Föra över filer mellan två datorer på samma nätverk?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon260898:

Jag har en ZyXEL NBG-6503, kostade ca 1 000 spänn. Jag har totalt 4 enheter uppkopplad på den. Ett rimligt krav, för en Svennerouter som denna, bör vara att man kan överföra filer mellan två datorer på samma nätverk lika snabbt som man i vart fall kan ladda hem från internet.

Angående kalendern menar jag den enkla som följer med i nedre högra hörnet. Låt oss inte gå in på Microsoft och Outlook. Det här är företaget som inte ens kan programmera mjukvara som kan synkroniserar "skickat"-mappen med deras egna webbserver (Outlook.com). Men, med deras konkurrent, Gmail, funkar det väldigt bra.

Källa: Googla. Allmänt känt problem och om man får igång det så beror det antingen på 1. att man ljuger eller 2. att man lyckas göra något som hör till undantaget och inte till huvudregeln.

Fast nu var det ju inte outlook.com som diskuterades, microsofts webtjanster ar for tillfallet under all kritik men det har ju inget med din overforingshastighet att gora

for ovrigt har det ju precis lika mkt att gora med dina natverkskort som routern, dessutom ar det ju knappast en top of the line router aven om det inte ar en dalig router

Visa signatur

NZXT H440 - MSI Z97 Gaming 5 - Intel core i5-4690K - Noctua NH-D15 - 2x Gigabyte r9 280x Windforce 3X - Corsair XMS3 DDR3 4x2GB - Corsair TX850M - Samsung evo 840 1TB - 4x Seagate Constellation ES 2TB
HTC Legend> LG Optimus 2x> Nokia Lumia 800> HTC One X > HTC one > LG G2 > Motorola Nexus 6 > Samsung galaxy S7
Surface pro 3 i3 64GB
Hellre att det aldrig fungerar än att man öppnar instruktionsboken!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bmannu:

Teoretisk maxhastighet över 2.4 GHz på den routern är 300Mb/s
Med lite lätt räkning i huvudet så kan du då se att den hastigheten halveras pga att routern inte har MU-MIMO stöd ->150Mb/s
Eftersom 2.4 bandet är helt överbefolkat så kan du även räkna bort ca 25% pga störningar -> 112.5 Mb/s
Eftersom vi inte vet någonting om dina datorer och deras nätverkskort så kan jag inte säga om de kommer att sinka ner hastigheten ännu mer.
Så i absolut bästa förhållande kan du som mest få ut 14 MB/s överföringshastighet mellan datorerna. Men det kräver snudd på kliniska nivåer av precision så i verkliga livet så landar du på 1.5MB/s

Jepp dina beräkningar verkar stämma bra, en riktigt långsam router http://www.alphr.com/zyxel/zyxel-nbg6503/32578/zyxel-nbg6503-...

"Overall, this ZyXEL is the slowest 802.11ac router we've seen; the only router to present worse long-range performance is TalkTalk's Super Router"

Permalänk
Inaktiv

Så om den bara kan överföra 1.5MB/s, hur kommer det då sig att den klarar av att exempelvis streama filmer över Plex som har en bitrate på mer än 10BM/s?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon260898:

Så hur kan man överföra sina filer på ett snabbt, enkelt och smidigt sätt år 2017 utan att behöva använda kablar, USB-minnen eller disketter?

Prova kör fil server som sedan den andra datorn ansluter lokalt.
Körde det förr som sk ftp via hemsida funkade bra.
Bara välja sharade mappar o filer och ev. Sätta permissons om man vill ha begränsad åtgång.
http://www.rejetto.com/hfs/?f=ss&id=2

Mer info http://www.rejetto.com/hfs/?f=intro

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Alienware Aurora

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maxizor:

Troligen pga att RAID5 eller annan filstruktur som gör att den behöver tänka mycket och då tar lång tid.
Gissar att din NAS har ganska klen cpu? Inte en Atom eller annan X86 cpu med lite mera pulver?

Kör jag filöverföring ifrån min dator till min NAS som endast kör RAID1 är det ~100MB/s utan problem.

Däremot när jag körde med motsvarande RAID5 i mjukvara var hastigheten ca 30MB/s.

Min NAS är en Negear ReadyNAS Ultra 2. Om jag inte är ute och cyklar har den en 1,5GHz Atom-processor. De två diskarna kör jag i Raid 0 (har inget viktigt lagrat på dem).

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon260898:

Så om den bara kan överföra 1.5MB/s, hur kommer det då sig att den klarar av att exempelvis streama filmer över Plex som har en bitrate på mer än 10BM/s?

Jag misstänker att du blandar ihop prefixen.
MB=MegaByte
Mb=Megabit
10MB är inte samma sak som 10Mb
10Mb/s = 1.25MB/s
Vilket verkar isåfall stämma överens med dina överföringshastigheter. Känns mest som du är okunnig och vill skylla på andra

Låt oss säga att en av dina filmer är 2h. Tvekar då på att dina filmer är 72GB stora?
2h=7200s
7200s x 10MB/s = 72000MB = 72GB, tvek
7200s x 10Mb/s (1.25MB/s) = 9000MB = 9GB, Rimligt

Visa signatur

Dator: CPU: Intel Core i5 8600k @4.3GHz | Kylare: Noctua NH-L12 | Moderkort: Gigabyte Z370n WiFi | GPU: EVGA GTX 1080ti FTW3 | RAM: Corsair LPX 16GB 3000MHz | Chassi: Louqe Ghost S1 | Lagring: SAMSUNG 960 Evo m.2 512GB | PSU: Corsair sf600

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon260898:

Jag har en ZyXEL NBG-6503, kostade ca 1 000 spänn. Jag har totalt 4 enheter uppkopplad på den. Ett rimligt krav, för en Svennerouter som denna, bör vara att man kan överföra filer mellan två datorer på samma nätverk lika snabbt som man i vart fall kan ladda hem från internet.

Men så är det inte. När du laddar från Internet är det en (1) dator som använder wifi, när du för över filer mellan två datorer är det två (2) datorer som använder wifi. Kapaciteten blir halverad.

Permalänk
Medlem

@madtop: Teoretisk*
Att det är en dålig router hjälper ej heller. Troligen sänks hastigheten mycket mer än bara hälften

Visa signatur

Dator: CPU: Intel Core i5 8600k @4.3GHz | Kylare: Noctua NH-L12 | Moderkort: Gigabyte Z370n WiFi | GPU: EVGA GTX 1080ti FTW3 | RAM: Corsair LPX 16GB 3000MHz | Chassi: Louqe Ghost S1 | Lagring: SAMSUNG 960 Evo m.2 512GB | PSU: Corsair sf600

Permalänk
Medlem

@anon260898:

Ett alternativ som ingen har nämnt som jag visserligen inte skulle rekommendera över kablar men som kanske kan funka i ditt fall är att köra homeplug dvs köra internet via elnätet.

Det kan dock ge väldigt blandat resultat , allt ifrån sämre än wifi till mycket bättre beroende på hur elnätet ser ut och kvalitet på adaptrarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon260898:

Med andra ord, att föra över stora filer snabbt och enkelt går inte att göra år 2017 utan att behöva ha specialutrustning m.m.

Ett par ethernet-kablar för några tior och en switch för ytterligare några tior är ju verkligen high-tech...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv

Flyttade över allt på en extern USB-hårddisk. Modernt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon260898:

Flyttade över allt på en extern USB-hårddisk. Modernt.

Ja faktiskt uppfanns ju magnetisk lagring långt efter att vi kunde skicka information med radiovågor

Permalänk
Medlem

hahaha älskar verkligen vissa trådskapare... Ber om hjälp och skiter fullständigt i alla råd hen får

Visa signatur

Dator: CPU: Intel Core i5 8600k @4.3GHz | Kylare: Noctua NH-L12 | Moderkort: Gigabyte Z370n WiFi | GPU: EVGA GTX 1080ti FTW3 | RAM: Corsair LPX 16GB 3000MHz | Chassi: Louqe Ghost S1 | Lagring: SAMSUNG 960 Evo m.2 512GB | PSU: Corsair sf600

Permalänk
Medlem
Skrivet av breakwin:

hahaha älskar verkligen vissa trådskapare... Ber om hjälp och skiter fullständigt i alla råd hen får

Hehe jo, måste dock vara lite trist att inse att man lagt 1000 kr på något som på långa vägar inte uppfyller förväntningar. Konspirationsteorin om Microsoft i trådstarten var nog ändå årets bästa

Permalänk
Rekordmedlem

Det är väl dags för TS att skaffa 802.11ad utrustning, det har börjat dyka upp sådana prylar, visserligen dyra men de finns om man letar och vill man bygga ett trådlöst nät som har bästa möjliga hastighet så gäller det att ligga i framkant med tekniken, det finns 2 godkända konsumentroutrar som har fått 802.11ad wifi men det är än så länge värre med wifikort men det går ju att använda en router i klientläge i stället om man kan nöja sig med att bli begränsad av att det bara är Gbit ethernetportar på dem, om nått år så är det nog vanligt att ha 802.11ad som standard på flaggskeppsmobiler och bättre laptops.
https://www.inet.se/produkt/5402983/netgear-r9000-nighthawk-x...
https://www.inet.se/produkt/5402921/tp-link-talon-ad7200#spec...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Sötast

I can just feel the rage here
TS is getting one step closer to the dark side with each pirated movie he watches

Permalänk
Inaktiv

Tack för svar alla. Kul med det enorma stöd ni ger mig och att en majoritet också känner igen sig i Microsofts utveckling.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon260898:

Tack för svar alla. Kul med det enorma stöd ni ger mig och att en majoritet också känner igen sig i Microsofts utveckling.

Det är kabel eller bättre trådlösa prylar du behöver, att skylla på microsoft känns rätt korkat.
Inte deras fel att du har dåliga saker?

Visa signatur

5900X | 32GB DDR4 | EVGA T2 1000W | Nvidia 3080Ti

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Citrona:

Det är kabel eller bättre trådlösa prylar du behöver, att skylla på microsoft känns rätt korkat.
Inte deras fel att du har dåliga saker?

Fanns ju en smidigt lösning i Windows 7, som man sedermera tog bort. Varför ha kvar smidiga lösningar som funkar, när man kan ta bort stödet och låta folk krångla? Vet ej svaret, men Microsoft bör göra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon260898:

Fanns ju en smidigt lösning i Windows 7, som man sedermera tog bort. Varför ha kvar smidiga lösningar som funkar, när man kan ta bort stödet och låta folk krångla? Vet ej svaret, men Microsoft bör göra.

Om du har delat ut mappen och det går segt så är det microsofts fel?

Visa signatur

5900X | 32GB DDR4 | EVGA T2 1000W | Nvidia 3080Ti

Permalänk
Medlem

Jag använder google drive

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K