är HILTI verkligen slöseri med pengar?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av kaput:

Kraftfullare var de nog inte, snarare tvärtom, motorerna i eldrivna handverktyg var generellt sett klenare på den tiden. Kanske är därför de överlever bättre? Håller dock med om att man inte kan jämföra 30 år gamla verktyg med nytillverkade, oavsett om det är av samma fabrikat. Mycket kan hända med marknadspositionering, kvalitet, etc, under så lång tid.

De var mycket mer kraftfullare eftersom de satsade mer på styrkan då hans borrhammare som kostade 1200 kr av bosch kunde klara mycket mer borrningar i betong än vad bosch blås borrhammare kunde göra och gjorde det även snabbare så jag är långt ifrån att köpa iden om att elverktyg från 80 eller 90 talet var svagare. Min pappa är inte den enda jag känner som upplevt att äldre verktyg gör jobbet bättre och enklare än några av dagens.

Permalänk
Medlem
Skrivet av johanfrisk02:

Tjena Hilti är som sagt ett superbra märke. Jag själv har enbart använt deras mejselhammare flertal gånger ( TE 700 AVR). Grym maskin men inte för hemmapul i mina ögon. Jag hade börjat med att satsa på en fin skruvdragare som inte kostar skjortan. Jag själv är supernöjd med min Makita ( https://www.bauhaus.se/skruvdragare-makita-ddf456m3wj-18v-uta... ) Så har jag även utvidgat med makita och är supernöjd. Här får du även med 3 batterier som ger dig en bra utvidgningsmöjligheter. Blå bosch är också fina grejor. Du ska använda det till hemmabruk? Då behöver du inga superdyra proffsmaskiner. Men en fin skruvdragare är riktigt mycket värt!

Johan

Jag skulle heller satsa på en blå makita än en vit. Har inget fakta som belägg, men vi har köpt vita och dom är klenare.

Permalänk
Skrivet av Neo1:

Jag skulle heller satsa på en blå makita än en vit. Har inget fakta som belägg, men vi har köpt vita och dom är klenare.

Haha mjo så kan de vara har en blå också xD Såg dock att du fick ett batteri extra om du köpte denna!

Visa signatur
Permalänk

har en riktig slagborr från hilti och den är säkert 25 år gammal och funkar helt perfekt.

Dock så finns det mycket bra maskiner, festool, makita, bosch blå..Hur som helst så är en bra maskin inget dåligt köp. Att använda skit från clasohlson eller biltema är bara slöseri med tid. Du kommer garanterat lacka ur fullständigt så fort det krävs lite av maskinerna. En billigare maskin räcker knappt till att borra i ordentlig betong. Kanske en lättbetongvägg i en lägenhet men inte mycket mer än så.

Snåla in heller med ordentliga borr/bits/tillbehör...Det är minst lika viktigt.

Permalänk
Medlem

Så var tas kostnaden ut om man får ett batteri extra ut? Kanske på en sämre maskin. Det räcker med 2 batterier för dom flesta.

Permalänk
Skrivet av Neo1:

Så var tas kostnaden ut om man får ett batteri extra ut? Kanske på en sämre maskin. Det räcker med 2 batterier för dom flesta.

Sant! Satsa på en blå makita!

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av yusuke40:

Varför ska jag lägga 3000 eller 2000 spänn på en skruvdragare som jag ofta inte kommer använda så ofta och har en låg inkomst? läser du min text innan du kommenterar för du verkar inte har gjort det utan du verkar ha målat upp en bild om att jag är någon vanlig man med välbetald jobb och som bor på villa när jag inte är det. Att lägga 2000 mellan 3000 spänn på en skruvdragare som man ofta inte ska använda om man bor i liten lägenhet samt lever på bidrag är lika korkat som att lägga hundra tusen kr på en bil när man är helt nära jobbet och tar bara 30 minuter att ta sig dit med buss som är mycket mer billigare. Jag har ingen behov av att köpa dyrare borrmaskin tills jag flyttar till större lägenhet där jag kommer behöva sätta upp en massa saker för varför ska jag lägga en massa pengar på en maskin jag inte kommer använda så mycket under tiden då jag bor i en liten och ful lägenhet som jag inte vill slösa pengar på att snygga till. Att köpa proffs verktyg i nuläget är slöseri med pengar men när jag flyttar till en mer större lägenhet där jag kommer borra mycket så kan jag tänka mig lägga pengar på hilti eller makita men i nuläget får det bli Stanley eller ryobi.

