Amazon lanserar Snowmobile – tjänst för att flytta stora mängder data via långtradare

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Felix:

Du kan skriva till en snowmobile i 1TB/s

1 Tbit/s enligt Amazons hemsida, som @Kryll turligt nog noterade.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av paran0id:

Bara jag som reagerar på att ekipaget skulle vara 14m långt? Rätt övertygad om att det enbart är containern på 45 fot, dragbilen (lastbilen) gör sitt till på längden den med

40 fot är dom ju

Permalänk
Medlem

Ser man på

Johnny Mnemonic-filmen kanske inte var så fel ute trots allt!

Visa signatur

Dator: MSI P67A-C45 B3, Intel Core i5 2500K @ 3,3 Ghz, 16 GB Corsair Vengeance DDR3 1600Mhz, MSI GTX 970 Gaming 4G, Samsung 850 EVO Series 500GB SSD, 4TB Seagate SATA2, Windows 10. Chassi: Define XL R2 Black Pearl. Monitors: Samsung 28" 4K LED U28E570D + Philips Brilliance 23" TFT Wide.
Inet - gratis frakt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

1 Tbit/s enligt Amazons hemsida, som @Kryll turligt nog noterade.

Ah. Tack! Då läste jag slarvig rapportering.

Visa signatur

En potatis

Permalänk
Avstängd

Kanske ska beställa en lastbil för semesterbilderna på NAS'en. Kan tänka mig diskussionen med grannen när snowmobilen står utanför och "tankar".

"Nu för tiden ska man finnas i molnet vettu. Hi-tek liksom! Vad har du i din lastbil då? Grus eller?" :smällerhängslen

Permalänk
Medlem
Skrivet av zekel:

@Lordsqueak: Gissar på att det kan vara nån referens till Edward Snowden med tanke på säkerhet och att all data som fraktas är krypterad.

//zekel

Tror mer på att det är en referens till Amazon Glacier, Amazons långsammare, men mycket billigare, lagringsvariant.

Permalänk
Medlem

@Svensktiger: 45 fot enligt artikeln som det länkas till, oavsett så är 40 fot strax över 12m och dragaren är längre än 2m..

Visa signatur

// paran0id

Permalänk
Inofficiell ambassadör

Haha, vilken otroligt häftig idé!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

40 fot är dom ju

Skrivet av paran0id:

@Svensktiger: 45 fot enligt artikeln som det länkas till, oavsett så är 40 fot strax över 12m och dragaren är längre än 2m..

Ganska säker dock på att i USA räknar dom lasten som maxlängd. Inte från kofångare - kofångare som i Sverige. Därav utseende skillnaden mellan svensk lastbil och amerikansk lastbil.

Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |

Permalänk
Medlem

Vad rör det oss i Sverige? Får för mig att Amazon går inte att köpa produkter där ifrån, vi som bor här i Sverige? Rätta mig om jag har fel.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem

Undrar om Amazon läser XKCD???
https://what-if.xkcd.com/31/

Precis samma tankeexperiment om vad som är snabbast

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Proffsmobbare
Skrivet av Vangen:

Vad rör det oss i Sverige? Får för mig att Amazon går inte att köpa produkter där ifrån, vi som bor här i Sverige? Rätta mig om jag har fel.

Amazon.co.uk och .de är öppet för oss i Sverige. US-varianten vet jag inte, men jag har ett Prime-konto på amerikanska sidan med en svensk adress iallafall.

Varning för fysiska cryptolockers nu? Hänglås vid rödlysen.

Permalänk
Skrivet av Vangen:

Vad rör det oss i Sverige? Får för mig att Amazon går inte att köpa produkter där ifrån, vi som bor här i Sverige? Rätta mig om jag har fel.

Amazons shop med fysiska prylar vet jag inte, men molntjänsterna fungerar här!

Visa signatur

!

Permalänk
Medlem

Har svårt att tro att detta blir så värst populärt. Även om det blir av så lär det inte hålla i så många år då lagringsutrymme blir betydligt större år för år. Magnetiska diskar närmar sig sin gräns dock.

När vi väl får tillförlitlig och kostnadseffektiv DNA eller kristallagring, då kan vi enkelt lagra mer eller mindre "oändligt" med data. Just nu ligger den högsta DNA lagringen på 200MB. Kristallagring i kvarts har redan gjorts ett par år sedan. Vet dock ej hur långt de har utvecklat den tekniken just nu.

Skrivet av Helllodar:

Varför inte bara dra en skitlång LAN Cat 7 kabel och skicka över all data istället för att "frakta" över den?

