Priserna på DDR4-minne stiger

Permalänk
Melding Plague

Priserna på DDR4-minne stiger

Sedan introduktionen av DDR4-standarden har priserna på minnesmoduler stadigt fallit, men är nu på väg upp till följd av ökad efterfrågan till smarta telefoner.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Jo jag köpte mina DDR4 32GB för 1399kr i Maj. Idag kostar de 1999kr.
Köpte även en Intel 6700K för 2890kr hos Webhallen då, idag är billigast på Prisjakt 3499kr.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Entusiast

Som artikeln skriver så har ju DDR4 ändå blivit billigt väldigt snabbt efter sin introduktion, så en katastrof är det ju inte precis.
Att köpa nytt DDR3 just nu däremot, herrejösses vilka stålar det går åt då!

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ronz:

Jo jag köpte mina DDR4 32GB för 1399kr i Maj. Idag kostar de 1999kr.
Köpte även en Intel 6700K för 2890kr hos Webhallen då, idag är billigast på Prisjakt 3499kr.

Ja det gäller att köpa i rätt tillfälle, detta är inget unikt utan det har "alltid" varit såhär. Det positiva man kan ha med att vänta inom datorteknik är att det ej ofta blir sämre hårdvaror. Ta DDR4 som har varit billigt et bra tag, men det är inte före senare de lite större modulerna har kommit upp i klockfrekvens. T.ex. sitta med 64GB 2133Mhz känns lite sådär idag.

Nå ram i en dator är som pengar i plånboken, en stor skara klarar ej att göra slut på något, men vi andra kan ha i princip obegränsad ram/pengar i plånboken och det säger bara slurk så är det slut. Ge mig 10TB ram och min dator (om den nu hade stött det) så hade den slukat det direkt. Och även om man själv inte gör så mycket så hindrar dyr datorteknik utvecklingen inom väldigt många områden, d.v.s. industrier, infrastruktur you name it, allt vårt samhälle vill bara ha mer datakraft och utvecklingen stagneras p.ga. brist av detta.

Nå hög efterfrågan på ram lär leda till mer pengar till ramminnestillverkare vilket lär leda till mer pengar för forskning, så jag är inte sådär jätteledsen även om jag nu tycker ram är för dyrt idag. Orostrenden att mer börjar stiga i pris är ej bra, men det ser jag mer på ekonom som helhet.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sisyfos:

Som artikeln skriver så har ju DDR4 ändå blivit billigt väldigt snabbt efter sin introduktion, så en katastrof är det ju inte precis.
Att köpa nytt DDR3 just nu däremot, herrejösses vilka stålar det går åt då!

Jo, man får leta begagnat och hoppas på att hitta någon säljer DDR3.

Visa signatur

||i5-4690K@4,7GHZ||Z97-A||GTX970@1,5/2GHZ||CM V700||8GB RAM@2,6GHZ||H440||NH-D15s||G10+H55|||Win10||
Unique valley score, ExtremeHD >3047

Permalänk
Medlem

Tur då att inte Apples nya Pro Book använder det... då hade det ju blivit ännu dyrare

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Fisken1986:

Jo, man får leta begagnat och hoppas på att hitta någon säljer DDR3.

Precis samma var det vid ddr1 och ddr2, där dessa blev hutlöst dyra efter ett tag även på tradera/blocket. Så om man har ett äldre system, så finns det nog inte så mycket fördel med att vänta längre den närmsta tiden. Visst om 10år lär ddr3 bli billigt, vem som dock vill ha dem då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sisyfos:

Som artikeln skriver så har ju DDR4 ändå blivit billigt väldigt snabbt efter sin introduktion, så en katastrof är det ju inte precis.
Att köpa nytt DDR3 just nu däremot, herrejösses vilka stålar det går åt då!

Skrivet av Fisken1986:

Jo, man får leta begagnat och hoppas på att hitta någon säljer DDR3.

Nu vet jag inte hur ni syftar så ni får gärna visa, men:
16GB (2x8GB) DDR4 ca 800-900kr
16GB (2x8GB) DDR3 ca 800-900kr

Ja... DDR3 har blivit dyrare än det var förr, men de är på typ samma nivå som DDR4 för 16GB.
Vill du ha stora moduler så har DDR4 helt klar en fördel, då 16GB moduler är billigare, men detta är ju pga för DDR3 är detta high-end moduler medan för DDR4 är det normala moduler. Jämför tex 4GB DDR2 modul vs 4GB DDR3 modul på samma sätt. Men för normala användaren så räcker 16GB RAM väldigt långt, och det är nästan bara entusiaster som ens tittar på 32GB+.

Tittar man på 4x8GB DDR3 dock så är det inte så farligt mycket dyrare, än samma konfiguration på DDR4 (båda ca 1600-1700kr med undantag så klart).

Permalänk
Medlem

Känns som man ska slå till på DDR4 nu och spara en hundring eller två i stället för att vänta tills Zen kommer i januari/februari. Frågan är ju då, vilken hastighet ska man köpa? Så snabbt som möjligt, som plånboken tillåter?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Paddanx:

Nu vet jag inte hur ni syftar så ni får gärna visa, men:
16GB 16GB (2x8GB) DDR4 ca 800-900kr
16GB (2x8GB) DDR3 ca 800-900kr

Ja... DDR3 har blivit dyrare än det var förr, men de är på typ samma nivå som DDR4 för 16GB.

I stort sett alla av de där DDR3-minnena är ej i lager hos någon "riktig" återförsäljare, det är lite det jag menar.

Sen så sade jag aldrig att DDR4 var billigare, men det hade det ju varit om det inte vore för de senaste prisökningarna

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Paddanx:

Nu vet jag inte hur ni syftar så ni får gärna visa, men:
16GB 16GB (2x8GB) DDR4 ca 800-900kr
16GB (2x8GB) DDR3 ca 800-900kr

Ja... DDR3 har blivit dyrare än det var förr, men de är på typ samma nivå som DDR4 för 16GB.
Vill du ha stora moduler så har DDR4 helt klar en fördel, då 16GB moduler är billigare, men detta är ju pga för DDR3 är detta high-end moduler medan för DDR4 är det normala moduler. Jämför tex 4GB DDR2 modul vs 4GB DDR3 modul på samma sätt. Men för normala användaren så räcker 16GB RAM väldigt långt, och det är nästan bara entusiaster som ens tittar på 32GB+.

Tittar man på 4x8GB DDR3 dock så är det inte så farligt mycket dyrare, än samma konfiguration på DDR4 (båda ca 1600-1700kr med undantag så klart).

Gammal teknik VS ny teknik.

Visa signatur

||i5-4690K@4,7GHZ||Z97-A||GTX970@1,5/2GHZ||CM V700||8GB RAM@2,6GHZ||H440||NH-D15s||G10+H55|||Win10||
Unique valley score, ExtremeHD >3047

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sisyfos:

I stort sett alla av de där DDR3-minnena är ej i lager hos någon "riktig" återförsäljare, det är lite det jag menar.

Sen så sade jag aldrig att DDR4 var billigare, men det hade det ju varit om det inte vore för de senaste prisökningarna

Hmm.
Bra poäng, det noterade jag inte.

Nu har jag typ 4-5 st 16GB DDR3 kitt hemma till alla maskiner, så jag behöver inte mer närmaste tiden. Men jag handlade nog det i rättan tid.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Paddanx:

Hmm.
Bra poäng, det noterade jag inte.

Nu har jag typ 4-5 st 16GB DDR3 kitt hemma till alla maskiner, så jag behöver inte mer närmaste tiden. Men jag handlade nog det i rättan tid.

Önskar att jag med var smart och gjorde detta, hamstra RAM.

Visa signatur

||i5-4690K@4,7GHZ||Z97-A||GTX970@1,5/2GHZ||CM V700||8GB RAM@2,6GHZ||H440||NH-D15s||G10+H55|||Win10||
Unique valley score, ExtremeHD >3047

Permalänk
Skrivet av ronz:

Jo jag köpte mina DDR4 32GB för 1399kr i Maj. Idag kostar de 1999kr.
Köpte även en Intel 6700K för 2890kr hos Webhallen då, idag är billigast på Prisjakt 3499kr.

