AMD presenterar grafikarkitekturen Vega med Next-Generation Compute Unit

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Herr Kantarell:

Förra året på black friday såldes GTX970 turbo för 2500kr när ordinarie priser låg på ca 3400kr.
GTX980 kostade 4990kr på blackfriday (från 5500kr ASUS Strix modell)

RX470 för ca 2000kr presterar ungefär som ett GTX970(? rätta mig om jag har fel)
RX480 för ca 3000kr presterar bättre än ett GTX980 (beror lite på modell)
(visst man kan tycka att det är lite svagt att komma med midrange kort som presterar som nVidias fjolårsmodeller)

Tack vare AMD Polaris så ser vi en helt annan prisbild i år. Dock verkar det har slagit fel i Sverige då priserna är högre än vad AMDs rekommenderade. (kanske ÅF marginal, skatt? ja jag vet faktiskt inte)
Säkert är att GTX1050, 1060 är mycket billigare tack vare AMD.

Kan så vara.. Oberoende så tjänar inte AMD pengar på att priskriga till sig marknadsandelar.. Allt hänger inte på Vega heller i alla fall inte första generationen Vega utan det är i Polaris den stora marknaden ligger.. om nu inte AMD lanserar "Vega 10" och "Vega 11" till prispunkter som gör att det dyker upp ett RX 490 till 1070 priser. Då kan eventuellt Vega bli viktig för AMD men i entusiastklassen finns det väldigt lite pengar att hämta.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk

Kommer sluta som vanligt, när AMD har lanserat korten har Nvidia bättre grejer ute.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonathanknet:

Äger inte du heller en spåkula?
Finns korta videos på när dom spelar starwars battlefront och doom o folk försöker göra någon som helst jämförelse.
Den verkar prestera någonstans vid 1080 eller titan xp. Samtidigt som vi är ett tag ifrån release.

Med tanke på bilden vi såg i amds video: http://i.cubeupload.com/bVobYT.jpg

Förstår inte att visa tror att den inte ens kommer vara bättre än ett 1080 o mer som ett 1070...
Dom dissar volta men kan inte ens prestera som ett 1080? Låter rimligt? not really

Det står "Poor Voltage" om man tänker efter. Men AMD vill skoja lite.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Nej det är man inte. RX 480 släpptes ganska närliggande till Nvidia och därför är man inte närheten av en generation bakom. Dessutom AMDs framtid hänger inte på Vegakorten.. Ytterst få kommer ens att överväga kort i detta prissegment och det spelar ingen roll hur mycket vissa överskattar "entusiasters" roll.. vi är få och få kommer att köpa GTX 1080TI eller RX 490 (eller vad de nu kommer att kalla Vega).

Fel. AMD har hintat någon gång första halvåret 2017.

Vad mer såg du i spåkulan? Baserad på testriggen på CES 2017 och dess FPS så kommer Vega att prestera en bra bit över 1080.

Du svarade nog på fel kommentar. Personen ifråga undrar hur du kunde veta hur Vega presterar.. inte när Volta påstås dyka upp.

Njae.. Det tror jag inte.

Jaså? När gjorde AMD narr av sina konkurrenter senast? Bulldozer var ett misslyckande visst men det var ett misslyckande. Inte ser jag folk sitta och klanka ned på Nvidia och hur lanseringen av GTX 480 och GTX 590 gick..

Men buldozer var verkligen katastrof. Folk har klankat på nvidias misslyckanden som varit i samma skala. Alla minns vi nvidias "dustbuster" hahaha.
Vad jag minns av 480 var prestandan ok men värmen och effekt åtgång skyhög.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pYjamas:

Ber hemskt mycket om ursäkt. Jag citerade fel person. För och vara ärlig så vet jag inte ens vem det var jag tänkte citera och argumentera mot. Känns som att jag börjar bli trött i skallen. Ingen frukost än. Jaja jag menade inget illa mot Jonathanknet och jag måste ha totalt missförstått honom.

