Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Vilket de inte kan dölja enbart genom att tejpa för en del av kylaren. Allt man behöver titta efter är vilka kablar som används mellan nätagget och kortet alt. bara titta från en vinkel snett nedanifrån.

Nej det är uppenbart att det inte är vattenkylt eftersom det inte finns någon radiator någonstans i datorn.

Om det nu var så enkelt så varför har vi inte fått någon information angående det från folket på plats?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Legacy_wow_jon:

Om det nu var så enkelt så varför har vi inte fått någon information angående det från folket på plats?

Nu var det ju så att sidan på chassit var bara avtagen under typ 10 min när linustechtips filmade och de var nog under hård bevakning då. Annars har sidan på chassi varit på under CES. Detta gör att de inte tog några bilder underifrån.

Skrivet av Enigma:

Wall of text

Tack för ett bra och relevant inlägg. Skulle också gissa på att Vega hamnat runt Titan XP i prestandad

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bl4ckIce:

@Tumnus: Ett GTX 1080Ti med egen OC verkar komma nog att slå Titan också. Att man lägger till vissa ord gör eller sry verkar betyda mycket för vissa här. Annars påstår en del att man verkar använda en spåkula.

Det mest intressanta är om AMD lyckas att sälja VEGA korten tillräckligt mycket för att ta in på Nvidia. Lyckas de med detta då är det bara + + + för oss alla.

Det finns många SweC-are som påstår saker, som de omöjligt kan veta.

Då tycker jag Tumnus spåkula kommer väl till pass.

Att gissa, spekulera och framföra hypoteser är en helt annan sak...

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem
Skrivet av Texaco:

Nu var det ju så att sidan på chassit var bara avtagen under typ 10 min när linustechtips filmade och de var nog under hård bevakning då. Annars har chassi sidan varit på under CES. Detta gör att de inte tog några bilder underifrån

Okej om det är så, så dög ju tejpningen AMD hade gjort. Vad är din poäng?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Legacy_wow_jon:

Okej om det är så, så dög ju tejpningen AMD hade gjort. Vad är din poäng?

Precis, tejpningen var till för att de(AMD) inte skulle släppa för mycket information om kretsen om de valde/var tvungna att ta av sidan på chassit. För utan tejpningen hade man ju se strömkablarna. Av samma anledning valde de att tejpa över alla bildskärmsanslutningar förutom den som användes på baksidan av chassit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sAAb:
  • Jag har aldrig ägt en AMD Radeon. Däremot en ATi Radeon HD 2900 XT, vilken hade urusla drivrutiner för Linux. Mitt första grafikkort var ett nVidia Riva 128 med 4 MB i grafikminne! Vega eller 1080 Ti? Jag är fullständigt osentimental så länge drivrutinerna till Linux fungerar.

  • Jag har aldrig ägt en AMD cpu. Jag har enbart ägt Intel processorer. Är oerhört sugen på AMD Ryzen. Jag är fullständigt osentimental så länge priset är rimligt i förhållande till prestanda.

  • Jag har aldrig haft ett Facebook-konto. Jag använder mina datorer till heltal, decimaltal, många siffror, få siffror, svåra siffror, enklare högnivå-programmering, spela, surfa.

Många verkar påstå att testerna är gjorda med fiji drivrutiner och fiji fungerar under linux.
Jag är dock väldigt tveksam till att Vega fungerar med drivrutiner till redan på marknaden tillgängliga grafikkort.
Ändringarna i Vega är många och det kräver sannolikt nya drivrutiner då allt från minneshantering till CU är nytt.
Jag tror att AMDGPU-PRO kommer ha stöd för Vega från dag 1 eller närliggande men de öppna drivrutinerna hade förvånat mig och de får så tidigt stöd med en ny arkitektur.
Som tröst så lär ATi Radeon HD 2900 XT (R600) ha ett bra stöd i linux nu mer.

