Permalänk
Medlem

Konstig CPU temprature

Hej,
Så sitter här med en dator jag har haft i ca 3 år.
Moderkort: Asus P8Z77-V LX2
CPU: Intel core Ii5-3570k (orginalfläkt)

Så jag blåste ut datorn här om dagern med luft på burk då fläkten gick snabbt upp i varv. Idag var jag in och kollade temperaturen och såg då att den låg på 100C efter 10min spelande i HWinfo(även testat andra program). Så jag stängde direkt av datorn, gick in i bios, där stog det 65C, så startade upp datorn igen, la last på CPU och tempraturen gick på kort tid upp på 100C igen i flera olika program, men tog sen ner AI suits II och den visar bara ca 65 grader som max (precis som BIOS).
Fläkten går dock upp på 2000rpm vilket värkar vara max RPM så fort jag lägger load på CPUn

Software:
Idle: 55-61
Load: 100+

Bios(AI suits II):
Idle: 45-47
Load: 60-65

Så nu är jag lite fundersam på vad som spökar, har Bios sensorn flippat ur? eller är det sensorn som programmen använder som flippat ur? Känns läskigt OM CPUn går på 100C, kan inte vara bra för CPUn. Någon som har någon ide och/eller lösning?

Permalänk
Medlem

Du tog inte bort kylaren från processorn när du gjorde rent den? Då behöver du lägga på ny kylpasta om du ska sätta tillbaka den igen sen.

Vilket program använder du? Det kan vara så att den läser av fel sensor. T.ex. Speedfan brukar vara duktig på att göra det.

Visa signatur

FD Define 7 Compact Solid | 7800X3D | ASUS Dual 4070 Super | MSI MAG B650 Tomahawk | G.Skill Trident 32GB 6000MHz CL30 | WD Black SN850X 2TB | Seasonic Focus PX 750W | Be quiet! Dark Rock Pro 4 | Silent Wings 4 | 2st LG 27" 144Hz IPS 2560x1440

Permalänk
Medlem
Skrivet av Keffmode:

Du tog inte bort kylaren från processorn när du gjorde rent den? Då behöver du lägga på ny kylpasta om du ska sätta tillbaka den igen sen.

Vilket program använder du? Det kan vara så att den läser av fel sensor. T.ex. Speedfan brukar vara duktig på att göra det.

Tog inte bort kylaren, funderar dock på att byta kyplasta och se om det fixar det. Testade Flera: Aida64, HWmointor, HWInfo. Alla dom visade samma, bara BIOS och AI suits II som visar annat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xdroyer:

Tog inte bort kylaren, funderar dock på att byta kyplasta och se om det fixar det. Testade Flera: Aida64, HWmointor, HWInfo. Alla dom visade samma, bara BIOS och AI suits II som visar annat.

Att byta kylpasta gör bara gott. Det kan du absolut göra!

Det känns skumt att den skulle gå upp i 100c direkt på ett stresstest även med stockkylare.

Dessa grader:

Bios(AI suits II):
Idle: 45-47
Load: 60-65

Känns mycket mer realistiska än de andra graderna du skrev.

Det jag hade gjort om jag var du är att byta kylpasta och testa igen. Även om det inte blir jättestor skillnad så vet du att du inte kan göra mer än så och är grön. Då behöver du inte oroa dig även vad alla dessa sensorer säger. Se till att monterna allting rätt sen bara så är du all good!

Visa signatur

FD Define 7 Compact Solid | 7800X3D | ASUS Dual 4070 Super | MSI MAG B650 Tomahawk | G.Skill Trident 32GB 6000MHz CL30 | WD Black SN850X 2TB | Seasonic Focus PX 750W | Be quiet! Dark Rock Pro 4 | Silent Wings 4 | 2st LG 27" 144Hz IPS 2560x1440

Permalänk
Medlem

Låter som att kylaren kan ha lossnat så byta kylpasta är inte fel att göra.