Haha ja misstänkte det. Fick mig ett gott litet skratt

Skrivet av Herr Kantarell:

Förra året på black friday såldes GTX970 turbo för 2500kr när ordinarie priser låg på ca 3400kr.
GTX980 kostade 4990kr på blackfriday (från 5500kr ASUS Strix modell)

RX470 för ca 2000kr presterar ungefär som ett GTX970(? rätta mig om jag har fel)
RX480 för ca 3000kr presterar bättre än ett GTX980 (beror lite på modell)
(visst man kan tycka att det är lite svagt att komma med midrange kort som presterar som nVidias fjolårsmodeller)

Tack vare AMD Polaris så ser vi en helt annan prisbild i år. Dock verkar det har slagit fel i Sverige då priserna är högre än vad AMDs rekommenderade. (kanske ÅF marginal, skatt? ja jag vet faktiskt inte)
Säkert är att GTX1050, 1060 är mycket billigare tack vare AMD.

Jag minns att jag såg någon intervju med Raja Koduri där han snackade om att priserna var för höga på polaris på vissa marknader.
Han sa att dom har tagit lärdom av det o ska undvika vissa kanaler o hålla ett bättre öga på det vid framtida lanseringar.
Kan ha varit intervjun med pcper men är osäker.

Techreport testade doom i nightmare.

AMD did have an early piece of Vega silicon running in its demo room for the press to play with. In the Argent D'Nur level of Doom's arcade mode, that chip was producing anywhere between 60 and 70 FPS at 4K on Ultra settings. Surprisingly, the demo attendant let me turn on Doom's revealing "nightmare" performance metrics, and I saw a maximum frame time of about 24.8 ms after large explosions. I also noted that the chip had 8GB of memory on board, though of course we couldn't say what type of memory was being used.

http://techreport.com/review/31224/the-curtain-comes-up-on-am...

Permalänk
Medlem

Jag hoppas verkligen att dom har något riktigt bra att komma med. Med Poor Volta så måste dom nästan ha det.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Minns inte du bulldozer? Sandy bridge dödare och allt vad det var. Amd har lurats förr, alla kan göra narr av konkurrenterna men kan inte alltid backa upp det. Men misstro mig inte. jag hoppas verkligen amd lyckas nu så det blir fart på utvecklingen och pressade priser.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag försöker hitta information över hur AMD har gett ut falska uppgifter om fx-serien där den bland annat påstås ska klå Sandy Bridge. Alltså inte bara lösa rykten då. Är det någon som kan länka? Det som jag hittar handlar bara om att AMD stäms för falsk marknadsföring över att dom kallar den 8-kärnig.

Visa signatur

Intel Pentium 2 MMX 233 @263 MHz, 192 mb, Nvidia TNT 16mb, 40gb hdd

Permalänk
Medlem

Kan det kanske varit så att dom hade planerat något större men något gick fel? Nedräknaren kändes lite för mycket för att släppa ett par bilder och klipp.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

Låter lovande , känns ju som att dom tänkt till ordentligt och gjort en architektur från datacenter till konsoler.
Dock undrar jag fortfarande vafan dom menar med "Rapid Packed Math". bilden beskrev ju inte ett jävla dugg. typ nån slags pipeline som inte gör något alls?, eller hur ska man tolka det där?

Låter dock som att mycket av godiset kommer att bakas in i Vulkan API, och kommer kräva att devs utnyttjar finesserna. Mao, det kommer att dröja till typ, nästa gen innan vi får tillgång till det.
Så tillsvidare får man helt enkelt se till råprestandan, som verkar lovande , i Doom iallafall. Men frågan är ju vad Nvidia hittar på tills dess. Verkar ju ta ett bra tag innan vi får se kort i butik.
Det låter ju helt klart som att dom kan släppa något som iallafall kan matcha nvidias utbud, men om det dröjer för länge så lär väl folk trycka in nvidia kort i zen burkarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av igelkotte:

Jag försöker hitta information över hur AMD har gett ut falska uppgifter om fx-serien där den bland annat påstås ska klå Sandy Bridge. Alltså inte bara lösa rykten då. Är det någon som kan länka? Det som jag hittar handlar bara om att AMD stäms för falsk marknadsföring över att dom kallar den 8-kärnig.

Kanske det här han tänker på?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av igelkotte:

Jag försöker hitta information över hur AMD har gett ut falska uppgifter om fx-serien där den bland annat påstås ska klå Sandy Bridge. Alltså inte bara lösa rykten då. Är det någon som kan länka? Det som jag hittar handlar bara om att AMD stäms för falsk marknadsföring över att dom kallar den 8-kärnig.

Du kommer nog inte få belägg för det påståendet. Vissa här inne har uppenbarligen problem att särskilja hype från privatpersoner och rykten från direkta uttalanden från AMD.

Skrivet av Jonathanknet:

Men 980X är inte SB. Utan Gulftown.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Du kommer nog inte få belägg för det påståendet. Vissa här inne har uppenbarligen problem att särskilja hype från privatpersoner och rykten från direkta uttalanden från AMD.

Men 980X är inte SB. Utan Gulftown.

Det är även en jämförelse med 2600k i klippet. Jag vet inte om det är AMD som gjort det eller om det bara är någon som frivilligt gör reklam.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

Ska bli mycket intressant att se syntetiska + speltesterna för Vega! Kanske blir ett rött kort igen, för första gången på 7 år

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem

Lol, varför inte bara skjuta fram lanseringen till 2018 när de ändå håller på.
Börjar bli löjligt, deras egna "roadmap" var slutet av 2016 och ryktet var hösten 16.
Kan jag lika gärna vänta på Nvidias nya GPUer också, prata om att ligga en generation efter.
Vad ska de göra då? Lansera sin nya Fury X extreme edition mot gtx 1150 Ti?

Förr låg AMD alltid före Nvidia och Nvidia lanserade ett lite bättre kort någon månad senare.
AMD stal Nvidias plan men missade målet och släpper ett snäppet sämre kort ett år senare.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ramlösa:

Lol, varför inte bara skjuta fram lanseringen till 2018 när de ändå håller på.
Börjar bli löjligt, deras egna "roadmap" var slutet av 2016 och ryktet var hösten 16.
Kan jag lika gärna vänta på Nvidias nya GPUer också, prata om att ligga en generation efter.
Vad ska de göra då? Lansera sin nya Fury X extreme edition mot gtx 1150 Ti?

Du menar som Nvidia gjort med Volta? Först var det 2016 sedan 2017 och nu 2018. Man ligger dock inte en generation efter. Polaris tillhör denna generation t.ex. och entusiastklassen är inte där man tjänar mest pengar.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Permalänk
Medlem

AMD vet ju vad som händer när de slår sig för bröstet och sedan misslyckas, så jag tror inte de gör om det. Jag tror och hoppas att det här blir riktigt bra Vi behöver konkurrens i alla segment på grafikkortsmarknaden.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av igelkotte:

Jag försöker hitta information över hur AMD har gett ut falska uppgifter om fx-serien där den bland annat påstås ska klå Sandy Bridge. Alltså inte bara lösa rykten då. Är det någon som kan länka? Det som jag hittar handlar bara om att AMD stäms för falsk marknadsföring över att dom kallar den 8-kärnig.

Flera har redan länkat infon som jag tror du sökte?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Avstängd

Där ser man. Mest syntetiska tester..

Skrivet av Aka_The_Barf:

Flera har redan länkat infon som jag tror du sökte?

Skickades från m.sweclockers.com

De är ju inte falska påståenden. Det är ju scenarion där AMDs processorer får använda sina muskler.. problemet är att det är väldigt specifika scenarion som sällan kan representera riktiga spelscenarion.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Kantarell:

RX470 för ca 2000kr presterar ungefär som ett GTX970(? rätta mig om jag har fel)
RX480 för ca 3000kr presterar bättre än ett GTX980 (beror lite på modell)

RX470/RX480 är 5-10% sämre än GTX970/GTX980 enligt sweclockers tester.
http://www.sweclockers.com/test/22460-amd-radeon-rx-470-fran-...
http://www.sweclockers.com/test/22310-amd-radeon-rx-480-8-gb/...

Visa signatur

Antagligen en bättre dator än vad du har!

