Permalänk
Medlem

Kaffe Kapselmaskin?

Hej,

Vi dricker inte själv kaffe men vi vill ändå kunna bjuda våra gäster på kaffe. Vi har en vanlig kaffekokare men bönorna blir kassa ganska snabbt.

Så därför har vi nu titta närmare på kapselmaskiner, kapslarna där verkar hålla ca 1 år och kostar runt 4 kr / st beroende på sort/märke. Det känns som att det hade kunnat vara en hållbar lösning när man kanske bara har över 4-5 gäster någon gång i månaden?

Vi var därför i butiken och tittade på främst 2 modeller, Nescafé Dolce Gusto Piccolo och Bosch Tassimo Suny T32, båda för samma summa(399 kr).

Uppfattningen när man tittar på serierna är att Nescafé kör mer på design och egentligen ingen speciell teknik.

Bosch ger en bättre kvalités känsla och funktionalitet verkar ha gått före. Ex så kan man här rengöra vattentråget relativt enkelt medan på Nescafé gick det egentligen inte att komma in i det!? Bosch hade också någon streckkod som doserade rätt vattenmängd vilket säkert är smidigt? Vet dock inte om man kan justera det?

Egentligen hade vi velat ha en maskin som man inte behövde ha en vatten magasin utan snarare att man tog vatten i koppen från kranen, hällde det i maskinen och sen körde den igen allt vatten som fanns. Det känns ändå inte riktigt som vattenmagasinen egentligen kan hålla mer än någon kopp på sin höjd.

Den största skillnaden verkar dock ligga i kaffemärket, Nescafé kör med Zoegas som vi vet är vanligast bland de vi känner medan Bosch kör med Gevalia. Dessutom känns det som att Tassimo(Bosch) utbudet är ganska begränsat i jämförelse, inte för att man kanske behöver så mycket olika sorter, men ändå.

Vår tanke var egentligen att ha en mix hemma alltid men efter som de generellt bara håller 1 år så kanske det är bättre att rikta in sig på standard kaffe. Dessutom är det ju så att man drick väl det kafé som serveras dit man kommer

Vad har ni för erfarenhet av detta? Bra? Dåligt? Vilket märke är det som gäller?

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem

Vi dricker inte heller kaffe men har en Bosch tassimo för samma syfte som du. Funkar perfekt med ett vattenmagasin som doserar rätt till varje kopp/kapsel. Utbudet på kapslar verkar bra, men ganska dyrt. Men perfekt när man inte dricker själv och bara ska bjuda gäster.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 11
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk
Medlem

Jag som kaffedrickare kan säga att kapselkaffe är uselt. Då har jag haft flertalet själv, men det är ändå bättre än snabbkaffe.

Kör bara med vanligt bryggkaffe som ni slänger i när ni får besök. Håller länge om ni förvarar det torrt.
Inte lika gott som bönor, men bra mycket bättre än kapslar.

= Billigare lösning + godare kaffe till era gäster.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Samsung 990 Pro 4 TB + Seagate FireCuda 520 2TB * 2
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Medlem

Kör Tassimo här själv, har ej testat Nescafé så kan inte säga något om dem.
På Tassimon kan du manuellt justera vattenmängden genom att trycka en extra gång på samma knapp som startar bryggningen. Gör så ibland för att få en mindre och starkare kopp. Är inget fan av Gevalia egentligen och Tassimos kapslar med "normal" rostning blir helt enkelt för smaklösa. Kör med Dark och det blir gott kaffe av dessa.
Det pyser lite småtrevligt i slutet av en bryggning och det gör det inte på alla kapselmaskiner tydligen enligt nån recension. Rengöring är som du säger enkelt på Tassimon.