Visa signatur

Intel Core i7 4770k @ 4.6Ghz | Asus Z87-PRO | MSI GeForce GTX 980 Ti Gaming 6G | 4x8GB Kingston Fury Beast 1600Mhz @ 2000Mhz | Fractal Design Define XL R2 Svart | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 850 Pro 256GB | Western Digital 4TB | Western Digital Red 3TB | 2st AOC 24G2U skärm | EVGA Supernova G2 850W | Windows 10 Pro | Custom EK vattenkylning

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mac83:

Låter som att kylaren kan ha lossnat så byta kylpasta är inte fel att göra.

Värkar helt klart kunna vara med kontakten mellan CPUn och fläkten, testade trycka på fläkten medans jag körde stresstest, och då lyckas den hålla temperaturen på ca 70grader. I idel gick den från 60-65 till 45-50. Dock så värkar fläkten sitta så bra som den kan göra. Så antar att jag får testa med ny kylpast och se vad som händer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xdroyer:

Värkar helt klart kunna vara med kontakten mellan CPUn och fläkten, testade trycka på fläkten medans jag körde stresstest, och då lyckas den hålla temperaturen på ca 70grader. I idel gick den från 60-65 till 45-50. Dock så värkar fläkten sitta så bra som den kan göra. Så antar att jag får testa med ny kylpast och se vad som händer.

Det är antagligen en av dom pinnarna som håller fast fläkten i moderkortet som har lossnat för då lyfter kylaren lite i det hörnet och får dålig kontakt med cpun.

Visa signatur

Intel Core i7 4770k @ 4.6Ghz | Asus Z87-PRO | MSI GeForce GTX 980 Ti Gaming 6G | 4x8GB Kingston Fury Beast 1600Mhz @ 2000Mhz | Fractal Design Define XL R2 Svart | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 850 Pro 256GB | Western Digital 4TB | Western Digital Red 3TB | 2st AOC 24G2U skärm | EVGA Supernova G2 850W | Windows 10 Pro | Custom EK vattenkylning

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Xdroyer:

Hej,
Så sitter här med en dator jag har haft i ca 3 år.
Moderkort: Asus P8Z77-V LX2
CPU: Intel core Ii5-3570k (orginalfläkt)

Så jag blåste ut datorn här om dagern med luft på burk då fläkten gick snabbt upp i varv. Idag var jag in och kollade temperaturen och såg då att den låg på 100C efter 10min spelande i HWinfo(även testat andra program). Så jag stängde direkt av datorn, gick in i bios, där stog det 65C, så startade upp datorn igen, la last på CPU och tempraturen gick på kort tid upp på 100C igen i flera olika program, men tog sen ner AI suits II och den visar bara ca 65 grader som max (precis som BIOS).
Fläkten går dock upp på 2000rpm vilket värkar vara max RPM så fort jag lägger load på CPUn

Software:
Idle: 55-61
Load: 100+

Bios(AI suits II):
Idle: 45-47
Load: 60-65

Så nu är jag lite fundersam på vad som spökar, har Bios sensorn flippat ur? eller är det sensorn som programmen använder som flippat ur? Känns läskigt OM CPUn går på 100C, kan inte vara bra för CPUn. Någon som har någon ide och/eller lösning?

Tycker snarare att det verkar som att HWinfo visar fel värden.
Och att Intel's originalfläkt är högljudd är väl knappast en högoddsare.

Med andra ord verkar allt vara som det ska.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Tycker snarare att det verkar som att HWinfo visar fel värden.
Och att Intel's originalfläkt är högljudd är väl knappast en högoddsare.

Med andra ord verkar allt vara som det ska.

Va? Verkligen inte, 65 grader i bios helt utan belastning är inte normala värden.
Det är kylaren som har lossnat i någon pigg.

Visa signatur

Thermaltake W100 | 7800X3D | Asrock X670E Steel Legend | 64GB G.Skill Trident Z5 Neo 6000 CL30 | RTX 4090FE

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Ajin:

Va? Verkligen inte, 65 grader i bios helt utan belastning är inte normala värden.
Det är kylaren som har lossnat i någon pigg.

65º var ju direkt efter omstart efter load test. Det tar ju en stund för CPU'n att svalna.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

65º var ju direkt efter omstart efter load test. Det tar ju en stund för CPU'n att svalna.

Correct.

Skrivet av giplet:

Tycker snarare att det verkar som att HWinfo visar fel värden.
Och att Intel's originalfläkt är högljudd är väl knappast en högoddsare.

Med andra ord verkar allt vara som det ska.

Fel, något var knasigt.

Skrivet av Mac83:

Det är antagligen en av dom pinnarna som håller fast fläkten i moderkortet som har lossnat för då lyfter kylaren lite i det hörnet och får dålig kontakt med cpun.

Correct, och här är hur jag kom fram till problemet och lösningen. Jag trodde först du hade fel om att en pinne hade lossnat för jag kollade bakom moderkortet och piggarna satt i, så tänkte inte mer på det. Märkte sen en sak i AI suits II, Fläktkurvan följde inte värmen som BIOS (och AI suits II) visade utan följde tempen som alla andra program vissade, efter lite google så kommer det fram att BIOS sensorn är inget man ska följa, är INTE den sensorn som t,ex bestämmer när CPUn är för varm och datorn stänger av sig själv, men det är den värmen, eller rättare sagt hur långt tempen är ifrån maxtempen på CPU'n innan att stänga ner datorn automatiskt som dom flesta program använder för att vissa tempen på CPUn.

Så alltså helt klart något som är fel med värmen då den ligger farligt nära automatisk avstängning på datorn. Så det ända det kunde vara var fläkten eller kylpastan. Så rörde på fläkten and japp den sitter inte helt fast, piggarna går igenom, men det är bara den genomskinliga biten den svarta inre delen (som spänner fast CPUn) var inte fastspänd och gick att röra på, vilket gjorde att fläkten kunde röra på sig lite. Hur den kommit lös är en bra fråga, haft datorn i 3 år utan problem, den har flyttats och blivit utblåst många gånger, enda jag kan tänka mig är att den sakta med säkert kommit loss från spänt läge.

Så jag spände fast fläkten igen och körde igång datorn igen, vissa här kanske kan gissa att det gick inte så bra, satt och spela en stund och helt plötsligt la datorn av, detta gjorde mig bara mer säker på att det verkligen var temperaturen som var felet. Så det vart att åka till NetonNet och köpa lite kylpasta, efter att ha tagit bort det gamla och satt på ny kylpasta så ligger nu värdena på:
Idel: 50C
Load: 65C

Så nu funkar det som det ska igen, tack för hjälpen, speciellt dom som nämnde att fläkten säkert inte satt fast ordentligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

65º var ju direkt efter omstart efter load test. Det tar ju en stund för CPU'n att svalna.

Det tar fem sekunder för den att gå tillbaka till normal temp ungefär...

Visa signatur

Thermaltake W100 | 7800X3D | Asrock X670E Steel Legend | 64GB G.Skill Trident Z5 Neo 6000 CL30 | RTX 4090FE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ajin:

Det tar fem sekunder för den att gå tillbaka till normal temp ungefär...

Inte ens så lång tid.. en CPU kan gå från idle temp till load eller överhetta på 1-2 sekunder, och samma för tvärtom.
Detta för kärntempraturer, package temp är lite trögare..
Om kylaren sitter mycket dåligt eller inte nån kylning alls så kan den överhetta på under en sekund från kallt..

Bios och AISuite och speedfan läser för övrigt vanligtvis av package tempraturen ej kärnorna därav lägre temp, package bör under hög load inte gå över ca 72c

Visa signatur

Acer Predator Helios 300