Överklockningsprofil kallar Intel X299 för "VRM-katastrof"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Men hur är problem likt detta en nyhet? Visar bara något som de flesta borde vara smärtsamt medveten om, framförallt om det handlar om teknik som försöker utmana gränser: köp aldrig v1.0 av någonting om du absolut inte måste!

Verkar ju uppenbarligen vara större brister än vanligt. Varmt välkommet för alla konsumenter att känna till i så fall

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem

Denna plattform känns vårdslöst rushad.
Känslan är också den egendomlig att uppleva när Intel göra sådana här kostsamma misstag när de fullständigt dominerat entusiast CPU-marknaden i mer än ett halvt decennium.
De kunde gott ha tagit några extra månader på sig att förfina plattformen innan släpp.
Alternativt struntat helt i att släppa den och kommit tillbaka senare med nästa generation, de måste ju kunna räkna på vad detta kostar i renommé.
Pengamässigt lär ju Intel inte lida några kval men tilltron till produkterna kan få sig en rejäl törn om kunder blir missnöjda.
Nu framstår ju Ryzen-lanseringen som nästintill problemfri jämfört med klagomålen man hör rörande X299.

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Medlem
Skrivet av krigelkorren:

Denna plattform känns vårdslöst rushad.
Känslan är också den egendomlig att uppleva när Intel göra sådana här kostsamma misstag när de fullständigt dominerat entusiast CPU-marknaden i mer än ett halvt decennium.
De kunde gott ha tagit några extra månader på sig att förfina plattformen innan släpp.
Alternativt struntat helt i att släppa den och kommit tillbaka senare med nästa generation, de måste ju kunna räkna på vad detta kostar i renommé.
Pengamässigt lär ju Intel inte lida några kval men tilltron till produkterna kan få sig en rejäl törn om kunder blir missnöjda.
Nu framstår ju Ryzen-lanseringen som nästintill problemfri jämfört med klagomålen man hör rörande X299.

Ja, grejen med Ryzen har ju varit att det har varit vissa problem med mjukvaran, medans hårdvaran är stabil i sig. Men du kan ju liksom inte "patcha" bort undermålig VRM-kylning utan det är ju problem med hårdvara som antingen kommer avleda folk från att köpa eller kommer leda till RMA-ärenden. Så så sätt är detta "värre" än de problem som fanns med Ryzen.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Skrivet av zetruz:

I videos kommentarer säger JonnyGuru att nätaggregatet som användes i detta test kan vara del av problemet då det är dåligt med recensioner av det. Han vill se samma test göras om med ett annat nätaggregat för att säkerställa att just det där nätaggregatet inte har någon del alls med resultatet att göra.

"If you used the SuperFlower PSU in the video with the crystal connectors, that's part of your problem. Those "universal 9-pin connectors" have less conductors than most other modular PSUs because the same connector that's used for EPS12V, PCIe, etc. has to also support +5V and +3.3V for Molex and SATA and then there's an "LED pin" which, when grounded to a ground pin, turns on the interface's LED. A horribly bad design. This is why the wires would be so hot. I suggest checking the voltage at the PSU and then at the motherboard's EPS12V to see what the drop looks like under load. If the voltage is significantly lower than +12V, the board is going to have to pull more current than it normally would. I then suggest using that AX1500i you have on the shelf behind you and see if you end up with the same results since that modular cable for the EPS12V is four +12V pins and four grounds. -- jonny"

Samt detta:
"Ok. I just tested the EVGA G2L with a 25A load on the EPS12V connector and the drop wasn't too bad. Only about .22V (dropped from 12.28 to 12.02). I've seen worse... and still WELL within spec. I'd still like to see this test done with another PSU just in case the PSU is part of (not the cause of) the problem."

Jo fast, när de gäller temps borde inte nätagget vara ett problem. Men ja, jag skulle vilja se testar på andra byggen med samma nätagg, samt att se samma bygge med annat nätagg innan vi vet vad det är exakt, men det ser ju inte jättelovande ut.

