Permalänk
Medlem
Skrivet av studiox_swe:

Korrekt, du får en massa poäng, men du kan inte använda dom för att resa
För att resa behöver du en massa-massa poäng. Runt en 40.000 om du ska resa inom Europa, helt 100.000 tals poäng om du, låt oss säga vill åka till NY.

En person i business t/r till USA kostar 100k poäng, 50k om man använder AMEX 2-4-1 man får om man handlar för mer än 150k per år. Så att få en resa värd runt 15k vartannat år bara för att använda ett visst kort känns ju inte helt fel.

Permalänk

Många bra svar här, awesome! Tack

Everyday verkar nice. Synd bara att namnet va så töntigt. Man vill ju ha ett som man inte skäms för att ta fram

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=*ThE_cRoW*=-:

Många bra svar här, awesome! Tack

Everyday verkar nice. Synd bara att namnet va så töntigt. Man vill ju ha ett som man inte skäms för att ta fram

Om du oroar dig för sådant lär du behöva skaffa ett AMEX Black eller liknande
Vifta fram ett sådant i baren och det kommer regna tjejer över dig

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
DingDongerMcDongface

Kanske inte helt relevant för TS, men jag har Agriakortet då man får 300kr sänkt självrisk och slipper direktreglera på veterinärbesök om man har sitt djur försäkrat hos Agria. Väldigt smidigt. Har man ett djur hos Agria rekommenderar jag det verkligen för att hålla ner kostnader lite om något händer.

Permalänk

@Mocka: trodde det va det jag hade mitt face till Nä men det verkar ju lite ball. Fast en hel del över min prisklass.

Permalänk
Medlem

@-=*ThE_cRoW*=-: Haha så SKA det ju vara Tjejer som kommer fram när man beställer champagne med guldkort är bara golddiggers och freeloaders

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Om du oroar dig för sådant lär du behöva skaffa ett AMEX Black eller liknande
Vifta fram ett sådant i baren och det kommer regna tjejer över dig

hahaha, satan då.
jag som brukar vifta me mitt swedbank kort och ica kort (dubble lycka) men icke, då vet ja vart felet låg =P

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Toivo83:

hahaha, satan då.
jag som brukar vifta me mitt swedbank kort och ica kort (dubble lycka) men icke, då vet ja vart felet låg =P

Swedbank kortet är ju inte ens värt plasten det är gjort av

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag använder Cirkel K MasterCard. Ger 1% cashback överallt om man tankar över 1000 liter/år vilket jag gör. Tankar man inte över 1000 liter/år är det 0,5% cashback. Man får även 15 öre drivmedelsrabbat/liter när man tankar på bemannade stationer. Lite annat smått och gått i form av diverse erbjudanden på Cirkel K.

Inga årsavgifter eller andra avgifter.

Visa signatur

Acer Predator XB271HU | Fractal Design Define S | Corsair AX860i | Asus Prime Z390-A | Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3000MHz 2x8GB | i7 9700K | Fractal Design Celsius S24 | MSI RTX 2080 Gaming X Trio | Samsung 850 EVO 250GB | Samsung 860 EVO 1TB | 4x Be Quiet! Silent Wings 3 140mm | Razer BlackWidow Chroma | SteelSeries Rival 300 | Kingston HyperX Cloud Alpha Pro | Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av trollhattan:

Swedbank kortet är ju inte ens värt plasten det är gjort av

Skickades från m.sweclockers.com

de må hända

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem

Blev ett Preem MasterCard för mig i alla fall. Skönt att slippa årsavgift och sedan lite cashback på det.

Gillar svart också

Visa signatur

Grubblare

Permalänk
Medlem
Skrivet av studiox_swe:

Korrekt, du får en massa poäng, men du kan inte använda dom för att resa
För att resa behöver du en massa-massa poäng. Runt en 40.000 om du ska resa inom Europa, helt 100.000 tals poäng om du, låt oss säga vill åka till NY.

Skrivet av Aktsu:

En person i business t/r till USA kostar 100k poäng, 50k om man använder AMEX 2-4-1 man får om man handlar för mer än 150k per år. Så att få en resa värd runt 15k vartannat år bara för att använda ett visst kort känns ju inte helt fel.

100.000tals poäng var ju att ta i för en resa till USA, jag bokade själv resa i höstas till USA med bonuspoäng och kom hem igår, det gick på sammanlagt 36.000 poäng ToR för 2pers. (SAS Go) Spelar självklart roll när man bokar etc med.

Permalänk

@pxs: crazy, du måste tajmat bra då. Några tips?

Sitter på ca 55k poäng och tänkte ta en resa till NYC eller LA men blir alltid över 60k. Missar jag något knep?

