Tråden för att samla tips för problemlösning av Ryzen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av swedwalker:

Efter att jag satte in nya minnena, som ej är på qvl-listan, så upplever jag snabba hopp i cpu temperaturen vid idle.

Från 39 grader i idle så går temperaturen plötsligt snabbt upp till 58 grader.För att sen ganska snabbt inom 3-5 sekunder igen vara nere på 39-41 igen. Detta sker litet oregelbundet , ca var 3:e minut . Temperaturhoppen ser jag både i hwmonitor, corsair link samt i UEFI-bios.

58-61 grader är den temperaturen ca som cpu når i 100% load uppnår då jag kör cinebench och även prime95-blend-test.

Möjliga felkällor utöver nya RAM:

Bytte plats på luftkylaren i chassits topp så att utgående slangar från radiatorn nu är till höger mot chassits framsida.

Har bytt riktning på kylarens två fläktar så de nu suger in luft istället för utblås uppåt som jag tidigare hade(ville testa detta då manualen rekommenderade det sättet)

Samt att jag satt på phanteks förlängningskablar på psu:ns 24 pins strömkabkel och på psu:ns cpu-strömkabel(för att min psu har lite för korta kablar för snygg kabeldragning)

Bakre och främre fläkt sitter nu kopplade till fläktkontrollern på chassit istället för fläktkontakterna på chassit som de var tidigare.
Har även tagit fläkten från en gammal be quite pure rock och kopplat i fläkt-uttag på moderkortet. den snurrar lite sakta,ca 500 rpm. Den hastigheten lyser rött i uefi-bios.

Annars har jag inga nya program inlagda, har kollat i aktivitetshanteraren,men ser inget konstigt.

Har sett på Tomshardware-forumet att temperaturhopp är normalt-men då snackas det mest inom ca 10 graders hopp.
Har inte demonterat kylaren än, så stock-kylpasta ligger fortfarande på, kylaren verkar dock ligga hårt mot cpu-åtdragen med handkraft-ej skruvmejsel.

Många möjliga felkällor alltså.

Du nämner att temperatur hoppet ger liknande siffror som vid full load. Vad får du för readings på CPU (belastning, volt etc) vid temperatur hoppen, är den fortfarande i idle vid temperaturökningen? Låter ju sannolikt som dina första minnen som du prövade var instabila i prime blend test helt enkelt men inte i övrigt? Va hände om du endast kör en OC på dem via docp och testar i ett annat program än prime? Låter ju märkligt att de nya minnena skulle påverka cpu temp i stock speeds utan att något annat är galet.

Permalänk
Medlem

@swedwalker
Du kan testa olika energilägen i Windows och se om det blir någon skillnad. Jag har också temperaturhopp då och då. Går från 28 grader och spikar upp till ~40 medans det är hur stabilt mellan 28-29 ibland. Kollar jag Twitch så går processorn från ~35 till 51 och sedan ner stegvis för att sedan gå upp hastigt igen.

edit: Du kan även kolla så du inte fläktkurvan är konstig i BIOS.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

Har ett mysko fel, när datorn bara står på och det kan röra sig om 40 min till flera timmar, så fastnar den helt enkelt, tangentbord o mus lyser datorn låter som den ska men jag får inte igång skärmbilden känns som den gått i viloläge sen kan man inte väcka den.

Jag har inaktiverat alla energisparlägen i windows men samma fel uppstår.
Cpu är oklockad men volten sänkt till 1.35volt.
Minnen är corsair 3200mhz som jag provat 2666 till 2993 med volt upp till 1.5volt 2993mhz har blivit mer svår att få stabil mot tidigare men just nu vid 1.5 volt verkar den hålla, det var inga problem innann när jag hade 2 st men nu har jag 4st.
När jag kör spel F1 2016 , assetto corsa, bf1 bf4 mm så funkar den klockrent och bara levererar.
Lika så när jag kör lite bench med cpuz, cinebench mm.
Felet uppstår bara när den står på , idag stod den i 3-4 timmar utan problem, jag rörde musen o väckte skärmen o allt var som det ska, efter en 30 min orörd så fastnade den igen.
Power knappen fungerar inte alls utan jag måste bryta strömmen, men efter omstart är det allt som vanligt bootar upp direkt och inga konstigheter.

