjligheter imo.

Visa signatur

Core i7 6700K | Asus Prime Z270-A | Enermax ETS-T40 | Corsair Vengeance 16GB @3000Mhz | 275GB Crucial MX300 | 1TB WD Blue 7200RPM | Define C | Corsair RM650x | Asus VG278H 1080p @60Hz | Nvidia RTX 2070 Super

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av SwedenVirre:

Jao det är som rubriken säger, är idag arbetslös och har inget jobb. har faktiskt inte haft jobb sedan jag blev långtids sjukskriven i gymansiet(mådde väldigt dåligt, var inlagd på sjukhus pga min deppression och utbränd ett par gånger)

så nu ett gäng år senare så har jag försökt hitta jobb. kontaktat div lager då det är den enda utbildning jag har(som jag kan göra något med, ADR etc hjälper inte om man inte har CE kort)

Men jag har märkt att jag har lite svårt att hitta jobb. Har det extremt knapert med ekonomin och det känns nästan som man håller på att gå in i väggen igen. Har kontaktat företag som sagt men verkar inte vara mycket til plats eller så är det för att jag inte har B körkort.

Känner mig jävligt vilsen och nästan passiv nu på sista tiden. Någon som har tips på att lösa detta?

Det är liksom inte kul att bara sitta hemma hela dagarna. nästan så man går och drar sig för att göra saker och det gör inte saken bättre.

Det skadar inte att hoppa på en ny utbildning. Det är bättre att plugga några år till och få ett bra jobb man tycker om än att behöva ta ströjobb hela livet ut. Det är inte hela Texas att ta ut CSN lån. Det finns dessutom utbildningar på distans om man har disciplin nog att sköta dem.

Permalänk

Tycker definitivt utbildning är det som gäller för dig.

Orkar du inte med en hel högskoleutbildning så finns det KY-utbildningar på 1-2 år vilket kommer göra dig bra mycket mer attraktiv på arbetsmarknaden.

Kom ihåg att ingen anställer någon "för att vara snäll", utan en anställning får man då företaget tror att du kommer bidra till något.

Visa signatur

Burk: Asus Maximus XI z390, i7 9900ks @5100mhz, cache 4800mhz, Corsair Platinum ddr4 3600mhz @4400mhz quad 16gig (18-22-22-44 2t), 1st Asus Strix 1080ti + EK @2070/12000mhz, Samsung 840 pro 240 gig x2 raid0, 1 tb 2.5" WD Red, Skärm: Acer x34p, TJ07 custom water, Ljud: HiFiman X v2 + EONE MK2 Muses

Permalänk

@anon284015:

Just CSN-lån är vissa som hakar upp sig på. En utbildning på några år kanske kommer gå lös på 150-200.000 kr med CSN, vilket ju inte är någonting med tanke på att ränta för att betala tillbaka är löjligt låg OCH att du kan få ett jobb man tjänar bra på, inget skift, helg etc, ett standard 8-17 jobb med bra lön.

Samtidigt som vissa resonerar att utbildning kostar pengar, tar samma person billån på flera hundra tusen, kanske lite klarna på det, och ett hus lån på X antal miljoner. Utbildning och lån till det är, och det enda tillsammans med huslån och i viss mån billån, som JAG anser vara helt OK och inget man ska vara rädd för.

Och för de som kanske inte vet hur mycket CSN kostar (ungefär) så betalar jag 600 någonting var månad och lär få göra tills jag blir 50 eller nåt (vilket kan jämföras med en "normal" telefonräkning). Allt handlar om prioriteringar. Vill man leva för stunden, eller bygga upp sitt liv med en stabil utbildning och få belöningarna senare, det får man välja själv.

