G4400 & dess potensial? har jag nått toppen?

Permalänk
Medlem

G4400 & dess potensial? har jag nått toppen?

har nu skaffat mig intel efter haft amd i fem år, därav känner jag mig lite rostig på inställningar & funderar vad jag bör ändra härnäst för att nå högre?

har denna kylare Cooler Master Hyper 212 Evo med cputemp runt 63c i occt =D & asrock extreme4 z170

ändrat volten till 1.39 då 1.4 blev rött försökt & följa dom flesta guider men ska jag bara fortsätta press volten för att få den stabil? krashade i 4.8 ghz därav gick jag ner

https://valid.x86.fr/wk79l3

edit: röst vad jag borde göra härnäst för att nå 5ghz som jag är målet...

min fundering är =
1. ska jag delidding ?
2. ny kylare?
3. mer volt?
4. valfritt? ninja mod?

ps. får bra fps i World of Tanks men cpun bottleneck...(1.5 trådar används)

förslag?
Permalänk
Medlem

@Disney: Jag tror inte jag skulle pusha volten så mycket mer, särskilt inte på luft. Hade jag varit du så hade jag lagt mig på kanske 4.5 GHz och försökt hålla volten under 1.35v.

Visa signatur

CPU: Intel i9 7980XE @ 4.4 GHz | Moderkort: ASUS Rampage VI Extreme | Grafikkort: MSI 1080 Ti Seahawk EK X | RAM: Corsair Dominator Platinum 3000 MHz 64 GB @ 3466 MHz | Chassi: Phantek Enthoo Primo | Nätagg: Seasonic Prime 1000W Titanium | Kylning: Custom singel loop, 4 radiatorer och 2 pumpar | Skärm: LG 38UC99

Permalänk
Medlem

Hur gör du för att överklocka denna CPU så här högt? Är detta enbart med BCLK?

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem

@Icte: Det verkar så. 142.9 MHz på BLK som jag antar normalt ligger på 100 MHz. Ooo! Använder du fortfarande en Intel 980X som din main dator som enligt din signatur?

Visa signatur

CPU: Intel i9 7980XE @ 4.4 GHz | Moderkort: ASUS Rampage VI Extreme | Grafikkort: MSI 1080 Ti Seahawk EK X | RAM: Corsair Dominator Platinum 3000 MHz 64 GB @ 3466 MHz | Chassi: Phantek Enthoo Primo | Nätagg: Seasonic Prime 1000W Titanium | Kylning: Custom singel loop, 4 radiatorer och 2 pumpar | Skärm: LG 38UC99

Permalänk
Medlem

herrej*vlar, 1.4volt rakt in i den lilla stackarn, ha!

sänk omedelbart, ~.1350v är rimligt

inte värt att delidda eller lägga för mycket energi på den, högre klocka kommer inte göra mycket i den 2 trådiga prollen, kommer troligtvis fortfarande vara bottlenecken. sänk volten till cirkus 1.35 samt klockan och få ut något rimligt ur den volten. 1.4 är inte hälsosamt, oavsett vad temperaturerna ligger på.
investera i en ny CPU.

Hoppas jag var till hjälp.
Mvh.

Visa signatur

~ FD Define S ~ EVGA Supernova G3 750W ~ ASUS Z97-A ~ [Intel Pentium G3258 @ 4.3 GHz - RAM 8GB 1600MHz - Noctua NH-U12S] ~ SAPPHIRE R9 390 Nitro ~ [Samsung 850 Pro 128GB + 850 EVO 250GB] ~

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Nephitis:

@Disney: Jag tror inte jag skulle pusha volten så mycket mer, särskilt inte på luft. Hade jag varit du så hade jag lagt mig på kanske 4.5 GHz och försökt hålla volten under 1.35v.

Skrivet av babloo:

herrej*vlar, 1.4volt rakt in i den lilla stackarn, ha!

sänk omedelbart, ~.1350v är rimligt

inte värt att delidda eller lägga för mycket energi på den, högre klocka kommer inte göra mycket i den 2 trådiga prollen, kommer troligtvis fortfarande vara bottlenecken. sänk volten till cirkus 1.35 samt klockan och få ut något rimligt ur den volten. 1.4 är inte hälsosamt, oavsett vad temperaturerna ligger på.
investera i en ny CPU.