Det är irriterande att människor som dig ska börja snacka ner på något så fort det händer att den saken kostar mindre än 2000 kr. Bara för att något är lite mer billigare så innebär inte det att det är kass.

Bara för att något kostar mindre än dewalt, makita, Panasonic eller hilti så innebär inte det att det är kass så länge vi inte snackar om elverktyg som kostar 100 till 500 kr som cocraft eller om man behöver arbeta med dem oftare.

Råd och rön har nyligen gjort test på skruvdragare där Stanley Fatmax för 1700kr får aamma betyg som biltemas för 700kr

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Agustavsson:

har en riktig slagborr från hilti och den är säkert 25 år gammal och funkar helt perfekt.

Dock så finns det mycket bra maskiner, festool, makita, bosch blå..Hur som helst så är en bra maskin inget dåligt köp. Att använda skit från clasohlson eller biltema är bara slöseri med tid. Du kommer garanterat lacka ur fullständigt så fort det krävs lite av maskinerna. En billigare maskin räcker knappt till att borra i ordentlig betong. Kanske en lättbetongvägg i en lägenhet men inte mycket mer än så.

Snåla in heller med ordentliga borr/bits/tillbehör...Det är minst lika viktigt.

Ja "förr" tillverkades det betydligt fler saker med avsevärt högre kvalité jämfört med idag.

Finns x antal "dyra märkesprodukter" idag som håller samma låga/höga kvalité som de billigaste alternativen.

Permalänk
Medlem

Sen till festen.

Men jag har jobbat som eldfast murare sommarsäsonger sedan 2009. När det kommer till bilmaskiner är det i stort sett uteslutande HILTI som används, helt enkelt för att andra märken inte klara av det. Ibland har man fått hyra in Bosh eller milwaukee och det går nästan alltid sönder efter ett eller två pass. Nu gäller ju detta riktigt tuffa förhållanden och konstant körning. Tror inte det ger så mycket för en privatperson att lägga det obscena summor pengar deras verktyg kostar, men i en professional kontext är de nästan oumbärliga.

Visa signatur

"Ah vi kör mest omkring i vår bil å så." - Polisen, den så kallade tredje statsmakten. (Varan-TV)

Permalänk
Medlem

Hilti behövs väl när man ska bila betong, som eldfast murare låter det ju som tegel. Och då behövs ju inte riktigt Hilti. Och när jag hyr bil maskiner från cramo eller mg rental så hyr jag ju såklart hilti, inte bosh eller milwaukee.

Permalänk
Medlem

Har jobbat flera år som rivare och vi kör i princip uteslutande med Hilti när det kommer till bilmaskiner dom större är dock Makita/Bosch, skruv/mutterdragare och tigersågar Hilti, flexmaskiner har vi blandat med Hilti och Festool, spårmaskiner har vi Hilt/Flex och säkert något annat skräp.

Testat rätt mycket då vi har en säljare som brukar komma med demoverktyg som man får testa, inte hittat något som är bättre än Hilti när det kommer till motsvarande bilmaskiner eller tigersågar där dom är outstanding, kapat mycket vägg och har nog aldrig haft en som gått sönder förutom glapp i kabeln vid väldigt slarvigt användande och kastande av verktygen.

Permalänk
Medlem

@Neo1: Ofta gjutning eller sprutning, sinnessjukt hårt blir det i alla fall om det inte är helt sönderbränt.