Nu gick vi lite ot...

Permalänk
Medlem

@-=*ThE_cRoW*=-:

SAS brukar varje höst ha 50%+ rabatt på poängresor till USA,Asien,Europa men under väldigt kort tid. I år kunde man på resor till USA välja på NY,Washington och Chicago har jag för mig, vet även att Shanghai och Beijing var med om man ville till Asien.

Permalänk
Medlem

Lånar denna tråden lite - verkar ha dött ut ^^

Är Remember More bästa kreditkortet just nu? Jag fattar ju att det är väldigt individuellt men är det någon som har/haft remember more och kan intyga? Det ser intressant ut med tanke på alla bonusar och försäkringar som ingår.

EDIT: Däremot är räntan hög i jämförelse med annat och årsavgiften känns lite sådär. Finns det något bättre alternativ ni kan rekommendera? Kortet skall användas för all typ av shopping egentligen. Mat, bensin, resor, m.m.

glömde ett stycke
Permalänk
Medlem

Lyfter denna tråd då Preem och Shell ska sänka sin bonus till 0.5%.

Hur ser det ut med de mest intressanta alternativen då...

Gratis:
Circle K om man tankar 1k+ liter (inte kollat om även de ska sänka bonus) - 1% bonus/kontant.
Bank Norwegian/SAS Amex om man har nytta för flyg - 1%/Sas Amex är nog lite högre med vouchern? (gratiskortet verkar dock bara gälla resor inom EU)

Kostar:
Coop Mer* - 1% på Coop/0.5% överallt.
Remember More* - 1% kontant.
Ikano - 3% restaurang/1% drivmedel/5-25% branchrabatt månadskalender.

*Kanske finns en teoretisk chans att förhandla bort årsavgiften?

Bank Norwegian ska visst vara gratis med kontantuttag vilket kan vara värt att nämnas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tsprit:

Lånar denna tråden lite - verkar ha dött ut ^^

Är Remember More bästa kreditkortet just nu? Jag fattar ju att det är väldigt individuellt men är det någon som har/haft remember more och kan intyga? Det ser intressant ut med tanke på alla bonusar och försäkringar som ingår.

EDIT: Däremot är räntan hög i jämförelse med annat och årsavgiften känns lite sådär. Finns det något bättre alternativ ni kan rekommendera? Kortet skall användas för all typ av shopping egentligen. Mat, bensin, resor, m.m.

Skrivet av kronwalled:

Lyfter denna tråd då Preem och Shell ska sänka sin bonus till 0.5%.

Hur ser det ut med de mest intressanta alternativen då...

Gratis:
Circle K om man tankar 1k+ liter (inte kollat om även de ska sänka bonus) - 1% bonus/kontant.
Bank Norwegian/SAS Amex om man har nytta för flyg - 1%/Sas Amex är nog lite högre med vouchern? (gratiskortet verkar dock bara gälla resor inom EU)

Kostar:
Coop Mer* - 1% på Coop/0.5% överallt.
Remember More* - 1% kontant.
Ikano - 3% restaurang/1% drivmedel/5-25% branchrabatt månadskalender.

*Kanske finns en teoretisk chans att förhandla bort årsavgiften?

Bank Norwegian ska visst vara gratis med kontantuttag vilket kan vara värt att nämnas.

Jag har Remember More och är 100% nöjd, jag har kreditgräns på 60.000 och har aldrig använt det som kreditkort, utan kör helt enkelt det kortet som mitt "vanliga kort". Får automatiskt 1% rabatt på allt och eftersom jag normalt sett aldrig gör av med 60 lök på en månad så klarar jag mig fint.

När jag och mina vänner reser använder vi oftast mitt kort och när fakturan kommer kan jag kräva in det jag vill ha i ersättning.
De har en jättebra app och en bra hemsida, när jag handlar nåt konstigt i något suspekt land så skickar de sms och vill att jag bekräftar att det är jag som handlar.

Välkomna med frågor om ni har några. Jag jobbar för övrigt inte för Remember More.

Edit: Årsavgiften betalas med "cash back", dvs sålänge du gör av med mer än 295 * 100 = 29500 om året så kostar kortet ingenting, och man kan kräva ut sin "cash back" när man vill (jag tror minsta belopp är 100:-) och så får man det som avdrag på nästa månads faktura. För mig som använder enbart det kortet så är det ju kanske varannan månad eller nåt som jag tar ut rabatt på fakturan.