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Medlem

@Bloodstainer:

Sämre design på nätagg = lägre volt för VRM = Mera Ampere = Mer värme.

Visa signatur

Thermaltake W100 | 7800X3D | Asrock X670E Steel Legend | 64GB G.Skill Trident Z5 Neo 6000 CL30 | RTX 4090FE

Permalänk
Avstängd

en av kandidaterna till sämsta hårdvaru lanseringen i historien

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Skrivet av Ajin:

@Bloodstainer:

Sämre design på nätagg = lägre volt för VRM = Mera Ampere = Mer värme.

Jo men nu pratar vi väl knappast om någon garagesale deal från 2009 för $25? För att skapa så mycket extra ström så att värmen i VRM på high-end moderkort ska påverkas, så snackar vi riktigt dåliga PSUer.

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bloodstainer:

Jo men nu pratar vi väl knappast om någon garagesale deal från 2009 för $25? För att skapa så mycket extra ström så att värmen i VRM på high-end moderkort ska påverkas, så snackar vi riktigt dåliga PSUer.

Jag pratar inte dåliga nätagg, utan dålig design på nätagg. Tydligen så har just det nätagget han använde väldigt dåligt designade kablar där de har satt in LEDs i kontakterna så det har färre kablar som går till att leverera ström till moderkotet.

Så de klarar inte av att leverera 12V som det ska göra, kombinerat med 0 luftflöde i hans testbench så blir det inte bra.

Andra har rapporterat att de får mycket lägre temperaturer och inga problem med spänningen.

Visa signatur

Thermaltake W100 | 7800X3D | Asrock X670E Steel Legend | 64GB G.Skill Trident Z5 Neo 6000 CL30 | RTX 4090FE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flopper:

en av kandidaterna till sämsta hårdvaru lanseringen i historien

Njaa, Geforce FX 5800 Ultra med sina 77dBa som inte kylde då den klockade ner sig till 2D hastigheter mitt under spelande om man överklockade den och var ändå långt ifrån lika bra som både ATI Radeon 9700 och 9700 Pro.

Visa signatur

Thermaltake W100 | 7800X3D | Asrock X670E Steel Legend | 64GB G.Skill Trident Z5 Neo 6000 CL30 | RTX 4090FE

Permalänk
Skrivet av Ajin:

Jag pratar inte dåliga nätagg, utan dålig design på nätagg. Tydligen så har just det nätagget han använde väldigt dåligt designade kablar där de har satt in LEDs i kontakterna så det har färre kablar som går till att leverera ström till moderkotet.

Så de klarar inte av att leverera 12V som det ska göra, kombinerat med 0 luftflöde i hans testbench så blir det inte bra.

Andra har rapporterat att de får mycket lägre temperaturer och inga problem med spänningen.

Jag kan köpa det argumentet, men faktum är fortfarande att X299 moderkort ska man kunna använda i icke-öppna testbench chassin och med moderna nätagg, är nätagget hela boven i det här dramat så är de allt, men det känns fortfarande konstigt om det bara vore så, då låter de snarare som att OP försöker smutskasta LGA 2066 launchen mer än nödvändigt.

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Avstängd

@Bloodstainer: Jag tror problemet inte är så givet som man kan tro. TTL på Oc3D har testat och har inte fått problemen.

https://m.facebook.com/tinytomlogan/photos/a.199509330089988....

Förhoppningsvis gör han om det, med ett vettigare nätagg och fler gånger. Så blir det nog tydligare om vad som gäller

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bloodstainer:

Jag kan köpa det argumentet, men faktum är fortfarande att X299 moderkort ska man kunna använda i icke-öppna testbench chassin och med moderna nätagg, är nätagget hela boven i det här dramat så är de allt, men det känns fortfarande konstigt om det bara vore så, då låter de snarare som att OP försöker smutskasta LGA 2066 launchen mer än nödvändigt.

Ja, jag har faktiskt ingen aning om hur det verkligen ligger till, man kan alltid hoppas att nätagget är hela problemet, men kylarna på moderkort har senaste tiden varit riktigt dåliga och mest bara där för att se coola ut och blinka i RGB ljus, kollar man under kylarna så nuddar de knappt det som de ska kyla, yt-finishen ser ut att vara gjorde med en slö sked och med en halv cm tjock thermal-pad i mellan, dock verkar det vara på x299 som det visar sig inte duga längre och tillverkarna kommer nog skärpa sig till Threadripper lanseringen.

Visa signatur

Thermaltake W100 | 7800X3D | Asrock X670E Steel Legend | 64GB G.Skill Trident Z5 Neo 6000 CL30 | RTX 4090FE

Permalänk
Medlem
Skrivet av RPGWiZaRD:

Känns som överklockare idagsläget blivit så lata. Allting ska serveras färdigt på tallrik åt dem typ. ^^

Kommer ihåg på den tiden jag köpte DFI Lanparty NF4 moderkort tillsammans med OCZ Gold VX ram + OCZ Powerstream PSU då minnena krävde hela 3.2~3.3v så fick justera upp 3.3v railen till typ 3.46v på PSUn med multimeter och detta krävde i sin tur också DIY extra kylningslösning över minnena som inte följde med. När jag överklockade så började också chipset temperaturen stiga såpass mycket på moderkortet att jag bytte ut standard kylaren till något bättre. Sen för att inte glömma alla dessa kryptiska BIOS inställningar man fick läsa upp sig på förrän man visste vad som justerades med dessa och även då fick man ta del av varandras erfarenheter i forum.

Visst kostar ju Intel platformen en hel del så man kan ju kräva mera som kund då men trodde att överklockning till viss del handlade lite om att man får också leka McGyver Lite typ. Tycker bara intressant hur inställningen till överklockningen har förändrats såpass under åren att idagsläget kräver kunderna t.o.m. att utrustningen ska klara av all överklocks dessutom och då talar vi ju ändå om att klocka en 10-core monster CPU i 4.5GHz+.

Klart att överklockning ska vara lite McGyver, men som jag fatta det så var han egentligen på jakt efter hitta stabila klocklägen så dom kan sälja datorer med dom överklockningarna på. Och det håller inte riktigt att vara McGyver om man ska sälja datorer till stora massan

Visa signatur

.:Cpu:. AMD Ryzen 9 5950x 3.4GHz:. .:Motherbord:. Asus ROG strix X570-I .:Ram:. 32 GB .:SSD M.2 1TB .:Gpu:.ASUS GeForce RTX 2070 SUPER 8GB ROG STRIX GAMING OC 2560 x 1440 (144Hz), .:OS:. Windows 10 Pro 64-bit .:Chassi:. BitFenix Prodigy M .:Skräm:. Main Acer 24" Predator XB241YU Second Viewsonic VX2268wm 120Hz

Permalänk
Medlem

Kommer kylningen vara ett problem även om man inte överklockar?

Permalänk
Medlem

Känns ju inte som någon jättegrej om problemet är att man behöver få lite luftflöde för att kyla ned flänsarna när man höjer effekten som ska levereras genom VRMen. Även om flänsen ökar kontaktytan så är ju nedkylningen begränsad om luften mer eller mindre står still. Sen kan man väl tycka att det kanske skulle vara en bra idé att sätta dit en temperaturstyrd fläkt om man nu marknadsför sitt kort som entusiastklass och OC-vänligt.

Permalänk
Medlem

Folk kan säga vad de vill om dåliga VRM-heatsinks, PSUs och fan och hans moster men i slutändan förändrar det inte att själva CPUn är ett totalt misslyckande som ligger på gränsen till överhettning vid den mesigaste överklockning med prestanda som inte imponerar nämnvärt jämfört med X99 tack vare den nya cache-designen. Får hoppas AMD gör bättre ifrån sig annars blir det att vänta ett bra tag på nästa HEDT-plattform..

Permalänk
Skrivet av Ajin:

Ja, jag har faktiskt ingen aning om hur det verkligen ligger till, man kan alltid hoppas att nätagget är hela problemet, men kylarna på moderkort har senaste tiden varit riktigt dåliga och mest bara där för att se coola ut och blinka i RGB ljus, kollar man under kylarna så nuddar de knappt det som de ska kyla, yt-finishen ser ut att vara gjorde med en slö sked och med en halv cm tjock thermal-pad i mellan, dock verkar det vara på x299 som det visar sig inte duga längre och tillverkarna kommer nog skärpa sig till Threadripper lanseringen.

Kylardelen på moderkorten kan jag hålla med om och till viss del förstå, men inte på entusiast 3500kr+ moderkort

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Medlem

Intressant med ett annat perspektiv. Är inte jätteinsatt, men så Linus video och den plus detta vittnar om en vulgärt ogenomtänkt plattform. Och det som känns lite olustigt är att jag blir lite glad av detta, eftersom AMD kan få ännu mer spelyta. Hoppas att det blåser upp till storm på cpu-marknaden!

Permalänk
Medlem

Han jobbar alltså med kretsdesign, har flertalet akademiska meriter inom ämnet samt lång erfarenhet av branschen eller sitter han och drar i lite reglage på fritiden dvs är en överklockare (som dessutom råkar vara en youtube kändis, varför artikeln har nyhetsvärde)...

Visa signatur

i5 10400f | asus b460-f | 2x8gb kingston 2666 | zotac 3060ti | corsair mp510 960gb (OS) + samsung 860 evo 1tb + 2x kingston a400 480gb | corsair vx450 | tr true black | fractal r3 | asus mg279q + lg w2363d | dt 880 | win 10 x64 | deathadder chroma | glorious 3xl | tb impact 600 | oculus quest 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av femkantig:

Han jobbar alltså med kretsdesign, har flertalet akademiska meriter inom ämnet samt lång erfarenhet av branschen eller sitter han och drar i lite reglage på fritiden dvs är en överklockare (som dessutom råkar vara en youtube kändis, varför artikeln har nyhetsvärde)...

Han är en rätt känd överklockare:
http://hwbot.org/user/der8auer/
Jag är lite osäker men tror inte att han bara drar i reglage på fritiden utan har det som arbete. Han är inte en duktig överklockare för att han är stor på youtube, han är stor på youtube för att han är en duktig överklockare.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Men du kan ju liksom inte "patcha" bort undermålig VRM-kylning utan det är ju problem med hårdvara som antingen kommer avleda folk från att köpa eller kommer leda till RMA-ärenden. Så så sätt är detta "värre" än de problem som fanns med Ryzen.

Nja.. VRM anses också vara ett problem på många moderkort till Ryzen. Nästan alla moderkort i mATX eller mITX-storlek har B350-chipset med begränsat antal VRM-faser eller VRM-kylning och vissa kritiker hävdar att på de moderkorten bör man inte ha en CPU med fler än fyra kärnor.

Själv hade jag länge planerat att köpa Ryzen 1600 och mATX-kort, men satte istället ihop en Intel-burk i går kväll. Inte bara pga detta ovan utan också för andra problem med Ryzen och för att moderkortet hade andra egenskaper som jag var ute efter.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Findecanor:

Nja.. VRM anses också vara ett problem på många moderkort till Ryzen. Nästan alla moderkort i mATX eller mITX-storlek har B350-chipset med begränsat antal VRM-faser eller VRM-kylning och vissa kritiker hävdar att på de moderkorten bör man inte ha en CPU med fler än fyra kärnor.

Själv hade jag länge planerat att köpa Ryzen 1600 och mATX-kort, men satte istället ihop en Intel-burk i går kväll. Inte bara pga detta ovan utan också för andra problem med Ryzen och för att moderkortet hade andra egenskaper som jag var ute efter.

Jo, visst är det så. Men B350-moderkort låtsas väl inte att de är premium och är inte särskillt dyra?

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RPGWiZaRD:

Känns som överklockare idagsläget blivit så lata. Allting ska serveras färdigt på tallrik åt dem typ. ^^

Kommer ihåg på den tiden jag köpte DFI Lanparty NF4 moderkort tillsammans med OCZ Gold VX ram + OCZ Powerstream PSU då minnena krävde hela 3.2~3.3v så fick justera upp 3.3v railen till typ 3.46v på PSUn med multimeter och detta krävde i sin tur också DIY extra kylningslösning över minnena som inte följde med. När jag överklockade så började också chipset temperaturen stiga såpass mycket på moderkortet att jag bytte ut standard kylaren till något bättre. Sen för att inte glömma alla dessa kryptiska BIOS inställningar man fick läsa upp sig på förrän man visste vad som justerades med dessa och även då fick man ta del av varandras erfarenheter i forum.

Visst kostar ju Intel platformen en hel del så man kan ju kräva mera som kund då men trodde att överklockning till viss del handlade lite om att man får också leka McGyver Lite typ. Tycker bara intressant hur inställningen till överklockningen har förändrats såpass under åren att idagsläget kräver kunderna t.o.m. att utrustningen ska klara av all överklocks dessutom och då talar vi ju ändå om att klocka en 10-core monster CPU i 4.5GHz+.

Vilka härliga tider du pratar om. Man byggde egna kyllösningar, fipplade med fläktar och fläktkurvor, byte kylpasta m.m.

Jag hade ett OCZ powerstream eller vad det hette där man med potensiometer själv kunde öka/sänka de olika spänningarna ut från PSUet.

Idag suger grejerna och de inte överklockar sig själva ur kartong så man kan skriva det i sin sign.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Jo, visst är det så. Men B350-moderkort låtsas väl inte att de är premium och är inte särskillt dyra?

Nej, det finns B350 både i budget och mellanprisklassen. I det senare fallet förväntar man sig inte finesser eller att kunna överklocka men man förväntar sig att det ska ha bra kvalitet och hålla länge utan att bli för varm.
Det är många som har köpt B350 och R5 1600 eller större.
För om man vill ha mATX eller mITX så finns det praktiskt taget inget val! Rent petnoga så finns det ett X370-kort var i de två mindre storlekarna men de är mer eller mindre B350-kort där man bara bytt ut kretsen.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Findecanor:

Nej, det finns B350 både i budget och mellanprisklassen. I det senare fallet förväntar man sig inte finesser eller att kunna överklocka men man förväntar sig att det ska ha bra kvalitet och hålla länge utan att bli för varm.
Det är många som har köpt B350 och R5 1600 eller större.
För om man vill ha mATX eller mITX så finns det praktiskt taget inget val! Rent petnoga så finns det ett X370-kort var i de två mindre storlekarna men de är mer eller mindre B350-kort där man bara bytt ut kretsen.

Det har jag nog sett något om nu när jag tänker efter. Var det inte Buildzoid som hade en "rant" video om undermålig VRM på en del Ryzen-kort?

Men om det är M-ATX så kanske det är svårt rent tekniskt att pilla dit VRM som orkar driva de kraftigare processorerna? Då ska man förståss vara tydlig med att stöd saknas. Går det inte leverera tillräckligt med kräm så ska man inte låtsas som att det fungerar.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

sänkte VRM utan problem med 3666MHz minne och CPU i 4.8GHz
Körde vattenblock på VRM sen wips 30c på den.

Samma här. Förvisso en äldre CPU, 3970X men samma problem. VRM överhettades konstant med moderkortet monterat i chassi.

Tillverkarna (och i grund och botten kunderna) väljer utseende före funktion. Synd, då man inte behöver göra mer än att Googla "EVGA X58 Classified" för att hitta en lösning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pirazy:

Folk kan säga vad de vill om dåliga VRM-heatsinks, PSUs och fan och hans moster men i slutändan förändrar det inte att själva CPUn är ett totalt misslyckande som ligger på gränsen till överhettning vid den mesigaste överklockning med prestanda som inte imponerar nämnvärt jämfört med X99 tack vare den nya cache-designen. Får hoppas AMD gör bättre ifrån sig annars blir det att vänta ett bra tag på nästa HEDT-plattform..

Nu håller jag iof med om att lanseringen inte är direkt imponerande. Dock lär vi se mer och mer av detta, det vi sett från de senaste hårdvarusläppen är att gratis prestanda av överklockning är dött hoss toppmodellerna. Sen introduktionen av "boost" och "turbo" så har det blivit tydligare och tydligare att målet är att all prestanda ska pressas ut automagiskt från fabrik så länge temperaturen tillåter det. Titta på toppmodeller av Polaris, Ryzen, Pascal, Skylake-X och till viss mån kabylake, över boost från toppmodeller så sticker både ström och temperaturer iväg. Detta är imo inget konstigt, varför släppa modeller med massa oanvänd prestanda? Detta påverkar även hela konceptet av "överhettning", om en modell kan boosta i frekvens så länge kylningen hänger med när avgör man då att en modell har värmeproblem etc? Om en modell är designad för att klocka sig tills den når 90grader, har den då ett värmeproblem för att den når 90 grader? Om en CPU/GPU inte når högre en tex 4Ghz så bryr jag iaf mig inte om den gör det vid 50grader eller 90grader.

Permalänk
Medlem

Missade merparten att även ASUS själva insåg att detta var och är ett problem på x299 och drog därför tillbaka designen på vrm kylarn på sina top of the line bord, detta handlar som sagt primärt om undermåligt designade kylare med nästan obefintlig kylarea mot luften, prova och lägg en klump aluminium på din CPU och se hur bra den kyler kontra en fläns med oändligt mer yta mot luften,, exakt samma princip med vrm kylning, sekundärt har vi faktumet att man säljer 3-4000kr bord med ensam 8pin strömförsörjning, denna orkar inte med speciellt hård överklockning alls om man tar en 7900x pga den smått bisarra förbrukning som kommer direkt, hur stora problem blir det då inte med 18 Kärnor? Kommer nuvarande "billigare" bord klara stock på dom? Eller kommer det som ryktats en v2 av 2066 för 18c

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem

Sällan jag skriver, och vet faktiskt inte om detta kommer att bidra med något. Men funderingen jag ställer mig är:

1. Kan man kräva att man ska kunna klocka? För om tiden så gjorde man det på olika sätt. Det funkade inte bara att gå in i bios och ändra till Ultimate/+5/Preformence eller whatnot.

2. När en cpu-line blir öppen och partnerna går in med inställning att det är fritt fram, då borde det inte sitta halvtaskiga delar.

Som flera av er varit inne på, om man monterar en kylning / heatspread så bör den väl vara genomtänkt, det skall inte behövas en REV2.0 Börjar känna att det kanske är läge att testa AMD i alla fall, det var ju ett par år sedan "pennan" var framme.

NOTE TO SELF, ska det spela någon roll i fall det är en bench eller sitter i en burk med rätt luftflöde för att ett mobo skall funka vid lägre OC? Har man då konstruerat den på rätt sätt ifall det behövs en fläkt över VRAM?

Permalänk
Medlem

Ps. Han säger dock att tempen går ner 40% med kylaren bortmonterad:
https://youtu.be/f7BqAjC4ZCc?t=2m38s