Visa signatur

"Ah vi kör mest omkring i vår bil å så." - Polisen, den så kallade tredje statsmakten. (Varan-TV)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Litenskit:

Råd och rön har nyligen gjort test på skruvdragare där Stanley Fatmax för 1700kr får aamma betyg som biltemas för 700kr

Bara för att råd och rön har gett maskinen samma betyg som de gav biltema så betyder inte det att maskinen är generellt kass eftersom det kan ha uppstått ett fel bland produktionerna och detsamma kan hända även bosch eller makita. BAra för att en skruvdragare från ett företag var kass i en test innebär det inte att alla skruvdragare från det företaget suger. Det är lika dumt som att säga att samsung galaxy s3 suger bara för att en samsung galaxy s3 inte vill fungera som den ska vid första köpet när det kunde varit fel på produceringen.

Det är bara korkat att försöka använda recensioner som bevis till att något suger när det finns recensioner där ute som säger det motsatta eller folk som har andra upplevelser.

Permalänk
Medlem

Det finns en anledning till varför Cramo, Ramirent och diverse andra uthyrningsfirmor har Hilti i sitt sortiment.

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Inaktiv

@yusuke40:
Min HILTI ('liten' slagborrsmaskin, Ingen Bilningsmaskin) från 1974 gick sönder i somras, så den höll bara i 42 år: SKRÄP!

(Då hade jag iofs stått och borrat med för stort borr (26-32mm?) i Gråberg/granit i 10-12h i sträck utan att låta maskinen (eller mig) vila... den brann upp :). Snigeldynamit är bra: men det krävs _många_ hål. )

Permalänk
Medlem
Skrivet av yusuke40:

Bara för att råd och rön har gett maskinen samma betyg som de gav biltema så betyder inte det att maskinen är generellt kass eftersom det kan ha uppstått ett fel bland produktionerna och detsamma kan hända även bosch eller makita. BAra för att en skruvdragare från ett företag var kass i en test innebär det inte att alla skruvdragare från det företaget suger. Det är lika dumt som att säga att samsung galaxy s3 suger bara för att en samsung galaxy s3 inte vill fungera som den ska vid första köpet när det kunde varit fel på produceringen.

Det är bara korkat att försöka använda recensioner som bevis till att något suger när det finns recensioner där ute som säger det motsatta eller folk som har andra upplevelser.

Du är alltså inte ute efter råd och tips? Vad handlar tråden om då?

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk
Skrivet av Exxovion:

Ja "förr" tillverkades det betydligt fler saker med avsevärt högre kvalité jämfört med idag.

Finns x antal "dyra märkesprodukter" idag som håller samma låga/höga kvalité som de billigaste alternativen.

Kollat på AvE på youtube?

Jo det är klart att det finns dåliga dyra maskiner också. De jag har använt har i alla fall varit mycket bra. Det brukar också vara stor skillnad på battericellernas kvalitet mellan billigt och dyrt. även om det säkert finns billiga maskiner som rent mekaniskt är bra så är det högre risk att batterierna är skräp.

Permalänk
Medlem

Som hantverkare kan jag starkt rekommendera Hilti, provat ett flertal märken men aldrig varit riktigt nöjd förräns jag provade Hilti. Kostar mer, men väldigt väldigt värt pengarna

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Litenskit:

Du är alltså inte ute efter råd och tips? Vad handlar tråden om då?

Hade du läst igenom tråden så hade du inte frågat för rubriken vidar klart på vad tråden handlar om.?Frågan var om hilti var prisvärd om man ska använda borrskruvdragare ofta och om det är bra köp när jag ska renovera i större lägenhet. Den andra frågan var om skruvdragare mellan 900 till 1500 var prisvärda som hemmabruk då man inte använder så ofta.

Istället för att läsa igenom tråden så har du missuppfattat tråden helt och bildar en uppfattning om att jag tänk använda stanley fatmax eller ryobi som byggarbete vilket jag inte sagt jag skulle.

Permalänk
Medlem
Skrivet av yusuke40:

Det är så att jag i framtiden kommer fokusera på att spara till hilti som är ett märke jag intresserar mig för och blivit sugen på att köpa deras sfc 22 skruvdragare med 22 volt. För över 3000 kr men någon youtuber argumenterar om att det finns elverktyg från andra företag som är lika stark men billigare och drar slutsatsen om att hilti är överprisade.
https://youtu.be/vPGyUyLaVrE

Är det verkligen bortkastat med pengar att köpa hilti och är makita verkligen den bäsya valet bland allamärken?

För dig som lekman, ja, det är slöseri med pengar.

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Läkarn:

@Neo1: Ofta gjutning eller sprutning, sinnessjukt hårt blir det i alla fall om det inte är helt sönderbränt.

Jag ber om ursäkt, jag visste tydligen inte vad eldfast murare var för yrke.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av oobum:

För dig som lekman, ja, det är slöseri med pengar.

Så du hade seriöst lagt 3000 till 6000 spänn på en maskin som du inte kommer använda varje dag och jobbar knappt inom industri och bygge?

Till skillnad från dig så vet jag hur man tar hand om sin ekonomi och inte kasta en massa pengar på onödigt skit skit som jag inte kommer använda på senaste åren. Hade inte blivit förvånad om du hamnar på lyxfällan.
.

Permalänk
Medlem
Skrivet av yusuke40:

Så du hade seriöst lagt 3000 till 6000 spänn på en maskin som du inte kommer använda varje dag och jobbar knappt inom industri och bygge?

Till skillnad från dig så vet jag hur man tar hand om sin ekonomi och inte kasta en massa pengar på onödigt skit skit som jag inte kommer använda på senaste åren. Hade inte blivit förvånad om du hamnar på lyxfällan.
.

Hilti som skruvdragare skulle jag aldrig köpa, dom kanske klarar ett fall i backen. Men finns bättre.
Vet inte om TS har spårat ur lite, eller har jag missat något. Spara till en hilti låter helt fel i mina ögon.
Dessutom är du otrevlig, du har fått många bra råd här och vad jag sett har du inte skrivit exakt vilka maskiner du är ute efter.
Är du tex ute efter en 18,14 eller 10v skruvdragare? Jag kanske har missat nåt, men var du ute efter en hilti bilmaskin från första början eller av andra produkter av hilti? Svara tydligt vad du ska/vill köpa och var trevlig!!! Tycker du ger väldigt dålig information om din trådstart, du måste precisera mer exakt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oobum:

För dig som lekman, ja, det är slöseri med pengar.

Jag tycker oobum ger ett väldigt tydligt och bra svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av yusuke40:

Så du hade seriöst lagt 3000 till 6000 spänn på en maskin som du inte kommer använda varje dag och jobbar knappt inom industri och bygge?

Till skillnad från dig så vet jag hur man tar hand om sin ekonomi och inte kasta en massa pengar på onödigt skit skit som jag inte kommer använda på senaste åren. Hade inte blivit förvånad om du hamnar på lyxfällan.
.

Va?
Han sa ju att för dig som lekman är det inte värt det. Alltså för en som inte jobbar med det är det oftast inte värt det vilket är exakt det du säger nu.

Köp en maskin och använd den bara TS, du verkar inte så jättebrydd om de tips och förslag du fått.

Permalänk

Har alla mina verktyg från hilti. Borrhammare, sticksåg, tiger, cirkelsåg, flex, laser osv. Dock så hatar jag deras skruvdragare. Dom är väldigt klumpiga och fungerar dåligt med deras batteri som klipper strömmen så fort det nyper lite i det man borrar i. Hilti är grymma men råder dig från att skaffa deras skruvdragare

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Neo1:

Hilti som skruvdragare skulle jag aldrig köpa, dom kanske klarar ett fall i backen. Men finns bättre.
Vet inte om TS har spårat ur lite, eller har jag missat något. Spara till en hilti låter helt fel i mina ögon.
Dessutom är du otrevlig, du har fått många bra råd här och vad jag sett har du inte skrivit exakt vilka maskiner du är ute efter.
Är du tex ute efter en 18,14 eller 10v skruvdragare? Jag kanske har missat nåt, men var du ute efter en hilti bilmaskin från första början eller av andra produkter av hilti? Svara tydligt vad du ska/vill köpa och var trevlig!!! Tycker du ger väldigt dålig information om din trådstart, du måste precisera mer exakt.

