Permalänk

EMUI 5.0 äter batteri

Hej,

Efter senaste uppdateringen till EMUI 5.0 på min Honor 8 har min mobil börjat käka batteri!

Var imponerad utav batteriet från början på telefonen, behöver ladda 1 gång om dagen, men efter uppdateringar så tar det slut lagom tills jag kommer hem efter jobb+träning utan speciellt mycket belastning förutom lite musik till och från jobbet.

Har provat att regelbundet stänga av alla appar osv.. När jag kikar förbrukningsnivå på telefonen så drar Android-sysyem 51%..

Någon som upplever samma problem?

Permalänk
Avstängd

Man bör göra en systemåterställning efter varje uppdatering, har du gjort det ?

Permalänk

Har installerat en annan launcher så att min Honor 8 inte använder EMUI, och då har jag inga som helst problem
Jag brukar ligga på ca 35% när jag kommer hem från jobbet, och det är efter 2x1h YouTube-tittande på resvägen och oftast en del spelande under lunchen.

Permalänk

@trollhattan: Okej, det har jag inte gjort. Betyder inte det att jag måste installera och arrangera om allting från scratch?

Permalänk
Avstängd

Har också honor 8, ej upplevt detta problem.

Är snarare andra buggar som är relaterat till vissa appar där tangentbordet inte fungerat som det ska, även i snapchat så fungerar kameran ibland inte och man får stänga ner och starta appen igen.

I övrigt tyckte jag att mobilen har fått längre batteritid nu. Kan ha den 2dagar utan att ladda. Eller en hel dag med att streama videos. Samt att batterisparläget var ju värdelöst förut, nu ger de väl 20% längre tid iaf ~

Prova gå in på batteri i options och sedan tryck på "optimera" de här kan nog lösa vissa problem.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av victor360:

@trollhattan: Okej, det har jag inte gjort. Betyder inte det att jag måste installera och arrangera om allting från scratch?

jo

Permalänk

@Granter: Hmm. Kunde också använda mobilen som en galning utan att batteriet påverkades så värst förut..
Gjorde du en systemåterställning efter uppdatering som ovan rekommenderade?

Permalänk

@trollhattan: Det låter ju inte så kul att man ska behöva göra det.. vill ju ha kvar mobilen som jag har den med alla bilder osv...
Får väl avstå ifrån systemuppdateringar i framtiden

Permalänk
Avstängd

@victor360:

Nej, har ej gjort, det ska man inte heller behöva göra men de är ju att rekommendera.

Ska göra det själv om problemet med tangentbordet inte löser sig.

Permalänk

@Granter: Ok får hoppas att det löser sig!
Har provat att optimera batteriet och se om det hjälper. Tack för tipset

Permalänk
Medlem

Batteritiden är lika bra / bättre för mig med EMUI 5 med Honor 8.
3h on screen time där jag kollat youtube osv, har appar bakom som kör push som facebook, twitch, instagram, twitter osv.

Använt 1d,1h. 52% batteri kvar.
Så batteriet är hur bra som helst

Om du kör en återställning är det bara köra en komplett backup i deras program, spara alla appar, bilder, inställningar, sms etc etc.

Permalänk
Hedersmedlem

Min Honor 8 tar märkbart mindre efter uppdateringen. Ligger ofta på två dagar innan jag behöver ladda nu, men iaf konsekvent längre batteritid än med gamla marshmallow/emui4.

En redan mycket bra telefon blev ännu bättre med nougat/emui5.

Edit: Inte gjort någon återställning, bara körde in nya systemet när jag blev tillfrågad per automatik.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Är visserligen en annat märke + modell (OnePlus 3T), men jag fick också problem med orimligt hög batteriförbrukning. Efter en systemåterställning och batterikalibrering senare så är allt normalt igen.

Så det finns risk att få detta problem med systemuppdatering av Android, verkar det som.

Permalänk
Skrivet av JimmieSan:

Batteritiden är lika bra / bättre för mig med EMUI 5 med Honor 8.
3h on screen time där jag kollat youtube osv, har appar bakom som kör push som facebook, twitch, instagram, twitter osv.

Använt 1d,1h. 52% batteri kvar.
Så batteriet är hur bra som helst

Om du kör en återställning är det bara köra en komplett backup i deras program, spara alla appar, bilder, inställningar, sms etc etc.

Sjukt! Måste nog göra en återställning.. bränt 20% efter 3 timmar utan mycket användning alls.
Vilket är deras backup program?

Permalänk
Medlem
Skrivet av victor360:

Sjukt! Måste nog göra en återställning.. bränt 20% efter 3 timmar utan mycket användning alls.
Vilket är deras backup program?

HiSuite eller vad det heter.
När du kopplar in mobilen till datorn kommer det upp en extra enhet med programmet där du kan installera det.

Permalänk

Kan flika in att jag senaste tiden upplevt markant sämre batteri än då den var ny (köptes vid nyår), även innan nya mjukvaran. Det var i februari jag började undra att jag nu behövde ladda så ofta till skillnad från början när den "höll hur länge som helst". Måste ladda telefonen på jobbet innan jag åker hem, annars dör den mot kvällen.

En timme youtube/film per dag samt vanliga surfandet och chattandet. Nu vid lunch har jag 56% kvar, dock är det då ca 1 timmes youtube eftersom jag åkte från annan ort än normalt.

Har inte testat något annat än att stänga av onödiga appar, men ska prova lite av tipsen här!

Visa signatur

Ryzen 1600 @ 3,8 Ghz | MSI GTX 980Ti Gaming | DDR4 16Gb 3200Ghz |
EVGA 750w G3 | Fractal Define R2 | SSD 500 Gb Samsung 850 | SSD 120 Gb Corsair Force GT | HDD 3 TB Toshiba | HDD 1 TB Seagate Barracuda |

Permalänk
Medlem

Har inte en Honor 8, men en P9. Jag var tvungen att göra en återställning för att få ordning på batteriförbrukningen. Har hänt tidigare på andra lurar med. Tråkigt men går ändå rätt fort om Google backup funkar som jag använde för det är inbyggt.

Permalänk
Medlem

Går man inte tillbaka till Marshmallow om man gör en återställning?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gruarn:

Går man inte tillbaka till Marshmallow om man gör en återställning?

nej har du senaste android så stannar man där bara att telefonen blir nollställd som första gången man köpte och satte igång den, krävs att man flashar om ifall man vill gå tillbaka till en tidigare android version.

Permalänk
Medlem

@HazZarD:
Tack för info!

Permalänk
Medlem

Hur är era Honor 8 nu? Min är död efter halva dagen

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Mitt batteri börjar också bli rätt kasst sen en par månader tillbaka, med likadan användning som innan som då skulle fått batteriet till kanske 80% hamnar det nu på 30-40%. Kanske dags att köra en reset ändå...

Permalänk
Medlem

Om batteritiden på mobilen är kasst är en reset det första man ska göra sedan får man inte glömma att batterier blir dåliga allt eftersom. Dör mobilen vid 20-40% är det antagligen fel på batteriet och bör bytas.

Visa signatur

Citera för svar.