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Avstängd

Dricker inte heller kaffe, sambon dricker te.
Gäster som kommer till oss får nöja sig med nescafé.
När jag flyttade hemifrån för över 20 år sen så hade mamma som grej att ge oss en kaffebryggare men jag sa nej till detta. Det var bara för att hon skulle få kaffe när hon kom och hälsade på. Har aldrig haft en bryggare i huset och anser att måste gäster ha kaffe så blir det nescafé.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem

Vi har en circolo, som är typ piccolo, som används sällan. Den köptes just för att det inte fanns så mycket att rengöra på/i den, iom att den blir stående stilla i perioder, och det har funkat fint. Nu har vi dock en helautomat med kvarn som går mest, förutom vanlig bryggare när vi är flera, samt en seperat espressobryggare och kvarn när finsmakaren får ett infall...
En variant kanske hade varit att behålla den bryggare ni har och köpa en kvarn istället och när ni får främmande så köp en liten påse färska nyrostade bönor att mala.
Bara doften av nymalt kaffe gör att det smakar gott ^.^

Visa signatur

Oldschool [å:ldsku:l] adj. Användandet av datorprodukter som är äldre än 3 månader.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

Jag som kaffedrickare kan säga att kapselkaffe är uselt. Då har jag haft flertalet själv, men det är ändå bättre än snabbkaffe.

Kör bara med vanligt bryggkaffe som ni slänger i när ni får besök. Håller länge om ni förvarar det torrt.
Inte lika gott som bönor, men bra mycket bättre än kapslar.

= Billigare lösning + godare kaffe till era gäster.

Har ju fått för mig att öppnad bryggkaffe blir kass på 3-4 veckor även om den står i plastpåse? De e vad bekanta sagt iallafall? Vi dricker ju inte själv så vi har ingen aning. Vet iallfall att de klagat när den stått 2 månader.

Fördelen med kapsel är ju dessutom att vi inte behöver sätta oss in hur det fungerar med att laga kaffe, alla verkar ju ha olika metoder här mer eller mindre.

Vi har räknat på att få köpa kaffé för ca 50 kr i månaden så 600 kr / år plus melittapåsar. Kapslar kostar 4 kr st och säg att det går 8 på en månad så 32 kr / mån = 384 kr. Sen kostar såklart kapselmaskinen sina pengar precis som en kaffekokare.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem

Har själv en Dolce Gustomaskin, och dricker ofta även Tassimo hemma hos svågern.
Som du är inne på är de största skillnaderna utbudet på kaffet samt doseringen. Tassimosystemet läser av vilken kapsel man lagt i maskinen och doserar vatten enligt detta. På vissa maskiner tror jag att man kan finjustera lite, men är inte säker.
På Dolce Gusto får man ställa vattenmängden manuellt, vilket jag föredrar. Har nog testat 5-7 olika kaffesorter i min maskin och gillar att finjustera så att det passar min egen smak, ofta vill jag ha kaffet lite starkare än vad som är "standard" vilket innebär att jag minskar lite på vattnet exempelvis.

Jag tror att utbudet på kaffesorter är ganska lika, oavsett så finns det i alla fall många sorter nog för att det ska finnas en sort som passar. Antagligen testar de flesta runt lite tills man hittat något man gillar och sen kör man på det för det mesta.

Om ni inte dricker kaffe själva, så ta den som ni tror blir billigast i längden, båda kan producera en god kopp kaffe.

Angående vattentanken, det finns maskiner med större tank än de du länkat men då kanske man får kliva upp i pris lite. Tassimon är ändå 0,8 liter så 4 koppar är ju inga problem med den. Sen är det ju inte så svårt att bara fylla på vatten igen? Det får man ju göra varje gång man brygger vanligt kaffe också.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X, ASUS TUF B650-Plus wifi, Kingston Fury Beast 32GB 6000Mhz CL30, Kingston KC3000 2TB, Sapphire 7800 XT Pulse, Peerless Assassin 120, DarkPower 630W, Benq XL2411T + DELL U2312HM, Phanteks Eclipse P400S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

Dricker inte heller kaffe, sambon dricker te.
Gäster som kommer till oss får nöja sig med nescafé.
När jag flyttade hemifrån för över 20 år sen så hade mamma som grej att ge oss en kaffebryggare men jag sa nej till detta. Det var bara för att hon skulle få kaffe när hon kom och hälsade på. Har aldrig haft en bryggare i huset och anser att måste gäster ha kaffe så blir det nescafé.