Nån som har liknande fel?

Visa signatur

WIN 11| Ryzen 7 5900X | Alphacool Eisbaer Aurora 420mm | Asus Rog Strix B550-F | Corsair Vengeance 32GB 3600RAM | XFX RX6950XT | Phanteks Enthoo Pro | EVGA Supernova G5 850W | Thrustmaster T500RS
OPENSUSE LINUX | Ryzen 5800X | Corsair Hydro H100x | ASUS PRIME X370-PRO | Corsair Vengeance 32GB 3200RAM | Vega 64 Vattenkylt | Corsair Obsidian 750D

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av solifer68:

Har ett mysko fel, när datorn bara står på och det kan röra sig om 40 min till flera timmar, så fastnar den helt enkelt, tangentbord o mus lyser datorn låter som den ska men jag får inte igång skärmbilden känns som den gått i viloläge sen kan man inte väcka den.

Jag har inaktiverat alla energisparlägen i windows men samma fel uppstår.
Cpu är oklockad men volten sänkt till 1.35volt.
Minnen är corsair 3200mhz som jag provat 2666 till 2993 med volt upp till 1.5volt 2993mhz har blivit mer svår att få stabil mot tidigare men just nu vid 1.5 volt verkar den hålla, det var inga problem innann när jag hade 2 st men nu har jag 4st.
När jag kör spel F1 2016 , assetto corsa, bf1 bf4 mm så funkar den klockrent och bara levererar.
Lika så när jag kör lite bench med cpuz, cinebench mm.
Felet uppstår bara när den står på , idag stod den i 3-4 timmar utan problem, jag rörde musen o väckte skärmen o allt var som det ska, efter en 30 min orörd så fastnade den igen.
Power knappen fungerar inte alls utan jag måste bryta strömmen, men efter omstart är det allt som vanligt bootar upp direkt och inga konstigheter.

Nån som har liknande fel?

Grundtipset är ju att börja testa allt i default, även minneshastigheter, alltså 2133 MT/s.
Fungera detta får du börja skruva upp saker gradvis, till dess att problemet uppstår.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av solifer68:

Har ett mysko fel, när datorn bara står på och det kan röra sig om 40 min till flera timmar, så fastnar den helt enkelt, tangentbord o mus lyser datorn låter som den ska men jag får inte igång skärmbilden känns som den gått i viloläge sen kan man inte väcka den.

Jag har inaktiverat alla energisparlägen i windows men samma fel uppstår.
Cpu är oklockad men volten sänkt till 1.35volt.
Minnen är corsair 3200mhz som jag provat 2666 till 2993 med volt upp till 1.5volt 2993mhz har blivit mer svår att få stabil mot tidigare men just nu vid 1.5 volt verkar den hålla, det var inga problem innann när jag hade 2 st men nu har jag 4st.
När jag kör spel F1 2016 , assetto corsa, bf1 bf4 mm så funkar den klockrent och bara levererar.
Lika så när jag kör lite bench med cpuz, cinebench mm.
Felet uppstår bara när den står på , idag stod den i 3-4 timmar utan problem, jag rörde musen o väckte skärmen o allt var som det ska, efter en 30 min orörd så fastnade den igen.
Power knappen fungerar inte alls utan jag måste bryta strömmen, men efter omstart är det allt som vanligt bootar upp direkt och inga konstigheter.

Nån som har liknande fel?

Har du kollat loggfiler för att se om du får någon information om vad som orsakat felet ? Kan vara att någon av komponenterna inte får tillräckligt med ström i idle om du själv aktivt har sänkt volten som du skriver. Varför inte köra volt i stock om du ändå inte överklockar?

I övrigt så har liknande problem uppstått med fryst skärm eller svart skärm pga windows 10 och vilken version du har. Om man har laddat ner senaste uppdateringar med creators update osv så verkar det lösa sig. Kan vara värt att testa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Grundtipset är ju att börja testa allt i default, även minneshastigheter, alltså 2133 MT/s.
Fungera detta får du börja skruva upp saker gradvis, till dess att problemet uppstår.

Ska testa ett tag o se.

Skrivet av svaj:

Har du kollat loggfiler för att se om du får någon information om vad som orsakat felet ? Kan vara att någon av komponenterna inte får tillräckligt med ström i idle om du själv aktivt har sänkt volten som du skriver. Varför inte köra volt i stock om du ändå inte överklockar?

I övrigt så har liknande problem uppstått med fryst skärm eller svart skärm pga windows 10 och vilken version du har. Om man har laddat ner senaste uppdateringar med creators update osv så verkar det lösa sig. Kan vara värt att testa.

Har alla senaste updateringar på win 10 som jag iaf ser.
Har ej kollat loggfiler alls, varför jag sänkte var för att stock så tyckte jag volten gick över 1,45 volt och läste nånstans att det är dumt, vad gäller volten just nu som jag har så kunde jag även klocka cpu med samma volt.
Får kolla om jag ser nåt i nån logg om jag hittar dessa?

EDIT nu spelade jag med minnen på 2133, men den kraschade iaf rejält ingen blåskärm utan bara dog o starta om , vi går tillbaka till stock volten , gör om o gör rätt kanske

Visa signatur

WIN 11| Ryzen 7 5900X | Alphacool Eisbaer Aurora 420mm | Asus Rog Strix B550-F | Corsair Vengeance 32GB 3600RAM | XFX RX6950XT | Phanteks Enthoo Pro | EVGA Supernova G5 850W | Thrustmaster T500RS
OPENSUSE LINUX | Ryzen 5800X | Corsair Hydro H100x | ASUS PRIME X370-PRO | Corsair Vengeance 32GB 3200RAM | Vega 64 Vattenkylt | Corsair Obsidian 750D

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av svaj:

Har du kollat loggfiler för att se om du får någon information om vad som orsakat felet ? Kan vara att någon av komponenterna inte får tillräckligt med ström i idle om du själv aktivt har sänkt volten som du skriver. Varför inte köra volt i stock om du ändå inte överklockar?

I övrigt så har liknande problem uppstått med fryst skärm eller svart skärm pga windows 10 och vilken version du har. Om man har laddat ner senaste uppdateringar med creators update osv så verkar det lösa sig. Kan vara värt att testa.

Punkt 7 i listan i första posten i tråden.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Punkt 7 i listan i första posten i tråden.

Ja man skulle nog läst innan , men frustrationen tog över och bara skrek på hjälp

Visa signatur

WIN 11| Ryzen 7 5900X | Alphacool Eisbaer Aurora 420mm | Asus Rog Strix B550-F | Corsair Vengeance 32GB 3600RAM | XFX RX6950XT | Phanteks Enthoo Pro | EVGA Supernova G5 850W | Thrustmaster T500RS
OPENSUSE LINUX | Ryzen 5800X | Corsair Hydro H100x | ASUS PRIME X370-PRO | Corsair Vengeance 32GB 3200RAM | Vega 64 Vattenkylt | Corsair Obsidian 750D

Permalänk
Medlem
Skrivet av solifer68:

Ja man skulle nog läst innan , men frustrationen tog över och bara skrek på hjälp

Undervolta går alldeles utmärkt speciellt om du redan kan överklocka på stock, men sänk lite i taget istället tills du är stabil så blir det bra

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av solifer68:

Ja man skulle nog läst innan , men frustrationen tog över och bara skrek på hjälp

Du hajar.
Ja det är främst det som är tanken med tråden, hjälp till självhjälp, men även att kunna samla tips.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av swedwalker:

Efter att jag satte in nya minnena, som ej är på qvl-listan, så upplever jag snabba hopp i cpu temperaturen vid idle.

Från 39 grader i idle så går temperaturen plötsligt snabbt upp till 58 grader.För att sen ganska snabbt inom 3-5 sekunder igen vara nere på 39-41 igen. Detta sker litet oregelbundet , ca var 3:e minut . Temperaturhoppen ser jag både i hwmonitor, corsair link samt i UEFI-bios.

