AMD presenterar grafikarkitekturen Vega med Next-Generation Compute Unit

Permalänk
Melding Plague

AMD presenterar grafikarkitekturen Vega med Next-Generation Compute Unit

Efter att enbart ha fokuserat på lägre prisklasser gör sig AMD redo att inta högre segment med Vega, som blir den första riktigt nya grafikarkitekturen på över fem år.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Det är ju jättefint med alla snygga bilder och lovord men vi behöver VERKLIGA tester nu

Visa signatur

Moderkort: MSI B550 TOMAHAWK CPU: Ryzen 5600x Kylare: Corsay H115i Platinum RGB Interminne: G.Skill 16GB DDR3 3200mhz CL14 GPU:
EVGA 3070 XC3 ULTRA SSD:Samsung 960 EVO 250GB & KINGSTON SSDNow UV400 240GB OS: Windows 10 Monitor: LG Ultragear 32gp850

Permalänk

Låter intressant, men for the love of god... måste vi vänta ända tills sommaren? Detta måste prestera riktigt bra nu om dom ska ta upp kampen! Dom ligger ju snart ett helt släpp efter ffs.

Permalänk
Medlem

Vad är det med alla som förväntar sig tester, benchmarks och allt annat godis NU? Vad har fått er att tro att något sånt ska komma ut alls?

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMDDDDD:

Vad är det med alla som förväntar sig tester, benchmarks och allt annat godis NU? Vad har fått er att tro att något sånt ska komma ut alls?

Med tanke på att vi fick se några benchmark vid New Horizon eventet (som var ett preview för Zen) förväntade sig många i alla fall någon benchmark eller minst en livestream.

Visa signatur

Siter som tar upp Frame Times/99th percentile/1% low fps i sina grafikkortstester: http://www.gamersnexus.net/, http://www.guru3d.com/, http://www.custompcreview.com/, http://arstechnica.co.uk/ http://www.pcper.com/, http://techreport.com/, http://www.tomshardware.com/,
Site som tar upp om spelen som är testade i deras grafikkortsrecensioner är sponsrade eller utvecklade i samarbetade med Nvidia/AMD: http://techgage.com/category/graphics-and-displays/

Permalänk
Medlem

@Molliz @Anton1993 Kortet kommer mest troligen runt november 2017. Så ni får ha tålamod.

Det är Zen kom kommer i januari. Ej att förväxlas.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zipparn:

@Molliz @Anton1993 Kortet kommer mest troligen runt november 2017. Så ni får ha tålamod.

Det är Zen kom kommer i januari. Ej att förväxlas.

Skickades från m.sweclockers.com

Zen ska komma kvartal 1.
Vega har dom sagt ska komma någon gång under första halvan 2017.

Permalänk
Avstängd

Ser ut som det kommer prestera lite bättre än 1080, men inte i närheten av Titan X.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anton1993:

Låter intressant, men for the love of god... måste vi vänta ända tills sommaren? Detta måste prestera riktigt bra nu om dom ska ta upp kampen! Dom ligger ju snart ett helt släpp efter ffs.

Jag håller med om att det bör prestera riktigt bra om det ska komma till sommaren.

Vet någon när Nvidias Volta är sagt att komma?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

SpelDator: | Asus ROG Strix XG438Q 4K 120hz| AMD Ryzen 5 5600X 3.7 GHz 35MB| B450 I AORUS PRO WIFI| MSI Radeon RX 6800 16GB | Corsair Force MP510 1920GB M.2 NVMe | Samsung EVO 860 2TB | Seagate Guardian BarraCuda 2.5 5TB| Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL18 Vengeance LPX Svart| Ghost S1 MK2| Corsair SF750 750W 80+ Platinum| Logitech MX Sound| WD My Passport V2 USB 3.0 4TB| Buffalo Mediastation Ultra-Thin Portable Blu-Ray writer| Logitech Logitech G604 Lightspeed

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Bewise:

Jag håller med om att det bör prestera riktigt bra om det ska komma till sommaren.

Vet någon när Nvidias Volta är sagt att komma?

Skickades från m.sweclockers.com

Volta skall komma under 2018.