Det har väl att göra med försvagad krona mot dollarn också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fisken1986:

Önskar att jag med var smart och gjorde detta, hamstra RAM.

Jag passade på när jag behövde mer och hittade 2133 DDR med CL9, som är sällsynt, och köpte 3 kit. Sved i plånboken, men å andra sidan så har jag fördel att nu har jag RAM till alla Haswell maskiner också.

Men det kunde lika väl ha varit en överprisad investering om jag nu velat gå över till Skylake/Kabylake, så fort som möjligt, men jag såg hur mycket minnesproblem Skylake hade, samt att dens DDR4 på 2133 är idag lika värdefullt som 1333 DDR3... så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av napahlm:

Känns som man ska slå till på DDR4 nu och spara en hundring eller två i stället för att vänta tills Zen kommer i januari/februari. Frågan är ju då, vilken hastighet ska man köpa? Så snabbt som möjligt, som plånboken tillåter?

Skickades från m.sweclockers.com

Har för mig att sweet spoten är vid 3000 eller 3200. Vid högre hastigheter går timings åt skogen så det blir ovärt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av napahlm:

Känns som man ska slå till på DDR4 nu och spara en hundring eller två i stället för att vänta tills Zen kommer i januari/februari. Frågan är ju då, vilken hastighet ska man köpa? Så snabbt som möjligt, som plånboken tillåter?

Skickades från m.sweclockers.com

hade istället väntat på en större rea, tex black friday eller julrean. lär vara några som iaf når 50%. och som de låter har du inte bråttom

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Medlem

Men någon inflation, det har vi inte i Sverige, nej. Tjo Flöjt! Man får det resultat man vill, beroende på vad - och hur - man räknar.

.

Visa signatur

AMD Thunderbird 1.33 GHz (133 MHz Bus), Epox 8K7A, 1 x 256MB Corsair PC2100 DDR SDRAM, 20.5GB 7200 RPM Western Digital EIDE, Visiontek GeForce 3

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

Jag som tänkte uppgradera detta året....>_<

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Medlem

vart sugen att slänga in mer RAM "bara för att", köpte 16x2 ramminnen för 1100 om jag inte minns fel och haft koll i cirka 4 månader nu men priset blev bara högre och högre så jag får väll nöja mig.

Visa signatur

Dator 1: i7 5960X | ASUS X99-E WS | EVGA Titan X + MSI Titan X SLI | 3x Qnix 2710| 1.2TB PCI-E SSD+120gb SSD | 64gb RAM | Seasonic X-1250
Dator 2: i5 4670k | 1x 780 | 256gb SSD | 16gb RAM | BeQuiet L8 650w
Laptop: Asus G551jm | GTX 860m | i7 4710HQ | 8gb RAM

Permalänk
Inaktiv

Typiskt, tänkt uppgradera framöver och då troligen lagom till Zen-lanseringen.

Permalänk
Hjälpsam

DDR3 finns fortfarande till vettiga priser, men de lär inte bli billigare, de som sitter med ett sådant system, gör nog klokt i att uppgradera i dag, om behovet finns.

http://www.prisjakt.nu/kategori.php?o=produkt_pris_inkmoms&l=...

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ratatosk:

DDR3 finns fortfarande till vettiga priser, men de lär inte bli billigare, de som sitter med ett sådant system, gör nog klokt i att uppgradera i dag, om behovet finns.

http://www.prisjakt.nu/kategori.php?o=produkt_pris_inkmoms&l=...