58-61 grader är den temperaturen ca som cpu når i 100% load uppnår då jag kör cinebench och även prime95-blend-test.

Möjliga felkällor utöver nya RAM:

Bytte plats på luftkylaren i chassits topp så att utgående slangar från radiatorn nu är till höger mot chassits framsida.

Har bytt riktning på kylarens två fläktar så de nu suger in luft istället för utblås uppåt som jag tidigare hade(ville testa detta då manualen rekommenderade det sättet)

Samt att jag satt på phanteks förlängningskablar på psu:ns 24 pins strömkabkel och på psu:ns cpu-strömkabel(för att min psu har lite för korta kablar för snygg kabeldragning)

Bakre och främre fläkt sitter nu kopplade till fläktkontrollern på chassit istället för fläktkontakterna på chassit som de var tidigare.
Har även tagit fläkten från en gammal be quite pure rock och kopplat i fläkt-uttag på moderkortet. den snurrar lite sakta,ca 500 rpm. Den hastigheten lyser rött i uefi-bios.

Annars har jag inga nya program inlagda, har kollat i aktivitetshanteraren,men ser inget konstigt.

Har sett på Tomshardware-forumet att temperaturhopp är normalt-men då snackas det mest inom ca 10 graders hopp.
Har inte demonterat kylaren än, så stock-kylpasta ligger fortfarande på, kylaren verkar dock ligga hårt mot cpu-åtdragen med handkraft-ej skruvmejsel.

Många möjliga felkällor alltså.

Glömde skriva i mitt förra svar att alla x modeller upplever hopp i temperaturer vilket du redan vet. Du kan pröva att stänga av XFR funktionen för att se om det gör någon skillnad.

Permalänk
Medlem

@solifer68: Vi kanske har exakt samma fel dessutom med samma moderkort, intressant.

Fick en grej i morse efter att datorn varit på i natt (Ryzen 5 1600X, Asus prime x370 pro).

Tror den gått ner i något sömnläge eller hibernation läge men jag kunde inte väcka den eller få något bild på skärmen, tvungen att stänga den hårt. I övrigt har jag väl inte haft några direkta stabilitsproblem ännu.

Pillat lite på energisparlägets inställningar nu för att se om det hjälper.

Dock har jag inte installerat om Windows 10 ännu sedan jag bytte moderkort och cpu, kanske dumt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av svaj:

Glömde skriva i mitt förra svar att alla x modeller upplever hopp i temperaturer vilket du redan vet. Du kan pröva att stänga av XFR funktionen för att se om det gör någon skillnad.

Tycker att XFR funktionen verkar vara riktigt kraftfull. Verkar ju nästan vara bättre att köra oklockat med XFR etc enabled vs att överklocka med XFR disabled. Jämför själva ni som har X modellerna cpu benchmarks både med och utan överklock får ni se.

Men ja, X modellerna är väldigt dynamiska i hur de jobbar, lite förvillande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av makatech:

@solifer68: Vi kanske har exakt samma fel dessutom med samma moderkort, intressant.

Fick en grej i morse efter att datorn varit på i natt (Ryzen 5 1600X, Asus prime x370 pro).

Tror den gått ner i något sömnläge eller hibernation läge men jag kunde inte väcka den eller få något bild på skärmen, tvungen att stänga den hårt. I övrigt har jag väl inte haft några direkta stabilitsproblem ännu.

Pillat lite på energisparlägets inställningar nu för att se om det hjälper.

Dock har jag inte installerat om Windows 10 ännu sedan jag bytte moderkort och cpu, kanske dumt.

Låter lika, jag har ställt allt helt default nu även minnen som ligger på 2133 och just nu verkar den gå bra, stabilitetsproblem upplevde jag inte direkt innan, märkte att den vart omöjlig att få stabil när senaste aura programvaran vart installerad, tagit bort den och den känns bra, ska testa nån dag till med oklockat sen ska jag sänka volten på cpu ett tag innan jag petar upp minnet igen.
Kunde du slå av med powerknappen eller som jag tvungen att bryta strömmen??
Alltid bra att installera om win även om det funkar, gjorde lika jag med och det funkade men inte helt perfekt dock blev den bra efter ominstallation.
Vilken bios version har du , jag har alltid senaste o nu är det väl 8.10?