Permalänk
Medlem

https://www.reddit.com/r/Amd/comments/5m9zjz/vega_10_is_the_b...
https://www.reddit.com/r/Amd/comments/5m7k58/the_forgotten_me...

Många väldigt intressanta hårdvaruändringar i Vega som kräver nya drivrutiner helt enkelt med nya instruktioner. De få videos som finns där Vega körs är med Fiji-drivrutiner vilket mest troligt begränsar kortets verkliga prestanda. Ta denna information med en skopa salt om ni vill men jag tycker det låter logiskt. Sen hur det kommer prestera vid release är ju en annan fråga men förhoppningsvis Titan X eller mer för att få fart på konkurrensen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Србо:

Ser ut som det kommer prestera lite bättre än 1080, men inte i närheten av Titan X.

Hur kan du avgöra detta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Србо:

Volta skall komma under 2018.

Tack, då vet jag!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

SpelDator: | Asus ROG Strix XG438Q 4K 120hz| AMD Ryzen 5 5600X 3.7 GHz 35MB| B450 I AORUS PRO WIFI| MSI Radeon RX 6800 16GB | Corsair Force MP510 1920GB M.2 NVMe | Samsung EVO 860 2TB | Seagate Guardian BarraCuda 2.5 5TB| Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL18 Vengeance LPX Svart| Ghost S1 MK2| Corsair SF750 750W 80+ Platinum| Logitech MX Sound| WD My Passport V2 USB 3.0 4TB| Buffalo Mediastation Ultra-Thin Portable Blu-Ray writer| Logitech Logitech G604 Lightspeed

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonasies:

Hur kan du avgöra detta?

Äger inte du heller en spåkula?
Finns korta videos på när dom spelar starwars battlefront och doom o folk försöker göra någon som helst jämförelse.
Den verkar prestera någonstans vid 1080 eller titan xp. Samtidigt som vi är ett tag ifrån release.

Med tanke på bilden vi såg i amds video:

Förstår inte att visa tror att den inte ens kommer vara bättre än ett 1080 o mer som ett 1070...
Dom dissar volta men kan inte ens prestera som ett 1080? Låter rimligt? not really

Permalänk
Avstängd
Skrivet av jonasies:

Hur kan du avgöra detta?

Permalänk

Kommer Vega även ersätta befintliga Polaris korten?

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedish Berserk:

Kommer Vega även ersätta befintliga Polaris korten?

Blir inte förvånad om 470 och 480x blir 560 och 570 eller liknande.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonathanknet:

Äger inte du heller en spåkula?
Finns korta videos på när dom spelar starwars battlefront och doom o folk försöker göra någon som helst jämförelse.
Den verkar prestera någonstans vid 1080 eller titan xp. Samtidigt som vi är ett tag ifrån release.

Med tanke på bilden vi såg i amds video: http://i.cubeupload.com/bVobYT.jpg

Förstår inte att visa tror att den inte ens kommer vara bättre än ett 1080 o mer som ett 1070...
Dom dissar volta men kan inte ens prestera som ett 1080? Låter rimligt? not really

Så min post missade du helt eller? Vad är det du inte förstår av ny arkitektur/ooptimerade drivers? Vad är oddsen att Vega skulle prestera sämre vid release med förhoppningsvis mer optimerade drivers när det i dessa få videos som man har fått sett presterar lika eller lite bättre i DOOM/Star Wars Battlefront @ 4K Ultra t.ex med nuvarande drivrutiner?

Låter som att du bara vill klanka ner på Vega utan att ha läst nånting av det som har presenterats av AMD kring Vega. Eller sitter du på nån superhemlig insiderinfo som ingen annan har läckt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonathanknet:

Förstår inte att visa tror att den inte ens kommer vara bättre än ett 1080 o mer som ett 1070...
Dom dissar volta men kan inte ens prestera som ett 1080? Låter rimligt? not really

Minns inte du bulldozer? Sandy bridge dödare och allt vad det var. Amd har lurats förr, alla kan göra narr av konkurrenterna men kan inte alltid backa upp det. Men misstro mig inte. jag hoppas verkligen amd lyckas nu så det blir fart på utvecklingen och pressade priser.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Snälla bli bra, vi behöver mer konkurrens!

Visa signatur

MAIN:   | 4770k | r9 290 tri-x OC | 16GB | Be Quiet Shadow Rock 2 | Corsair 350D | EVGA Supernova G2 850w |
HTPC:   | 4360 | 8GB | Scythe Shuriken Rev. B | Cooler Master Elite 120 |
Laptop: HP spectre x360

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedish Berserk:

Kommer Vega även ersätta befintliga Polaris korten?

Tror inte det 2017, men över tid kommer den hitta ner.

Tippar på VEGA med 8GB HBM2 är det som kommer först. Sen släpper de en Ti/Titan konkurrent med 16GB och ännu större die för typ 100-150 USD.

Frågan är mer om det kommer någon mellan 1070 o 1080 med GDDR5x.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Speldator: Intel i7 4770k - 16 GB DDR3 - GeForce GTX 1060 EVGA SC MiniITX - Samsung 850 Pro 256GB (OS) - Samsung 840 EVO 500GB (Install) - 3x4TB Seagate (Mix) - Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Väldigt spännande! Tror det mycket väl kan bli ett Vega kort för egen del.

Jag var besviken att Fury inte var 14/16nm när det kom. Men här får vi det och mycket därtill.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem

På tiden att de får tile based rasterization (även om de döpt om den)! Det är det här som gjort att nvidia varit så överlägset i dx9-dx11 titlar ett bra tag nu. Men nu kommer de tävla med samma förutsättningar. Nu finns det åtminstone en teoretisk chans att de blir bra

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Minns inte du bulldozer? Sandy bridge dödare och allt vad det var. Amd har lurats förr, alla kan göra narr av konkurrenterna men kan inte alltid backa upp det. Men misstro mig inte. jag hoppas verkligen amd lyckas nu så det blir fart på utvecklingen och pressade priser.

Skickades från m.sweclockers.com

AMD sa aldrig att det var en Sandy bridge dödare...
Däremot lovade de massa annat och presterade SÄMRE än föregångaren Phenom 2.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Anton1993:

Låter intressant, men for the love of god... måste vi vänta ända tills sommaren? Detta måste prestera riktigt bra nu om dom ska ta upp kampen! Dom ligger ju snart ett helt släpp efter ffs.

Nej det är man inte. RX 480 släpptes ganska närliggande till Nvidia och därför är man inte närheten av en generation bakom. Dessutom AMDs framtid hänger inte på Vegakorten.. Ytterst få kommer ens att överväga kort i detta prissegment och det spelar ingen roll hur mycket vissa överskattar "entusiasters" roll.. vi är få och få kommer att köpa GTX 1080TI eller RX 490 (eller vad de nu kommer att kalla Vega).

Skrivet av Zipparn:

@Molliz @Anton1993 Kortet kommer mest troligen runt november 2017. Så ni får ha tålamod.

Det är Zen kom kommer i januari. Ej att förväxlas.

Skickades från m.sweclockers.com

Fel. AMD har hintat någon gång första halvåret 2017.

Skrivet av Србо:

Ser ut som det kommer prestera lite bättre än 1080, men inte i närheten av Titan X.

Vad mer såg du i spåkulan? Baserad på testriggen på CES 2017 och dess FPS så kommer Vega att prestera en bra bit över 1080.

Du svarade nog på fel kommentar. Personen ifråga undrar hur du kunde veta hur Vega presterar.. inte när Volta påstås dyka upp.

Skrivet av Swedish Berserk:

Kommer Vega även ersätta befintliga Polaris korten?

Njae.. Det tror jag inte.

Skrivet av Aka_The_Barf:

Minns inte du bulldozer? Sandy bridge dödare och allt vad det var. Amd har lurats förr, alla kan göra narr av konkurrenterna men kan inte alltid backa upp det. Men misstro mig inte. jag hoppas verkligen amd lyckas nu så det blir fart på utvecklingen och pressade priser.

Skickades från m.sweclockers.com

Jaså? När gjorde AMD narr av sina konkurrenter senast? Bulldozer var ett misslyckande visst men det var ett misslyckande. Inte ser jag folk sitta och klanka ned på Nvidia och hur lanseringen av GTX 480 och GTX 590 gick..

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem

Jag hoppas verkligen att det blir lite vind i AMDs segel nu men eftersom jag sitter med GSYNC känns det surt.