Kan vara en bra ide faktiskt. Tänkt uppgradera nuvarande plattform med mer än de 4x4GB jag använt i fyra år då den kommer användas efter uppgradering, troligen som någon form av server eller iallafall extra-dator. Om inte annat så kan det vara bra att ha minnen liggandes på hyllan, sällan billigt att köpa minnen som slutat tillverkas. :/

Permalänk
Avstängd

kör på mina 8gb för 300kr nått till datorn dör av hög ålder ...problem solved

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sisyfos:

Som artikeln skriver så har ju DDR4 ändå blivit billigt väldigt snabbt efter sin introduktion, så en katastrof är det ju inte precis.
Att köpa nytt DDR3 just nu däremot, herrejösses vilka stålar det går åt då!

Jag passade på att köpa 16 GB DDR3 innan priserna gick upp. 639:- gick det kalaset på för 2x8 GB. Ångrar nästan att jag inte slog till med 32 GB även om jag knappast har någon användning för det.

Hoppas inte priserna på DDR4 går upp alltför mycket fram till man ska bygga nytt system så småningom...

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweMerlin:

Men någon inflation, det har vi inte i Sverige, nej. Tjo Flöjt! Man får det resultat man vill, beroende på vad - och hur - man räknar.

Vår värdelösa riksbank försöker sänka kronan totalt. Snart 10:- för en dollar. Jag lovar. Alltså vad i helvete...

Permalänk
Medlem
Skrivet av 1r1d1um:

Vår värdelösa riksbank försöker sänka kronan totalt. Snart 10:- för en dollar. Jag lovar. Alltså vad i helvete...

Det är inte Riksbankens fel utan Regeringens. Det är nämligen Regeringen som har gett Riksbanken i uppdrag att arbeta för att hålla inflationen runt 2%. Och i syfte att uppnå det målet får då Riksbanken göra vad de kan med de vapen som står till buds.

.

Visa signatur

AMD Thunderbird 1.33 GHz (133 MHz Bus), Epox 8K7A, 1 x 256MB Corsair PC2100 DDR SDRAM, 20.5GB 7200 RPM Western Digital EIDE, Visiontek GeForce 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av 1r1d1um:

Vår värdelösa riksbank försöker sänka kronan totalt. Snart 10:- för en dollar. Jag lovar. Alltså vad i helvete...

Är bra att tänka på det nästa gång man röstar, då det är det enda sättet man kan göra sig hörd. Att vi hade bra ekonomi genom 2009-2010 när hela EU gick på knäna hade sina fördelar.

Oavsett så hade jag inte köpt DDR4 idag om du inte får bra erbjudande på snabb version. 2400/2133 versioner av dem är som sagt lika meningslösa som 1600/1333 är idag, dvs ja, de fungerar, men prestandan är kanske inte tillräcklig.

Med det sagt, vi vet inte om det behövs den bandbredden om några år, men jämför du DDR3 2133 CL9 vs DDR4 2133 tittar du i bästa fall på runt CL13, så fler klockcyklar för samma frekvens. DDR4 måste mao upp i frekvens innan det bli optimalt, som DDR3 behövde typ 1866MT (stock 1066MT) och DDR2 behövde 800MT (stock 400MT).

Och idag så räcker inte 1333/1600MT dual channel till för vissa spel, och du kan få märkbar skillnad med 2133/1866, speciellt på äldre CPUer med lite sämre prefetch/minneshantering. Så det skulle inte förvåna mig ett dugg om 2133 DDR4 blir för långsamt när Skylake system får lite ålder på nacken, speciellt då ingen trodde vi "någonsin" skulle behöva mer än 1600MT i dual channel...

Permalänk
Medlem

Betalade 2598kr för mina 4x16GB i somras, kostar nu 4358kr...

Visa signatur

#1: Z370N ITX | i7 8700k | GTX 1080 | 32GiB
#2: P8Z77-M pro | i7 3770k | GTX 1050ti | 16GiB

Server: Z370-G | i5 8600T | 64GiB | UnRAID 6.9.2 | 130TB
Smartphone: Samsung Z Flip 5 | Android 13 | Shure SE535

Permalänk
Medlem

Har de bränt ned någon fabrik nu i smyg ?

Visa signatur

Amd 5900x phantom 4090 Corsair ddr4 3600. Kingston FURY Renegade 2GB .Lg c2 OLED 42