Det var han som började anklaga mig för en leksaksman bara för att jag inte vill lägga 2000 spänn på ett verktyg som jag bara ska använda ibland så det var han som började bli otrevlig genom att försöka behandla mig som någon som köper hela tiden billigt skräp när jag inte gör det.

ni har missuppfattat helt vad tråden handlar om. Huvudfrågan var om hilti är värt att sats pengar på om man ska renovera mycket och borra en massa hål i betongen till att sätta upp saker som jag kommer göra när jag fått en större lägenhet om 2 år. subfrågan var om skruvdragare över 1000 kr är bra för hemmabruk.

Dessutom började Litenskit idiotförklara för att ha köpt Stanleys skruvdragare som han påstår ha fått samma betyg som biltemas 700 kr på rån och rön.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Gainsgoblin:

Va?
Han sa ju att för dig som lekman är det inte värt det. Alltså för en som inte jobbar med det är det oftast inte värt det vilket är exakt det du säger nu.

Köp en maskin och använd den bara TS, du verkar inte så jättebrydd om de tips och förslag du fått.

Trodde han menade att jag var någon som lägger pengar på billigt skräp som ser ut som leksaker som cotech eller skil. Ber jätte mycket om förlåtelse

Permalänk
Medlem
Skrivet av yusuke40:

Det var han som började anklaga mig för en leksaksman bara för att jag inte vill lägga 2000 spänn på ett verktyg som jag bara ska använda ibland så det var han som började bli otrevlig genom att försöka behandla mig som någon som köper hela tiden billigt skräp när jag inte gör det.

ni har missuppfattat helt vad tråden handlar om. Huvudfrågan var om hilti är värt att sats pengar på om man ska renovera mycket och borra en massa hål i betongen till att sätta upp saker som jag kommer göra när jag fått en större lägenhet om 2 år. subfrågan var om skruvdragare över 1000 kr är bra för hemmabruk.

Dessutom började Litenskit idiotförklara för att ha köpt Stanleys skruvdragare som han påstår ha fått samma betyg som biltemas 700 kr på rån och rön.

Man använder inte en skruvdragare om man ska borra massa hål i betong, förslagsvis en sladdriven proppmaskin tex makita.
Klart man ska lägga mer pengar än 1000 kr på en skruvdragare, men den ska du inte använda för att borra i betong med.

Edit: tror inte jag missuppfattat hela tråden, det är bara du som varit väldigt otydlig med vad du vill ha ut av tråden.
Jag förstår fortfarande inte helt. Tror du att du kan borra massa hål i betong bara för att du köper en skruvdragare av märket hilti?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Neo1:

Man använder inte en skruvdragare om man ska borra massa hål i betong, förslagsvis en sladdriven proppmaskin tex makita.
Klart man ska lägga mer pengar än 1000 kr på en skruvdragare, men den ska du inte använda för att borra i betong med.

Edit: tror inte jag missuppfattat hela tråden, det är bara du som varit väldigt otydlig med vad du vill ha ut av tråden.
Jag förstår fortfarande inte helt. Tror du att du kan borra massa hål i betong bara för att du köper en skruvdragare av märket hilti?

Jag sa inte att jag skulle borra i betong utan i gipsvägg som är mycket mer svagare och det har fungerat bra hitills med skruvdragaren jag nyss köpte.

Jag är medveten om att borrhammare från bosch, Panasonic, hilti, dewalt eller makita är det bästa alternativet om man ska borra hål i betong.

Min ledsagare har en hilti 151 borrskruvdragare som han kunde borra i betong flertals gånger utan problem så en skruvdragare kan borra i betong men då krävs det en mycket stark och dyr en.