Visa signatur

WIN 11| Ryzen 7 5900X | Alphacool Eisbaer Aurora 420mm | Asus Rog Strix B550-F | Corsair Vengeance 32GB 3600RAM | XFX RX6950XT | Phanteks Enthoo Pro | EVGA Supernova G5 850W | Thrustmaster T500RS
OPENSUSE LINUX | Ryzen 5800X | Corsair Hydro H100x | ASUS PRIME X370-PRO | Corsair Vengeance 32GB 3200RAM | Vega 64 Vattenkylt | Corsair Obsidian 750D

Permalänk
Medlem
Skrivet av solifer68:

Låter lika, jag har ställt allt helt default nu även minnen som ligger på 2133 och just nu verkar den gå bra, stabilitetsproblem upplevde jag inte direkt innan, märkte att den vart omöjlig att få stabil när senaste aura programvaran vart installerad, tagit bort den och den känns bra, ska testa nån dag till med oklockat sen ska jag sänka volten på cpu ett tag innan jag petar upp minnet igen.
Kunde du slå av med powerknappen eller som jag tvungen att bryta strömmen??
Alltid bra att installera om win även om det funkar, gjorde lika jag med och det funkade men inte helt perfekt dock blev den bra efter ominstallation.
Vilken bios version har du , jag har alltid senaste o nu är det väl 8.10?

Jag har senate bios, 8.10 tror jag den heter.

Var tvungen att stänga av datorn hårt när jag hade problemet, genom att hålla in strömknappen.

Obs: Nu stod dock datorn på ca 4 timmar utan att få det här problemet (rörde ej datorn under denna tid). Det enda jag gjort sedan sist är att stänga av lite funktioner i Windows energisparlägen, tex hibernation och energisparfunktionen för PCI Express.

För tidigt att ropa hej ännu dock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av makatech:

@solifer68: Vi kanske har exakt samma fel dessutom med samma moderkort, intressant.

Fick en grej i morse efter att datorn varit på i natt (Ryzen 5 1600X, Asus prime x370 pro).

Tror den gått ner i något sömnläge eller hibernation läge men jag kunde inte väcka den eller få något bild på skärmen, tvungen att stänga den hårt. I övrigt har jag väl inte haft några direkta stabilitsproblem ännu.

Pillat lite på energisparlägets inställningar nu för att se om det hjälper.

Dock har jag inte installerat om Windows 10 ännu sedan jag bytte moderkort och cpu, kanske dumt.

Du bör helt klart göra en clean install efter bytet av moderkort och CPU vilket annars kan ge upphov till problem.

Jag har samma moderkort som ni har men en 1600. Jag har upplevt att vid krascher på den här plattformen oavsett anledning så har skärmen blivit svart och allt i datorn snurrar på och jag måste stänga av med att bryta från PSU nästan varje gång.

Permalänk
Medlem

@svaj: Aha, den beter sig så även vid en "vanlig" krasch också, mycket intressant, tack för den.

Kan ju vara så att jag råkade ut för en krasch som inte hade ett dugg med energisparläget att göra.

Den här är dock värd att prova, förutom nya drivrutiner får man också med ett speciellt active AMD balanced läge (energisparläge):
http://www.amd.com/en-us/products/chipsets/am4

Om jag förstår det rätt är hibernation samt pci express sparläget avstängt i denna profil. Dvs exakt det jag själv provat i morse och nu hade den åtminstone stått orörd i ca 4 timmar utan att bråka, vi får se.

Har en ny SSD som jag inte installerat och ska installera om Windows snart.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av makatech:

@svaj: Aha, den beter sig så även vid en "vanlig" krasch också, mycket intressant, tack för den.