Permalänk
Medlem

Självklart så fokuserar man på starka sidor när man gör reklam för någon produkt. Men jag kan som inte urskilja om jag ser någon direkt lögn i resultaten. FX serien var om jag inte är helt ute och cyklar en bra processor om man bortser från att den är slö på enkeltrådat och inte så energieffektiv. Men något sådant vet jag inte om AMD gått ut med att dom skulle vara heller. Det är som intressant att veta då om jag är blind som missat att AMD har ljugit en massa sen tidigare eller om det bara är myter som cirkulerar.

Visa signatur

Intel Pentium 2 MMX 233 @263 MHz, 192 mb, Nvidia TNT 16mb, 40gb hdd

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Du menar som Nvidia gjort med Volta? Först var det 2016 sedan 2017 och nu 2018. Man ligger dock inte en generation efter. Polaris tillhör denna generation t.ex. och entusiastklassen är inte där man tjänar mest pengar.

Skillnaden är att de behöver inte släppa något, Nvidia har redan hela marknaden och AMDs Vega kommer förmodligen inte att spöa 1080ti.
Bullshit, en av de största myterna som har skapats.
Enligt Steams siffror är gtx 970 det populäraste kortet på Steam, det finns fler 1080, 980ti, 980 än det finns Radeon 480 kort.
Vinsten per kort för ett 1080 är förmodligen i närheten av vad ett 480 kostar.
En myt och inget annat.

PR mässigt är det också mer värt än hela AMDs PR-budget att ha det överlägset bästa kortet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Kantarell:

Förra året på black friday såldes GTX970 turbo för 2500kr när ordinarie priser låg på ca 3400kr.
GTX980 kostade 4990kr på blackfriday (från 5500kr ASUS Strix modell)

RX470 för ca 2000kr presterar ungefär som ett GTX970(? rätta mig om jag har fel)
RX480 för ca 3000kr presterar bättre än ett GTX980 (beror lite på modell)
(visst man kan tycka att det är lite svagt att komma med midrange kort som presterar som nVidias fjolårsmodeller)

Tack vare AMD Polaris så ser vi en helt annan prisbild i år. Dock verkar det har slagit fel i Sverige då priserna är högre än vad AMDs rekommenderade. (kanske ÅF marginal, skatt? ja jag vet faktiskt inte)
Säkert är att GTX1050, 1060 är mycket billigare tack vare AMD.

Mja, GTX980>RX480>GTX970>RX470. Givetvis beror det på vilka modeller som jämförs med vilka men jag hittar inte något 480 som presterar som ett 980 enligt prestandaindex, och då är det ett referens 980. Problemet med just AMDs Polaris kort är att dom inte överklockar bra så även om du har ett kort som är fabriksöverklockat så kommer den inte prestera så speciellt mycket bättre. I alla fall inte jämfört med ett Nvidia Maxwell eller Pascal.

Skulle säga att problemet är att dollarn har stigit och dessutom så verkar det som att återförsäljare kan vara en del utav problemet också. Både Nvidia och AMD har högre priser i Sverige än vad dom "borde" men det straffar AMD hårdare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cheewie:

Ok må vara sant, men glöm inte att prestandan har gått upp 4-8% efter launch och testerna du hänvisar till.
http://www.sweclockers.com/nyhet/23047-amd-introducerar-radeo...

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ramlösa:

Skillnaden är att de behöver inte släppa något, Nvidia har redan hela marknaden och AMDs Vega kommer förmodligen inte att spöa 1080ti.
Bullshit, en av de största myterna som har skapats.
Enligt Steams siffror är gtx 970 det populäraste kortet på Steam, det finns fler 1080, 980ti, 980 än det finns Radeon 480 kort.
Vinsten per kort för ett 1080 är förmodligen i närheten av vad ett 480 kostar.
En myt och inget annat.

PR mässigt är det också mer värt än hela AMDs PR-budget att ha det överlägset bästa kortet.

Nej. Nvidia har inte hela marknaden. Och det är i 480/1060/1070 som pengarna ligger. Kolla bara Steams siffror. I AMDs fall är det säkrare att satsa på mainstreamsegmenten än entusiastsegmenten. Detta förstår vem som helst.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av Friterad:

Mja, GTX980>RX480>GTX970>RX470. Givetvis beror det på vilka modeller som jämförs med vilka men jag hittar inte något 480 som presterar som ett 980 enligt prestandaindex, och då är det ett referens 980. Problemet med just AMDs Polaris kort är att dom inte överklockar bra så även om du har ett kort som är fabriksöverklockat så kommer den inte prestera så speciellt mycket bättre. I alla fall inte jämfört med ett Nvidia Maxwell eller Pascal.

Skulle säga att problemet är att dollarn har stigit och dessutom så verkar det som att återförsäljare kan vara en del utav problemet också. Både Nvidia och AMD har högre priser i Sverige än vad dom "borde" men det straffar AMD hårdare.

Stämmer nog bra! Min poäng är dock att AMD har dragit ner priserna. Dvs. erbjuder snarlik prestanda men till ett betydligt lägre pris.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Kantarell:

Ok må vara sant, men glöm inte att prestandan har gått upp 4-8% efter launch och testerna du hänvisar till.
http://www.sweclockers.com/nyhet/23047-amd-introducerar-radeo...

Fast det spelar ingen större roll. Det viktigaste är att ha prestandan dag ett, majoriteten av de vägledande recensionerna av GPUn görs då. Dessutom är det i mitt tycke dumt att köpa ett svagare kort på spekulation, även om det träffat rätt i de flesta fall med GCN.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Kantarell:

Stämmer nog bra! Min poäng är dock att AMD har dragit ner priserna. Dvs. erbjuder snarlik prestanda men till ett betydligt lägre pris.

Tror det tog för lång tid för 4GB versionen av 480 att komma in på marknaden, i alla fall i Sverige. 8GB versionen är egentligen helt meningslös om man inte ska köra maximala inställningar i 4K och med 2 kort. Dock väljer säkerligen dom flesta hellre ett kort som är bättre för att slippa ev. problem med CF och det dåliga stödet för det. Dessutom är 4GB versionerna också för dyra, hittade ett för under 2000kr (1990kr) annars ligger man tyvärr uppe i nästintill samma priser som 8GB versionerna

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Friterad:

Tror det tog för lång tid för 4GB versionen av 480 att komma in på marknaden, i alla fall i Sverige. 8GB versionen är egentligen helt meningslös om man inte ska köra maximala inställningar i 4K och med 2 kort. Dock väljer säkerligen dom flesta hellre ett kort som är bättre för att slippa ev. problem med CF och det dåliga stödet för det. Dessutom är 4GB versionerna också för dyra, hittade ett för under 2000kr (1990kr) annars ligger man tyvärr uppe i nästintill samma priser som 8GB versionerna

Vilket är underligt med tanke på de rekommenderade priserna. Inte ens med den fallande kursen på kronan kan förklara det prispåslag som sattes på AMDs kort.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Nej. Nvidia har inte hela marknaden. Och det är i 480/1060/1070 som pengarna ligger. Kolla bara Steams siffror. I AMDs fall är det säkrare att satsa på mainstreamsegmenten än entusiastsegmenten. Detta förstår vem som helst.

Nej, läste du ens vad jag skrev????..??? AMD har inget i närheten av ett 1070, och 1070 är för 4.5-5k i "entusiastsegmenten".
På Steam finns det fler 1080 kort än 480, läs det igen men sakta "fler 1080 kort än 480"
Läs sakta igen så du inte missar något, det finns fler 980 ti än 480 kort.

Så om du fortfarande har missat något, det finns nästan 4ggr så många 1070 som 480 på Steam.
1070 är definitivt i entusiastsegmentet, kostar kortet dubbelt så mycket som en konsol är det entusiast hårdvara.

Säkrast att satsa på? Vad skulle du lansera för kort om det populäraste kortet på Steam var 970?
Ett kort som är några procent bättre eller ett kort som 970 folk faktiskt vill uppgradera till som 1070?

Vem tror du genererade mest pengar "vinst" AMDs 480 eller Nvidias 1080?