Haha ja, vi har fått kaffekokare från ett par håll, så vi har några extra i garderoben vid detta laget. Och de förväntar sig att man har kafé hemma dessutom

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem

Blir en Nespresso Maestria snart för mig!

Permalänk

som kaffedrickare har jag problem med att rekommendera någon kapselmaskin.
Har en Arvid Nordqvist du kan få som är i princip ny + kapslar mot fraktkostnad så får du väl testa.
Dricker hellre en kopp varmt vatten faktist

Visa signatur

citera för svar
Glassbilen spelar bara när det är helt slut på glass

Permalänk
Medlem
Skrivet av kundun:

En variant kanske hade varit att behålla den bryggare ni har och köpa en kvarn istället och när ni får främmande så köp en liten påse färska nyrostade bönor att mala.
Bara doften av nymalt kaffe gör att det smakar gott ^.^

Nja, du förstod mig nog fel, vi vill ha det enkelt men ändå så bra det går att få för rimliga pengar. Att mala och ha sig lär vi absolut inte göra och inte häller special köpa kafé inför besök om det inte är något speciellt.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neon:

Har ju fått för mig att öppnad bryggkaffe blir kass på 3-4 veckor även om den står i plastpåse? De e vad bekanta sagt iallafall? Vi dricker ju inte själv så vi har ingen aning. Vet iallfall att de klagat när den stått 2 månader.

Fördelen med kapsel är ju dessutom att vi inte behöver sätta oss in hur det fungerar med att laga kaffe, alla verkar ju ha olika metoder här mer eller mindre.

Vi har räknat på att få köpa kaffé för ca 50 kr i månaden så 600 kr / år plus melittapåsar. Kapslar kostar 4 kr st och säg att det går 8 på en månad så 32 kr / mån = 384 kr. Sen kostar såklart kapselmaskinen sina pengar precis som en kaffekokare.

Det går ju att återförsluta påsen med en plastklämma för att minimera det.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Samsung 990 Pro 4 TB + Seagate FireCuda 520 2TB * 2
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Inaktiv

Kan nog inte bli smidigare än med en kapselmaskin, dock kommer det ta en stund att få klart kaffet om det är flera ni ska bjuda samtidigt samt att kapslarna kostar en del. Kan vara bättre med en bryggare då. Om gästerna är väldigt kräsna så är det väl inget som hindrar dom att ta med sig en muggtermos med sitt egna kaffe. Vi kaffedrickare har ju alla rätt varierande smak även om de flesta av oss tar vad vi blir bjudna på. Vem tackar nej till kaffe?

Jag har en Bosch Tassimo T20 samt en Moccamaster hemma. Tassimon används mest, då den går fortare, och är den jag i regel föredrar. Arbetsdagar blir det oftast en kopp espresso till frukosten innan jobbet om jag hinner, sedan jobbkaffe resten av dagen. Dricker inget kaffe på kvällen så bara morgonen den används. Någon enstaka gång på lunchen.

Gevalias Dark är favoriten, gärna iblandad en Gevalia Espresso. Sådan lyx blir det på morgonen på helgerna, och ibland på fredagen när jag kommit hem efter jobbet om jag känner mig riktigt slut. Gevalias vanliga kaffe i kapselform gillar jag inte att dricka, senast jag smakade påminde det om smutsigt vatten eller något. Vanligt brygg-Gevalia kaffe smakar inte så heller, vettefan vad de blandat i.

Moccamastern används rätt sällan i dagsläget, oftast vill jag ha kaffe snabbare än den gör (och då är den snabb) men är som bäst när man ska bjuda fler än 1-2 personer.
Personligen tycker jag att bryggkaffe försämras så fort man öppnar vakumförpackningen (första doften som kommer ut när paketet öppnas är underbar) men kaffe som kaffe, behöver mitt koffein. Gevalia och Löfbergs brukar jag försöka blanda mellan, tar ena fabrikatet slut öppnar jag ett paket av det andra. Arvid Nordkvist gillar jag bäst, och jag kan inte komma på varför jag inte köpt något sådant paket på länge.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neon:

Vi var därför i butiken och tittade på främst 2 modeller, Nescafé Dolce Gusto Piccolo och Bosch Tassimo Suny T32, båda för samma summa(399 kr).