Visa signatur

Burk: Asus Maximus XI z390, i7 9900ks @5100mhz, cache 4800mhz, Corsair Platinum ddr4 3600mhz @4400mhz quad 16gig (18-22-22-44 2t), 1st Asus Strix 1080ti + EK @2070/12000mhz, Samsung 840 pro 240 gig x2 raid0, 1 tb 2.5" WD Red, Skärm: Acer x34p, TJ07 custom water, Ljud: HiFiman X v2 + EONE MK2 Muses

Permalänk

Har du talat med arbetsförmedlingen? Trots att många har fördomar om dom så är dom är dom faktiskt där för att hjälpa dig. Med lite tur får du en kontaktperson som kan hjälpa dig på rätt bana. Dom kan hjälpa till med olika stöd, hjälp att söka yrkesutbidlningar, stipendier och dylikt för att kunna ta körkort. Dom kan coacha dig i både arbetsökandet, få till bra cvn till hur du ska bära dig åt vid interjuver. Har du inte inte kontaktat dom så tycker jag du gör det och ser vad som händer, det skadar inte att prova.

Visa signatur

Lian Li O11 Dynamic EVO, Seasonic Focus GX 850 W , Asus ROG Strix Z370-F, Intel i9 9900K, custom vattenkylning med distroplate, Team Group Xtreme ARGB 32 GB (4000 Mhz), Gainward Geforce RTX 3080 Phantom

Permalänk
Medlem
Skrivet av SwedenVirre:

Jao det är som rubriken säger, är idag arbetslös och har inget jobb. har faktiskt inte haft jobb sedan jag blev långtids sjukskriven i gymansiet(mådde väldigt dåligt, var inlagd på sjukhus pga min deppression och utbränd ett par gånger)

så nu ett gäng år senare så har jag försökt hitta jobb. kontaktat div lager då det är den enda utbildning jag har(som jag kan göra något med, ADR etc hjälper inte om man inte har CE kort)

Men jag har märkt att jag har lite svårt att hitta jobb. Har det extremt knapert med ekonomin och det känns nästan som man håller på att gå in i väggen igen. Har kontaktat företag som sagt men verkar inte vara mycket til plats eller så är det för att jag inte har B körkort.

Känner mig jävligt vilsen och nästan passiv nu på sista tiden. Någon som har tips på att lösa detta?

Det är liksom inte kul att bara sitta hemma hela dagarna. nästan så man går och drar sig för att göra saker och det gör inte saken bättre.

Vid vissa utbildningar t.ex Tryckort kan staten gå in och hjälpa till om arbetsgivren garanterar arbeta om du kan. Ring din kontakt på AF. Eller än hellre växeln de brukar veta mer. =( 0771 60 00 00

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem

Skriv en lista på saker du skulle kunna göra för att få jobb:

-Skaffa körkort
-Ringa komvux, gå in på hemsidan. Undersök hur du läser upp dina betyg.
-Läs upp betyg.
-Ring arbetsförmedlingen. Finns några arbetsmarknadsprojekt? Kan jag få gå någon kortare yrkesutbildning?
-Kan arbetsförmedlingen hjälpa dig att skriva ett bra personligt brev?
-Fila på ditt cv och personliga brev. Faktum är att du kanske har varit deltidsanställd i någon anhörigs verksamhet?
-Besöka Företag A
-Besöka Företag B
-Besöka Företag C
-besöka Företag D.. Osv
-Skicka ansökningar till alla företag som annonserar jobb som inte kräver förkunskaper. Annonser finns på arbetsförmedlingens hemsida.
-Undersök om det finns fler hemsidor där företag annonserar. Skicka på vinst och förlust!

Bocka av på listan vartefter..

Permalänk

@Jocke86 @Mithras @hacman

Nej jag nämner aldrig att jag varit sjukskriven eller något åt det hållet. HAde det inte varit för att jag har kredit bakom mig så hade
jag kanske kunnat spara.

idag så går jag back varenda månad så körkort går inte att skaffa. kan heller inte ta lån etc och jag känner ingen som kan hjälpa med körkort så det är skit där. krediten har jag snart blivit av med iaf.

Jobbar aktivt med CV och försöker sälja mig så bra jag kan. Lyfter fram all kompetens som jag har och kan.

ska börja på en yrkes utbildning nu nästa vecka via AF och ett program där.

har ett CSN sen tidigare när jag gick på komvux. det är inte betalat än och dom beviljar mig inte nytt förens det gamla är betalat. det borde i denna takten vara borta nästa år dock tillsammans med krediten jag sitter på sen jag var 18.

varit på AF i 5 månader eller så nu i ett prgram dom har.

ang jobb jag sökt så söker jag allt jag har kompetens till samt lite till förutom tel försäljning, jag är inte kräsen.

där jag praktiserat etc har jag goda omdömen, glad, ansvars tagande. kommer bra överens etc med jobb kamrater.

jag har truckkort redan, svets MIG/MAG, ADR, någon HLR utbildning, Arbte på väg certifikat och samt är utbildad bil mekaniker.

Fick dock aldrig ut mina körkort (BE-DE) från skolan då det var det sista jag hade kvar.

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3070Ti

Permalänk

har bl.a sökt till donken burger king etc samt annat som inte kräver nått särskillt. är inte kräsen som sagt bara det inte är telefon försäljning, är villig och göra det mesta men inte det.

Det mesta som krävs här om kring är sjuksköterskor på äldre boende men det har jag inte någon utbildning till.

jag är dock inte den bästa på att handskas med människor på det sättet

bygga, tillverka, eller sådan kan jag. ta hand om människor är dock inte min starkaste sida.

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3070Ti

Permalänk

@Persikan: Hade jag bara kunnat lösa pengarna så hade jag redan gjort det för länge sedan

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3070Ti

Permalänk
Medlem

@SwedenVirre: Men det kanske inte är helt nattsvart då? Vad gäller psykisk ohälsa så skulle jag se till att ha kontinuerlig kontakt med vården utifall du behöver byta medicin eller få något nytt.

Edit: Hade själv 8 riktigt tuffa år. Nu är jag jurist och på g att starta eget. Det finns många som tar sig ur den där situationen tillslut. Kämpa på.

Permalänk

@Jocke86: går inte på någon medicin

Gillade inte bieffekterna på dom jag fick så jag beslutade tillsammans med min läkare att inte ta några.

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3070Ti

Permalänk
Medlem

Om de frågar angående körkort, säg bara att det är på gång och att du övningskör. Det brukar jag göra.

Permalänk

@foxzox7: har tyvärr inte givit någon lycka än, dom jag snackat med menade på att det behövs i arbetet om man tex söker som truckförare då det ibland förekom att den skulle framföras på väg.

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3070Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calby:

Nu kommer jag låta hård men RYCK UPP DIG!

ja, orättvist hårt skulle jag säga. Om det var så lätt att "rycka upp sig" när man varit sjukskriven, för depression dessutom, skulle nog alla sjukskriva välja att rycka upp sig direkt!

Med det sagt, sår är jobb ingenting man får, eller har tur att hitta. Det gäller att jobba för det. och Arbetsförmedlingen är tyvärr sällan lösningen. Det är myndighet som har fel namn, då väldigt få personer får jobb genom arbetsförmedlingen.

Finns många som har varit i liknande situationer, inklusive mig själv. Bodde på en bruksort, tog studenten och kom ut på arbetsmarknaden lagom till ekonomikrisen 2008 - fick jobba med att byta elmätare ett tag för ett bemanningsföretag, sen lite slitjobb inom träindustri tills jag, som många andra nämnt i tråden, bestämde mig för att börja plugga på Högskola. som tur är bor vi i Sverige där högskolestudier är gratis, och lån för att leva har bra räntevillkor. Gick ett treårigt program, blev tvungen att flytta men många orter har garanterade studentlägenheter med betalningsfria sommarmånader så boende var inget problem. Fick ett sommarjobb inom mitt studieområde efter två år, sedan när jag tog examen hade jag ett heltidsjobb som jag dessutom tycker om.

Ja, jag var tvungen att flytta. Ja, fick leva på studiemedel = 10,000 per månad i tre år, och investera tre år av min tid, och ja jag har 200,000 i studieskulder nu. Men jag trivs, och studietiden är bland det roligaste jag varit med om. Det är en väl värd investering, och det enda "jobbiga" är att man kan behöva flytta till ny ort.