Edit om årsavgift och cash back.
Permalänk
Medlem

Jag kan rekommendera Nordea Gold av den enkla anledningen att du får en försäkring upp till 40 000:- på inköp av elektronik (gäller ej datorer eller annat liknande men gäller för allt annat): "Allrisk hemelektronik och hushållsmaskiner 5 år. Varans inköpspris ska vara minst 2 000 SEK och vara betald till 100 % med kortet." Dessutom leveransförsäkring vid internetköp: "Leveransförsäkring vid internetköp. Varans inköpspris ska vara minst 1 000 SEK och vara betald till 100 % med kortet."

I vanlig ordning gäller en massa undantag. Men ta som exempel mig själv som nyligen köpte ny TV, förstärkare och 4K Blu-rayspelare för totalt 48 papp. Nu har jag i princip 5 års garanti på rubbet då jag betalade med mitt Nordea Gold-kort.

Nordea Gold försäkringsvillkor

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk
Medlem

Kör AMEX SAS Premium samt Mastercard SAS Premium för de få gånger då Amex ej accepteras. Med att bjuda in vänner, utnyttja värvningsbonus samt spend så åker jag snart till Asien med Lufthansa, ANA samt Thai första klass

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bascule666:

Jag kan rekommendera Nordea Gold av den enkla anledningen att du får en försäkring upp till 40 000:- på inköp av elektronik (gäller ej datorer eller annat liknande men gäller för allt annat): "Allrisk hemelektronik och hushållsmaskiner 5 år. Varans inköpspris ska vara minst 2 000 SEK och vara betald till 100 % med kortet." Dessutom leveransförsäkring vid internetköp: "Leveransförsäkring vid internetköp. Varans inköpspris ska vara minst 1 000 SEK och vara betald till 100 % med kortet."

I vanlig ordning gäller en massa undantag. Men ta som exempel mig själv som nyligen köpte ny TV, förstärkare och 4K Blu-rayspelare för totalt 48 papp. Nu har jag i princip 5 års garanti på rubbet då jag betalade med mitt Nordea Gold-kort.

Nordea Gold försäkringsvillkor

Och när man läst igenom försäkringsvillkoren så ser man att det är precis likadant som i stort sett alla andra.

Permalänk
Medlem

Hjälp mig hitta bästa kortet.

Hustrun och jag har idag Coop kreditkort (två kort kopplade till samma konto).
Vi spenderar tillsammans ungefär 100.000/år på detta, det är mestadels inköp till oss eller hemmet och resor/nöje/restaurangbesök etc. Man får 0,25 poäng per spenderad krona, dessa kan man lösa in mot presentkort. Ofta är det 100 poäng mot en krona, så i praktiken får man 0,25% tillbaka. I vissa fall kan man få 0,33% men det suger ju rätt hårt.

Inköp på Coop ger 4ggr så mycket, men all mat handlas på ICA.

Vi vill ha:
Största möjliga "cash back" kontra årsavgift.
Smidighet att kunna betala överallt (Amex funkar inte alltid, så förmodligen är det inte ett alternativ).
Kul om man kan få bra utväxling mot t.ex. bonuspoäng på flyg (SAS Eurobonus).

Är inne på:
1) Re:member. Kostar 300/år efter andra året och man får 1% tillbaka i pengar.
eller
2) Sas EuroBonus Mastercard: Kostar 400/år (+100kr för point earner till frugan) efter andra året. Man får "extrapoäng" när man handlar, men får man några baspoäng som kan göra att man t.ex. blir silvermedlem?

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av glemmy:

Hjälp mig hitta bästa kortet.

2) Sas EuroBonus Mastercard: Kostar 400/år (+100kr för point earner till frugan) efter andra året. Man får "extrapoäng" när man handlar, men får man några baspoäng som kan göra att man t.ex. blir silvermedlem?

Hej,

Har både SAS Elite och SAS EB MC Premium, inget av dessa kort genererar baspoäng för spendering MEN...
MC Premium ger dig 1000 Baspoäng per måndag.
SAS Elite ger dig 20.000 Baspoäng per år.

Båda korten (inkl de mer vanliga varianterna) genererar däremot Extrapoäng vilket då blir "valutan" man konverterar till bonusresor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ToBeAs*:

Hej,

Har både SAS Elite och SAS EB MC Premium, inget av dessa kort genererar baspoäng för spendering MEN...
MC Premium ger dig 1000 Baspoäng per måndag.
SAS Elite ger dig 20.000 Baspoäng per år.

Båda korten (inkl de mer vanliga varianterna) genererar däremot Extrapoäng vilket då blir "valutan" man konverterar till bonusresor.

Tack för förklaringen!

Tror inte det är värt för oss att gå för något kort som genererar Eurobonus-poäng, nu när jag tänkt lite på det.
Även om vi tar ett SAS MC Premium istället för det vanliga, som ger 15p per 100kr, och 1000p/mån, så kommer vi inte samla mer än 30k poäng per år (1000*12+15*100.000/100). Det räcker ju på sin höjd till en ToR i Europa för en person, eller tänker jag fel?
Kanske samlar ytterligare 10-15k på jobb- eller privatresor inom Star Alliance. Men de 12.000 i årsavgift kan spenderas på ett par-tre vanliga resor istället.

Flyger för lite och spenderar för lite för att det ska bli värt tror jag.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem

@glemmy: Börjar bli bra värde på SAS först om du kör med AMEX och har spend på minst 150kkr. Då får du en voucher som ger dig 50% poängrabatt och kan då köpa businessclassresa för två hos SAS för 100k Eurobonus eller ca 110k hos hela Star Alliance. Vilket om man betalar med pengar kostar ca 50-70kkr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MiXXeRuZ:

@glemmy: Börjar bli bra värde på SAS först om du kör med AMEX och har spend på minst 150kkr. Då får du en voucher som ger dig 50% poängrabatt och kan då köpa businessclassresa för två hos SAS för 100k Eurobonus eller ca 110k hos hela Star Alliance. Vilket om man betalar med pengar kostar ca 50-70kkr.

Inte helt korrekt. 110k är det för Star Alliance biz till Nordamerika. Och att det kostar 50-70kkr för SAS/Star Alliance business är befängt. Betalade 15kkr för SAS Business till Hong Kong senast, betalat 25kkr för Lufthansa/Swiss Första klass.

Sen ska man inte glömma bort eventuell värvninga och rekryteringsbonus. Man får 12k/18k poäng när man blir värvad eller värvar, beroende på vilket kort som väljs. Om någon vill bli värvad, skicka PM

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av mfm:

Nej det går lika bra med bankkort, i alla fall i Europa och Asien. Men sen är det ändå smart att ha ett kreditkort (bara man betalar av allt varje gång förstås och inte betalar ränta).

Det är helt fel. Testa själv att lägga deposition på ditt bankkort när du ska hyra bil. Det kommer garanterat att sluta med att du inte får hyra en bil...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av glemmy:

Inköp på Coop ger 4ggr så mycket, men all mat handlas på ICA.

Ett ICA-kort kanske är värt att kika på? Lite osäker på om det är tidsbegränsat, men har man sparande hos de (även osäker på om det finns någon nedre gräns, kanske räcker med att öppna ett sparkonto och smälla in någon hundring) så får man dubbla poäng hos de.

Blir väl motsvarande 2% återbäring, visserligen inte kontant, men äta bör man... utöver det har de ju hyfsade växlingsavgifter och en relativt trevlig internetbank.

Skrivet av Dunde:

Det är helt fel. Testa själv att lägga deposition på ditt bankkort när du ska hyra bil. Det kommer garanterat att sluta med att du inte får hyra en bil...

Skickades från m.sweclockers.com

Antar att du syftar på mer avlägsna länder, eller iaf inte Sverige?

Permalänk
Medlem
Skrivet av kronwalled:

Ett ICA-kort kanske är värt att kika på? Lite osäker på om det är tidsbegränsat, men har man sparande hos de (även osäker på om det finns någon nedre gräns, kanske räcker med att öppna ett sparkonto och smälla in någon hundring) så får man dubbla poäng hos de.

Blir väl motsvarande 2% återbäring, visserligen inte kontant, men äta bör man... utöver det har de ju hyfsade växlingsavgifter och en relativt trevlig internetbank.

Jo det använder vi när vi handlar på ICA. Men deras kreditkort ger ingen cash-back eller annat, bara samma bonus på ICA som ICA-kortet (som redan är gratis).

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av glemmy:

Jo det använder vi när vi handlar på ICA. Men deras kreditkort ger ingen cash-back eller annat, bara samma bonus på ICA som ICA-kortet (som redan är gratis).

Får du verkligen dubbel bonus på vanliga ICA-kortet? (inte för att jag tror det är ditt bästa alternativ, tror nog remember:more eller annat 1% kort blir minst lika bra)

https://www.icabanken.se/dubbel-bonus/

Permalänk
Medlem
Skrivet av kronwalled:

Får du verkligen dubbel bonus på vanliga ICA-kortet? (inte för att jag tror det är ditt bästa alternativ, tror nog remember:more eller annat 1% kort blir minst lika bra)

https://www.icabanken.se/dubbel-bonus/

Ah, missade att du skrev dubbel bonus! Det får vi inte, så det var ju en bra grej fixa.
Har ICA-bankkort, så det enda man behöver ordna är ett sparande eller så. Tack för tipset.
God jul!

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?