Hårddisk med SATA 3.0 går det att ha 2.0?

Permalänk

Hårddisk med SATA 3.0 går det att ha 2.0?

Tjena.

Har bara en utgång för sata 3.0 på moderkortet och den vill jag ha på min ssd.

Men nu sitter min lagringshårddisk där (SATA 3.0 porten) : WD Desktop blue 500GB SATA 3.0
Och sen har jag min ssd på en sata 2.0 men det vill jag inte ha : HyperX savage 500GB

Så nu är frågan om jag kan byta SATA kablar så min lagringshårddisk får 2.0 och ssd'n 3.0

Kommer lagringshårddisken klara av detta?

Permalänk

ska vara bakåt kompatibel om man läser på tomshardware

http://www.tomshardware.co.uk/forum/278991-32-will-sata-drive...

Visa signatur

i7-4790K, 8GB RAM, 280x 3GB, 120GB ssd, 650W

Permalänk
Permalänk
Medlem

Det kommer funka, men sen beror det vad du har för sata3-controller.
I mitt fall presterar ssd:n bättre på intels sata2-portar än marvells sata3

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX2060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Permalänk

@Fenix: Japp, hur ser jag vad jag har?

Permalänk
Medlem

@Adamskii13: vet du vad du har för moderkort så kan du skriva det här

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX2060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Permalänk
Skrivet av Fenix:

@Adamskii13: vet du vad du har för moderkort så kan du skriva det här

MSI B75MA-P45

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

verkar vara intel b75 så det bör inte vara nåt bekymmer

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX2060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Fenix:

Det kommer funka, men sen beror det vad du har för sata3-controller.
I mitt fall presterar ssd:n bättre på intels sata2-portar än marvells sata3

Det beror på att de SATA3 kontrollers som Marvel tillverkade runt den tidpunkten suger och inte lever upp till hela standarden och inget annat. Alla andra SATA3 kontrollers funkar så vitt jag vet utmärkt.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Det beror på att de SATA3 kontrollers som Marvel tillverkade runt den tidpunkten suger och inte lever upp till hela standarden och inget annat. Alla andra SATA3 kontrollers funkar så vitt jag vet utmärkt.

Sanning med modifikation. Marvell hade 2 saker som var negativt. Ena var 1x PCI-E 2.0 port... dvs 500MB/s i teoretiskt max, ca 400MB/s i praktiken, på en disk... dvs använder du båda uttagen, delar de på denna bandbredd.

Andra var att kontrollerns IOPs styrka var usel, så pass att den kunde mättas av tom dåliga SSDer på 2009 och agera flaskhals. Detta är varierande från kort till kort, men ärligt... Intels styrchip här regerar.

Vet inget moderkorts/budget chip som extra port som ens kommer nära Intel. Tom AMDs chip på AMDs moderkort har svårt att hänga med, men det är bättre än Intel SATA 2 iaf... inte Intel Sata 3 dock. Vi får se hur nya AM4 kontrollern är... Det finns dock bra styrkort som kan hänga med, men de kostar också många 1000kr, har hårdvaruchip, PCI-E 8x och RAM Cache på kortet, och det närmaste man normalt kommer dessa är begagnade/gamla på Ebay.

Kort sagt, SSD ska sitta på Intels Sata port i 99% av fallen, oavsett. Om du har Intel Sata 3, sätt den där, om inte Intel Sata 2, så får du bästa verkliga prestandan från SSDn (dvs inte benchmarks, utan verklig IOPs prestanda och låg latency).

I @Adamskii13 fall dock, pga han har 7 seriens chipset, så finns där 2 st Intel SATA 3 portar, och i dessa ska utan tvekan SSDerna sitta i. HDD kan du sätta samtliga i Sata 2, då de tjänar inget i praktiken på att sitta på Sata 3.

Permalänk
Skrivet av Paddanx:

Sanning med modifikation. Marvell hade 2 saker som var negativt. Ena var 1x PCI-E 2.0 port... dvs 500MB/s i teoretiskt max, ca 400MB/s i praktiken, på en disk... dvs använder du båda uttagen, delar de på denna bandbredd.

Andra var att kontrollerns IOPs styrka var usel, så pass att den kunde mättas av tom dåliga SSDer på 2009 och agera flaskhals. Detta är varierande från kort till kort, men ärligt... Intels styrchip här regerar.

Vet inget moderkorts/budget chip som extra port som ens kommer nära Intel. Tom AMDs chip på AMDs moderkort har svårt att hänga med, men det är bättre än Intel SATA 2 iaf... inte Intel Sata 3 dock. Vi får se hur nya AM4 kontrollern är... Det finns dock bra styrkort som kan hänga med, men de kostar också många 1000kr, har hårdvaruchip, PCI-E 8x och RAM Cache på kortet, och det närmaste man normalt kommer dessa är begagnade/gamla på Ebay.

Kort sagt, SSD ska sitta på Intels Sata port i 99% av fallen, oavsett. Om du har Intel Sata 3, sätt den där, om inte Intel Sata 2, så får du bästa verkliga prestandan från SSDn (dvs inte benchmarks, utan verklig IOPs prestanda och låg latency).

I @Adamskii13 fall dock, pga han har 7 seriens chipset, så finns där 2 st Intel SATA 3 portar, och i dessa ska utan tvekan SSDerna sitta i. HDD kan du sätta samtliga i Sata 2, då de tjänar inget i praktiken på att sitta på Sata 3.

På deras hemsida står det att moderkortet har en sata 3.0 Så där sätter jag ssd o min lagringshårddisk på en 2.0

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Adamskii13:

På deras hemsida står det att moderkortet har en sata 3.0 Så där sätter jag ssd o min lagringshårddisk på en 2.0

Skickades från m.sweclockers.com

Låter bra

Jag kollade inte upp exakt ditt moderkort, men jag vet att 7 serien brukar ha 2st SATA 3 kontakter. http://www.intel.se/content/www/se/sv/intelligent-systems/mah... Det verkar som din tillverkare av moderkortet valt att nergradera en port dock, och därför bara har 1.

Permalänk
Permalänk
Skrivet av Paddanx:

Låter bra

Jag kollade inte upp exakt ditt moderkort, men jag vet att 7 serien brukar ha 2st SATA 3 kontakter. http://www.intel.se/content/www/se/sv/intelligent-systems/mah... Det verkar som din tillverkare av moderkortet valt att nergradera en port dock, och därför bara har 1.

Tack för tipsen! Funkar perfekt nu:)

Skickades från m.sweclockers.com