Om du ändå inte vill börja plugga på nytt, vilket jag tror är din bästa chans, så kan jag rekommendera något som heter KRAMI som jag kommer i regelbunden kontakt med via jobbet. Krami är en samverkan mellan Arbetsförmedling, Kriminalvård och aktuell kommun. Målet med att delta i Krami är att finna, få och behålla arbetet. Krami riktar sig till dig som på grund av sociala problem haft svårt att komma in på arbetsmarknaden. Det räcker med att du är inskriven vid en av dessa instanser och att KRAMI finns på din ort, och KRAMI har väldigt bra rykte om sig att det fungerar bra. Med "sociala problem" menar de främst kriminalitet, missbruk mm. och jag säger inte att det är aktuellt för dig. du får läsa på om krami och avgöra själv vad det är. sen kan du prata med din handläggare på arbetsförmedlingen eller kommun om deltagande

Permalänk
Medlem

Finns ju hur mycket försäljningsjobb som helst att söka..visst det är kanske inte de roligaste jobben att börja sin karriär med men öppnar väldigt många dörrar. Har varit säljare hela mitt liv med allt från enkel hemelektronik till nu att jag sitter som KAM för ett stort bolag.
Att jobba som säljare hjälper en att skapa väldigt mycket kontakter som man kan nyttja i framtiden för att få andra jobb. Så mitt råd är att bli säljare för att börja bygga upp ditt kontaktnät. Kan tillägga att jag även jobbade som telefonförsäljare ett tag och det var fan inte kul men gav mig väldigt mycket som person tack vare att jag hade en riktigt grym säljchef. Till råga på allt så är jag introvert och har också hyfsat svårt med människor..

Permalänk
Medlem
Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av SwedenVirre:

@Jocke86 @Mithras @hacman

Nej jag nämner aldrig att jag varit sjukskriven eller något åt det hållet. HAde det inte varit för att jag har kredit bakom mig så hade
jag kanske kunnat spara.

idag så går jag back varenda månad så körkort går inte att skaffa. kan heller inte ta lån etc och jag känner ingen som kan hjälpa med körkort så det är skit där. krediten har jag snart blivit av med iaf.

Jobbar aktivt med CV och försöker sälja mig så bra jag kan. Lyfter fram all kompetens som jag har och kan.

ska börja på en yrkes utbildning nu nästa vecka via AF och ett program där.

har ett CSN sen tidigare när jag gick på komvux. det är inte betalat än och dom beviljar mig inte nytt förens det gamla är betalat. det borde i denna takten vara borta nästa år dock tillsammans med krediten jag sitter på sen jag var 18.

varit på AF i 5 månader eller så nu i ett prgram dom har.

ang jobb jag sökt så söker jag allt jag har kompetens till samt lite till förutom tel försäljning, jag är inte kräsen.

där jag praktiserat etc har jag goda omdömen, glad, ansvars tagande. kommer bra överens etc med jobb kamrater.

jag har truckkort redan, svets MIG/MAG, ADR, någon HLR utbildning, Arbte på väg certifikat och samt är utbildad bil mekaniker.

Fick dock aldrig ut mina körkort (BE-DE) från skolan då det var det sista jag hade kvar.

Låter som att du har mycket bra grund att arbeta vidare med.

Första tanken är: Gå tillbaka till skolan och ta ut körkorten?

bilmekaniker bör det väl finnas jobb för?

Bra grej med KY-utbildning.

Sista tanken är: Om du har svårt att hitta jobb i ditt område; Vidga sökområdet. Finns jobb i hela landet, det enda jobbiga blir väl sthlm med dess sjuka bostadssituation.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Klubba:

Förstår att ekonomin är knaper, men att inte ha B-kort är ofta en dealbreaker. Du kan inte få hjälp från ams med körkort? Vet att vissa fått det men är inte insatt i vilka som kvalificerar

Får ej hjälp med körkort via Arbetsförmedlingen, man får endast stöd om man har ett garanterat jobb om man får stöd med körkortet..annars är det ett strikt ''nej''

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem

Bemanningsföretag kanske vore något. Knappast världens bästa jobb, men en bra inkörsport.

Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cirap:

ja, orättvist hårt skulle jag säga. Om det var så lätt att "rycka upp sig" när man varit sjukskriven, för depression dessutom, skulle nog alla sjukskriva välja att rycka upp sig direkt!

Med det sagt, sår är jobb ingenting man får, eller har tur att hitta. Det gäller att jobba för det. och Arbetsförmedlingen är tyvärr sällan lösningen. Det är myndighet som har fel namn, då väldigt få personer får jobb genom arbetsförmedlingen.

Finns många som har varit i liknande situationer, inklusive mig själv. Bodde på en bruksort, tog studenten och kom ut på arbetsmarknaden lagom till ekonomikrisen 2008 - fick jobba med att byta elmätare ett tag för ett bemanningsföretag, sen lite slitjobb inom träindustri tills jag, som många andra nämnt i tråden, bestämde mig för att börja plugga på Högskola. som tur är bor vi i Sverige där högskolestudier är gratis, och lån för att leva har bra räntevillkor. Gick ett treårigt program, blev tvungen att flytta men många orter har garanterade studentlägenheter med betalningsfria sommarmånader så boende var inget problem. Fick ett sommarjobb inom mitt studieområde efter två år, sedan när jag tog examen hade jag ett heltidsjobb som jag dessutom tycker om.

Ja, jag var tvungen att flytta. Ja, fick leva på studiemedel = 10,000 per månad i tre år, och investera tre år av min tid, och ja jag har 200,000 i studieskulder nu. Men jag trivs, och studietiden är bland det roligaste jag varit med om. Det är en väl värd investering, och det enda "jobbiga" är att man kan behöva flytta till ny ort.

Om du ändå inte vill börja plugga på nytt, vilket jag tror är din bästa chans, så kan jag rekommendera något som heter KRAMI som jag kommer i regelbunden kontakt med via jobbet. Krami är en samverkan mellan Arbetsförmedling, Kriminalvård och aktuell kommun. Målet med att delta i Krami är att finna, få och behålla arbetet. Krami riktar sig till dig som på grund av sociala problem haft svårt att komma in på arbetsmarknaden. Det räcker med att du är inskriven vid en av dessa instanser och att KRAMI finns på din ort, och KRAMI har väldigt bra rykte om sig att det fungerar bra. Med "sociala problem" menar de främst kriminalitet, missbruk mm. och jag säger inte att det är aktuellt för dig. du får läsa på om krami och avgöra själv vad det är. sen kan du prata med din handläggare på arbetsförmedlingen eller kommun om deltagande

Nja, vette sjutton om jag var orättvis, du ser ju när du rykte upp dig så löste sig allt för dig, eller hur?

Man får inte arbeten på silverfat så är det, och det är konkret fakta.
Vem vill anställa någon som är "nere" när det finns så många som inte är det?

Livet är inte rättvist men livet blir bara till det man själv gör det, jag har precis som du pluggat vidare är i sluttampen och efter ca 3månaders studier fick jag extra arbete inom det område jag studerar och nu har jag varit på 4st intevjuer inom den tjänsten trots att jag inte ens är färdigutbildad ännu.

Visa signatur

Supermicro X9SRI-F | Xeon E5-2690 v2 | 128GB 1600MHz RDIMM | Dell Perc H200 (9211-8i IT) | Windows Server 2016 DataCenter med Hyper-V

Permalänk

Ett "problem" jag har är att jag bor på ett ställe som är väldigt öde. bussar går knappt när dom behöver gå och har inget annat transport medel.

Varit lite det som varit problemet förr. kan ju alltid vidga mina sökområden men jag har haft prolbem förr att kunna ta mig i tid till jobbet iom bussarna går som dom går. (Helsing borg är den största staden häromkring och ligger knappt två mil bort. tar dock nästan tre timmar med bussar vilket är helt sjukt.)

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3070Ti