Skrivet av GarfieldPower:

Ärligt så är inte Linux ett alternativ till Workstations/Speldatorer om du ska köra större suits typ Adobe/CAD/3DS/MAYA etc.
Har personligen prövat flera dists och blir aldrig nöjd, alltid nåt som strular eller kommer att strula efter uppdatering. Helt enkelt är det aldrig stabilt för mig. Har gett upp tanken att Linux blir mainstream, varje år läser man att det har blivit bättre och att detta är året då Nix slår igenom och varje år är det samma sak, besvikelse.

Maya och CAD finns i linux i övrigt så får du använda andra verktyg/alternativ eller hålla tummarna för att dina andra program fungerar i wine.
Det finns många workstations som kör Linux frågan är snarast vilket arbete som ska utföras.
Året då Linux slår igenom finns inte och kommer aldrig att finnas då öppen källkod inte tvingas ut på marknaden av en stor aktör utan det smyger sakta på och en vacker dag kommer du snarare förvånas eller chockas över att Linux eller annan öppen källkod finns överallt.
Det är snarare fascinerande att se hur det erövrar segment efter segment och snart endast har desktoppen kvar, om det sedan är bra eller dåligt är en annan diskussion.

Permalänk
Avstängd

allt amd behövde göra köra kortet i den minsta frekvens som behövdes för 4k i demon.
att sen ha mer frekvens att ta till i default vid lansering gör det betydligt bättre.

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Kantarell:

Nu vill jag nästan vänta till Vega 20 :S

Ska du vänta till senaste så kommer du aldrig köpa nåt kort. Det dyker ju upp nytt hela tiden

Jag själv kommer inte köpa nåt nytt grafikkort om jag inte behöver det (ja om jag inte vinner en större tipsvinst förstås )

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd rensad (off topic/trams)*

Vänligen håll är till ämnet.
/moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

Jim har fällt sitt utlåtande. Jag vet inte vad jag ska tro.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem
Skrivet av GilbertG:

Jim har fällt sitt utlåtande. Jag vet inte vad jag ska tro.
https://www.youtube.com/watch?v=UuchUscHWSw

Han pratar nog bara skit. Inte nog för vad kan man fråga? Drivrutinerna är ju inte ens optimerade för det kortet än

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem
Skrivet av GilbertG:

Jim har fällt sitt utlåtande. Jag vet inte vad jag ska tro.
https://www.youtube.com/watch?v=UuchUscHWSw

Skrivet av AMD-FX:

Han pratar nog bara skit. Inte nog för vad kan man fråga? Drivrutinerna är ju inte ens optimerade för det kortet än

Den prestanda som visats upp är helt klart begränsad. Det finns i princip 2 alternativ.

1: Vega är/var en flopp, och ligger nu inom ca 10% av prestandanivån den får vid release.

2: Med ett icke igentejpat chassi, release drivers + vettig kylning + samt ett icke utvecklarexemplar når långt över denna prestandan.

Jag både hoppas och tror på alternativ 2.

Permalänk
Medlem

@Bl4ckIce: Gaming evolved är väl nerlagt och ersatt med gpu open?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Strikez:

Den prestanda som visats upp är helt klart begränsad. Det finns i princip 2 alternativ.

1: Vega är/var en flopp, och ligger nu inom ca 10% av prestandanivån den får vid release.

2: Med ett icke igentejpat chassi, release drivers + vettig kylning + samt ett icke utvecklarexemplar når långt över denna prestandan.

Jag både hoppas och tror på alternativ 2.

Va det inte 2st Vega i den lådan?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon200632:

Va det inte 2st Vega i den lådan?

LinuxTeckTips öppnade lådan och där fanns bara ett kort + en massa tejp

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem

@anon200632: nopp,
1st Vega med 1st 8 pin från psun, + tejp är allt man har sett på de olika bilder som kommit ut hittills,

Permalänk
Medlem

Ett kort som är lika snabbt och inte är varmare samt billigare än ett 1080 ser jag som en vinst för AMD.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

https://www.reddit.com/r/pcmasterrace/comments/5mxasd/amd_veg...

Permalänk
Medlem

Det där ser inte dåligt ut alls. Det ger lite hopp om att slutgiltiga prestandan kan vara rätt fin.
För som sagt, det de visat hittills har inte varit helt övertygande ur prestandasynpunkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Det där ser inte dåligt ut alls. Det ger lite hopp om att slutgiltiga prestandan kan vara rätt fin.
För som sagt, det de visat hittills har inte varit helt övertygande ur prestandasynpunkt.

Ja. Förhoppningsvis har dom kommit ikapp prestanda per watt

Permalänk
Medlem

Fast det där säger ju ingenting. Kan lika gärna sitta 2x 8pin kablar där under tejpen.
Nätaggets kablar:
PCI-E 6+2pin
2 x PCI-E 6+2pin connector (600mm + 150mm)

Som med många modulära nätagg idag får du ut 2x 6+2Pin ur en kabel till nätagget.

Nog för att jag inte tror att vega kommer ta 2x8Pin, men bilden bekräftar ingenting.

Visa signatur

R5 3600 | 5700 xt | XPG SPECTRIX 3200MHz 16GB | B450i Aorus Pro WIFI | Corsair SF750v2 | Evolv Shift Air |
Galleri: Aether | Chandra

-=CITERA FÖR SVAR=-

Permalänk
Medlem
Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

Har inte sett klippet själv än men handlar om Vega

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

@lappen81:
Besserwisservarning: Sänker du priset med 100% är det gratis, allt över det innebär att du betalar köparen. I detta fall skulle 450% sänkning innebära att köparen får ett par hundra tusen per kort. Bra affär, jag tar alla kort de tillverkar.

"Ja sänker dom priset med nästan 450% så är det ju en seger för konsumenten vilket innebär bra jobbat AMD. Nu har jag förhoppningar om att den stora Vega kommer att slå 20% i prestandaökning till ett pris under 15.000 så det borde ju innebära ännu större prissänkningar, vi får se vad som händer det blir ett spännande släpp "

Visa signatur

TT Core V1, i5 3570k, 16GB, XFX RX480 RS, OCZ TR150 240GB + WD Green 1TB, Seasonic 650W Gold

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon200632:

Va det inte 2st Vega i den lådan?

Nej? Det var ett kort.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

https://www.youtube.com/watch?v=C4BUb6wSSXk

Har inte sett klippet själv än men handlar om Vega

Tja få se hur vega slutar, han har i alla fall poänger. Den storleken kretsen har borde kretsen prestera riktigt bra (att det sen inte verkar göra det), frågan är om man nått en gräns hur snabb gpu man kan göra genom att lägga in fler kärnor, utan annan måste förbättras (IPC och klockfrekvenser kanske är steget framåt).

Enligt videon presterade polaris 10 lika bra vid amd´s demo och släpp sen (men då bygger det på GNC och inte som i vega med ny arkitektur).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Vega lanseras i maj månad. http://wccftech.com/amd-vega-gpu-radeon-graphics-may-launch/

det är dock wccftech, men det låter rimligt i mina ögon.

Visa signatur

Ryzen 7800X3D
32GB DDR5
RX 7900XT

Permalänk

ser fram emot att äga en sådan här någon dag

Permalänk
Medlem

@IsenTower:

ryzen + vega = ja tack

Visa signatur

Ryzen 7800X3D
32GB DDR5
RX 7900XT

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Broken-arrow:

Tja få se hur vega slutar, han har i alla fall poänger. Den storleken kretsen har borde kretsen prestera riktigt bra (att det sen inte verkar göra det), frågan är om man nått en gräns hur snabb gpu man kan göra genom att lägga in fler kärnor, utan annan måste förbättras (IPC och klockfrekvenser kanske är steget framåt).

Enligt videon presterade polaris 10 lika bra vid amd´s demo och släpp sen (men då bygger det på GNC och inte som i vega med ny arkitektur).

mycket spekulations svammel.
snabbare än 1080 är givet oavsett spekulation.
prisätter de kortet runt 550$ och ett mindre vega för 400$ så funkar det för mig.
ett stort steg framåt för amd dock med Vega.

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)