Chromecast streama video filer.

Permalänk

Chromecast streama video filer.

Så jag köpte en Chromecast 2 för jag hörde att den var bra och alla använde den osv. men efter ett tag nu, mer än ett år. Så har jag aldrig använt den. Det ända som verkar fungera är att spegla mobiltelefonen.

Så jag tänkte fråga, går det att spela en videofil till Chromecasten? Jag har prövat Chrome att skicka filen, med det var 240p i en liten ruta utan ljud. VLC nightly blir det svart skärm.

Någon som vet ett sätt? eller att göra den på något sätt användbar istället för att samla damm.

Permalänk

Samma sak var det när jag skaffade min. Som jag har uppfattat det (om man nu utgår från filer man har tankat ner) så kan man bara spela upp vissa sorters filer. Någon kan säkert rätta mig här, men börjar också bli lite frustrerad att man tvingas köpa Netflix/Viaplay typ.. Men hänger med här på tråden om någon har har en lösning!

Visa signatur

5600 - 3600 MHz 16 GB - B550-F - 2060 SUPER - ENTHOO EVOLV - NH-D15

Permalänk
Medlem

Prova www.getvideostream.com , det använder jag för att spela upp lokala filer på datorn till TV:n. Finns både gratisversion och premium med lite mer finesser, men gratis funkar alldeles utmärkt.

Permalänk
Medlem

Jag använder också videostream-tillägget i Chrome och det fungerar riktigt bra! Går även att lägga till undertexter.

Visa signatur

Chassi: Define Mini C Mobo: ASUS PRIME B450M-A CPU: Ryzen 5 2600 GPU:MSI GTX 1080 Gaming X RAM: Corsair Vengeance LPX 16 GB 3200 MHz

Permalänk
Skrivet av simon15:

Jag använder också videostream-tillägget i Chrome och det fungerar riktigt bra! Går även att lägga till undertexter.

Google stoppa tillägget för ett bra tag sedan och det körs nu i Chrome som default.

Skrivet av voro12:

Prova www.getvideostream.com , det använder jag för att spela upp lokala filer på datorn till TV:n. Finns både gratisversion och premium med lite mer finesser, men gratis funkar alldeles utmärkt.

Ska pröva och se hur det fungerar.

EDIT:
Ok, hur startar jag det? Laddade net appen genom chrome store, launch knappen gör inget, och kan inte gå till www.getvideostream.com då sidan vägrar ladda om jag har appen på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frejoh466:

Google stoppa tillägget för ett bra tag sedan och det körs nu i Chrome som default.

Ska pröva och se hur det fungerar.

EDIT:
Ok, hur startar jag det? Laddade net appen genom chrome store, launch knappen gör inget, och kan inte gå till www.getvideostream.com då sidan vägrar ladda om jag har appen på.

Jag får en popup när jag går in på www.getvideostream.com/. Går även att söka efter "videostream for google chromecast" i startmenyn i Windows. Poppar upp en ruta där man får bläddra fram till filen.

Permalänk
Skrivet av voro12:

Jag får en popup när jag går in på www.getvideostream.com/. Går även att söka efter "videostream for google chromecast" i startmenyn i Windows. Poppar upp en ruta där man får bläddra fram till filen.

Får en vit sida, och vart ligger filen? windows search är skräp, och den hittar inget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frejoh466:

Får en vit sida, och vart ligger filen? windows search är skräp, och den hittar inget.

Märkligt, känns nästan som att det är nåt strul med ditt Chrome. Du har ingen annan dator att prova med?
Filen ligger i C:\Users\Användarnamn\AppData\Roaming\Microsoft\Windows\Start Menu\Programs\Chrome-appar

Permalänk
Skrivet av voro12:

Märkligt, känns nästan som att det är nåt strul med ditt Chrome. Du har ingen annan dator att prova med?
Filen ligger i C:\Users\Användarnamn\AppData\Roaming\Microsoft\Windows\Start Menu\Programs\Chrome-appar

Går jag till chrome://apps/ så ser jag appen, men när jag trycker på den så stängs tabben ner. Gjorde en shortcut men fungerar inte.

Har inte märkt några problem med Chrome.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frejoh466:

Går jag till chrome://apps/ så ser jag appen, men när jag trycker på den så stängs tabben ner. Gjorde en shortcut men fungerar inte.

Har inte märkt några problem med Chrome.

Märkligt, detta får jag upp när jag går in på chrome://apps/ och klickar på appen.
http://oi65.tinypic.com/nobsig.jpg

Permalänk
Skrivet av voro12:

Märkligt, detta får jag upp när jag går in på chrome://apps/ och klickar på appen.
http://oi65.tinypic.com/nobsig.jpg

Jag prövade att lägga till en annan app (Plex) och den öppnades. Det var ett fönster som i din bild, fast med Plex istället.

Har du Version 57.0.2987.133 och Windows 10? Jag kör på Microsoft Windows [Version 10.0.15063]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frejoh466:

Jag prövade att lägga till en annan app (Plex) och den öppnades. Det var ett fönster som i din bild, fast med Plex istället.

Har du Version 57.0.2987.133 och Windows 10? Jag kör på Microsoft Windows [Version 10.0.15063]

Jepp, samma Chrome-version och W10. Märkligt att det inte funkar!

Permalänk

@voro12
Såg att det var någon annan som har samma problem. Så det verkar vara något med appen.

Ingen annan som har ett förslag, eller är utbudet extremt dåligt? Och vad gör ni med era Chromecast?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frejoh466:

@voro12
Såg att det var någon annan som har samma problem. Så det verkar vara något med appen.

Ingen annan som har ett förslag, eller är utbudet extremt dåligt? Och vad gör ni med era Chromecast?

Använder min Chromecast ihop med Plex.
Bara trycka på en film i telefonen/plattan och poff så hamnar det på TV'n.
Enkel lösning (för användaren) var det jag var ute efter då den var till mina föräldrar och att trycka på en bild i telefonen (plex app i telefon) för att den ska spelas på TV'n var helt klart enklast.

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Skrivet av Elghinnarisa:

Använder min Chromecast ihop med Plex.
Bara trycka på en film i telefonen/plattan och poff så hamnar det på TV'n.
Enkel lösning (för användaren) var det jag var ute efter då den var till mina föräldrar och att trycka på en bild i telefonen (plex app i telefon) för att den ska spelas på TV'n var helt klart enklast.

Köpte den till mina föräldrar också då jag inte äger en tv. Men att använda telefonen vart lite överkurs för dem. Så jag tänkte om det fanns ett sätt att streama via datorn på något sätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frejoh466:

Köpte den till mina föräldrar också då jag inte äger en tv. Men att använda telefonen vart lite överkurs för dem. Så jag tänkte om det fanns ett sätt att streama via datorn på något sätt.

Mig veterligen ska det finnas någon BETA-version av VLC som kan streama direkt till Chromecast. Har för mig att det hette något med "night" (Fungerar endast till Windows)
Jag själv kör MacBook med min Chromecast och då använder jag Airflow som kör direkt från disken.

EDIT : https://www.howtogeek.com/269272/how-to-stream-from-vlc-to-yo...

Visa signatur

| FD Arc | ASrock P67 Extreme4 | Corsair HX850W |
| ASUS GTX1070 STRIX | i7 2600k@4.5 |
| 16GB Corsair Vengeance 1600 LP | Samsung 850 500gb | H80 |
Oh, by the way... I'M BATMAN!

Permalänk
Medlem

Själv använder jag Videostream när jag ska casta från datorn och Localcast när jag castar från mobilen.

Visa signatur

Stationär dator | AMD RYZEN 7 5700G | G.SKILL Flare X 16GB 3200MHz CL14 | ASUS PRIME X470-PRO | Samsung 970 EVO 250GB | WD Green 120GB M.2 | Fractal Design Newton R3 600W | Manjaro - KDE Plasma |
HP ENVY x360 | AMD RYZEN 5 2500u | 8GB | 256GB SSD |
OnePlus 6

Permalänk
Medlem

Kan väl köra via Plex på datorn?

http://getvideostream.com har dock alltid fungerat bra för mig, dock bättre lycka med Plex för stora filer.