Hoppas jag var till hjälp.
Mvh.

Nu vet inte jag vad som gäller de 2-kärniga modellerna men på övriga Skylake så anses ju 1.4V vara helt safe. ASUS och någon annan moderkortstillverkare gick ut med 1.4-1.42V som högsta spänning för att vara på säkra sidan.
Så om ingenting speciellt gäller denna modell så tål Skylake ordentligt med spänning, bara mata på så länge tempen hålls i schack.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon12433:

Nu vet inte jag vad som gäller de 2-kärniga modellerna men på övriga Skylake så anses ju 1.4V vara helt safe. ASUS och någon annan moderkortstillverkare gick ut med 1.4-1.42V som högsta spänning för att vara på säkra sidan.
Så om ingenting speciellt gäller denna modell så tål Skylake ordentligt med spänning, bara mata på så länge tempen hålls i schack.

Medveten om att högsta spänningen som tillverkare går ut med är 1.4v på varje intel chip, men jag har för mig att chippet rätt rappt blir defekt när man går över cirkus 1.350, har sett att det alltid brukas rekommendera att hålla sig vid ~1.350, vid 1.4 volt snackar vi om att pressa GHz till max, vilket i många fall inte är värt. Om man leker runt med dessa spänningar är inte "adaptive voltage" också att rekommendera?

absolut ingen expert, här för att lära mig.

Mvh.

Visa signatur

~ FD Define S ~ EVGA Supernova G3 750W ~ ASUS Z97-A ~ [Intel Pentium G3258 @ 4.3 GHz - RAM 8GB 1600MHz - Noctua NH-U12S] ~ SAPPHIRE R9 390 Nitro ~ [Samsung 850 Pro 128GB + 850 EVO 250GB] ~

Permalänk
Medlem
Skrivet av Disney:

har nu skaffat mig intel efter haft amd i fem år, därav känner jag mig lite rostig på inställningar & funderar vad jag bör ändra härnäst för att nå högre?

har denna kylare Cooler Master Hyper 212 Evo med cputemp runt 63c i occt =D & asrock extreme4 z170

ändrat volten till 1.39 då 1.4 blev rött försökt & följa dom flesta guider men ska jag bara fortsätta press volten för att få den stabil? krashade i 4.8 ghz därav gick jag ner

https://valid.x86.fr/cache/screenshot/wk79l3.png

https://valid.x86.fr/wk79l3

edit: röst vad jag borde göra härnäst för att nå 5ghz som jag är målet...

min fundering är =
1. ska jag delidding ?
2. ny kylare?
3. mer volt?
4. valfritt? ninja mod?

ps. får bra fps i World of Tanks men cpun bottleneck...(1.5 trådar används)

Vad har du för svart magi? Hur gjorde du för o klocka med blck!?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av elixyr:

Vad har du för svart magi? Hur gjorde du för o klocka med blck!?

I och med Skylake plattformen så kom upplåst bclk tillbaka. Detta gjorde det möjligt att klocka CPUer med låst multipel. Intel har dock patchat bort detta på flera moderkort med ny microcode i BIOS.

Skrivet av babloo:

Medveten om att högsta spänningen som tillverkare går ut med är 1.4v på varje intel chip, men jag har för mig att chippet rätt rappt blir defekt när man går över cirkus 1.350, har sett att det alltid brukas rekommendera att hålla sig vid ~1.350, vid 1.4 volt snackar vi om att pressa GHz till max, vilket i många fall inte är värt. Om man leker runt med dessa spänningar är inte "adaptive voltage" också att rekommendera?

absolut ingen expert, här för att lära mig.

Mvh.

Nejdå, de tar ingen skada om man håller sig till rekommendationerna och kyler dem korrekt. Körde min 6600k på 1.4V ca 1 år, en strömspik i samband med avgrävd elledning tog död på moderkortet dock. Efter jag bytt till ett nytt moderkort så nöjde sig CPUn med 1.35V för samma klock, den blev alltså bättre med tiden. Har nog dock att göra med BIOS förbättringar samt bättre moderkort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon12433:

I och med Skylake plattformen så kom upplåst bclk tillbaka. Detta gjorde det möjligt att klocka CPUer med låst multipel. Intel har dock patchat bort detta på flera moderkort med ny microcode i BIOS.