Kan ju vara så att jag råkade ut för en krasch som inte hade ett dugg med energisparläget att göra.

Den här är dock värd att prova, förutom nya drivrutiner får man också med ett speciellt active AMD balanced läge (energisparläge):
http://www.amd.com/en-us/products/chipsets/am4

Om jag förstår det rätt är hibernation samt pci express sparläget avstängt i denna profil. Dvs exakt det jag själv provat i morse och nu hade den åtminstone stått orörd i ca 4 timmar utan att bråka, vi får se.

Har en ny SSD som jag inte installerat och ska installera om Windows snart.

Skickades från m.sweclockers.com

Som sagt som många verkar missa, punkt 7 i första inlägget om att leta i loggen är väldigt användbart vid felsökning

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av makatech:

@svaj: Aha, den beter sig så även vid en "vanlig" krasch också, mycket intressant, tack för den.

Kan ju vara så att jag råkade ut för en krasch som inte hade ett dugg med energisparläget att göra.

Den här är dock värd att prova, förutom nya drivrutiner får man också med ett speciellt active AMD balanced läge (energisparläge):
http://www.amd.com/en-us/products/chipsets/am4

Om jag förstår det rätt är hibernation samt pci express sparläget avstängt i denna profil. Dvs exakt det jag själv provat i morse och nu hade den åtminstone stått orörd i ca 4 timmar utan att bråka, vi får se.

Har en ny SSD som jag inte installerat och ska installera om Windows snart.

Skickades från m.sweclockers.com

Punkt 9 på min lista.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Punkt 9 på min lista.

Yes, en bra lista!

Men om det nu eventuellt är så att det finns inställningar som inte Ryzen gillar med Windows energisparlägen (defaultinställningarna) så tycker jag dock inte det var så tydligt att läsa ut det från listan?

Återstår dock att se om det verkligen är så eller om det enbart gäller under vissa förutsättningar.

Var intressant information det här också från @svaj hur en Ryzen krasch ibland blir. Dvs att skärmen blir svart men att allt i datorn fortfarande snurrar på till följd att man tvingas stänga av datorn hårt med strömknapp eller via PSUn. Att man inte enbart behöver råka ut för ett sådant problemscenario under idle (när man inte sitter vid datorn) utan även under en eventuellt krasch medan man jobbar också. Lite annorlunda jämfört med klassiska "blue screen" krascher.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av makatech:

Yes, en bra lista!

Men om det nu eventuellt är så att det finns inställningar som inte Ryzen gillar med Windows energisparlägen (defaultinställningarna) så tycker jag dock inte det var så tydligt att läsa ut det från listan?

Återstår dock att se om det verkligen är så eller om det enbart gäller under vissa förutsättningar.

Var intressant information det här också från @svaj hur en Ryzen krasch ibland blir. Dvs att skärmen blir svart men att allt i datorn fortfarande snurrar på till följd att man tvingas stänga av datorn hårt med strömknapp eller via PSUn. Att man inte enbart behöver råka ut för ett sådant problemscenario under idle (när man inte sitter vid datorn) utan även under en eventuellt krasch medan man jobbar också.

Tack!
Default eller AMD deafault, borde inte göra något som påverkar prestandan, default är dock långsammare.
Innan AMD default fanns rekommenderade AMD power läget.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

@Ratatosk:

Jag syftar dock inte ett dugg på prestandan nu. Syftar på att det verkar som så att Windows 10 med Ryzen kan krascha om man kör med vissa inställningar i energisparläget.

Jag misstänker varje fall att det är så och att det var det jag råkade ut för själv. Men som sagt, det här är en teori jag har och inget bekräftat. Vad jag ser nu så verkar varje fall AMDs egna customized energisparläge också ha hibernation avstängt samt energisparfunktionen för pci express avstängd (det är någon av dessa jag misstänker kan ha ställt till det för mig).

Permalänk
Skrivet av svaj:

Glömde skriva i mitt förra svar att alla x modeller upplever hopp i temperaturer vilket du redan vet. Du kan pröva att stänga av XFR funktionen för att se om det gör någon skillnad.

