Ekonomisk ersättning vid paketförlust

Permalänk

Ekonomisk ersättning vid paketförlust

Hej, tittade igenom forumet här utan att hitta något om detta.

Frågan som lyder: Har man rätt till ekonomisk ersättning om man från ett företag beställt något med "2-3 dagars leveranstid" och man efter en hel vecka får reda på att paketet har försvunnit?

Vilka rättigheter har man som konsument? Jag vill inte ha pengarna tillbaka utan varan jag beställt.

Visa signatur

Citera!

Permalänk
Hedersmedlem

Har du betalat extra för snabbfrakt i jämförelse med standardfrakt så är det kanske skäligt att begära tillbaka fraktkostnaden. Du har ju de facto inte fått den tjänst du beställt.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Kolla igenom villkoren. Med största sannolikhet har dom skyddat sig ganska bra.

Visa signatur

¯\_(Ó.ò)_/¯

Permalänk
Medlem

Kontakta företaget och se vad som gäller?
Beställde en borrmaskin för ett par år sedan som ICA lyckades slarva bort och ge den till fel person (hur nu det är möjligt). Kontaktade företaget och fick pengarna tillbaka, alt. en ny borrmaskin.

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Skrivet av giplet:

Har du betalat extra för snabbfrakt i jämförelse med standardfrakt så är det kanske skäligt att begära tillbaka fraktkostnaden. Du har ju de facto inte fått den tjänst du beställt.

Nej tyvärr. Dock har jag ju beställt något med 2-3 dagarsleveranstid. Vilket jag inte heller fått. Det värsta är att Outnorth i detta fallet inte ens kontaktade mig för att meddela mig att paketet är bortslarvat utan behövde kontakta deras leverantör (postnord) för att få reda på att paketet är spårlöst borta. Outnorth själva vägrar ta ansvar. Följden blir att man som kund blir drabbad.

Visa signatur

Citera!

Permalänk
Medlem
Skrivet av SupakmeGusta:

Nej tyvärr. Dock har jag ju beställt något med 2-3 dagarsleveranstid. Vilket jag inte heller fått. Det värsta är att Outnorth i detta fallet inte ens kontaktade mig för att meddela mig att paketet är bortslarvat utan behövde kontakta deras leverantör (postnord) för att få reda på att paketet är spårlöst borta. Outnorth själva vägrar ta ansvar. Följden blir att man som kund blir drabbad.

Alltså ja, det är la inte Outnorth som har ansvaret egentligen att paketet kommer fram, det är ju posnord. När de lämnat över paketet finns det inget de kan göra.

Visa signatur

Jag är så progg att jag lyssnar på konceptalbum på shuffle

Permalänk
Medlem

Frågan jag ställer mig är varför det inte finns ett trackingnummer på din försändelse? Eller är det skickat som brev?

Visa signatur

ASUS ROG STRIX Z370-F || Intel Core i7 8086K || MSI GeForce RTX 2080 Ti 11GB GAMING X TRIO || Corsair H100i || Corsair 32GB DOMINATOR 3000MHZ || Samsung 970 EVO M.2 250GB - Samsung 840 EVO 250GB x4 - Samsung 840 EVO 1TB || Corsair AX860i PSU || Corsair Obsidian 750D

Permalänk

När man söker på postnord står det dock följande:

Plats: Outnorth AB logistics
Händelse: Försändelsen har ännu inte lämnats in till postnord för transport.
Om du har frågor ber vid dig kontakta avsändaren.

När man väl kontaktar dom så säger dom att det visst är skickat... Så någonstans har det ju inte registrerats.

Visa signatur

Citera!

Permalänk

Värt att notera är att deras Lager ligger i Räppe, och jag bor i Växjö. 5km avstånd.

Visa signatur

Citera!

Permalänk
Medlem
Skrivet av SupakmeGusta:

När man söker på postnord står det dock följande:

Plats: Outnorth AB logistics
Händelse: Försändelsen har ännu inte lämnats in till postnord för transport.
Om du har frågor ber vid dig kontakta avsändaren.

När man väl kontaktar dom så säger dom att det visst är skickat... Så någonstans har det ju inte registrerats.

Om det står så på det trackingnummer du har fått så finns det ju inget som säger/bevisar att Outnorth ens har lämnat varan till postnord.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX Z370-F || Intel Core i7 8086K || MSI GeForce RTX 2080 Ti 11GB GAMING X TRIO || Corsair H100i || Corsair 32GB DOMINATOR 3000MHZ || Samsung 970 EVO M.2 250GB - Samsung 840 EVO 250GB x4 - Samsung 840 EVO 1TB || Corsair AX860i PSU || Corsair Obsidian 750D

Permalänk
Skrivet av Haljuken:

Om det står så på det trackingnummer du har fått så finns det ju inget som säger/bevisar att Outnorth ens har lämnat varan till postnord.

Precis. Så frågan är ju hur man går vidare med detta. För när jag ringer dom så hävdar de att de visst gjort det och att de enda de kan erbjuda mig är pengarna tillbaka. Men jag vill ju varan eftersom jag fick ett bra pris och den är slutsåld på andra ställen..

Visa signatur

Citera!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av SupakmeGusta:

Nej tyvärr. Dock har jag ju beställt något med 2-3 dagarsleveranstid. Vilket jag inte heller fått. Det värsta är att Outnorth i detta fallet inte ens kontaktade mig för att meddela mig att paketet är bortslarvat utan behövde kontakta deras leverantör (postnord) för att få reda på att paketet är spårlöst borta. Outnorth själva vägrar ta ansvar. Följden blir att man som kund blir drabbad.

Har du inte specifikt beställt snabb frakt så är det nog inte mycket du kan göra mer än vad Outnorth föreslår.

Skrivet av Señor Hallon:

Alltså ja, det är la inte Outnorth som har ansvaret egentligen att paketet kommer fram, det är ju posnord. När de lämnat över paketet finns det inget de kan göra.

Jo, det är Outnorth som har ansvaret. Säljer de varan inkl. frakt så ansvarar de även för frakten.

Skrivet av SupakmeGusta:

Precis. Så frågan är ju hur man går vidare med detta. För när jag ringer dom så hävdar de att de visst gjort det och att de enda de kan erbjuda mig är pengarna tillbaka. Men jag vill ju varan eftersom jag fick ett bra pris och den är slutsåld på andra ställen..

I och med att de kan tänka sig att ge pengarna tillbaka börjar jag direkt fundera på om de alls skickat varan. De borde vilja reda upp detta ifall varan ligger och skvalpar någonstans.

Så som jag hade gått vidare är att jag hade tagit reda på var varan finns och till vilket pris. Sedan hade jag kontaktat Outnorth och hävdat att vi har ett avtal om leverans av produkten till ett visst pris. Är det så att de inte kan leverera varan till det priset utan vill häva köpet så vill du ha tillräckligt mycket pengar för att köpa varan på det andra stället (täckköp enl. KKL). Glöm inte att inkludera frakt. Du ska inte lida ekonomiskt för att Outnorth inte kan leverera enligt vad ni har avtalat.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Señor Hallon:

Alltså ja, det är la inte Outnorth som har ansvaret egentligen att paketet kommer fram, det är ju posnord. När de lämnat över paketet finns det inget de kan göra.

Det finns mycket säljaren kan göra, det finns däremot inte mycket köparen kan göra. Varan är att anse som olevererad även om postbudet halkar på din farstutrappa och inte kan genomföra leveransen. Det är då säljarens ansvar att reklamera transporten (köparen kan inte reklamera) och se till att en ny vara skickas till köparen.

Skrivet av SupakmeGusta:

Precis. Så frågan är ju hur man går vidare med detta. För när jag ringer dom så hävdar de att de visst gjort det och att de enda de kan erbjuda mig är pengarna tillbaka. Men jag vill ju varan eftersom jag fick ett bra pris och den är slutsåld på andra ställen..

Det är fel. Vad som sker mellan dem och Postnord är en sak mellan dem och Postnord. Har paketet inte hämtats upp eller har de tappats någonstans på vägen. Postnord hävdar ju att de aldrig ens mottagit paketet, så de har ju inte levererat till dig. Alltså har säljaren inte fullgjort sin del av avtalet. Har säljaren fortfarande varan i lager har de ingen rätt att vägra skicka en ny vara. För att säljaren ska få häva köpet (endast gå med på att ge dig pengarna tillbaka), ska det vara föreligga ett "oöverkomligt hinder", som gör att säljaren inte kan fullfölja avtalet. Om de inte har varan i lager och inte kommer få in varan inom överskådlig tid, har du rätt till skadestånd för att köpa varan av en annan säljare (täckningsköp). Så finns varan hos någon annan ÅF eller är det bara Outnorth?

Edit: Tydligen var jag tvåa på pucken.

Permalänk
Skrivet av giplet:

Har du inte specifikt beställt snabb frakt så är det nog inte mycket du kan göra mer än vad Outnorth föreslår.

Jo, det är Outnorth som har ansvaret. Säljer de varan inkl. frakt så ansvarar de även för frakten.

I och med att de kan tänka sig att ge pengarna tillbaka börjar jag direkt fundera på om de alls skickat varan. De borde vilja reda upp detta ifall varan ligger och skvalpar någonstans.

Så som jag hade gått vidare är att jag hade tagit reda på var varan finns och till vilket pris. Sedan hade jag kontaktat Outnorth och hävdat att vi har ett avtal om leverans av produkten till ett visst pris. Är det så att de inte kan leverera varan till det priset utan vill häva köpet så vill du ha tillräckligt mycket pengar för att köpa varan på det andra stället (täckköp enl. KKL). Glöm inte att inkludera frakt. Du ska inte lida ekonomiskt för att Outnorth inte kan leverera enligt vad ni har avtalat.

Skrivet av Blomman90:

Det finns mycket säljaren kan göra, det finns däremot inte mycket köparen kan göra. Varan är att anse som olevererad även om postbudet halkar på din farstutrappa och inte kan genomföra leveransen. Det är då säljarens ansvar att reklamera transporten (köparen kan inte reklamera) och se till att en ny vara skickas till köparen.

Det är fel. Vad som sker mellan dem och Postnord är en sak mellan dem och Postnord. Har paketet inte hämtats upp eller har de tappats någonstans på vägen. Postnord hävdar ju att de aldrig ens mottagit paketet, så de har ju inte levererat till dig. Alltså har säljaren inte fullgjort sin del av avtalet. Har säljaren fortfarande varan i lager har de ingen rätt att vägra skicka en ny vara. För att säljaren ska få häva köpet (endast gå med på att ge dig pengarna tillbaka), ska det vara föreligga ett "oöverkomligt hinder", som gör att säljaren inte kan fullfölja avtalet. Om de inte har varan i lager och inte kommer få in varan inom överskådlig tid, har du rätt till skadestånd för att köpa varan av en annan säljare (täckningsköp). Så finns varan hos någon annan ÅF eller är det bara Outnorth?

Edit: Tydligen var jag tvåa på pucken.

Först o främst, tack för utförliga svar. Nu vet jag till nästa gång. Fick nämligen ett samtal av Outnorth nu där de sa att jag skall få mitt paket imorgon. Enl. honom så var det tydligen så att det var en "hel vagn" med varor som returnerades till dom. Så de skickar ut de idag igen. Återstår att se om man får det till Alla hjärtans dag.

Visa signatur

Citera!