Visa signatur

Ryzen 5600X | MSI Tomahawk | GTX 3070

Permalänk
Skrivet av Anguzz:

Mig veterligen ska det finnas någon BETA-version av VLC som kan streama direkt till Chromecast. Har för mig att det hette något med "night" (Fungerar endast till Windows)
Jag själv kör MacBook med min Chromecast och då använder jag Airflow som kör direkt från disken.

EDIT : https://www.howtogeek.com/269272/how-to-stream-from-vlc-to-yo...

Nämnde VLC i första inlägget, VLC nightly blir det svart skärm. Så det kanske kommer senare.

Skrivet av Sonywalk:

Kan väl köra via Plex på datorn?

http://getvideostream.com har dock alltid fungerat bra för mig, dock bättre lycka med Plex för stora filer.

Kan pröva och se om Plex fungerar.

Permalänk
Medlem

Jag använder Chromecast till allt som har med TVn att göra, har helt och hållet kastat bort "vanlig" TV. Använder bland annat SVTplay, Netflix, Viaplay, Youtube, DPlay, Tv4play, HBO etc, men använder mest Videostream som spelar i stort sett alla filer på datorn perfekt, så länge man har ett bra nätverk hemma.

Det är inget fel på Videostream. Fungerar den inte på din dator så handlar det om din dator eller ditt användande. Jag hoppas att du får det att fungera, Videostream med Chromecast är verkligen riktigt riktigt bra!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frejoh466:

Köpte den till mina föräldrar också då jag inte äger en tv. Men att använda telefonen vart lite överkurs för dem. Så jag tänkte om det fanns ett sätt att streama via datorn på något sätt.

men plex i datorn då? Har du en smartTV så syns Plex som en egen server och de kan starta alla filmer osv med TVns fjärr. Om inte startar de filmerna från datorn i programmet Plex. Använder Cromen varje dag till allt möjligt. Castar filmer, bilder. Youtube och alla playkanalerna funkar ju och Netflix osv.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Skrivet av Tokas:

Jag använder Chromecast till allt som har med TVn att göra, har helt och hållet kastat bort "vanlig" TV. Använder bland annat SVTplay, Netflix, Viaplay, Youtube, DPlay, Tv4play, HBO etc, men använder mest Videostream som spelar i stort sett alla filer på datorn perfekt, så länge man har ett bra nätverk hemma.

Det är inget fel på Videostream. Fungerar den inte på din dator så handlar det om din dator eller ditt användande. Jag hoppas att du får det att fungera, Videostream med Chromecast är verkligen riktigt riktigt bra!

Så du streamar via telefonen?

Och Chrome fungerar fint, andra appar fungerar utan problem. Det är just Videostream som inte fungerar och det verkar vara fler som har problem. Så vet inte vad jag kan göra förutom at pröva på en annan dator. Eller vänta på en uppdatering från skaparna om vad felet är.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frejoh466:

Nämnde VLC i första inlägget, VLC nightly blir det svart skärm. Så det kanske kommer senare.

Japp, såg det nu. Morgontrött förmodligen

Visa signatur

| FD Arc | ASrock P67 Extreme4 | Corsair HX850W |
| ASUS GTX1070 STRIX | i7 2600k@4.5 |
| 16GB Corsair Vengeance 1600 LP | Samsung 850 500gb | H80 |
Oh, by the way... I'M BATMAN!

Permalänk
Medlem

Jag använder också videostream-tillägget i Chrome funkar klockrent för att spela upp lokala filer från datorn

Visa signatur

Msi b250m mortar|I7 7700k|Asus GeForce RTX 2070 ROG Strix Gaming OC|Corsair Vengeance RGB PRO 16GB|Corsair RM750X V2 750W|Samsung 960 Evo 500gb M2|Cooler Master ML240L V2 RGB|Nzxt H400i|ASUS ROG Strix XG49VQ 49" Super Ultra-Wide HDR
Hemmbio:
Epson EH-LS500B|Kingpin Short Throw Frame Screen 104"|Dali Blue 5.2.1 Dolby Atmossystem|Onkyo TX-NR676E Receiver|Xbox Series X

Permalänk

Plex verkar inte ansluta till Chromecast, får bara "No players found".

