Permalänk
Medlem

MacBook till Apputveckling

Hej

Då jag alltid använt mig utav PC laptops så skulle behöva lite råd ang Apple laptops.

I Januari ska jag påbörja en utbildning inom applikations utveckling och jag har fått följande instruktioner ang materiell som behövs inför kursen.

"Om du ska göra appar för Android oavsett nivå och enklare appar för iOS (iPhone, iPad m fl), kan du klara dig med en hyfsad bärbar PC med Windows och i många fall även med Linux. Vi rekommenderar dock en MacBook av något slag för denna utbildning eftersom samtliga verktyg för både iOS och Android finns för Mac. Vi avråder för försök arbeta virtuellt med Mac då det ofta visar sig inte fungera i längden, köp hellre en begagnad MacBook Air och börja med.

Skolan tillhandahåller ett antal datorer som kan användas för att överföra dokument som måste göras från Mac, men vi rekommenderar att du skaffar dig en egen Mac.

Utbildningen ställer inga extremt höga krav på din dator så en standardmodell med minst 8 GB RAM-minne fungerar bra. Appar tar inte heller stor plats och kompileringen normalt sett inte speciellt processorkrävande."

Så min fråga till er som är något mer erfarna ang Apples produkter, om jag inte har något direkt intresse att spela på laptopen (har stationär hemma för det) och inte känner att huruvida datorn är super tun/lätt är någon vidare prioritet.

Vad skulle ni rekommendera för produkt serie? och årgång? (som jag förstått släpper de nya versioner av produkt serier varje år?)

tack på förhand.

Permalänk
Medlem

Om du inte ska använda laptopen till annat än apputveckling så köp den billigaste du hittar med 8GB ram.

Jag ställer mig dock tveksam till:
"Vi avråder för försök arbeta virtuellt med Mac då det ofta visar sig inte fungera i längden"

Jag kör både Windows och Linux virtuellt på Mac i jobbet (programmering) och det funkar hur bra som helst (Parallels men ska byta till VMWare). Jag har även tidigare kört ett Ubuntu-server system virtuellt i Windows 8.1 med VMWare och det var mycket stabilt. Att OSX skulle vara instabilare att köra virtuellt har jag svårt att se. Det är ju många som kör OSX virtuellt i OSX för testmiljöer men det kanske inte är samma sak?

/Knight

Visa signatur

Idag kom Athlon64

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knightmare:

Om du inte ska använda laptopen till annat än apputveckling så köp den billigaste du hittar med 8GB ram.

Jag ställer mig dock tveksam till:
"Vi avråder för försök arbeta virtuellt med Mac då det ofta visar sig inte fungera i längden"

Jag kör både Windows och Linux virtuellt på Mac i jobbet (programmering) och det funkar hur bra som helst (Parallels men ska byta till VMWare). Jag har även tidigare kört ett Ubuntu-server system virtuellt i Windows 8.1 med VMWare och det var mycket stabilt. Att OSX skulle vara instabilare att köra virtuellt har jag svårt att se. Det är ju många som kör OSX virtuellt i OSX för testmiljöer men det kanske inte är samma sak?

/Knight

Var förmodligen "virtuellt i virtuellt" som dom syftar på, typ en Androidemulator i Hyper V. Dock inget jag testat själv så det är ett antagande från min sida. Utveckling i VM däremot kör jag dagligen men inga emulatorer då.