AMD Radeon Polaris 20 XTX, Polaris 20 XL och Lexa Pro hittar ut i drivrutiner

Permalänk
Melding Plague

AMD Radeon Polaris 20 XTX, Polaris 20 XL och Lexa Pro hittar ut i drivrutiner

Inför den stundande lanseringen av Radeon RX 500-serien hittar kodnamn ut för grafikkretsarna, där Polaris 10 stöps om till Polaris 20 och nya instegsvarianten Lexa Pro listas.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Få se, hur var det nu igen? "Vi byter namn för att förenkla namnschemat.."

Jag fattar fortfarande inte hur detta kan vara lagligt..

Permalänk
Medlem

@Clint Eastwood:
Det förenklar processen att sälja gamla produkter med ny polish som nästa generation.
Skillnaden mellan nu och förut verkar vara att nya generationerna inte har högre presterande GPUer i toppen längre för AMD, hela serier är rebrandade.

Permalänk
Medlem

@Clint Eastwood Jag håller med, AMD har rebrandat samma kort sedan GCN lanserades 2011 (?). Är snudd på bedrägligt beteende.

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Avstängd

Så dessa kommer att prestera som mitt överklockade GTX970?

Visa signatur

#Gör vertikal filming olagligt. ''Mobilkameran borde stängas av självmant så fort man försökte spela in vertikalt''

Permalänk
Medlem
Skrivet av Clint Eastwood:

Få se, hur var det nu igen? "Vi byter namn för att förenkla namnschemat.."

Jag fattar fortfarande inte hur detta kan vara lagligt..

Skrivet av str8forthakill:

@Clint Eastwood:
Det förenklar processen att sälja gamla produkter med ny polish som nästa generation.
Skillnaden mellan nu och förut verkar vara att nya generationerna inte har högre presterande GPUer i toppen längre för AMD, hela serier är rebrandade.

Skrivet av superapan:

@Clint Eastwood Jag håller med, AMD har rebrandat samma kort sedan GCN lanserades 2011 (?). Är snudd på bedrägligt beteende.

Om det nu faktiskt är fallet att man har förfinat kretsarna genom att kunna erbjuda högre klockfrekvenser och bättre energieffektivitet är det väl inget konstigt alls att släppa "nya versioner"?

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem

Lexapro är ju antidepressiv medicin. Inget vidare lyckat namnval.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Lexapro är ju antidepressiv medicin. Inget vidare lyckat namnval.

Eller jävligt lyckat,
grafikkortet som dämpar depresion. Låter som bra marknadsföring

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem

@Stoff3th3m4n:
Folk antar att ny generation = högre prestanda, med RX480 tog AMD två steg tillbaka med prestanda. Med RX580 kommer de igen sälja 2015 års prestanda för samma pris man fick den prestandan i 2015 från AMD för.

Även om det är "nytt" är det inget nytt, det är gammal prestanda till gamla priser. Det är förutsatt att förbättringarna faktiskt ger högre prestanda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

Eller jävligt lyckat,
grafikkortet som dämpar depresion. Låter som bra marknadsföring

Tror du att man kan få ett på recept?

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem

Tråkigt. Ge oss RX Vega istället!

Visa signatur

Intel Core i5 13500 3,5 GHz | Sapphire Radeon RX Vega 56 Pulse 8 GB | Gigabyte B760M Aorus Elite | EVGA Supernova 750 G2
Corsair 32 GB DDR5 5600 MHz CL36 Vengeance | Corsair Carbide Air 540 | Acer XF270HUA | Ducky Shine 3 | Logitech G305

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

@Stoff3th3m4n:
Folk antar att ny generation = högre prestanda, med RX480 tog AMD två steg tillbaka med prestanda. Med RX580 kommer de igen sälja 2015 års prestanda för samma pris man fick den prestandan i 2015 från AMD för.

Även om det är "nytt" är det inget nytt, det är gammal prestanda till gamla priser. Det är förutsatt att förbättringarna

Nu förstår jag ärligt talat inte riktigt vad du pratar om.

Med RX 480 tog man absolut inga "steg tillbaka" utan tvärtom uppvisade man en energieffektivitet samt en prestanda per krona som var riktigt bra.

Om nu det stämmer att man lyckats förfina kretsen och den uppvisar högre klockfrekvenser (bättre prestanda) och bättre energieffektivitet blir det ju inte "2015 års prestanda" som du uttrycker det utan bättre än så.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem

@Stoff3th3m4n:
Energieffektivitet med underdimensionerad kylare, noll OC potential och lägre prestanda de redan hade på marknaden (390X) till samma eller högre priser. Bara i ett mycket sämre paket.

Permalänk
Medlem

Har sagts förut och behöver nog sägas igen. Inte samma kretsar i 480 och 580. Det är annan tillverkningsprocess. Vilket speglas av att de har olika kodnamn på kärnorna.

Tråkigt att de inte är så mycket snabbare kan man tycka. Men hade de tillverkat från grunden helt nya kretsar med motsvarande prestanda bara för att få byta namn så hade det inte varit någon skillnad för kund.

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

@Stoff3th3m4n:
Energieffektivitet med underdimensionerad kylare, noll OC potential och lägre prestanda de redan hade på marknaden (390X) till samma eller högre priser. Bara i ett mycket sämre paket.

Nu är du helt ute och cyklar.

Du kan inte stämpla en krets för att stock-kylaren inte är världens bästa. Dock var den helt ok, vilket de flesta recensenter också tyckte. Det gick även att överklocka, där tämligen liten ökning i MHz gav en ganska stor prestandaskjuts.

390X går inte att jämföra när det gäller värmeutveckling eller energieffektivitet.

Är det bara att basha AMD som är syftet här eller?

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem

Jag förstår inte varför det publiceras rykten idag om uppgifterna stämmer att de släpps imorgon.
Framförallt om det är en polaris uppdatering det handlar om.
Rykten om vega är betydligt mer spännande då det är en ny krets.

Permalänk
Medlem
Skrivet av superapan:

@Clint Eastwood Jag håller med, AMD har rebrandat samma kort sedan GCN lanserades 2011 (?). Är snudd på bedrägligt beteende.

Okej vilket kort är det du tänker på?

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Nu är du helt ute och cyklar.

Du kan inte stämpla en krets för att stock-kylaren inte är världens bästa. Dock var den helt ok, vilket de flesta recensenter också tyckte. Det gick även att överklocka, där tämligen liten ökning i MHz gav en ganska stor prestandaskjuts.

390X går inte att jämföra när det gäller värmeutveckling eller energieffektivitet.

Är det bara att basha AMD som är syftet här eller?

Nu är du är helt vilse.
Är det bara tokförsvara AMD som är syftet för dig ellerrrr?

§1 /screamin-daemon, moderator
Permalänk
Medlem

@Stoff3th3m4n:
390X med eftermarknadskylare var snabbare och tystare och billigare än eftermarknads RX480.

Permalänk
Medlem

Faktum är att AMD måste konkurrera bättre. RX480 var en förbättring jämfört med tidigare generationer men ändå efter GTX1060 i nästan alla test. Känns som det skulle behövt kommit ut så det konkurerade med GTX970 istället. Jag hoppas AMD lyckas men är skeptisk.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

@Stoff3th3m4n:
390X med eftermarknadskylare var snabbare och tystare och billigare än eftermarknads RX480.

Men 480 bör ju ses som ersättare av 380 eller 380x? Att AMD inte släppt något toppkort i 400 serien är ju dåligt men du får i alla fall jämföra korten mot sin motsvarighet, och det är inte 390x som kostade 5000kr när det släpptes. Dessutom har det kortet en TDP på 275w och saknar ex HDMI 2,0.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

@Stoff3th3m4n:
390X med eftermarknadskylare var snabbare och tystare och billigare än eftermarknads RX480.

390X drog väl lågt räknat ca 100w mer ström också vid load om jag inte minns fel. Samt så var 390X kort i det övre segmentet när det släpptes.

Ska vi basha alla kort Nvidia släpper också bara för att de har kort i den förra generationen som presterar bättre? Det är kort i helt olika segment.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Clint Eastwood:

Nu är du är helt vilse.
Är det bara tokförsvara AMD som är syftet för dig ellerrrr?

Synd att du missade texten mellan de två meningarna du hängde upp dig på.

Om tokförsvara enligt är detsamma som att lägga fram fakta eller ifrågasätta märkliga jämförelser så får det stå för dig. Spelar mig ingen roll.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem

@Stoff3th3m4n:
100W mer med kylare som klarar 300W~, ja vilken hemsk sak! Du har aldrig ägt AMD kort? RX480 var en förolämpning från AMD till sina kunder när den släpptes, samma eller sämre prestanda de hade redan fast i ett mycket sämre paket till samma eller högre pris än deras dåvarande kort kostade med eftermarknadskylare.

RX580 är en fortsättning på det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

@Stoff3th3m4n:
100W mer med kylare som klarar 300W~, ja vilken hemsk sak! Du har aldrig ägt AMD kort? RX480 var en förolämpning från AMD till sina kunder när den släpptes, samma eller sämre prestanda de hade redan fast i ett mycket sämre paket till samma eller högre pris än deras dåvarande kort kostade med eftermarknadskylare.

RX580 är en fortsättning på det.

Med det resonemanget så förolämpar alla hårdvarutillverkare sina kunder vid varje ny release.

Plockar man fritt bort vilka parametrar man vill och börjar jämföra äpplen med päron så kan man säkert hitta liknande fall överallt.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem

Vad yras det om nu? RX 480 är ju likvärdig med GTX 1060 i både prestanda och pris. Korten ersätter R9 380 respektive GTX 960 och båda presterar bra mycket bättre än sina föregångare.

Att man sedan kunnat göra bra affärer på R9 390/390X respektive GTX 970/980 när utgående modeller reas ut är ju en annan sak. Visst kanske man kan sträcka sig till att RX 480 en besvikelse om man tror att den ska ersätta R9 390X, men det var ju aldrig någons mening att den skulle det.

RX 5x0 verkar ju inte heller blir någon särskilt upphetsande serie för den som sitter på en modern GPU idag. Däremot är det väl rimligt med ett litet inkrement från RX 4x0 när man kan göra det. Optimeringar rättfärdigar helt klart en ny generationssiffra, att det sedan betyder att man inte direkt kan motivera en uppgradering om man sitter på generationen innan så är det väl bara att låta bli?

Permalänk
Inaktiv

Tror inte Vega rår på 1080Ti. Det betyder att de ska ha ökat prestandan med mer än 80% från Fiji. Det var längesedan ATI/AMD var i täten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon114264:

Tror inte Vega rår på 1080Ti. Det betyder att de ska ha ökat prestandan med mer än 80% från Fiji. Det var längesedan ATI/AMD var i täten.

Tror inte jag heller. Men bryr mig inte så jättemycket om vem som är bäst i 7000-8000kr-klassen, prestanda per krona i 4000-5000kr-klassen är det som gäller.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Hjälpsam

@Stoff3th3m4n: Tack för att du försöker, jag tror tyvärr att det är förgäves.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

@Stoff3th3m4n:
100W mer med kylare som klarar 300W~, ja vilken hemsk sak! Du har aldrig ägt AMD kort? RX480 var en förolämpning från AMD till sina kunder när den släpptes, samma eller sämre prestanda de hade redan fast i ett mycket sämre paket till samma eller högre pris än deras dåvarande kort kostade med eftermarknadskylare.

RX580 är en fortsättning på det.

Du verkar känna dig lurad, vi fattar. Men resten av världen känner nog inte som dig.
Jag bytte från ett 290x till ett RX480. Jag fick lite bättre prestanda ~10-15% i spelen jag spelar. Ljudnivån sjönk med 10-tals decibel och värmen i chassit sjönk 30 grader. Plus att min el-räkning nu är några tior billigare. Allt detta fick jag för halva priset, 290x vs RX480.