Cpu fortfarande på höga grader efter byte till vattenkylning

Permalänk
Avstängd

Cpu fortfarande på höga grader efter byte till vattenkylning

De grova graderna började när jag köpte ett gtx 980ti nyligen med min nuvarande cpu AMD athlon x4 740 quad core.

Men med min vanliga fläkt gick den på 60-70+ idle och upp mot 105 grader då cpu bottleneckar som fan i krävande spel som bf1.

Så jag gick och beställde en vattenkylare,
Corsair H80i V2 som är relativt rejäl. Resultaten blev inte de jag hade förväntat mig, idle 50-65 med brutala spikes och i höga loads som bf4 i 10minuter upp i hela 82 grader.

Jag har även Corsair Link 4 skruvade upp hastigheten på fläkt och pump till max och det låter som en monstertruck, men de går endå att inte kyla ner denna processor från medeltiden #32nm gen

Vad bör jag göra? Har även smet kylpasta runt med fingret, ska testa senare om en liten klick gör skillnad, fast kan nog inte göra 30 grader mindre skillnad som denna kylare egentligen ska prestera.

Svar uppskattas väldigt mycket!

Mvh Erik

Visa signatur

Intel i7 7700K OC 4.9Ghz | Asus Z170 PRO GAMING AURA.
EVGA GQ 750W | 4 x 4GB Corsair Vengeance DDR4 2500Mhz.
PNY GeForce RTX 2080 Ti XLR8 | SSD Crucial MX300 525GB.
Acer 27" Predator LED G-Sync XB271HUA 1440P 165hz.
Ducky One 2 Mini Pure White Keyboard (Silent Red Switch)

Permalänk
Medlem

Du har troligen pumpat in för mycket ström i CPUn vid överklockning.
Är den inte överklockad så är det nog kylpastan inuti processorn som har gjort sitt, då är det delida eller byta ut som gäller.

Brutala spikes brukar vara direkt relaterat till vcore.

EDIT: kolla så du har rätt skruvar när du monterade kylaren, skiljer ytterst lite på dom.

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Avstängd

@hakd: Tack för ditt svar, har de långa längre svarta skruvarna för AMD så montering sitter fast hårt. Har inte överklockat den, fast när när jag går in på bios så står alla volt och överklockning på auto. Ska testa att köra disable på det.

Processorn är från 2013 och sen jag köpte den har den vart på höga grader men standard fläkten som jag fick med, så kan vara så att pastan har underpresterat. Jag väntar nämligen på intel 8 gen 8700k, tror du man kan beställa den i tredje kvartalet från USA, för väntan till julhandeln verkar vara en bit bort i Sverige.

Visa signatur

Intel i7 7700K OC 4.9Ghz | Asus Z170 PRO GAMING AURA.
EVGA GQ 750W | 4 x 4GB Corsair Vengeance DDR4 2500Mhz.
PNY GeForce RTX 2080 Ti XLR8 | SSD Crucial MX300 525GB.
Acer 27" Predator LED G-Sync XB271HUA 1440P 165hz.
Ducky One 2 Mini Pure White Keyboard (Silent Red Switch)

Permalänk
Medlem

Tror den har gjort sitt tyvärr, "cpu degradation" över tid.
8700k ska enligt läkta uppgifter bara ha 10% över förgående generation.

Det är ju ingen liten uppgrade i CPU du gör, från stenåldern till framtiden.

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem

Hur mäter du temperaturerna?

Moderkort kan i sällsynta fall, "haka upp sig" på för höga spänningar.
Har du provat att resetta BIOS (ClrCmos)?
(Och har du senaste BIOS versionen installerad?)

Annars kan det vara problem med kylblockets anliggning mot CPU.
Prova att lägga datorn på sidan, starta sedan datorn, lägg extra tryck (försiktigt)på kylblocket mot CPU med fingret.
Gör det stor skillnad i temperatur, så har du hittat problemet.

Prova en sak i taget.

Vilket moderkort det gäller, kan vara värdefullt för djupare analyser.

Edit: Med kylpasta är "regeln", ju mindre mängd desto bättre...

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Avstängd

@FatherOfThree: Tack för ditt svar!

Jag mäter mina CPU temperaturer via Corsair link 4, det är Asrock FM2A78M- mobo har hört att andra har haft samma problem med den tillverkaren, har aldrig uppdaterat bios och inte återställt heller.

Spred ut kylpastan med kanske lite för mycket, ska prova att göra om det med mindre och med bara en klick istället.

Monteringen sitter väldigt tight så nog inga konstigheter med det iaf.

Visa signatur

Intel i7 7700K OC 4.9Ghz | Asus Z170 PRO GAMING AURA.
EVGA GQ 750W | 4 x 4GB Corsair Vengeance DDR4 2500Mhz.
PNY GeForce RTX 2080 Ti XLR8 | SSD Crucial MX300 525GB.
Acer 27" Predator LED G-Sync XB271HUA 1440P 165hz.
Ducky One 2 Mini Pure White Keyboard (Silent Red Switch)

Permalänk
Medlem

Blir kylblocket varmt, om du känner med fingret?

Prova att verifiera temperaturerna med annat program, tex HWInfo64 eller Core Temp.
(Har du kollat hur temperaturerna ser ut i BIOS?)

Uppdatera BIOS!
För att nya grafikkort skall fungera bra på äldre hårdvara,
har det i väldigt många fall krävts att man uppdaterat BIOS till senaste revision.
Om det löser ditt CPU-temp-problem är inte säkert, men det är en bra åtgärd i alla fall.
(OBS läs instruktionerna noggrannt, om du känner att du är osäker, ta hjälp av någon erfaren)

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem

Låter som du måste öka ventilation/genomströmning av luft i systemet. Hur har du satt upp fläktarna för genomströmning? Var får radiatorn luft ifrån? Testa byta plats på radiatorn så den sitter som inblås. Går att ha den som utblås men då gäller det att du har bra genomströmning i chassit.

Position av radiator spelar också roll. Det mest optimala är att ha den som inblås i botten med filter. Finns ju många moderna chassin som utnyttjar just detta :).

Visa signatur

[EVGA P55 FTW] [i5 750 @ 4.2GHZ] [HyperX @1680 16GB 9-9-9-24] [HD6970 Xfire 1010/1475] [AX1200] [Samsung 830 256GB] [Lian-Li A71FB] [XSPC RX480, Cooltek Maxistream 360, Laing D5, Dtek Fuzion V1, Maze4 + Maze5]
Projektlogg Prestanda HTPC

Permalänk
Avstängd

@FatherOfThree: Vet inte om det är löst mot mina förväntningarna, jag kan automatiskt uppdatera bios via moderkortet fast hittar inte min usb hub.

Jag minskade mina grader, då jag la mindre kylpasta i en liten klump istället.

Hamnade i 65 grader i bf4 i 80-90% load utan OC.
fick 74 grader till OC till 3,9ghz från 3,2ghz

Tack för din hjälp! ska fixa bios uppdateringen. Men om det inte minskar, så skyller jag resten på processorn

Har däremot uppstått ett jobbigare problem som du ser i andra tråden brutala fps drops :/

Visa signatur

Intel i7 7700K OC 4.9Ghz | Asus Z170 PRO GAMING AURA.
EVGA GQ 750W | 4 x 4GB Corsair Vengeance DDR4 2500Mhz.
PNY GeForce RTX 2080 Ti XLR8 | SSD Crucial MX300 525GB.
Acer 27" Predator LED G-Sync XB271HUA 1440P 165hz.
Ducky One 2 Mini Pure White Keyboard (Silent Red Switch)