Har en enkel Dolce Gusto här och gillar den manuella doseringen samt att den är enkel att rengöra (kaffet går aldrig genom maskinen). Tassimo känns betydligt krångligare då den läser streckkoder från kapseln. Det går inte ens göra en kopp te utan att ha en speciell kapsel för det. Detsamma gäller rengöringen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Har en enkel Dolce Gusto här och gillar den manuella doseringen samt att den är enkel att rengöra (kaffet går aldrig genom maskinen). Tassimo känns betydligt krångligare då den läser streckkoder från kapseln. Det går inte ens göra en kopp te utan att ha en speciell kapsel för det. Detsamma gäller rengöringen.

Jasså? Men vad jag förstår så ska det gå att justera vattenmängd även på Tassimo, de e bara det att den har en grundinställning enligt kapseln. Det låter i mina öron som en bra funktion för folk som inte använder min maskin dagligen?

Te känns lite överdrivet att köra igenom maskinen, det tar ju bara några sekunder att koka det på induktionshällen.

Det där med rengöring, såhär ser vattenbehållare ut för Dolce Gusto :

Det ser ut som att den tar vattent från botten av denna, d.v.s vattnet går igenom maskinen? Dessutom så förstår jag inte hur man ska komma in o tvätta i den även om det bara är vatten som körs där? Men visst, man tvättar väl aldrig en kaffekokare häller så det kanske inte behövs.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Ja, alltså de som dricker kaffé får ju ta det man bjuder på men man kan iallafall försöka nå upp till en rimlig standard. Om de vill ha special får de själva ta med sig, de ju inte precis som att jag förväntar mig att de bjuder mig på Loka [valfri smak] när jag kommer på besök.

Men säg att man har 4 personer på besök som dricker kaffe, hur lång tid tar det att få 4 koppar från en Tassimo och hur mycket väsnas dem? Har hört att Dolce Gusto ska väsnas en hel del?

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

Det går ju att återförsluta påsen med en plastklämma för att minimera det.

Jo men vi brukar ha en plastpåse runt som vi försluter och självklart blir det bättre än om den står öppen men smaken rinner ur ganska snabbt ändå tyvärr. Iallafall enligt gästerna.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spiffman:

Blir en Nespresso Maestria snart för mig!

Dricker man själv kan jag köpa det, men enbart för gästerna?

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neon:

Jo men vi brukar ha en plastpåse runt som vi försluter och självklart blir det bättre än om den står öppen men smaken rinner ur ganska snabbt ändå tyvärr. Iallafall enligt gästerna.

Lägg pengarna på en vakumförpackare istället då. Dela upp en bryggpåse i 5 påsar, sen kan ni även vakumförpacka mat och annat istället för att slänga pengarna på en kapselmaskin.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Samsung 990 Pro 4 TB + Seagate FireCuda 520 2TB * 2
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk

Går även att frysa i alla fall kaffebönor så det väl gå att frysa även malt kaffe....

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neon:

Nja, du förstod mig nog fel, vi vill ha det enkelt men ändå så bra det går att få för rimliga pengar. Att mala och ha sig lär vi absolut inte göra och inte häller special köpa kafé inför besök om det inte är något speciellt.

Då hade jag nog behållt kaffebryggaren och försökt hållt kaffet så torrt o svalt som möjligt mellan gångerna. Om man jämför en vanlig kopp bryggkaffe mot kapsel dito så vinner brygg varje gång, imho. Vill man ha en massa olika varianter är ju kapseln bra, tex bjuda på en chocochino, espresso, chailatte osv men vill du ha en schysst vanlig kopp kaffe med någorlunda styrka, smak och mängd får du i många fall använda två kapslar per kopp, särskilt om dina vänner är vana vid typ Zoegas skånerost e.dyl

Visa signatur

Oldschool [å:ldsku:l] adj. Användandet av datorprodukter som är äldre än 3 månader.

Permalänk
Medlem

Med den förbrukningen skulle jag rekommendera att köpa en liten enkel kaffekvarn och hela bönor ni förvarar i frysen. Ni har redan bryggare och bönor går att mala direkt från frysen om jag minns rätt (eller så tinar de rätt fort utsprida på en tallrik). Fördelen med bönor är att det är mindre kontakt med luft även frysen dvs håller bättre och lätta att dosera även direkt från frysen.

Visa signatur

| Intel i2500k | 16g Ram | ASUS ROG STRIX RX460 |

Permalänk
Medlem

Jag har faktiskt befunnit mig i exakt samma situation som dig och det slutade med att jag har en kaffebryggare under vasken som plockas fram när det vankas gäster som är kaffedrickare. Fördelen med kapslar är såklart smidigheten och hållbarheten, dock faller det enligt mig på smaken och snabbheten. Ofta brukar de som dricker kaffe hos mig vilja ha mer än en kopp och om det är några stycken samtidigt blir det en väldans massa springande fram och tillbaka till kapselmaskinen. Har man däremot en kaffebryggare så kan man koka upp en kanna, låta den stå på plattan och servera varmt kaffe åt alla hela kvällen lång. En annan sak som även jag med min lilla kaffeerfarenhet kan säga är att bryggkaffe är mycket godare än kapselkaffe. Åtminstone från de olika kapselmaskiner jag provat.

Angående förvaring brukar malt kaffe hålla sig bra länge om man försluter förpackningen väl och förvarar den i en burk som sedan står i skafferiet. Två andra alternativ är att frysa in kaffet i portioner eller skaffa hela kaffebönor och en kaffekvarn så att du kan mala kaffebönorna när de vankas gäster (eftersom hela kaffebönor håller sig bättre än färdigmalt kaffe).

Visa signatur

Intel Core i5 13500 3,5 GHz | Sapphire Radeon RX Vega 56 Pulse 8 GB | Gigabyte B760M Aorus Elite | EVGA Supernova 750 G2
Corsair 32 GB DDR5 5600 MHz CL36 Vengeance | Corsair Carbide Air 540 | Acer XF270HUA | Ducky Shine 3 | Logitech G305

Permalänk
Medlem

Kaffe drickare verkar ha lite svårt att förstå det men jag är inte intresserad av att lägga massa jobb och tid på en dryck som vi i familjen aldrig själva dricker. Att köpa, dosera, frysa in, mala och dessutom tillaga kaffet är något jag vill slippa helt. Gästerna får såklart gärna göra det men de lär aldrig vilja ställa sig och mala kaffe

Dessutom är det en regel att när de lagat kaffe hos mig så är det jag som får städa upp allt, och visst är det självklart att diska o.s.v efter sina gäster men det är inte ovanligt att man glömmer kvar använd kaffe i maskinen till nästa gång det är dags

Hade vi själva drucket kaffe hade det varit något annat men så är inte fallet. När jag kommer bort till andra så antar jag inte att jag ska få källvatten direkt, jag dricker det som serveras och jag har knappast lust att stå och laborera ihop något själv ex kolsyremaskin eller vad det kan vara.

Så vad jag vill är att förenkla men förhoppningsvis hålla kvar liknande kostnad och så okay smak som möjligt. Att brygga kaffe när man har större bjudning är såklart en självklarhet men när vi pratar om 4-5 gäster är det något annat. Idagens läge har de oftast med sig själv Men kan jag förenkla för dem så hade det varit intressant, iallafall inom rimliga summor.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av kundun:

vill du ha en schysst vanlig kopp kaffe med någorlunda styrka, smak och mängd får du i många fall använda två kapslar per kopp, särskilt om dina vänner är vana vid typ Zoegas skånerost e.dyl

Hmm är det verkligen så? Vad säger ni som har? Krävs det mer än en kapsel till en helt vanlig kopp kaffe? Och ja det är oftast skåne rost som gäller.

Om så är fallet då är det kanske värt att köpa en paket kaffe i månaden istället så får de själva tillaga det som de vill ha det.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neon:

Har ju fått för mig att öppnad bryggkaffe blir kass på 3-4 veckor även om den står i plastpåse? De e vad bekanta sagt iallafall? Vi dricker ju inte själv så vi har ingen aning. Vet iallfall att de klagat när den stått 2 månader.

Fördelen med kapsel är ju dessutom att vi inte behöver sätta oss in hur det fungerar med att laga kaffe, alla verkar ju ha olika metoder här mer eller mindre.

Vi har räknat på att få köpa kaffé för ca 50 kr i månaden så 600 kr / år plus melittapåsar. Kapslar kostar 4 kr st och säg att det går 8 på en månad så 32 kr / mån = 384 kr. Sen kostar såklart kapselmaskinen sina pengar precis som en kaffekokare.

Vi har både zoegas bryggkaffe och Nespresso kapselmaskin och billigaste är bryggkaffe,
När jag gör en stor kopp kaffe med mjölk så använder jag 3st kapslar plus mjölk så det blir typ 12-13kr/kopp plus maskinens kostnad (1800).

I ditt fall hade jag kört på zoegas o skippat kapslar om du bara ska bjuda,

Mvh

Visa signatur

MB MSI PRO Z790-A MAX WIFI CPU i9 14900K CPU COOLER EK-Nucleus AIO CR360
GPU ASUS GeForce RTX 3090 STRIX GAMING OC PSU ASUS ROG Strix 1000W
MEM CORSAIR DOMINATOR TITANIUM 48GB DDR5 RGB 7000Mhz
MONITOR Asus PG42UQ 4K CHASSI Phanteks Eclipse P600S White
HD 1 Samsung 990 PRO 2Tb HD 2 Samsung 980 PRO 2Tb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neon:

Hmm är det verkligen så? Vad säger ni som har? Krävs det mer än en kapsel till en helt vanlig kopp kaffe? Och ja det är oftast skåne rost som gäller.

Om så är fallet då är det kanske värt att köpa en paket kaffe i månaden istället så får de själva tillaga det som de vill ha det.

En Tassimo kopp är inte en fullstor "kaffemugg" Á 3dl, eller vad de kan rymma, utan 2dl kanske, så det går ju åt mer för en kaffedrickare. nu dricker jag ur Cafemuggar från Ikea, 3 "småkoppar" på bryggaren blir 1glas kaffe, och det går åt 2tassimo-kapslar för detta.

tycker det smakar helt ok. annars, går fort att brygga en kapsel och maskinen rengör sig med ånga när det är klart, därav ljudet i slutet

Visa signatur

Hette något annat förut, men kom fram till att det är dumt att ha samma namn på 78 miljoner sidor...
citera, svara osv. osv...
hot tip - ctrl + shift T öppnar senast stängda flik i vissa webbläsare

Permalänk
Medlem

Köp en liten kaffepress, man kan även använda den för te.

finns på ikea:
http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/60241389/
Åhlens:
http://www.ahlens.se/Inredning/kok/tillbringare-karaffer-7737...

Visa signatur

💻Legion 5 Pro | Ryzen 7 5800H | GeForce RTX 3070 | 32GB RAM | 2560x1600 165hz |
🎮 ASUS Rog Ally | AMD Ryzen™ Z1 Extreme | 16GB RAM | Crucial P3 2TB SSD |
📸 Sony A6400 | Alldeles för många objektiv |
📱 ASUS Zenfone 9

Permalänk

Har haft både Tassimo och Dolce Gusto tidigare och senaste två åren Nespresso. Nespresson är överlägset bäst både i smak och kvalitetskänsla, dessutom är deras butiker och kapselutbud väldigt trevliga.

Kapselkaffe ska inte blandas ihop med bryggkaffe, jag ser det som två helt olika saker och goda på olika sätt. En kapsel är en espresso eller en lungo och fyller därmed inte en normal svensk kaffekopp utan är tänkt att drickas i mindre mängder.

Däremot tycker jag det fungerar utmärkt för en sån som mig som inte orkar vänta på att brygga en hel kanna på morgonen