Geforce GTX 1080 Ti från Aorus, Asus och MSI

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Ärligt talat, nu är du väldigt fel ute. Olika åsikter är bra, det skapar diskussion och kan i bästa fall leda till att något blir bättre.

Vad jag sett säger inte speciellt många att testpiloternas recensioner ska skippas, utan enbart att de inte ska läggas på förstasidan och lanseras som något som Sweclockers på något vis skulle stå för. När du sätter etiketten "gnäll" på åsikter som skiljer sig från dina tycker åtminstone jag att det inte ser så bra ut.

Men du får såklart ha din åsikt.

Gå in i retentionen av Flamso så ser du exakt vad jag menar, men om man inte bryr sig av testpiloter så varför läsa då om man tycker det är så jävla dåligt?

Folk har ju för fan hoppat av Swec för att folk får göra recensioner....
Herregud säger jag.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slinger:

Det är ju fan inte möjligt att ett gtx980 saknas i testet. Jag har två st Asus 980 i sli och hade gärna sett hur de stått sig....

Ett 980 bör väl ligga några procent över 1060 så det kan du alltid gå efter. Jakob skrev längre upp att dom bakar in fler och fler grafikkort i testbenchen.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Gå in i retentionen av Flamso så ser du exakt vad jag menar, men om man inte bryr sig av testpiloter så varför läsa då om man tycker det är så jävla dåligt?

Folk har ju för fan hoppat av Swec för att folk får göra recensioner....
Herregud säger jag.

Jag har läst den och var även själv kritisk till varför den lades på Sweclockers framsida. So what?

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Discokungen
Skrivet av Slinger:

Det är ju fan inte möjligt att ett gtx980 saknas i testet. Jag har två st Asus 980 i sli och hade gärna sett hur de stått sig....

De bör prestera ungefär likvärdigt med ett 1080 Ti så länge minnet räcker till! Ett 980 är ungefär hälften så snabbt som ett 1080 Ti.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Jag har läst den och var även själv kritisk till varför den lades på Sweclockers framsida. So what?

Va spelar det för roll om den är på framsidan?
Står tydligt TESTPILOT!
Då tänker jag.
Okej här är en helt personlig tycke om kortet och jag lägger ingen värdering i det.

Vill jag veta hur en SIDA visar hur kortet är går jag in på (swec) Guru3d och typ 5 andra sidor.

Förstår inte problemet för 5 öre...

Hade jag fått göra recensionen av kortet så hade jag nog blivit bannad av 95 % av medlemmarna.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Va spelar det för roll om den är på framsidan?
Står tydligt TESTPILOT!
Då tänker jag.
Okej här är en helt personlig tycke om kortet och jag lägger ingen värdering i det.

Vill jag veta hur en SIDA visar hur kortet är går jag in på (swec) Guru3d och typ 5 andra sidor.

Förstår inte problemet för 5 öre...

Hade jag fått göra recensionen av kortet så hade jag nog blivit bannad av 95 % av medlemmarna.

"SweClockers testpiloter är recensioner av och för medlemmarna i forumet. Erfarna datorentusiaster får tillfälle att på egen hand testa och dela med sig av erfarenheterna från de senaste produkterna i datorvärlden.

Syftet med denna typ av recension är inte att kontrollera varje specifikation, presentera mängder av testresultat och lämna detaljerade omdömen. Här får alla istället ta del av personliga reflektioner från tvättäkta entusiaster, alla med många års erfarenhet av högoktaniga datorkomponenter i bagaget."

Tror nog att ganska många kan få för sig att recensenterna är väldigt erfarna och "sanktionerade" av Sweclockers.

Missförstå mig inte, tycker att det är kanon med sådana recensioner också, men det är verkligen fel att marknadsföra dem någon annanstans än som vanliga forumtrådar.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Stoff3th3m4n:

"SweClockers testpiloter är recensioner av och för medlemmarna i forumet. Erfarna datorentusiaster får tillfälle att på egen hand testa och dela med sig av erfarenheterna från de senaste produkterna i datorvärlden.

Syftet med denna typ av recension är inte att kontrollera varje specifikation, presentera mängder av testresultat och lämna detaljerade omdömen. Här får alla istället ta del av personliga reflektioner från tvättäkta entusiaster, alla med många års erfarenhet av högoktaniga datorkomponenter i bagaget."

Tror nog att ganska många kan få för sig att recensenterna är väldigt erfarna och "sanktionerade" av Sweclockers.

Missförstå mig inte, tycker att det är kanon med sådana recensioner också, men det är verkligen fel att marknadsföra dem någon annanstans än som vanliga forumtrådar.

Tror nog att ganska många kan få för sig att recensenterna är väldigt erfarna och "sanktionerade" av Sweclockers.

Så man ska anpassa sig efter folk som inte kan läsa?
För det står tydligt va det är till för och redaktionen har skrivit exakt va dom är tillför.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Tror nog att ganska många kan få för sig att recensenterna är väldigt erfarna och "sanktionerade" av Sweclockers.

Så man ska anpassa sig efter folk som inte kan läsa?
För det står tydligt va det är till för och redaktionen har skrivit exakt va dom är tillför.

Kanske det, eftersom det är så många som har reagerat.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jacob:

Vi bygger successivt upp databasen med referenser i takt med att vi samtidigt producera tester av nya grafikkort! Planen är att ha med Geforce GTX 980 Ti till nästa recension.

Kanon och bra recension

Skrivet av tvelander:

Tycker är löjligt klaga på testpiloter..... Hade jag haft kortet så hade jag sågat det med knäskålarna för jag tycker det är stenfult plastig (har känt på det) och betalar man 9k så har man rätt klaga.

Var inte någon klagomål utan undrade varför inte föra generation inte var med så att man fick en finger visning om hur mkt ersättaren presterade.

Visa signatur

Kan din dator göra det här?

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av remru218:

Kanon och bra recension

Var inte någon klagomål utan undrade varför inte föra generation inte var med så att man fick en finger visning om hur mkt ersättaren presterade.

Nej tycker 980ti borde också vara med

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av HazZarD:

hur kan alla 3 kort har spolljud ? konstigt?

Kan bero på PSUn eftersom alla tre hade spoltjut. Jag har haft samma problem själv med flera olika kort och efter byte av PSU blev det tyst på alla. Dock är det små saker som kan avgöra skillnaden men jag hade provat ett annat PSU i testriggen innan jag tagit upp det som något negativt i en recension.

Permalänk
Medlem

Nöjdare med mitt köp av Asus 1080 Ti OC nu när jag ser hur lika alla kort är då jag gick från ett Zotac 980ti. Inga spolljud hör jag heller och går över 2000 MHz om man drar på lite. Underbart att spela Wildlands på ultra i 3440x1440, den draw distance är inte att leka med

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flamso:

De bör prestera ungefär likvärdigt med ett 1080 Ti så länge minnet räcker till! Ett 980 är ungefär hälften så snabbt som ett 1080 Ti.

Jag fick 11 554p så mina två GTX980 presterar aningen bättre än ett överklockat 1080 som ju fick 10 694p. Vet inte om det är bra eller dåligt...

I unigine Superposition 1080p extreme blev det bedrövliga score... bara 2583p vilket är som ett RX580..... oifs kör jag med Win8.1... men... (fast det verkar som om den bara hittar ETT av mina grafikkort)

Visa signatur

i7-4790K - ASUS Z97-PRO GAMER - EVGA 3080 Ti- Corsair RM850w - 32GB Corsair 2133MH - Corsair Hydro H100i - Define R5 - Acer XB321HK - Logitech G402 - Roccat Aimo

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av MinscS2:

Ja det är intressant hur kortet fick "dyr / coilwhine / plastig / dålig OC-potential" som nackdelar i testpilotsrecensionen, och sen enbart "svagt spoltjut" som enda egentliga nackdel i Sweclockers egen recension.

Korten framstår ju i betydligt bättre dager i den ena recensionen än den andra. Hade jag varit intresserad av MSI Gaming X så hade jag blivit direkt avskräckt av testpilotsrecensionen, medans jag nog hade känt att det var ett vettigt köp efter sweclockers recension.

Missförstå mig inte, jag är för olika perspektiv, men när det skiljer så här mycket mellan recensionerna så är det bara förvirrande för den eventuelle köparen, och det kan knappast vara deras avsikt.

Jag har aldrig gillat testpilotrecensionerna. De hör inte hemma på förstasidan och bör delas in i en separat sektion. Visst kan många vara välskrivna men förvirrar snarare än ger en enhetlig och neutral bild till konsumenterna om man nu har någon bias för vissa märken eller emot.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon114264:

Jag har aldrig gillat testpilotrecensionerna. De hör inte hemma på förstasidan och bör delas in i en separat sektion. Visst kan många vara välskrivna men förvirrar snarare än ger en enhetlig och neutral bild till konsumenterna om man nu har någon bias för vissa märken eller emot.

Jag tycker det beror på vad som recenseras. Om det gäller chassi och tillbehör så tycker jag att det funkar bra. Däremot ett grafikkort så blir det ofta snedvridet åt endera håll. Ett grafikkortstest kräver mycket resurser och pengar (?) för att få någorlunda rättvis bedömning.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Fint att man får spoltjut på köpet, när man betalar 8-9000kr för en GPU
Nvidia the Way its Meant to Sound xD

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Oaktree:

Fint att man får spoltjut på köpet, när man betalar 8-9000kr för en GPU
Nvidia the Way its Meant to Sound xD

Jag har inget spoltjut, swecs problem kan bero på deras nätagg.

