SpelClockers ger sig ut i No Man's Sky på PC

Permalänk
Skrivet av str8forthakill:

@Zache_:
lagg, extremt otrevliga fps dropp och stutter. Med ett 1080 får man 70 fps average i 1080P. Den hittills sämst presterande porten någonsin.

Med mitt 1080 ligger jag på 85-100 i 1440p

Permalänk
Medlem

More like No Guy Buy...

Permalänk
Medlem

Lika många buggar som planeter i spelet.
känns som ett alpha. 59€ På steam var att ta i snarare värt 10€

18trilioner glitchar
18trilioner krascher
18trilioner buggar
18trilioner anledningar som är game Breaking

Till exempel när du har en miner i handen men inte lagt till någon Annan mod och trycker X för att byta vapen mod så blir minern obrukbar tills du startar om.

Eller alla gånger du lyfter från en planet och skäppet bestämmer sig för att teleportera sig ut i rymden i stället för att bara lyfta några meter över backen

Visa signatur

NZXT Phantom | 4790k 4.8Ghz | GA-Z97X-Gaming 7 | 16GB | ASUS 1080 TI Strix | 3 x 525GB SSD | XFX P1-1050-BEFX Full custom watercooling loop.
Acer 28" Predator XB281HK G-Sync 4K

Permalänk
Hedersmedlem

Stänger man av:

  • Gsyng i config filen

  • Byter till border-less mode

  • Stänger av Vsync i menyn (unlimited)

så funkar spelet helt ok. Det är inte helt perfekt men är 1000 gånger bättre än vad det är innan.

Har testat runt ett antal timmar och det är dessa saker som funkar för mig iaf.
i7 4790k samt 980 och ligger på 90-140 FPS med några få drops under med high settings på alla texturer.
Gör inte så mycket skillnad om man sänker texturerna för mig men kan ju hända beroende på konfiguration.

Visa signatur

Kom in och häng med oss på Discord!

Permalänk
Avstängd

Herrejösses vilket skitspel det är enligt mig och nu syftar jag inte bara på det fullständigt trasiga prestandan.

Permalänk
Medlem

Hör till sorgegruppen som inte får det att funka

Visa signatur

Asus M5A99X EVO | AMD PhenomII x6 1100T @3.3GHz | Hyper 212+ EVO | Corsair DDR3 1600MHz @16GB | Asus GeForce GTX 1060 @1GB | Crucial M4 SSD @128GB | OCZ Solid 3 SSD @60GB | Seagate barracuda HDD @2TB | Corsair TX650 @650W | benQ 24" @2ms | Logitech X-540 @70W 5.1-surround | Corsair Gaming K95 RGB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allihopa:

Lika många buggar som planeter i spelet.
känns som ett alpha. 59€ På steam var att ta i snarare värt 10€

18trilioner glitchar
18trilioner krascher
18trilioner buggar
18trilioner anledningar som är game Breaking

Så dåligt är det inte, spelet fungerar helt ok även om grafiken är lite "cartoonish" och spelmekaniken lite oklar. Är det möjligt (eller ska det bli möjligt) att återfinna varandra i universum? Detta är ganska viktigt om vi ska få till ett spel som kommer att spelas länge. Jag gillar isoleringen och singel-spels aspekten, men skulle nog vilja kunna möta upp med andra spelare i längden.

Ja, 59 Euro är girigt, men det kommer nog snart att gå ner till rimliga nivåer. Man förstår dock att många betalar detta eftersom det är så förtvivlat ont om bra rymd-exploration-spel. Det fanns ett uppdämt behov som nu verkar ha fyllts.

Permalänk
Skrivet av 1r1d1um:

Är det möjligt (eller ska det bli möjligt) att återfinna varandra i universum?

Det ska gå att hitta varandra, dock så är servrarna överbelastade så den funktionen fungerar inte just nu.

Permalänk
Medlem

Fungerar faktiskt mycket bättre än vad jag trodde det skulle göra, visst lite justeringar med inställningarna och minnesläckor med det är inte hela världen.

Visa signatur

Riggen:ASRock X570M Pro4 - AMD Ryzen 7 3700X - Corsair 32GB DDR4 3200MHz - Corsair MP510 960Gb NVME - EVGA 1080ti SC2 - 3x Samsung 840 500GB - EVGA SuperNOVA G1+ 650W - Fractal Design Meshify C Mini Dark TG
NAS: FreeNAS @ HP Proliant MicroServer Gen 8 - Xeon E3-1230 V2 - 16Gb Kingston ECC RAM - Intel 530 120Gb - IBM m1015/LSI 9220-8i - 4x WD Red 3Tb

Permalänk
Medlem

Varför har Sweclockers skrivit så mycket om just detta spel?

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Moderator
Moderator

@serverfel: Det har varit mycket intresse inför release, dels gjorde SweClockers redaktion en artikel om att spelet ska vara skräddarsytt för den nya PS4 "Neo", FZ gjorde en recension av spelet i sig och sedan hoppade vi på SpelClockers på med en livestream igår.

Sammantaget så blev det en del ska erkännas men det var ifrån tre olika källor egentligen.

Visa signatur

Forumregler | Synpunkter på moderering i forumet? Kontakta via PM, Email eller kontaktformuläret.
Huvudadmin för Geeks Discord - Mötesplatsen för gamers

Permalänk
Medlem

Med tanke p åvad jag sett i streams och hört om spelets alla buggar så har jag efter säkert 30 timmar endast lidigt av två buggar, en gång föll jag genom planeten, sedan har skeppet en oförmåga at hoppa upp i omlopsbana titt som tätt när man tar av.

Kör faktiskt spelet under Gentoo Linux 64bit med Wine 1.9.16 och det fungerar direkt ur lådan utan problem.

Kör med i7 3930K @ 4Ghz och GTX780, igen direkt skillnad på Medel inställningar och Max i FPS, Är väl inte 60fps men spelet verkar nog lite bundet till en CPU kära då mitt använder ca 1.4x kärnor eller 140% CPU. Grafikortets inställningar verkar spela lite roll för FPS'n.

Anyway vill man köra det under linux fungerar det ypperligt, det använder vad jag vet opengl 4.5 så inte direct3d och man bör ha nyast wine då det finns en bug med Visual basic vill jag minnas, den skapar ett runtime error så skiten startar inte med tex 1.9.10 som jag testade men buggen är fixad i den nyaste versionen i alla fall.

Inga krasher eller något att klaga på så sett, kunde varit bättre optimerat och bättre kontroller men annars verkar det fungera fint för mig under linux.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tachiibou:

Det ska gå att hitta varandra, dock så är servrarna överbelastade så den funktionen fungerar inte just nu.

Jag har hört det här några gånger, men jag är rädd att det inte är riktigt sant, även om Sean Murray gärna vill antyda att det är så. Att hålla reda på exakt var personer är i ett spel av den här omfattningen låter inte riktigt rimligt. Jag hoppas jag har fel, och det kan mycket väl vara så att de försöker patcha in något så småningom.

Någon ambitiös människa hade antagligen kunnat dra ganska mycket slutsatser genom att analysera vilken data som skickas till servrarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pa1983:

Med tanke p åvad jag sett i streams och hört om spelets alla buggar så har jag efter säkert 30 timmar endast lidigt av två buggar, en gång föll jag genom planeten, sedan har skeppet en oförmåga at hoppa upp i omlopsbana titt som tätt när man tar av.

Kör faktiskt spelet under Gentoo Linux 64bit med Wine 1.9.16 och det fungerar direkt ur lådan utan problem.

Kör med i7 3930K @ 4Ghz och GTX780, igen direkt skillnad på Medel inställningar och Max i FPS, Är väl inte 60fps men spelet verkar nog lite bundet till en CPU kära då mitt använder ca 1.4x kärnor eller 140% CPU. Grafikortets inställningar verkar spela lite roll för FPS'n.

Anyway vill man köra det under linux fungerar det ypperligt, det använder vad jag vet opengl 4.5 så inte direct3d och man bör ha nyast wine då det finns en bug med Visual basic vill jag minnas, den skapar ett runtime error så skiten startar inte med tex 1.9.10 som jag testade men buggen är fixad i den nyaste versionen i alla fall.

Inga krasher eller något att klaga på så sett, kunde varit bättre optimerat och bättre kontroller men annars verkar det fungera fint för mig under linux.

Även om spelet skulle kunne nyttja flera kärnor så stödjer inte Wine fler än 1. Dra på CSMT med Wine-staging så lär du få ut render tråden iaf som troligen lär boosta prestanda något.

Jag lär vänta med att köpa det tills priset går ner eller när Microsoft slutar supporta Minecraft för oss.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem

@TheMadPanda: Hinner inte kolla på hela streamen. Kom du någonsin på att du bara ändrade FOV för att flyga i skeppet?
De är 2 separata inställningar en FOV för att gå runt på planeter och en för att flyga.
Tror även (tyvärr) att du måste trycka "Apply" även....
Precis NU så kom du på det

Andra tips. disabla vsync och gsync (gsync i config filen)
Sätt FPS till MAX
och de flesta tycks rekomendera Borderlesswindow mode istället för Full screen.

Spelar detta i Linux under Wine och de flyter på bra för mig!
Någon enstaka stutter då och då, men inget som stör mig.
Har dock ett 980Ti

Permalänk
Geeks Gaming
Skrivet av Lejoni:

@TheMadPanda: Hinner inte kolla på hela streamen. Kom du någonsin på att du bara ändrade FOV för att flyga i skeppet?
De är 2 separata inställningar en FOV för att gå runt på planeter och en för att flyga.
Tror även (tyvärr) att du måste trycka "Apply" även....
Precis NU så kom du på det

Andra tips. disabla vsync och gsync (gsync i config filen)
Sätt FPS till MAX
och de flesta tycks rekomendera Borderlesswindow mode istället för Full screen.

Spelar detta i Linux under Wine och de flyter på bra för mig!
Någon enstaka stutter då och då, men inget som stör mig.
Har dock ett 980Ti

Tack för att du tog dig tid o svara!
vi gjorde lite fler efterforskningar efter streamen och tror det är min processor som flaskar, då OBS tar 5-10% och utan obs så ligger processorn runt 90%. Men har gjort lite ändringar nu i configen och nu ligger jag runt 70 fps som standard men hoppar ner till 30 fps när man läser in nya planeter och sådant, men inte alls lika illa som förut!

Det är helt klart spelbart nu.
min config fil är följande:

<?xml version="1.0" encoding="utf-8"?>
<Data template="TkGraphicsSettings">
<Property name="FullScreen" value="false" />
<Property name="Borderless" value="true" />
<Property name="Monitor" value="0" />
<Property name="UseScreenResolution" value="true" />
<Property name="ResolutionWidth" value="1920" />
<Property name="ResolutionHeight" value="1080" />
<Property name="VSync" value="false" />
<Property name="GSync" value="false" />
<Property name="ShadowDetail" value="Normal" />
<Property name="TextureDetail" value="High" />
<Property name="GenerationDetail" value="Normal" />
<Property name="ReflectionsQuality" value="Normal" />
<Property name="AntiAliasing" value="FXAA" />
<Property name="AnisotropyLevel" value="2" />
<Property name="FoVOnFoot" value="160.000000" />
<Property name="FoVInShip" value="160.000000" />
<Property name="Brightness" value="128" />
<Property name="MaxframeRate" value="160" />
<Property name="NoHudMode" value="false" />
</Data>
Cred till settings går till @Bl0m1 som hittade den magiska kombon!

Spelet är lite stabilare men landningarna och kontrollerna är fortfarande halvt automatiska.

strongest plant ever. