Efter att datorn kommer in i Windows tar det lång tid innan internet går igång.

Permalänk
Medlem

Efter att datorn kommer in i Windows tar det lång tid innan internet går igång.

Som rubrik lyder. Har windows på ssd och datorn startar snabbt och smidigt. Men när jag väl kommer in i windows så tar det minst 30 sek innan jag ser nere till höger i vertygsfältet att internet kommer igång. Aldrig haft detta problem med andra datorer. Haft detta sedan första uppstart men inte orkat ge mig på vad som tar sån tid förens nu. Någon som varit med om nå liknande eller har ideer?

Mvh

Visa signatur

Dator: ASUS Z170 Pro Gaming | i7 6700K | Gigabyte GTX 1080 Xtreme Gaming | Noctua NH-U14S | Corsair RM750x 750W | Corsair 16GB 2133MHz CL13 Vengeance | Define R5 Blackout | Evo 750 500GB | WD 1TB | ASUS MG248Q | BENQ E2420HD

Permalänk
Medlem

@JierexX:
Det har inget med datorn att göra direkt, utan det är kommunikationen mellan datorn och routern som gör att det tar den tiden, innan datorn har fått en IP-adress (och därmed internet).

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem

Skulle kunna vara så att spanning tree är felkonfigurerat om det är en managerbar switch du ansluter din dator till. Fungerar det med andra datorer på samma switchport är det inte det problemet du har dock.

Visa signatur

Don't be a dick.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Belzader:

@JierexX:
Det har inget med datorn att göra direkt, utan det är kommunikationen mellan datorn och routern som gör att det tar den tiden, innan datorn har fått en IP-adress (och därmed internet).

Okej, just att detta inte var ett problem med förra datorn som va kopplad på samma sätt som förbryllar mig :/

Skrivet av coll:

Skulle kunna vara så att spanning tree är felkonfigurerat om det är en managerbar switch du ansluter din dator till. Fungerar det med andra datorer på samma switchport är det inte det problemet du har dock.

Okej ja själva kopplingen mellan dator och router är samma som för datorn innan. Har en switch i rummet jag sitter i där en direkt kabel från routern går in. I switchen delas den sen mellan wifi-punkt och sladd till datorn. På förra datorn, också med W7 så hade jag aldrig detta problem och även den hade snabb uppstart med ssd.

Visa signatur

Dator: ASUS Z170 Pro Gaming | i7 6700K | Gigabyte GTX 1080 Xtreme Gaming | Noctua NH-U14S | Corsair RM750x 750W | Corsair 16GB 2133MHz CL13 Vengeance | Define R5 Blackout | Evo 750 500GB | WD 1TB | ASUS MG248Q | BENQ E2420HD