Permalänk
Avstängd

Skrivaren accepterar inte nya patronerna.

Hej!
Jag har en Epson stylus colour SX235W.
Bytade ut alla 4 patroner,men skrivaren känner inte av dom.
Har provat plockat ut dom gjort skrivaren strömlös 10 min,men hjälper inte.
Har även läst att det finns Chip resetter till epson skrivare.
Tips mottages gärna.Tack på förhand.

Visa signatur

Chassi.Corsair Obsidian 750 D.Moderkort Asus Maximus XI Hero Processor Intel I7 8700K Med kylare Fractal design Celsius S36.Grafikkort MSI Gaming X trio 2080.SSD.1 Samsung 850 Pro 256 GB.SSD.2 Samsung 840 Evo 500 GB till spel.Nätagg Evga 850 G2.Minne 16 gb corsair vengeance 3200 mhtz.Skärm. Asus PG278QR.
2×596 gb.Mekaniska hårddiskar.

Permalänk
Skrivet av Mange43:

Hej!
Jag har en Epson stylus colour SX235W.
Bytade ut alla 4 patroner,men skrivaren känner inte av dom.
Har provat plockat ut dom gjort skrivaren strömlös 10 min,men hjälper inte.
Har även läst att det finns Chip resetter till epson skrivare.
Tips mottages gärna.Tack på förhand.

1. har du köpt original patroner ?
2. har du köpt rätt patroner ?

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Grönahunden:

1. har du köpt original patroner ?
2. har du köpt rätt patroner ?

Det är inte original,Ja det är rätt dom passar perfekt.

Visa signatur

Chassi.Corsair Obsidian 750 D.Moderkort Asus Maximus XI Hero Processor Intel I7 8700K Med kylare Fractal design Celsius S36.Grafikkort MSI Gaming X trio 2080.SSD.1 Samsung 850 Pro 256 GB.SSD.2 Samsung 840 Evo 500 GB till spel.Nätagg Evga 850 G2.Minne 16 gb corsair vengeance 3200 mhtz.Skärm. Asus PG278QR.
2×596 gb.Mekaniska hårddiskar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mange43:

Det är inte original,Ja det är rätt dom passar perfekt.

Så, vad tror du själv att felet är iom det inte är original?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Har en HP-skrivare hemma som jag kör oäkta patroner i som den brukar balla ur om man kör.
Löser det med att
köra Originalpatroner när jag startar den och sedan byta ut till kopiorna. När den ber om att kalibrera för de nya patronerna så hoppar jag bara över det då den där kommer på att den inte tycker om kopiorna.
om man genomför kalibreringen (som för övrigt slösar en massa bläck) står det något i i stil med att "Detta inte är patroner från HP som kan ge dålig utskriftskvalitet var vänlig sätt i äkta"
rätt löjligt men har fungerat

Visa signatur

2500k | Noctua NH-U14S | Sabertooth Z77 | 16Gb Vengeance
3850 † 5770 † 660ti † 970 |

Permalänk
Medlem

Köpt i Sverige eller via ebay? - är det pirattbläck så gör skrivartillverkarna vad de kan för att det inte skall fungera med dessa patroner!!.

tex. om skrivare när relativt nyköpt så fungerar det inte men patronerna fungerar på skrivare som är 6 månader gamla och äldre, somliga skrivare uppdaterar också sin firmware via internet eller lurar användaren att uppdatera med det 'senaste' drivrutinen och den vägen spärrar för tidpunkten kända stora piratbläcksleverantörer.

Det finns också 'regioner' hos en del skrivartillverkare så att tex. patroner för den asiatiska marknaden inte passar maskiner avsedda för den europeiska marknaden, och ytterligare för sydamerika och/eller nordamerika. - det gäller att beställa rätt om man köper via ebay

Att det passar rent fysiskt ger ingen garanti att chipet i patronen är rätt eller inte.

---

Det här med chippade patroner är skit enligt mig och är enkom för att pungslå kunderna på mer pengar och förhindra pirat-bläck så mycket det går.

---

När det gäller chip-reset så gäller det bara för vissa märken/modeller och det beror på vad det är för chip i dessa, dessutom måste chipreset i många fall användas innan patronen är helt slut då när det når läget 'slut' så bränns chipet eller att det det programmerar några byte som gör chipet readonly och går inte att skriva om efter detta hur mycket man än försöker.

Dessa chip är olika varianter av 2 kb EE-promar speciellt utförda för skrivartillverkare med möjlighet för skrivskydd eller att tex. ledaren som styr programmering är lätt att bränna av vid patronens tänkta 'slut' så att chippet bara går att läsa men inte programmera om igen.

