Välja mellan maskiningenjör eller it-ingenjör?

Permalänk
Medlem

Välja mellan maskiningenjör eller it-ingenjör?

Hallå!

Jobbar nu som helikoptertekniker och har börjat tröttna på detta arbete utav lite olika anledningar. Känner att motivationen är dålig samt att jag vill pröva på något mer utmanande? Jag är intresserad utav maskiner i allmänhet, hur de fungerar, hur de underhålls osv men har även ett stort intresse för it. Min fråga är då hur skulle ni resonera med betoning på min utbildningsbakgrund? Gynnar det mig att läsa maskin eller kvittar det?

Alla tankar tas emot:)

Visa signatur

Amd Ryzen 5 2600x | Kfa2 1080ti | Samsung 860 evo | MSI B450I GAMING PLUS AC | Loque Ghost S1 | Corsair 16gb 3000mhz | Noctua L12 | Corsair sf600 V2 |

Permalänk
Medlem

Med risk för att göra det svårare för dig, du skulle också kunnat läsa till mekatronikingenjör - där läser du kurser i både mekanik och elektronik, och en del av den reglerteknik och programmering som krävs för att få dessa att samspela med varandra.

Överlag är det bättre att inte bry sig så mycket om vad som är bäst ekonomiskt, välj det som känns roligare och som du vill veta mer om. Det är svårt att ta sig igenom en ingenjörsutbildning utan intresse för det man läser, sen ska man ju jobba med det resten av livet.

Permalänk
Medlem

@dagbro: Det där får jag ta en närmare titt på! Antar att du läser/läst den utbildningen?

Visa signatur

Amd Ryzen 5 2600x | Kfa2 1080ti | Samsung 860 evo | MSI B450I GAMING PLUS AC | Loque Ghost S1 | Corsair 16gb 3000mhz | Noctua L12 | Corsair sf600 V2 |

Permalänk
Medlem

Jag pluggade flygteknik på gymnasiet och läste även påbyggnadsutbildning för detta. Kände dock att jag inte ville jobba som flygtekniker hela livet och valde att läsa maskinteknik. Den praktiska bakgrund man fick från flyget var perfekt för detta.

Maskinteknik på KTH erbjuder många inriktningar. Jag valde mekatronik, och idag jobbar jag som programmerare och trivs jäkligt bra. Väl på mekatronik kunde man välja lite också, jag läste lite extra programmeringskurser eftersom att jag tyckte det var roligast.

Permalänk
Medlem

@agressor: Nope, jag har bara läst en G2-kurs i mekatronik i min master, så du får gärna ta mina ord med en nypa salt.

Jag är i ett relaterat ämne får man nog säga, har pluggat civilingenjör i elektroteknik med master i reglerteknik (tänk reglering av t.ex. Segway och drönare). Innan dess jobbade jag ett par år som servicetekniker för stora industriportar.

Det bästa för mig har varit att jag förstår så mycket mer av hur världen fungerar rent fysiskt, och att elektronik och reglerteknik inte längre är svarta magiska lådor utan något som går att förstå i detalj. Nu har jag också ett jobb där jag skapar istället för att serva någon annans konstruktioner, och där mina egna idéer och lösningar kan kännas värdefulla och nyskapande.

Jag känner att min bakgrund gav mig en hel del i skolan, att jag kände igen t.ex. olika typer av motorer som jag jobbat intimt med men aldrig förstått. Då och då kunde jag få en "kick" av att förstå hur något från min bakgrund fungerade - jag kan inte tänka mig att detta hade hänt om jag pluggade till något jag inte hade en bakgrund i, då skulle det nog kännas som "jaha, en sak till att klämma in i skallen" och sen vara glömt efter en månad. Om du pluggar maskin med din bakgrund skulle du nog också känna igen t.ex. olika mekaniska designelement som används i helikoptrar. Dessutom har du nog redan nu en mycket bättre intuition för mekanik än de som börjar från gymnasiet eller utan samma bakgrund - så på det sättet kanske du blir en bättre maskiningenjör än IT-ingenjör. (Ren spekulation, men du sa att alla tankar var välkomna )

Vad du än väljer låter det som om du är en klockren kandidat för att plugga till ingenjör.
Lycka till!

Permalänk
Medlem

@trexake: Intressant spår du tagit, är inne på väldigt liknande. Måste läsa in mig mer på skillnaden på de olika inriktningarna man kan ta inom maskin och vad som intresserar mig!

Visa signatur

Amd Ryzen 5 2600x | Kfa2 1080ti | Samsung 860 evo | MSI B450I GAMING PLUS AC | Loque Ghost S1 | Corsair 16gb 3000mhz | Noctua L12 | Corsair sf600 V2 |

Permalänk
Medlem

@dagbro: Du har ju varit i min sits ju, hur var det att börja läsa igen efter att ha jobbat ett tag? Det jag är rädd för är att man inte hänger med när det var längesedan man läste. Finns det hjälp att få innan man börjar så att man är mer redo?😀

Visa signatur

Amd Ryzen 5 2600x | Kfa2 1080ti | Samsung 860 evo | MSI B450I GAMING PLUS AC | Loque Ghost S1 | Corsair 16gb 3000mhz | Noctua L12 | Corsair sf600 V2 |

Permalänk
Medlem

@agressor: Jag hade inga problem med det, även om jag kände mig lite vilsen precis i början när jag inte kunde komma ihåg riktigt basala saker i t.ex. enkel algebra. Men det var bara ett par veckor, för den första mattekursen man läser är i princip en recap av all matte man läste i gymnasiet, bara snabbare och mycket mer rigorös. Egentligen är det inte supersvårt, de som har god arbetsmoral, studieteknik och motivation tar sig igenom ganska lätt. På LTH var det tydligt genom att de som alltid hade högst medelresultat i mattegrundkursen var brandingenjörerna - där de flesta är f.d. brandmän i 25-30-årsåldern som kan det här med att gå upp i tid och göra något vettigt varje dag.

Något du kan göra innan du börjar är att kolla upp lite övningsmaterial i algebra och enklare trigonometri, så kanske du slipper skammen som jag genomled. Det finns där inne någonstans!

Jag vet inte hur det fungerar på andra skolor, men här har du en liten ordlista som gäller för LTH:
Föreläsning
Lektor eller professor står vid tavlan i en sån stor föreläsningssal som du sett på amerikansk TV, och undervisar i 2x45 min med rast emellan.

Övning
Du gör övningsuppgifter efter planering, antingen i läseboken, i separat övningsbok, eller i kursens övningskompendium eller häfte. Du sitter i övningssal (ser ut som ett klassrum) och har en övningsledare (antingen en lektor/professor eller en äldre student som jobbar extra) som du kan be om hjälp eller be att förklara något. På LTH hade vi oftast ganska små övningsgrupper och riktigt duktiga ledare så man fick gott om tid om man behövde det.

Ingen närvaro tas på föreläsningar och övningar så du kan gott skippa dem om du klarar dig. Se bara till så att du får all information om eventuella obligatoriska moment på något annat sätt eftersom denna ofta ges under föreläsningar.

Labb
Platsbokad övningstid med material - ibland bara en dator i datorsal, ibland med någon fysisk eller elektrisk grunka som du ska labba med. Inte bara kemilabb alltså. Labbrapport skulle skrivas på kanske 20% av labbarna jag hade.

Tentamen
"Tenta", 5 timmars slutprov på en hel kurs. Oftast det enda som avgör vilket betyg du får i kursen. Ofta pluggar du till dessa under sista kursveckan genom att skriva "extentor", tentor som har givits tidigare år i kursen. Det kanske låter konstigt att plugga så snävt, men eftersom uppgifterna utformats för att testa hela kursen ger det en ganska bra bild av vad man behöver lägga lite mer tid på. På LTH har man oftast 6 uppgifter där vardera ger 0-1 poäng. Poängen bestämmer direkt betyget som då är i den lite udda betygsskalan 3-5.

Sen lite studieteknik som har funkat bra för mig:
Läs dagens kapitel i läseboken innan föreläsningen. Även om du bara skumläst lite snabbt gör det rätt mycket för minnet att du känner igen det som kommer. Anteckna med penna och papper, det håller hjärnan aktiv och hjälper minnet ganska bra. Läs sen igenom dina anteckningar på kvällen för att, you guessed it, det hjälper för minnet.

Permalänk
Medlem

@dagbro: Tack så mycket för många väldigt bra tips Det känns som om jag blir ännu mer motiverad när det är andra som mig som läst vidare. Nu blir det att göra högskoleprovet och sedan hoppas på det bästa. Du trivdes bra på LTU antar jag?😊

Visa signatur

Amd Ryzen 5 2600x | Kfa2 1080ti | Samsung 860 evo | MSI B450I GAMING PLUS AC | Loque Ghost S1 | Corsair 16gb 3000mhz | Noctua L12 | Corsair sf600 V2 |

Permalänk
Medlem

Tror du har en fin bakgrund, alltför många nyexade maskinare som jag stöter på har hoppat på universitetet direkt efter gymnasiet. Ska man konstruera saker som någon annan ska tillverka/montera så har man mycket vunnet om man själv har jobbat på "golvet" då man har ett litet annat tänk än en ren "skolprodukt".
Men med din bakgrund och det intresset så är det väl bara att köra låter det som
Läste själv maskin(3år) och jobbar idag som mekanikkonstruktör(har gjort I 7år) så om du undrar något om det så är det väl bara att fråga

Visa signatur

Bara gammalt skräp...

Permalänk
Medlem

@agressor: LTH, i Lund. Jag trivdes bra där (och flyttade iofs ännu lite längre än från Luleå) men jag antar att du nog är mer intresserad av LTU i Luleå.

Permalänk
Medlem

@bardbard: Jag kände mig inte mogen när jag slutade gymnasiet att studera direkt på högskolan men känner nu att suget kommit😊 Frågan är ju bara vilket program man ska välja! Varför valde du just maskin?

Visa signatur

Amd Ryzen 5 2600x | Kfa2 1080ti | Samsung 860 evo | MSI B450I GAMING PLUS AC | Loque Ghost S1 | Corsair 16gb 3000mhz | Noctua L12 | Corsair sf600 V2 |

Permalänk
Medlem

@dagbro: Jag antog det😊 men jag är inte ifrån Luleå så ska inte söka dit som förstaval. Har jobbat här uppe ett par år, väldigt fin stad dock👍

Visa signatur

Amd Ryzen 5 2600x | Kfa2 1080ti | Samsung 860 evo | MSI B450I GAMING PLUS AC | Loque Ghost S1 | Corsair 16gb 3000mhz | Noctua L12 | Corsair sf600 V2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av agressor:

@bardbard: Jag kände mig inte mogen när jag slutade gymnasiet att studera direkt på högskolan men känner nu att suget kommit😊 Frågan är ju bara vilket program man ska välja! Varför valde du just maskin?

Har väl alltid varit tekniskt intresserad och nyfiken på hur saker fungerar(skruvade isär allt för att ta reda på hur det funkade när jag var liten). Sen är jag typ uppvuxen I en verkstad bland fräsar/svarvar/svetsar så det formade väl in mig lite mot industri.
Jag gillar ju mekanik och då föll valet ganska naturligt på maskin-inriktning.
Sen är ju alla utbildningar ganska breda, man lär sig ju lite om allt så man låser sig inte mot ett yrke. Bara för man läser maskin så betyder inte det att man kommer jobba som konstruktör. Men de vanligaste jobben man får efter en maskinutbildning är enligt min erfarenhet konstruktör, projektledare, produktionstekniker där alla 3 yrken är fruktansvärt breda och varierande I arbetsuppgifter.

Visa signatur

Bara gammalt skräp...

Permalänk
Medlem

@bardbard: Det låter sunt, skönt att alla utbildningarna verkar vara breda så att man inte känner att man låser sig, för man vet ju inte vad man intressera sig för i framtiden men åt maskin lutar det åt iallafall. Tack för alla seriösa svar och tankar. Det är verkligen till hjälp😊

Visa signatur

Amd Ryzen 5 2600x | Kfa2 1080ti | Samsung 860 evo | MSI B450I GAMING PLUS AC | Loque Ghost S1 | Corsair 16gb 3000mhz | Noctua L12 | Corsair sf600 V2 |