Tack-ska testa det snart. Har demonterat datorn så det blir några dagar tills dess.

Annars har jag bytt kylpasta på kylaren från stock kylpasta till arctic silver, men blev ingen skillnad.
Första gången jag bytte kylpasta lade jag kylpasta av en ärtas storlek på cpu. Andra gången la jag istället en liten kvadrat på undersidan av kylaren och strök ut den til en tunn kvadratisk hinna med en hård plastbit.

Temperaturvariationerna var dock där fortfarande.

Men kan ju som du säger bero på att jag inte har deaktiverat xfr-extended core boost.

I hardwaremonitor ser jag att cpu-frekvensen på kärnorna växlar mellan 2195 Mhz och upp till 3895 Mhz, men det är väl naturligt
hos ryzen. Vcore växlar ganska snabbt
upp ned mellan ca 0.500V upp till 1.35V.

Saker som också testats:

Testat utan phanteks extension-kablarna mellan psu och moderkortet som jag ett tag misstänkte.
Testat utan den extra gamla fläkten från en Be quitet pure rock, som satt i Cha-fan1 uttaget på moderkortet.
Har också satt DOCP till 3200 Mhz på minnena.

Visa signatur

Ryzen 7 1700x@Corsair Vengeance, 16 GB(2x8Gb) DDR4, 3200 Mhz, CL16@Corsair h110i@Asus STRIX Radeon RX480 8GB DDR5 Strix gaming OC@Asus Prime X370-Pro@Fractal Design Integra M 550W

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av makatech:

@Ratatosk:

Jag syftar dock inte ett dugg på prestandan nu. Syftar på att det verkar som så att Windows 10 med Ryzen kan krascha om man kör med vissa inställningar i energisparläget.

Jag misstänker varje fall att det är så och att det var det jag råkade ut för själv. Men som sagt, det här är en teori jag har och inget bekräftat. Vad jag ser nu så verkar varje fall AMDs egna customized energisparläge också ha hibernation avstängt samt energisparfunktionen för pci express avstängd (det är någon av dessa jag misstänker kan ha ställt till det för mig).

Hm...
Det var intressant!

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av swedwalker:

Tack-ska testa det snart. Har demonterat datorn så det blir några dagar tills dess.

Annars har jag bytt kylpasta på kylaren från stock kylpasta till arctic silver, men blev ingen skillnad.
Första gången jag bytte kylpasta lade jag kylpasta av en ärtas storlek på cpu. Andra gången la jag istället en liten kvadrat på undersidan av kylaren och strök ut den til en tunn kvadratisk hinna med en hård plastbit.

Temperaturvariationerna var dock där fortfarande.

Men kan ju som du säger bero på att jag inte har deaktiverat xfr-extended core boost.

I hardwaremonitor ser jag att cpu-frekvensen på kärnorna växlar mellan 2195 Mhz och upp till 3895 Mhz, men det är väl naturligt
hos ryzen. Vcore växlar ganska snabbt
upp ned mellan ca 0.500V upp till 1.35V.

Saker som också testats:

Testat utan phanteks extension-kablarna mellan psu och moderkortet som jag ett tag misstänkte.
Testat utan den extra gamla fläkten från en Be quitet pure rock, som satt i Cha-fan1 uttaget på moderkortet.
Har också satt DOCP till 3200 Mhz på minnena.

När du applicerar kylpasta bör du lägga ungefär ett riskorns storlek på din CPU och sedan montera kylaren på och låta pastan spridas av sig självt. För mycket eller för lite får dålig effekt. Kolla gärna youtube om du är osäker på hur du ska göra då detta moment är viktigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av svaj:

Glömde skriva i mitt förra svar att alla x modeller upplever hopp i temperaturer vilket du redan vet. Du kan pröva att stänga av XFR funktionen för att se om det gör någon skillnad.

Jag har hopp i temperaturer utan x.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk

Kan det vara så att de som har prosessorer med hopp i temperaturerna har prosessorer som är inköpta ur tidiga batchar, dvs före april?
Annars så ser jag att nytt bios till Asus Prime X-370 är ute: 0905. Sitter på 0805 nu,kanske värt att testa för att se om det har nån inverkan.

Visa signatur

Ryzen 7 1700x@Corsair Vengeance, 16 GB(2x8Gb) DDR4, 3200 Mhz, CL16@Corsair h110i@Asus STRIX Radeon RX480 8GB DDR5 Strix gaming OC@Asus Prime X370-Pro@Fractal Design Integra M 550W

Permalänk

@makatech:

Kan även bekräfta att den kan krasha på det viset Var samma sak för mig då jag stresstestade min CPU i Prime95 före den var stabil, skärmen blev svart men datorn var igång. Gick dock att starta om den genom att trycka på reset-knappen

Visa signatur

Ryzen 5800x - Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 @ 3200MHz - MSI MPG B550 Gaming Plus - Samsung 970 m.2 500GB + 850 EVO 620GB - ASUS STRIX GTX 1070Ti OC A8G @ 2126Mhz boost - AOC 2460PF 144hz

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av makatech:

@Ratatosk:

Jag syftar dock inte ett dugg på prestandan nu. Syftar på att det verkar som så att Windows 10 med Ryzen kan krascha om man kör med vissa inställningar i energisparläget.

Jag misstänker varje fall att det är så och att det var det jag råkade ut för själv. Men som sagt, det här är en teori jag har och inget bekräftat. Vad jag ser nu så verkar varje fall AMDs egna customized energisparläge också ha hibernation avstängt samt energisparfunktionen för pci express avstängd (det är någon av dessa jag misstänker kan ha ställt till det för mig).

Hur har det gått har du fått fram något mer?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Hur har det gått har du fått fram något mer?

Hmmm, tror inte jag fått någon mer sådan krasch sedan jag installerade AM4 chipset från amd.com och sedan valde AMD balanced energi profilen som följer med den installationen. Dock så har jag också hibernation samt pci express sparläget avstängt i alla mina energi profiler.

Tycker väl mitt system (ryzen 1600X på asus prime x370 moderkortet) fungerar bra nu. Det som gör mig smått galen är dock minnena, med facit i hand så borde man kanske inte köpt dessa Corsair LPX SK Hyzen minnena (CMK16GX4M2B3000C15) trots allt.

Så sjuuuuuuuukt konstigt, jag kan köra minnena i 3066MHz 100% stabilt i flera dagar, inklusive både diverse olika bootningar för att sedan få något dubbelpip vid coldboot. Nu verkar dock 3066MHz läget ligga kvar även om den dubbelpiper någon gång så det kanske inte gör något (dvs den gör ingen reset tillbaka till 2133), jag kanske kan ignorera det så länge som den inte gör en reset. Vill man köra minnena i snabbare hastigheter utan så mycket strul bör man helt enkelt gå på några med samsung b-die.

Förutom d.o.c.p med 3066 vald i profilen har jag kört procODT = 53.3, SoC 1.1 och DRAM 1.375, resten auto och inte klockat CPU några längre perioder.

Men dessa ytterst sporadiska coold boot scenarion gör mig irriterad (felpip är ju aldrig kul), möjligt att det antingen är moderkorts relaterat eller att det är dessa sk hyzen minnena som ändå inte är helt hundra. Nu har jag satt SoC till auto igen för att se om det gör någon skillnad. Möjligtvis kanske jag borde prova köra med DRAM satt till 1.4 också.

Men just att minnena/datorn kan gå stabilt i flera dagar inklusive gå igenom HCI memtest i flera timmar utan problem men sedan får man det här irriterade dubbelpipet vid coldboot igen, jäkligt skumt.

Ett annan lösning är så klart att jag kör minnena i lägre klock för att se om man då totalt blir av med sporadiska coldboot problem.

Men typ en gång var tredje var fjärde dag får man ett dubbelpip vid coldboot, så knäppt. Ja, jag har alltid kört allra senaste bios.

Å andra sidan är det väl inte så många som lyckas skrämma upp CMK16GX4M2B3000C15 minnen i 3066 och där över så man kanske inte ska gnälla.