Är det någon som vet om detta kommer innebära några strömsnåla mellan-kort? Eller är det bara prestandamonster med lövblås? Skulle Vega också kunna göra så att man får bra presterande kort man kan kyla passivt? typ runt 90-100 tdp?

Skrivet av pYjamas:

Så min post missade du helt eller? Vad är det du inte förstår av ny arkitektur/ooptimerade drivers? Vad är oddsen att Vega skulle prestera sämre vid release med förhoppningsvis mer optimerade drivers när det i dessa få videos som man har fått sett presterar lika eller lite bättre i DOOM/Star Wars Battlefront @ 4K Ultra t.ex med nuvarande drivrutiner?

Låter som att du bara vill klanka ner på Vega utan att ha läst nånting av det som har presenterats av AMD kring Vega. Eller sitter du på nån superhemlig insiderinfo som ingen annan har läckt?

Han försvarar ju Vega och säger typ att det -enligt rykten- presterar mellan 1070 och 1080 och påpekar att detta är TROTTS alpha-drivrutiner och att han inte förstår hur folk kan tro att vega är så pass kass - då de enligt bilden tävlar mot VOLTA och ingen annat.

Känns som att du misstolkar honom med flit.

Visa signatur

En ny signatur

Permalänk
Digital fyndjägare

OBS: WARNING! POOR VOLTA kan översättas till VARNING! DÅLIG TID eller VARNING! FATTIG TID (volta betyder tid). Detta passar förövrigt mer in i deras film och i verkliga livet för AMD än att det skulle ha med Nvidias nya arkitektur att göra med.

Visa signatur

• In My Defens God Me Defend •

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grumie:

Han försvarar ju Vega och säger typ att det -enligt rykten- presterar mellan 1070 och 1080 och påpekar att detta är TROTTS alpha-drivrutiner och att han inte förstår hur folk kan tro att vega är så pass kass - då de enligt bilden tävlar mot VOLTA och ingen annat.

Känns som att du misstolkar honom med flit.

Ber hemskt mycket om ursäkt. Jag citerade fel person. För och vara ärlig så vet jag inte ens vem det var jag tänkte citera och argumentera mot. Känns som att jag börjar bli trött i skallen. Ingen frukost än. Jaja jag menade inget illa mot Jonathanknet och jag måste ha totalt missförstått honom.

Permalänk
Avstängd

om man kollar på AMDs Road map så känns det som om VEGA har blivit lite ändrad och mer liknar uppföljaren NAVI än polaris, jag tror att de Övergav CGN tidigare än planerat de har förmodligen långt ifrån klara drivrutiner till Vega och kommer hålla tillbaka kortet tills de är redo.

Sen Så kommer jag framföra återigen att DOOM med vulkan är det bästa testet för Grafikkort då APIet inte håller något kort tillbaka. Dvs Nvidia hairworks, Physx etc deras skit fluff.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Nej det är man inte. RX 480 släpptes ganska närliggande till Nvidia och därför är man inte närheten av en generation bakom. Dessutom AMDs framtid hänger inte på Vegakorten.. Ytterst få kommer ens att överväga kort i detta prissegment och det spelar ingen roll hur mycket vissa överskattar "entusiasters" roll.. vi är få och få kommer att köpa GTX 1080TI eller RX 490 (eller vad de nu kommer att kalla Vega).

Förra året på black friday såldes GTX970 turbo för 2500kr när ordinarie priser låg på ca 3400kr.
GTX980 kostade 4990kr på blackfriday (från 5500kr ASUS Strix modell)

RX470 för ca 2000kr presterar ungefär som ett GTX970(? rätta mig om jag har fel)
RX480 för ca 3000kr presterar bättre än ett GTX980 (beror lite på modell)
(visst man kan tycka att det är lite svagt att komma med midrange kort som presterar som nVidias fjolårsmodeller)

Tack vare AMD Polaris så ser vi en helt annan prisbild i år. Dock verkar det har slagit fel i Sverige då priserna är högre än vad AMDs rekommenderade. (kanske ÅF marginal, skatt? ja jag vet faktiskt inte)
Säkert är att GTX1050, 1060 är mycket billigare tack vare AMD.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies