Röd, grön, vit, blå och svart skärm under och efter inloggningsskärmen (Windows 10)

Permalänk
Medlem

Röd, grön, vit, blå och svart skärm under och efter inloggningsskärmen (Windows 10)

Hej!

Har, som ni redan kanske listat ut, ett problem med min stationära dator. Då jag startar datorn så verkar allt fungera normalt ända tills inloggningsskärmen dyker upp. Skärmen blir i princip pixelerad i diverse olika färger. Till exempel röd, grön, vit, blå, svart... Har startat om datorn flera gånger utan resultat. Jag har kopplat skärmen till moderkortets DVI-uttag, men då fick skärmen ingen kontakt med datorn (no signal). Kommer inte heller åt BIOS. F11 och DEL som vanligtvis används för att komma åt BIOS:et verkar ej fungera. Inget händer när jag försöker komma åt BIOS. Länkar en bild på hur inloggningsskärmen ser ut nedan.
Uppskattar verkligen all hjälp! Har ingen aning om vad jag ska göra... Är ingen direkt dataguru heller. Tack på förhand!

Bild: http://imgur.com/a/Gk77S

Specs:

Processor: Intel Core i5 6600K 3.5 GHz 6MB
Moderkort: MSI Z170A KRAIT GAMING
Grafikkort: Asus GeForce ENGTX570 DCII 1280MB
Internminne: Kingston HyperX 8GB (2x4GB) DDR4 2133MHz Fury Black
Nätaggregat: Corsair GS600 600W
Hårddiskar: Intel 540 120GB och Seagate Barracuda 2TB 7200rpm 64MB
OS: Windows 10 64-bit

Permalänk
Medlem

@Nordbo:
Det där ser definitivt ut som att grafik-kortet "inte mår bra".
För att moderkortet ska byta till det inbyggda måste du ta bort det "externa" och eventuellt göra en BIOS reset (Clear CMOS).

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem

@Belzader: Grafikkortet har ju haft sina glansdagar. Ska testa det som du föreslog. Tack!

Permalänk
Medlem

Jag hade ett liknande problem, då var det MSI Afterburner som bestämde sig att utan min vetskap överklocka mitt grafikkort väldigt mycket. Så om du har något mjukvara för att överklocka grafikkortet så kan det vara det.

Permalänk
Hedersmedlem

Nätaggregatet är inget vidare heller och kan vara på upphällningen beroende på hur mycket datorn är använd.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

@MultiMan: Har kört på samma nätagg i ca 5 år tror jag. Datorn går säkert 6-8 timmar om dagen.

Permalänk
Medlem

@Belzader:s förslag löste problemet. Datorn fungerar nu prima då jag nu kör via processorns grafikkrets. GPU:n var alltså problemet. Får införskaffa mig ett nytt kort. Tack för alla svar!