Skrivet av CynXen:

För att även om du skickar i 10Gbps så skulle det ta 2år?

Dessutom om det kostar ca 10KR metern för kabeln så blir det fortfarande en mindre förmögenhet att frakta från punkt A till B. Låt oss säga att du endast fraktar data en mil, då kostar själva kabeln 100.000KR. Sen lär du ju också tappa lite data på vägen. Tror det är aningen billigare att frakta via denna tjänst.

Permalänk
Medlem

För att inte tala om latensen!

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Hedersmedlem

Äntligen en backup lösning som funkar för mig

Visa signatur

Kom in och häng med oss på Discord!

Permalänk

Folk kommer börja kappa dessa lastbilar för att sno data. Nya sättet att hacka företag på

Visa signatur

|Phanteks Enthoo Evolv ITX|EVGA G2 750W|Asus H81i-plus + 4790K med en Cooler Master Evo 212|8GB 1600Mhz|ASUS GTX 1070 Strix Gaming OC|

Permalänk
Medlem

Oj oj vilka ordvitsar som lär födas ur detta!

Ännu mera begripligt blir detta om man tänker på hur urbota kasst USAs "internet nät" är utbyggt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Haha, ja, det är säkert helt seriöst, men kan inte undvika att tankarna går till IPoAC

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Triton242:

Måste vara en väldigt begränsad marknad för denna tjänst. Kan inte röra sig om speciellt många företag i USA som har sådana mängder data & till råga på allt måste flytta den

Du menar flytta det till molnet? Nej jag tror inte det är så många företag som vill flytta "exabyte" till molnet... Men att det finns företag som har Petabyte med data det finns överallt

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av warmerspy:

Folk kommer börja kappa dessa lastbilar för att sno data. Nya sättet att hacka företag på

Jag är inte så bra på Amazon men diskarna som ligger i lastbilen har iaf. en TPM.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av zin:

Har svårt att tro att detta blir så värst populärt. Även om det blir av så lär det inte hålla i så många år då lagringsutrymme blir betydligt större år för år. Magnetiska diskar närmar sig sin gräns dock.

Jag förstår faktiskt inte vad du försöker säga här.

Permalänk
Inaktiv

Molnet har insett att molnet är värdelöst, för 5 år sedan räknade jag på att använda Amazon S3 eller Glacier som extern backuptjänst. Då hade vi en filserver som lagrade 13 TB. Det skulle ta 3 år att skicka datat till Amazon och motsvarande tid att återställa en backup. Molnet som backuptjänst för företag är rätt död.

Där jag jobbar nu har vi cirka 5000 Terabyte, jag hinner nog dö innan vi skulle lyckas göra en backup till molnet..

Permalänk
Medlem
Skrivet av studiox_swe:

Molnet har insett att molnet är värdelöst

Jag förstår faktiskt inte vad du försöker säga här

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Hur långt tid tar det att tanka bilen då?

Lär ju inte direkt vara Plug n Play på gränssnittet. Hur får man kundens antagligen inte alltför moderna serverhall att skriva över informationen till lastbilen? Kutar det runt grabbar med nätverkskablar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av SunQ:

Ganska säker dock på att i USA räknar dom lasten som maxlängd. Inte från kofångare - kofångare som i Sverige. Därav utseende skillnaden mellan svensk lastbil och amerikansk lastbil.

Helt rätt. Intressant nog så kör vi trots det med längre ekipage i Sverige.

Visa signatur

Ryzen 5600X | Asus B550-F Gaming | 32GB G.Skill Trident Z 3600mhz | Powercolor 6800 XT | Seasonic Prime TX 850W

Athlon 64, du har alltid en plats i mitt hjärta. <3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Moriquende:

Helt rätt. Intressant nog så kör vi trots det med längre ekipage i Sverige.

Förutom i alaska och vart dom nu kör med sina lastbilståg

Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av langvisaren:

Lär ju inte direkt vara Plug n Play på gränssnittet. Hur får man kundens antagligen inte alltför moderna serverhall att skriva över informationen till lastbilen? Kutar det runt grabbar med nätverkskablar?

NFC, det gäller bara att backa lastbilen riiiiktigt nära servern.

Permalänk

Snowmobile är antagligen en referens till Amazon:s långtidslagringstjänst Glacier.
Den som deponerar såna där datamängder kommer säkert att vilja ha det deponerat på Glacier, annars blir det väldigt dyrt.
Undrar hur många firmor har såna datamängder? Kan vara fler än man tror, det är nog inte bara typ SVT och SMHI.