Permalänk
Avstängd

Har alltid kört med pirat patroner från kjell&co.
Har alltid funkat fint.
Köpte dock från cdon denna gång.
Ska testa köpa endast den som är slut på kjell.
Annars köper jag ny skrivare.Dock inte en Epson igen.:)

Visa signatur

Chassi.Corsair Obsidian 750 D.Moderkort Asus Maximus XI Hero Processor Intel I7 8700K Med kylare Fractal design Celsius S36.Grafikkort MSI Gaming X trio 2080.SSD.1 Samsung 850 Pro 256 GB.SSD.2 Samsung 840 Evo 500 GB till spel.Nätagg Evga 850 G2.Minne 16 gb corsair vengeance 3200 mhtz.Skärm. Asus PG278QR.
2×596 gb.Mekaniska hårddiskar.

Permalänk
Medlem

Färglaserskrivare om du inte envisas med att köra ut foton istället för att skicka in bilderna till en fotolabb

det behövs inte så många kit intorkade färgpatroner och trassel med skrivhuvudet innan färglaserskrivaren är betald...

---

Om man måste ha bläckspruta av olika orsaker så skulle jag kolla på canon-skrivare - vartfall den IPX4000 jag hade så kunde den skriva ut nära felfritt på första sidan och helt felfritt på nästa sida efter ett års stillestånd... deras bläck innehåller en stor andel glycerin eller liknande vilket gör att de inte torkar igen hårt i huvudena när de står långa tider, och rensar sig av sig själv med första utskriften eller den enklaste rengöringen om det skulle vara envist.

Men nackdelen är att den är kinkigare med val av glossy-paper om man kör ut foto.

Permalänk
Medlem

Hej jag köpte en sådan Epson med tank på sidan. Dom gjorde reklam för två år utan påfyllning. Och det stämmer för jag har sjukt mycket foto utskrivet . Sen kostar en tub 100 för påfyllning så det är billigt per kopia. Däremot får du lägga ut 2500 men det är ju betalat efter ett par patron uppsättningar.
Så om jag inte kommer ihåg fel blir den billigare än färglaser och fotokvalitet.
Bara ett tips

Permalänk
Avstängd

Tackar er båda för tipsen,får se hur jag gör.

Visa signatur

Chassi.Corsair Obsidian 750 D.Moderkort Asus Maximus XI Hero Processor Intel I7 8700K Med kylare Fractal design Celsius S36.Grafikkort MSI Gaming X trio 2080.SSD.1 Samsung 850 Pro 256 GB.SSD.2 Samsung 840 Evo 500 GB till spel.Nätagg Evga 850 G2.Minne 16 gb corsair vengeance 3200 mhtz.Skärm. Asus PG278QR.
2×596 gb.Mekaniska hårddiskar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mange43:

Har alltid kört med pirat patroner från kjell&co.
Har alltid funkat fint.
Köpte dock från cdon denna gång.
Ska testa köpa endast den som är slut på kjell.
Annars köper jag ny skrivare.Dock inte en Epson igen.:)

Tror inte det är pirat på Kjell o kompani det är ju olagligt att ta hem o sälja piratkopior.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av xxargs:

Färglaserskrivare om du inte envisas med att köra ut foton istället för att skicka in bilderna till en fotolabb

det behövs inte så många kit intorkade färgpatroner och trassel med skrivhuvudet innan färglaserskrivaren är betald...

---

Om man måste ha bläckspruta av olika orsaker så skulle jag kolla på canon-skrivare - vartfall den IPX4000 jag hade så kunde den skriva ut nära felfritt på första sidan och helt felfritt på nästa sida efter ett års stillestånd... deras bläck innehåller en stor andel glycerin eller liknande vilket gör att de inte torkar igen hårt i huvudena när de står långa tider, och rensar sig av sig själv med första utskriften eller den enklaste rengöringen om det skulle vara envist.

Men nackdelen är att den är kinkigare med val av glossy-paper om man kör ut foto.

Tänk bara på att laserskrivare är farlig för hälsan. Och att man måste använda filter, god ventilation, gärna inte ha den i samma rum som datorn osv.

Visa signatur

Spara på minnen, inte saker.

Permalänk
Medlem

Vilken generation laserskrivare/kopieringsmaskiner tänker du på nu ??? - dom på 80 och 90-talet?

Moderna laserskrivare använder inte korona-tråd utan istället rullar på högspänningen med halvledande gummirullar och därmed är emissionen av Ozon i stort sett noll. Vid normal användning så är papperdammet från kopieringspappren största bekymret och man har samma situation med bläckspruta.

I hemmiljö kör man heller inte ut tusentals sidor per dag som det kan vara på en printer-ö på ett företag, utan det handlar om max några ex. i veckan och ofta under 500 st/år för dom flesta och skrivaren står i standby 99% under året

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Tror inte det är pirat på Kjell o kompani det är ju olagligt att ta hem o sälja piratkopior.

All toner och bläck som inte kommer från tillverkarna själva är 'pirat' i folkmun - men det är inte olagligt på samma sätt som att kopiera musik och media och man försöker heller inte dölja eller få produkten att framstå som en orginal-del fast det är en kopia - utan man pratar om kompatibla produkter ungefär som man köper bromspads till din bil från annan fabrikat än den du köper på Volvo-verkstaden för din Volvo.

Eftersom det inte går att förbjuda att låta någon annan blanda till bläck eller toner som fungerar bra i en viss typ av skrivare och återfylla patroner/tonerkassetter så försöker skrivartillverkarna med chip förhindra verksamheten och om du frågar mig så är den verksamheten att förhindra/försvåra betydligt mer kriminell och skapar mer miljöbelastning än att kunna använda samma tonerkasett med fullt fungerande OPC-trumma 5 gånger innan den är helt utsliten och går till återvinningen, vilket i praktiken innebär krossning och bränning i sk energiåtervinning ( = värma vatten i fjärrvärme) trots alla sköna ord om återvinning - det sker helt enkelt inte trots alla bedyrande från skrivatillverkarna - det är egentligen bara pirattonertillverkarna som återfyller kassetterna/bläckpatronerna som gör det jobbet som skrivartillverkarna _borde_ göra.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av jOnÄTÄn:

Tror inte det är pirat på Kjell o kompani det är ju olagligt att ta hem o sälja piratkopior.

Men är kanske bättre att använda uttrycket (En lika med patron)
Dessutom inehåller dom ofta mer bläck en original så......
Är ju typ samma som Biltema och reservdelar till bilar.
Typ samma produkt till 1/3 del av priset jämfört med original del.

Visa signatur

Chassi.Corsair Obsidian 750 D.Moderkort Asus Maximus XI Hero Processor Intel I7 8700K Med kylare Fractal design Celsius S36.Grafikkort MSI Gaming X trio 2080.SSD.1 Samsung 850 Pro 256 GB.SSD.2 Samsung 840 Evo 500 GB till spel.Nätagg Evga 850 G2.Minne 16 gb corsair vengeance 3200 mhtz.Skärm. Asus PG278QR.
2×596 gb.Mekaniska hårddiskar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mange43:

Men är kanske bättre att använda uttrycket (En lika med patron)
Dessutom inehåller dom ofta mer bläck en original så......
Är ju typ samma som Biltema och reservdelar till bilar.
Typ samma produkt till 1/3 del av priset jämfört med original del.

Jo ibland går Biltemas delar jämföra med original men ofta är det sämre grejer ( Som dock kan vara mer prisvärda) men de sälja inte heller under ett varumärke de inte är, så det är ju inte pirat utan bara icke originaldelar.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av xxargs:

All toner och bläck som inte kommer från tillverkarna själva är 'pirat' i folkmun - men det är inte olagligt på samma sätt som att kopiera musik och media och man försöker heller inte dölja eller få produkten att framstå som en orginal-del fast det är en kopia - utan man pratar om kompatibla produkter ungefär som man köper bromspads till din bil från annan fabrikat än den du köper på Volvo-verkstaden för din Volvo.

Eftersom det inte går att förbjuda att låta någon annan blanda till bläck eller toner som fungerar bra i en viss typ av skrivare och återfylla patroner/tonerkassetter så försöker skrivartillverkarna med chip förhindra verksamheten och om du frågar mig så är den verksamheten att förhindra/försvåra betydligt mer kriminell och skapar mer miljöbelastning än att kunna använda samma tonerkasett med fullt fungerande OPC-trumma 5 gånger innan den är helt utsliten och går till återvinningen, vilket i praktiken innebär krossning och bränning i sk energiåtervinning ( = värma vatten i fjärrvärme) trots alla sköna ord om återvinning - det sker helt enkelt inte trots alla bedyrande från skrivatillverkarna - det är egentligen bara pirattonertillverkarna som återfyller kassetterna/bläckpatronerna som gör det jobbet som skrivartillverkarna _borde_ göra.

Jo men det finns pirat delar att köpa också då säljs de under ex hps varumärke och försöker efterlikna originalet så gott det går för att lura kunden. Och det är olagligt på riktigt. Samma gäller bildelar från Biltema där är det icke original och lagligt, men hade de börjat sälja de som äkta Saab / volvooriginal delar så hade det varit en annan sak.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb