Ansluta SQL Server 2008 R2 vba remote

Permalänk
Medlem

Ansluta SQL Server 2008 R2 vba remote

Hej,

Får inte till anslutningen,

Någon som har erfarenhet?

Servern ligger på en vps
SQL server 2008 R2
Connection detail (från Server management studio)
Server name: IP-0A3AF74C\SQLEXPRESS

Jag antar att jag inte hajar hur Server värdet ska sättas har provat div varianter
& "Server=xxx.xxx.xxx.xxx\IP-0A3AF74C\SQLEXPRESS;
& "Server=xxx.xxx.xxx.xxx\SQLEXPRESS;
& "Server=xxx.xxx.xxx.xxx;

Cn.ConnectionString = "Provider=SQLNCLI10;" _ & "Server=xxx.xxx.xxx.xx\IP-0A3AF74C\SQLEXPRESS;" _ & "Database=MINDATABAS;" _ & "DataTypeCompatibility=100;" _ & "Uid=ANVÄNDARE;" _ & "Pwd=LÖSENORD;"

Hjälp jag blir galen

Permalänk
Medlem

IP-0A3AF74C är antagligen datornamnet på din server.
Har du provat med xxx.xxx.xxx.xxx\SQLEXPRESS ?
xxx = IP adress.

edit: Läste lite slarvigt.
Fråga 2 Tillåter brandväggen anslutningen?
Fråga 3 Har du SQL drivern installerad?

Permalänk
Medlem

@henkiii:
tack för svar
hmm ska kolla brandväggen,
gällande drivern det jag gjort är att aktivera referensen Microsoft ActiveX Data objects 2.8 Library i excel

Permalänk
Medlem

Ok öppnat upp för port: 1433

Fortfarande ingen lycka.

Permalänk
Medlem

Nu är jag ute lite på svag is, men har du provat med Provider=SQLOLEDB ?

Permalänk
Medlem

ah har snurrat runt rejält testat allt möjligt skit, fortfarande ingen lycka dock.

hur svårt ska det va?!

Ugh, behöver verkligen mer input jag är fast.

Permalänk
Inaktiv

Testa datakälla datasources som finns inbyggt i windows. Börja först med den datarn som hostar databasen och testa sin på din egen. Sedan måste man enable tcp i sql settingsappen, du vet den där man ändrar porten i. 1433 är väl enbart default i fullversionen om jag minns rätt, så om du kör express kolla in vilken port som används.
*edit efter att ha läst ditt inlägg bättre*
Ja det står SQLEXPRESS i ditt inlägg kolla in vilken port som används.

Permalänk
Medlem

För extern åtkomst på SQLEXPRESS så behövs det aktiveras manuellt. Du behöver aktivera TCP/IP
Se tex http://akawn.com/blog/2012/01/configuring-sql-server-2008-r2-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av dahlgren:

För extern åtkomst på SQLEXPRESS så behövs det aktiveras manuellt. Du behöver aktivera TCP/IP
Se tex http://akawn.com/blog/2012/01/configuring-sql-server-2008-r2-...

Tack!
Länken såg juh helt klart lovande ut, ska följa lathunden. var inne och kladdade på de dära inställningarna tidigare utan framgång. återkopplar någon gång under dagen

Permalänk
Medlem

@dahlgren: Fungerade efter jag följde anvisningarna, tack som fan!

edit: fick ett annat problem, efter ett tag när jag kört lite tester så blev "sa" user blocked. vad beror det på? för många anslutningar?

Permalänk
Medlem

Stänger du dina anslutningar när du är klar?
Express har en låg begränsning i hur många som får vara anslutna samtidigt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@henkiii:

Jo, tror jag har varit rätt noga med att stänga anslutningar osv. men man vet aldrig

Tror dock att sa blev blockad pga av att jag var för snäll i brandväggen. låg någon robot som scannade och försökte logga in massa ggr. har ställt in nu så sa bara får ansluta lokalt och lagt upp en ny användare och öppnat brandväggen för mitt IP nr. får se om det hjälper. men bra synpunkt.

edit:

för info denna connectionstring fungerade för mig om någon annan har problem

Dim strSQL As String Dim rs As ADODB.Recordset Dim cn As ADODB.Connection Dim strConnectionString As String Set cn = New ADODB.Connection strConnectionString = "Provider=SQLNCLI10;" _ & "Server=x.x.x.x,1433\SQLEXPRESS;" _ & "Database=databasen;" _ & "DataTypeCompatibility=80;" _ & "Uid=user;" _ & "Pwd=pass;" cn.ConnectionString = strConnectionString cn.Open //do stuff cn.Close Set cn = Nothing