Nejdå, de tar ingen skada om man håller sig till rekommendationerna och kyler dem korrekt. Körde min 6600k på 1.4V ca 1 år, en strömspik i samband med avgrävd elledning tog död på moderkortet dock. Efter jag bytt till ett nytt moderkort så nöjde sig CPUn med 1.35V för samma klock, den blev alltså bättre med tiden. Har nog dock att göra med BIOS förbättringar samt bättre moderkort.

Alright! Silicon å de där jäklarns transistorerna är verkligen ett mystery. Nu kommer jag också ihåg att "JayzTwoCents" gjorde en video där han berättade att han hade ett intel chip som var rätt aggressivt överclockad i 10 år innan det dog. ahh här, hittade den!
Gäller väll bara att vara försiktig med temperaturerna och hålla sig inom moderkortets rekommendationer så klarar väll sig chippet fin fint, har jag fått en bättre uppfattning över.

Mvh.

Visa signatur

~ FD Define S ~ EVGA Supernova G3 750W ~ ASUS Z97-A ~ [Intel Pentium G3258 @ 4.3 GHz - RAM 8GB 1600MHz - Noctua NH-U12S] ~ SAPPHIRE R9 390 Nitro ~ [Samsung 850 Pro 128GB + 850 EVO 250GB] ~

Permalänk
Medlem

Problemet med 1.4V är väl egentligen inte processorn i sig utan vilket moderkortet man använder. Billigare moderkort har sämre VRM och liknande. Och det viktigaste att tänka på när man voltar till gränsen är att när datorn kall bootar så matar moderkortet på för att få igång hela datorn.

Med andra ord så blir det en strömpeak i datorn. I värsta fall så går processorn sönder av denna peak vid en boot om dina volt närmar sig 1.5 volt.

Visa signatur

CPU: Intel i9 7980XE @ 4.4 GHz | Moderkort: ASUS Rampage VI Extreme | Grafikkort: MSI 1080 Ti Seahawk EK X | RAM: Corsair Dominator Platinum 3000 MHz 64 GB @ 3466 MHz | Chassi: Phantek Enthoo Primo | Nätagg: Seasonic Prime 1000W Titanium | Kylning: Custom singel loop, 4 radiatorer och 2 pumpar | Skärm: LG 38UC99

Permalänk
Medlem

@Nephitis: Ja jag såg det, men tänkte ifall hen ändrade några andra inställningar också förutom just BCLK

Gamla Bettan i signaturen körs fortfarande ja (fungerar galant för bl.a. BF1, Battlegrounds och GTA V i1080p) men använder huvudsakligen ett annat, lite nyare system nu för tiden. Bör nog uppdatera signaturen

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem

@Icte: Min gamla Bettan tuggar fortfarande dagarna runt med Handbrake enkodning, 4.5 GHz. Min förhoppning är väl att ta en kik vad både AMD's 16 kärniga ThreadRipper samt Intel's 18 kärniga har att erbjuda.

Visa signatur

CPU: Intel i9 7980XE @ 4.4 GHz | Moderkort: ASUS Rampage VI Extreme | Grafikkort: MSI 1080 Ti Seahawk EK X | RAM: Corsair Dominator Platinum 3000 MHz 64 GB @ 3466 MHz | Chassi: Phantek Enthoo Primo | Nätagg: Seasonic Prime 1000W Titanium | Kylning: Custom singel loop, 4 radiatorer och 2 pumpar | Skärm: LG 38UC99

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nephitis:

Med andra ord så blir det en strömpeak i datorn. I värsta fall så går processorn sönder av denna peak vid en boot om dina volt närmar sig 1.5 volt.

Spänningen varierar faktiskt en hel del pga att lasten inte är statisk. Det är därför man har LLC, men med hög LLC nivå så kan man få rejäla spikar långt ovanför den angivna spänningen. Med låg LLC nivå så riskerar man däremot spännings fall istället men mycket lägre risk för höga spännings spikar. Även med normal LLC nivå så kan man däremot gå en bit över/under den angivna spänningen. Utöver ens LLC inställningar så är moderkortets VRM kontroller extremt avgörande hur bra LLC blir och hur lätt den kan undvika spänningsfall samt spänningsspikar. En VRM kontroller som kör i hög frekvens har många fler chanser att korrigera innan spänningen går för långt från det angivna. Notera däremot att LLC nivåer är varken standardiserade mellan tillverkare eller ens bland tillverkares egna sortiment så helt meningslöst att jämföra mellan olika modeller.

Kortfattat, undvik LLC "extreme" eller dylikt om du inte verkligen vet vad du sysslar med och det du sysslar med bör troligen inkludera flytande kväve eller iaf torr is. Ska man röra LLC så bör man veta hur det fungerar, för annars kan man sitta på rejält mycket högre frekvens än vad man egentligen avsåg.

Jag tror detta fortfarande är relevant till tråden... Jag antar jag kan svara på lite LLC frågor om inget annat.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Entusiast

Trevligt att se sån här överklockning. Men jag hade satsat på en annan cpu. Dels är två trådar för lite, dels är känslan att det är ett dåligt exemlar som kräver 1,4 v. Även om 4,7 GHz är imponerande för en sånt chip

edit: Ser att 1,4 v är vanligt för 4,7 GHz på Skylake. Trodde det var lägre...

Permalänk
Medlem

@anon12433:

Jo det vet jag, men bara på K SKUs.

Provade för 2 år sen på en 6400 o det fungera inte.

Provade igår på min g4560 med GB z170 mobo. No go.

Man kunde ju flasha nått haxx bios som låste upp det, men man kunde inte se processorns temp etc med den flashad.

Asrock specifikt då kanske?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nephitis:

@Disney: Jag tror inte jag skulle pusha volten så mycket mer, särskilt inte på luft. Hade jag varit du så hade jag lagt mig på kanske 4.5 GHz och försökt hålla volten under 1.35v.

4.5ghz på 1.36v körs nu men mest pga värmeproblem .(

Skrivet av Icte:

Hur gör du för att överklocka denna CPU så här högt? Är detta enbart med BCLK?

Ja

Skrivet av babloo:

herrej*vlar, 1.4volt rakt in i den lilla stackarn, ha!

sänk omedelbart, ~.1350v är rimligt

inte värt att delidda eller lägga för mycket energi på den, högre klocka kommer inte göra mycket i den 2 trådiga prollen, kommer troligtvis fortfarande vara bottlenecken. sänk volten till cirkus 1.35 samt klockan och få ut något rimligt ur den volten. 1.4 är inte hälsosamt, oavsett vad temperaturerna ligger på.
investera i en ny CPU.

Hoppas jag var till hjälp.
Mvh.

stötte på nästa problem vid 4800mhz samma 1.4v, stabilt i 5min... efter 25min spelande & en rumstemp på 26c = crash... cpu runt 90c men saknar ventilation i rummet därav helt galet varmt på sommaren...

Skrivet av elixyr:

Vad har du för svart magi? Hur gjorde du för o klocka med blck!?

återkommer när jag nått 5ghz =D
för tillfället gick jag bara in & ändrade FSB ^^

Skrivet av philipborg:

Spänningen varierar faktiskt en hel del pga att lasten inte är statisk. Det är därför man har LLC, men med hög LLC nivå så kan man få rejäla spikar långt ovanför den angivna spänningen. Med låg LLC nivå så riskerar man däremot spännings fall istället men mycket lägre risk för höga spännings spikar. Även med normal LLC nivå så kan man däremot gå en bit över/under den angivna spänningen. Utöver ens LLC inställningar så är moderkortets VRM kontroller extremt avgörande hur bra LLC blir och hur lätt den kan undvika spänningsfall samt spänningsspikar. En VRM kontroller som kör i hög frekvens har många fler chanser att korrigera innan spänningen går för långt från det angivna. Notera däremot att LLC nivåer är varken standardiserade mellan tillverkare eller ens bland tillverkares egna sortiment så helt meningslöst att jämföra mellan olika modeller.

Kortfattat, undvik LLC "extreme" eller dylikt om du inte verkligen vet vad du sysslar med och det du sysslar med bör troligen inkludera flytande kväve eller iaf torr is. Ska man röra LLC så bör man veta hur det fungerar, för annars kan man sitta på rejält mycket högre frekvens än vad man egentligen avsåg.

Jag tror detta fortfarande är relevant till tråden... Jag antar jag kan svara på lite LLC frågor om inget annat.

tror jag ställt in LLC på nivå 1. några andra volt jag bör kolla eller fundera på?

Skrivet av Calathea:

Trevligt att se sån här överklockning. Men jag hade satsat på en annan cpu. Dels är två trådar för lite, dels är känslan att det är ett dåligt exemlar som kräver 1,4 v. Även om 4,7 GHz är imponerande för en sånt chip

edit: Ser att 1,4 v är vanligt för 4,7 GHz på Skylake. Trodde det var lägre...

vilka andra kan man nå 5ghz med? helst inom min "budget", är ett budgetbuild. köpte cpun för 300+frakt på blocket

Skrivet av elixyr:

@veckans:

Jo det vet jag, men bara på K SKUs.

Provade för 2 år sen på en 6400 o det fungera inte.

Provade igår på min g4560 med GB z170 mobo. No go.

Man kunde ju flasha nått haxx bios som låste upp det, men man kunde inte se processorns temp etc med den flashad.

Asrock specifikt då kanske?

tror asrock har varit sist på att patcha denna fix/funktion. då jag såg att nyaste bios som kom ut nyss fixade hypertheading vilket förstör oc funktionen.

körde nyaste bios beta (7.3) bios med Sky Oc avstängd men slog igång de när jag kom upp i 4500mhz bara för att de kanske hjälper?

runt 4.5-4.8ghz så maxar jag min 980gtx i world of tanks. men hade velat ha 5ghz !!! =D=D
köpte ju denna cpu då min gamla amd x8 8350 knappt kunde köra wot pga dålig singelcore dock klarade den cpun BF4 som en gud <3 nya går att köra bf4 med bra fps men får vissa lagspikar(hårdisk) :/

ps. funderat på en i5, i7 ES från kina för 80$ alt någon icke K modell billigt.

ps.2 tanken var att detta skulle vara min andradator som skulle inhandlas billigt. men då budgeten överskrides sålde jag min gamla amd.

köpte ett begagnat =
asrock extreme4 z170
2 x 8gb ram nå lyx 3600
g4400

sen kände jag att jag behövde lite annat till som drog iväg priserna lite. helst min samsung m.2 evo men grymt snabb & mitt xfx 1250 jag hittade på tradera ^^ sen såg jag rea på elgiganten & köpte en pg278qr =D

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Disney:

vilka andra kan man nå 5ghz med? helst inom min "budget", är ett budgetbuild. köpte cpun för 300+frakt på blocket

Jag har inte haft så bra koll på marknaden sedan Haswell. Men g4560 verkar ju vara ypperligt bra value om det funkar på ditt moderkort. Verkar ju tyvärr försvinna från hyllorna till förmån för dyrare i3or.

Förresten, lag spikes i BF4 beror på din dual core. Märkte det tydligt med min g3258 i 4,5 GHz. Man behöver minimum 2c/4t för BF4.

Permalänk
Medlem
Skrivet av babloo:

Medveten om att högsta spänningen som tillverkare går ut med är 1.4v på varje intel chip, men jag har för mig att chippet rätt rappt blir defekt när man går över cirkus 1.350, har sett att det alltid brukas rekommendera att hålla sig vid ~1.350, vid 1.4 volt snackar vi om att pressa GHz till max, vilket i många fall inte är värt. Om man leker runt med dessa spänningar är inte "adaptive voltage" också att rekommendera?

absolut ingen expert, här för att lära mig.

Mvh.

Detta tror jag du har tagit lite från egen mun. Tror det finns väldigt få tester på det här i praktiken, blir lite väl många variabler som spelar in. Att "Chippet rätt rappt blir defekt" eller "vid ~1.350, vid 1.4 volt snackar vi om att pressa GHz till max" blir lite fel formulerat. Att en CPU ska bli defekt efter några månaders användande har jag svårt att se. Du ska misshandla en CPU väldigt hårt för att kunna se degradering under såpass kort tid.

Efter 5+ år kanske du ser tecken på degradering och då har dem flesta redan bytt system och CPU. Temperatur på CPU vid load spelar mycket större roll än satt vcore.

Visa signatur

[EVGA P55 FTW] [i5 750 @ 4.2GHZ] [HyperX @1680 16GB 9-9-9-24] [HD6970 Xfire 1010/1475] [AX1200] [Samsung 830 256GB] [Lian-Li A71FB] [XSPC RX480, Cooltek Maxistream 360, Laing D5, Dtek Fuzion V1, Maze4 + Maze5]
Projektlogg Prestanda HTPC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nephitis:

@Icte: Min gamla Bettan tuggar fortfarande dagarna runt med Handbrake enkodning, 4.5 GHz. Min förhoppning är väl att ta en kik vad både AMD's 16 kärniga ThreadRipper samt Intel's 18 kärniga har att erbjuda.

Ah antar att du också har en i7-980X? Mycket imponerande i så fall att din klarar 4.5 GHz! Min klarade av som max 4.3 GHz men har på sistone börjat degradera och kräver en högre spänning för att kunna bibehålla sin frekvens. Var tvungen att klocka ner till 4.12 GHz men det tuffar på utan problem

Skrivet av Disney:

tror asrock har varit sist på att patcha denna fix/funktion. då jag såg att nyaste bios som kom ut nyss fixade hypertheading vilket förstör oc funktionen.

körde nyaste bios beta (7.3) bios

med Sky Oc avstängd men slog igång de när jag kom upp i 4500mhz bara för att de kanske hjälper?

Det här var väldigt intressant. Jag satt och läste om Skylake och dess BCLK överklockning inatt och det verkade som att moderkortstillverkade stoppade BCLK överklockning av låsta CPU:er via BIOS-uppdateringar samt att Intel släppte mikrokod via bl.a. Windows update vilket låser BCLK till max +3%. Du skriver att du körde med nyaste BIOS Beta (version 7.3), men är inte denna också "patchad"? Och hur har du undvikit mikrokoden från Windows update?

Och var det inte så att temperatursensorer m.m. blir avslagna när du överklockar med BCLK?

Man blir ju jäkligt sugen på att skaffa ett äldre Z170 moderkort tillsammans med en G4560 nu och försöka överklocka

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calathea:

Jag har inte haft så bra koll på marknaden sedan Haswell. Men g4560 verkar ju vara ypperligt bra value om det funkar på ditt moderkort. Verkar ju tyvärr försvinna från hyllorna till förmån för dyrare i3or.

Förresten, lag spikes i BF4 beror på din dual core. Märkte det tydligt med min g3258 i 4,5 GHz. Man behöver minimum 2c/4t för BF4.

finns de nått sätt att slippa dessa? har ju 2gb+ ram ledigt, kan inte bf4 ladda allt på en gång? enligt moderkortet p7.3 stöds ju alla cpuer osv.

Skrivet av Waste:

Detta tror jag du har tagit lite från egen mun. Tror det finns väldigt få tester på det här i praktiken, blir lite väl många variabler som spelar in. Att "Chippet rätt rappt blir defekt" eller "vid ~1.350, vid 1.4 volt snackar vi om att pressa GHz till max" blir lite fel formulerat. Att en CPU ska bli defekt efter några månaders användande har jag svårt att se. Du ska misshandla en CPU väldigt hårt för att kunna se degradering under såpass kort tid.

Efter 5+ år kanske du ser tecken på degradering och då har dem flesta redan bytt system och CPU. Temperatur på CPU vid load spelar mycket större roll än satt vcore.

max 1år om ens de, är taggad att köpa ny... bara att jag tappar FPS om jag har lägre klock på nya.

Skrivet av Icte:

Det här var väldigt intressant. Jag satt och läste om Skylake och dess BCLK överklockning inatt och det verkade som att moderkortstillverkade stoppade BCLK överklockning av låsta CPU:er via BIOS-uppdateringar samt att Intel släppte mikrokod via bl.a. Windows update vilket låser BCLK till max +3%. Du skriver att du körde med nyaste BIOS Beta (version 7.3), men är inte denna också "patchad"? Och hur har du undvikit mikrokoden från Windows update?

Och var det inte så att temperatursensorer m.m. blir avslagna när du överklockar med BCLK?

Man blir ju jäkligt sugen på att skaffa ett äldre Z170 moderkort tillsammans med en G4560 nu och försöka överklocka

förra ägaren flashade nyaste beta bios. jag behövde inte göra nått, slog inte ens igång sky oc ibörjan. (förstod inte att man behövde trycka x vid boot)

Alla funktioner fungerar utmärkt, temp osv. dock har jag inte fått igång asrock oc program i windows men tar 2sek att boota ^^

finns en bra sida på nätet ifall du vill hitta gamla biosfiler googla => overclocking intel-skylake-non-k-overclocking-bios-list
(vet inte om man får länka)

ps. g4560 fungerar ej på äldre moderkort(enligt guide), så mitt extreme4 verkar vara guld värd då den har ny bios =D

Permalänk
Medlem
Skrivet av Disney:

finns de nått sätt att slippa dessa? har ju 2gb+ ram ledigt, kan inte bf4 ladda allt på en gång? enligt moderkortet p7.3 stöds ju alla cpuer osv.

max 1år om ens de, är taggad att köpa ny... bara att jag tappar FPS om jag har lägre klock på nya.

förra ägaren flashade nyaste beta bios. jag behövde inte göra nått, slog inte ens igång sky oc ibörjan. (förstod inte att man behövde trycka x vid boot)

Alla funktioner fungerar utmärkt, temp osv. dock har jag inte fått igång asrock oc program i windows men tar 2sek att boota ^^

finns en bra sida på nätet ifall du vill hitta gamla biosfiler googla => overclocking intel-skylake-non-k-overclocking-bios-list
(vet inte om man får länka)

ps. g4560 fungerar ej på äldre moderkort(enligt guide), så mitt extreme4 verkar vara guld värd då den har ny bios =D

Tack!

Antar att det är denna hemsida (man får länka ):

http://overclocking.guide/intel-skylake-non-k-overclocking-bi...

Jusjta, G4560 är ju en nyare CPU (Kaby Lake) och man behöver nog flasha en nyare BIOS på Z170 moderkorten för att få den fungera, eller hur?

Oja, ditt moderkort är riktigt bra men se upp för Intel's mikrokod, kanhända att den kommer via en Windows uppdatering vilket låser din G4400 från att kunna överklockas m.h.a. BCLK. Ett tips är att istället installera en Linux distribution och köra med detta då jag är ganska säker på att Intel inte kan trycka på uppdaterad mikrokod via deras uppdateringar utan man får göra det manuellt där

Ett annat tips är att se om du kan hitta en i5 eller i7 Skylake icke-K märkt CPU då du förmodligen kommer kunna överklocka med denna också med din bräda!

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icte:

Tack!

Antar att det är denna hemsida (man får länka ):

http://overclocking.guide/intel-skylake-non-k-overclocking-bi...

Jusjta, G4560 är ju en nyare CPU (Kaby Lake) och man behöver nog flasha en nyare BIOS på Z170 moderkorten för att få den fungera, eller hur?

Oja, ditt moderkort är riktigt bra men se upp för Intel's mikrokod, kanhända att den kommer via en Windows uppdatering vilket låser din G4400 från att kunna överklockas m.h.a. BCLK. Ett tips är att istället installera en Linux distribution och köra med detta då jag är ganska säker på att Intel inte kan trycka på uppdaterad mikrokod via deras uppdateringar utan man får göra det manuellt där

Ett annat tips är att se om du kan hitta en i5 eller i7 Skylake icke-K märkt CPU då du förmodligen kommer kunna överklocka med denna också med din bräda!

har dubbla kopior på min bios & tur nog har jag dubbla bioschips ifall att något skulle hända

letar efter en icke K modell men dom flesta känns så dyra, därav har jag funderat på i5 & i7 ES för 80-90$

Permalänk
Medlem
Skrivet av Waste:

Detta tror jag du har tagit lite från egen mun. Tror det finns väldigt få tester på det här i praktiken, blir lite väl många variabler som spelar in. Att "Chippet rätt rappt blir defekt" eller "vid ~1.350, vid 1.4 volt snackar vi om att pressa GHz till max" blir lite fel formulerat. Att en CPU ska bli defekt efter några månaders användande har jag svårt att se. Du ska misshandla en CPU väldigt hårt för att kunna se degradering under såpass kort tid.

Efter 5+ år kanske du ser tecken på degradering och då har dem flesta redan bytt system och CPU. Temperatur på CPU vid load spelar mycket större roll än satt vcore.

Absolut taget från min egen mun, det jag skrev är baserad på vag kunskap om processorer, överklockning. Lätt att bli felinformerad när man kollar runt i många olika forum, många nissar som är paranoida och gapar om att vara jätte försiktig med spänning osv "nedgrading hit, nedgradering dit".

Får be om ursäkt.

Visa signatur

~ FD Define S ~ EVGA Supernova G3 750W ~ ASUS Z97-A ~ [Intel Pentium G3258 @ 4.3 GHz - RAM 8GB 1600MHz - Noctua NH-U12S] ~ SAPPHIRE R9 390 Nitro ~ [Samsung 850 Pro 128GB + 850 EVO 250GB] ~

Permalänk
Medlem
Skrivet av babloo:

Absolut taget från min egen mun, det jag skrev är baserad på vag kunskap om processorer, överklockning. Lätt att bli felinformerad när man kollar runt i många olika forum, många nissar som är paranoida och gapar om att vara jätte försiktig med spänning osv "nedgrading hit, nedgradering dit".

Får be om ursäkt.

lugnt. instämmer med att cpudegrading är verklig & hade min cpu kostat 3500:- så hade jag varit orolig vid 1.4v+. men nu köpte jag den för 390:- ink frakt =D

ps. hittade två Peltiers i garderoben nu när jag lägger ut annonser här på Swec. blev sugen att spara vattenkylningen kartongerna & modda ihop något självklart ska de dellidas också... cpun ska explodera så jag kan köpa nå nytt =D

Permalänk
Medlem

Få skylake klarar 5ghz, några procent bara. I övrigt är det väl bara att fläska på med 1.5v och se vad den fixar.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Disney:

finns de nått sätt att slippa dessa? har ju 2gb+ ram ledigt, kan inte bf4 ladda allt på en gång? enligt moderkortet p7.3 stöds ju alla cpuer osv.

Jag gav upp rätt så omgående. Det handlar om för hög cpu usage och inte ram. Synd för en snabb daul core funkar ju bra till så mycket annat. Nu har jag 6 cores och använder väl sällan ens hälften

Permalänk
Medlem

Ja men är det bara en slit och släng processor som ska utmanas... då är det bara att döna på vad gäller MHz.

Visa signatur

CPU: Intel i9 7980XE @ 4.4 GHz | Moderkort: ASUS Rampage VI Extreme | Grafikkort: MSI 1080 Ti Seahawk EK X | RAM: Corsair Dominator Platinum 3000 MHz 64 GB @ 3466 MHz | Chassi: Phantek Enthoo Primo | Nätagg: Seasonic Prime 1000W Titanium | Kylning: Custom singel loop, 4 radiatorer och 2 pumpar | Skärm: LG 38UC99

Permalänk
Entusiast

@Disney; Min röst går alltså på Delid och klocka järnet!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nephitis:

Ja men är det bara en slit och släng processor som ska utmanas... då är det bara att döna på vad gäller MHz.

exakt. bara att jag inte har någon reserv till datorn.

Skrivet av Calathea:

@Disney; Min röst går alltså på Delid och klocka järnet!

hmm... bör jag berätta resultatet? for till polaren som har 3dprinter.
http://imgur.com/a/GCS2B

sen började vi printa & efter några försök kom vi nära. jag filade på toolet för den blev förliten. åkte till kusinerna som hade ett skruvstycke. glad i vågen monterar jag allt i skruvstycket. sen spricker plasthållaren tänkte skam den som ger sig & skruvar fast cpun i skruvstädet & tar brädbit + hammare(osmart)... andra försöket gick bättre men såg då att cpu hade krökt sig lite

sen ser jag att en resistor hänger löst

ABORT MISSION! :I

tar en lång funderare. hamrar sen till cpun så den är "rak", var marginellt böjd i framkant. hämtar en kniv & gasolbrännaren... efter många minuters så är cpun nu brännmärkt & resistorn är nertryckt. känner mig nästan som macgyver

ps. gör nu updatering från en skitslö dator(3.3) med skithög temp(core 0/1 - 40/60c idle) & bett polaren skriva ut en nytt tool med högre hålfastighet & 2% större då den först var för liten :/