Visa signatur

Asus Z97M-plus | i7 4790k @4.8Ghz | Aorus 1080Ti | FD Integra M 750W | Vengence 2x8 GB Ram | FD Define Mini C | Evo 850 500GB | Intel 750 1.2TB | AOC AG271QG

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Tycker är löjligt klaga på testpiloter..... Hade jag haft kortet så hade jag sågat det med knäskålarna för jag tycker det är stenfult plastig (har känt på det) och betalar man 9k så har man rätt klaga.

Tja, fast ingen är väl ofelbar och vi alla har väl rätt till vår åsikt? Kan man konstruktivt visa att det finns negativa aspekter med något, och ge feedback om hur det kan förbättras så är väl det endast till godo?

Du som tycker att kortet är 'stenfult plastigt' hade väl inte hållit med om en testpilot hade sagt att det 'osade kvalité' och var det bästa sedan skivat bröd, rent estetiskt? Hade det räknats som klageri om du inte hållit med om den aspekten i recensionen och nämnt det i kommentarsfältet? Själv tycker jag att man låter folk ha en åsikt som dom kan objektivt stötta, men man kan väl rätta dem om dom driver något slags hat-tåg med saker som inte ens stämmer överens.

Jag tycker personligen att testpoliter är ett intressant koncept, men jag anser kanske att de lämpar sig bäst för mindre projekt. Jag tycker att de bör göra sig bäst med att recensera datortillbehör, chassin med mera (eller saker där de har stor kunskap/expertis) och de bör speciellt recensera saker som Sweclockers inte har tid att recensera/inte kommer recensera.

Jag anser för övrigt också att de inte bör recensera saker som Sweclockers ämnar att recensera i framtiden, eftersom då får vi dubbla artiklar om en och samma sak. Nu var det väl så att en av de negativa aspekterna som nämndes i ett inlägg var att recensionen varierade kraftigt enligt dom, och jag tycker inte direkt att personen har fel i vad dom sa.

Alla har vi rätt till en åsikt!

Permalänk
Skrivet av MinscS2:

Uff vilka priser det blivit på X80 Ti-korten...
Man får iallafall spolstjut med på köpet för dom där närmare 9000:-

Jag fick inget spoltjut med mitt 1080Ti Strix

Jag har iaf verkligen inget att klaga på med mitt kort så här långt (över en månad), utöver Nvidias mjukvara då, men det är en annan diskution. Det presterar riktigt bra, det är svalt, det är tyst, det är snyggt.

Lägger man pengar på ett 1080Ti så känns det helt oacceptabelt med den otillräckliga referenskylaren, så att invänta tredjepartskylare och lägga en extra slant på det känns helt rätt, varesig man tänker överklocka eller ej. Ska det throttlas så kan man ju lika gärna lägga en mindre peng på ett non-Ti istället och då få den prestandan man faktiskt betalar för (och förhoppningsvis mindre oljud).

Att kylaren ser plastig ut runt fläktarna tänkte jag faktiskt inte på när jag packade upp det för montering, men iom att det pekar neråt i chassit så kommer jag inte heller se det igen förrän nästa gång jag behöver plocka ut kortet (Nästa uppgradering om 2-3 år?), så spela roll Det enda jag ser när jag kikar ner på chassit är den stora lysande ROG-loggan på en redig backplate, vilket inte är helt illa imo.

(Ja, det var lite sladdigt när bilden togs)

Visa signatur

Intel i7 6700k @4.7Ghz | Be Quet! Dark Rock Pro 3 | Asus Z170 ROG Hero VIII | 32GB DDR4 Corsair Vengeance 3000Mhz | Asus 1080Ti Strix OC | Samsung 950 Pro M.2 250GB, Samsung EVO 850 120GB, Samsung EVO 840 250GB, & Seagate 7200rpm 4TB | Corsair HX 1050W | Fractal Design S | Asus Xonar U7 | Sennheiser PC360 | TrackIR 5 + ProClip | Eizo 27" EV2736W | HTC Vive | Windows 10 Pro

Permalänk

Inget spoltjut på mitt asus heller. Väldigt nöjd hittills.

Permalänk
Inaktiv

Det här är helt orelaterat till artikels innehåll, men vis mobilen har jag svårt att bläddra förbi grafer (iOS 10.3.1). För att förklara lite bättre; jag kan inte "dra" med fingret om en graf täcker hela skärmen, vilket resulterar i att jag får zooma ut för att komma förbi graden.

Någon som förstår vad jag menar? 😬

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av CFSsss:

Om jag inte har fel så är Aorus Xtreme kortet det enda som har 4 års fabriksgaranti, det kan vara rätt bra att ha på ett så pass dyrt och avancerat kort.

Stämmer detta? Känns väldigt generöst i så fall, och borde ge Gigabyte ett plus i kanten gentemot dem andra tillverkarna tycker jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Segas:

Det här är helt orelaterat till artikels innehåll, men vis mobilen har jag svårt att bläddra förbi grafer (iOS 10.3.1). För att förklara lite bättre; jag kan inte "dra" med fingret om en graf täcker hela skärmen, vilket resulterar i att jag får zooma ut för att komma förbi graden.

Någon som förstår vad jag menar? 😬

Skickades från m.sweclockers.com

Dra fort så brukar de fungera

Visa signatur

Grafikkort: RTX 3080 TI RAM: Corsair vengeance 16GB 3200Mhz
Nätagg: Corsair RM750 Moderkort: Asus prime Z370-A
SSD: Intel 660P 1TB CPU: Intel 8700k

Permalänk
Medlem

Mitt 1080TI MSI är överklockat med 90 mhz. Efter en stund i heaven lägger sig tempen på 70 grader och går aldrig över. Då har jag en core på 2000 mhz. Minnet är överklockat 450/kanal.

Tillägga att detta är med default fläktkurva. Ingen egenskapad.

Kan gå högre men det räcker så här.

Permalänk
Medlem

Önskar man kanske var lite mer ingående på det här med överklockning på en sida som faktiskt heter Sweclockers.

För att få ut det lilla extra så bör man ändra i frekvens/spännings-kurvan, detta görs med fördel i senaste betan av Afterburner genom att trycka ctrl+f då senaste betan låser upp voltage control för 1080 ti-korten.

Finns folk som lyckats köra 2100 MHz stabilt på sina Aorus (går nog lika bra på Strix osv):

Läste att var 5°C temphöjning så klockar kortet ner sig 13 MHz, så vill man hålla höga frekvenser bör man ändra fläktkurvan så den går på 100% rätt tidigt (eller köra med vattenblock).

Permalänk
Medlem

Tillåts bortmontering av kylaren utan att förlora garantin på något av dessa kort? Relevant fråga för dem som vill montera vattenblock på korten.

Visa signatur

Galleriet: Dynamic Black Chassi: Lian-Li O11 Dynamic & custom loop CPU: AMD Ryzen 5600X RAM: GSkill Trident Z 32GB Moderkort: Gigabyte X570S Auros Master GPU: EVGA RTX 3080 XC3 SSD: Samsung 970 EVO 500GB PSU: Seasonic PX850

Permalänk

Känns som jag valde rätt kort ett asus. hade inget spoltjut på mitt sålänge jag hade det luftkylt och inte nu under vatten heller

Visa signatur

Lian Li PC-011 | Corsair HX1000i | Asus Strix X99 Gaming Rog | Intel Core i7 6850K | Corsair 32GB DDR4 Vengeance | Samsung 960 EVO 500GB | ASUS GeForce GTX 1080 Ti STRIX GAMING | Custom Vattenloop

Permalänk
Medlem

Undrar lite, om kåpan är i metall istället för plast, skulle den kyla bättre då? Annars förstår jag inte hetsen då de sitter i en burk och knappast att man tafsar på det varje dag.

Permalänk
Medlem

Wow... intressant hur dessa "snåla" kort nästan kan dra en ½kW effekt!
Och folk trodde 290/Fury var törstiga...

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av Paddanx:

Wow... intressant hur dessa "snåla" kort nästan kan dra en ½kW effekt!
Och folk trodde 290/Fury var törstiga...

Fast det är ju hela datorns förbrukning som mäts. Inte bara kortet. Korten ligger på 250-300W. Ungefär samma som GTX 780ti och GTX 980 ti. Samtidigt är detta kort bra nära på tre gånger så snabbt som ett 780 ti.

Varken 290 eller Fury var särskilt törstiga för sin tid heller. Det var inte så mycket klagomål på det. Däremot var 290 svårkyld på grund av sin väldigt lilla kretsyta i förhållande till elförbrukningen. En 290X-krets hade väl förbrukning ungefär i paritet med motsvarande Nvidia krets (GTX 780 ti) men var mindre - därmed svårare att kyla. Vilket det också fick kritik för.

390 däremot vart ju fullständigt överkörd på den punkten. Drog massvis med ström men presterade ungefär som ett GTX 980 (som förbrukade betydligt mindre med ström).

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A