Och nu vill jag få videostream att fungera då det verkar som att det är den ända appen som fungerar till Chromecast för att kasta video filer. Ska pröva på en annan dator och se hur det går. Fast mina filer är ju på min primära dator...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frejoh466:

Så du streamar via telefonen?

Och Chrome fungerar fint, andra appar fungerar utan problem. Det är just Videostream som inte fungerar och det verkar vara fler som har problem. Så vet inte vad jag kan göra förutom at pröva på en annan dator. Eller vänta på en uppdatering från skaparna om vad felet är.

Man streamar ingenting via sin telefon, utan mobilen fungerar endast som en form av fjärrkontroll. Poängen är att allt ska streamas direkt från internet via till nätverk hemma. Tex kan du välja vilka Youtube-klipp som ska spelas upp på din TV med Chromecast via din mobil, men när det väl spelas upp så kan du stänga av mobilen utan att det påverkar något på TVn. Denna principen gäller på de flesta appar, tex SVTplay, Netflix, Viaplay, Youtube, DPlay, Tv4play, HBO etc. Det kan också styras via Chrome på datorn, men samma princip gäller; du väljer vad som ska spelas upp via tex Netflix på datorn och när det väl är igång så kan du stänga ner datorn, det påverkar ingenting på själva TVn.

Undantagen är dels skärmspeglingarna, tex om du vill spegla din mobilskärm eller Chrome på datorn, då måste du såklart ha källan igång. De andra undantagen är när du streamar en lokal fil direkt från din dator, via tex Videostream. Då måste du ha datorn igång då datorn är källan till själva filen.

Jag har hjälpt att sätta igång Chromecast och Videostream till en massa släktingar och vänner, och det kan vara lite krångligt i början att se till att allt fungerar i början, men oavsett operativsystem (Win XP och framåt, har inte testat Mac och fungerar inte på Chromebook) så fungerar allt perfekt till slut. Svårt att hjälpa till på distans dock..

Du skriver precis som om Videostream är något nytt som är i något betastadie, men Videostream har funnits ute i över tre år nu med miljontals användare, och att det fortfarande är gratis är helt mysterium för mig. Skaparna hade lätt kunnat ta några tior i månaden i avgift och blivit stenrika. Om de nu inte blivit stämda av filmbolagen i och för sig..

Permalänk
Skrivet av Tokas:

Man streamar ingenting via sin telefon, utan mobilen fungerar endast som en form av fjärrkontroll. Poängen är att allt ska streamas direkt från internet via till nätverk hemma. Tex kan du välja vilka Youtube-klipp som ska spelas upp på din TV med Chromecast via din mobil, men när det väl spelas upp så kan du stänga av mobilen utan att det påverkar något på TVn. Denna principen gäller på de flesta appar, tex SVTplay, Netflix, Viaplay, Youtube, DPlay, Tv4play, HBO etc. Det kan också styras via Chrome på datorn, men samma princip gäller; du väljer vad som ska spelas upp via tex Netflix på datorn och när det väl är igång så kan du stänga ner datorn, det påverkar ingenting på själva TVn.

Undantagen är dels skärmspeglingarna, tex om du vill spegla din mobilskärm eller Chrome på datorn, då måste du såklart ha källan igång. De andra undantagen är när du streamar en lokal fil direkt från din dator, via tex Videostream. Då måste du ha datorn igång då datorn är källan till själva filen.

Jag har hjälpt att sätta igång Chromecast och Videostream till en massa släktingar och vänner, och det kan vara lite krångligt i början att se till att allt fungerar i början, men oavsett operativsystem (Win XP och framåt, har inte testat Mac och fungerar inte på Chromebook) så fungerar allt perfekt till slut. Svårt att hjälpa till på distans dock..

Du skriver precis som om Videostream är något nytt som är i något betastadie, men Videostream har funnits ute i över tre år nu med miljontals användare, och att det fortfarande är gratis är helt mysterium för mig. Skaparna hade lätt kunnat ta några tior i månaden i avgift och blivit stenrika. Om de nu inte blivit stämda av filmbolagen i och för sig..

Chromecast känns som det är i beta stadiet. Jag vet att den hämtar från internet, och telefonen är en kontroll. Men det går inte från en dator att säga spela denna video, eller gör detta. Och det finns inte mycket den kan göra på grund av det. Det verkar ju som bara denna streaming app som finns för att skicka videofiler via datorn.

Så det känns som att det knappt finns något man kan göra med Chromecasten på grund av det inte finns mycket stöd för den. När/om VLC får stöd för det så kommer ju nästan alla video filer kunna köras (om det Chromecast stöder videoformatet). Då man kan ladda youtube, svtplay, twitch, och andra internet streams via VLC.

Jag fick dock igång streaming appen på en annan dator, och då Windows 10 inte stöder sharing, så kollar jag runt på Homegroups vilket verkar fungera att skicka filerna. Men än så länge verkar appen vara bra.

Permalänk
Medlem

Kör plex, absolut bästa sättet att skicka video till Chromecast

Visa signatur

#1: Z370N ITX | i7 8700k | GTX 1080 | 32GiB
#2: P8Z77-M pro | i7 3770k | GTX 1050ti | 16GiB

Server: Z370-G | i5 8600T | 64GiB | UnRAID 6.9.2 | 130TB
Smartphone: Samsung Z Flip 5 | Android 13 | Shure SE535

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frejoh466:

Chromecast känns som det är i beta stadiet. Jag vet att den hämtar från internet, och telefonen är en kontroll. Men det går inte från en dator att säga spela denna video, eller gör detta. Och det finns inte mycket den kan göra på grund av det. Det verkar ju som bara denna streaming app som finns för att skicka videofiler via datorn.

Så det känns som att det knappt finns något man kan göra med Chromecasten på grund av det inte finns mycket stöd för den. När/om VLC får stöd för det så kommer ju nästan alla video filer kunna köras (om det Chromecast stöder videoformatet). Då man kan ladda youtube, svtplay, twitch, och andra internet streams via VLC.

Jag fick dock igång streaming appen på en annan dator, och då Windows 10 inte stöder sharing, så kollar jag runt på Homegroups vilket verkar fungera att skicka filerna. Men än så länge verkar appen vara bra.

Det verkar som att du missförstått hela grejen med Chromecast. Du kan definitivt från din dator styra upp vad som ska visas på din tv. Du kan tex via din dator välja om du ska streama Gilmore Girls från Netflix, Game of Thrones från HBO eller en kattvideo från Youtube. Så du kan styra det lika lätt via din dator som via mobilen.

Vilket stöd är det du saknar annars? I stort sett alla streamingtjänster har stöd för Chromecast idag och du kan streama i stort sett alla videoformat du har nerladdat från datorn via Videostream, allting superenkelt när du väl fått igång allt. Du behöver inte dela eller skicka några filer på nätverket alls, utan välj bara vad du vill köra så startar det på din TV.

Jag hoppas att greppar det hela till slut och får igång allting som det ska, det är verkligen något som jag inte kan leva utan nu när man blivit bortskämd med enkelheten.

Permalänk
Medlem

Tänk Cromecastenheten som en slags "Motagare" som du sänder till. Du har problem med att ställa in programmen som skall sända till den, det betyder att Cromecasten funkar som den skall.

Någon kanske kan beskriva steg för steg hur du confar din Plex spelare så den sänder till din Cromecast. Ni är ju på samma nätverk så det skall inte vara något problem. Tog mig typ 10 min att få igång allt. Det var 3 år sen så jag minns inte längre, men svårt var det inte.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard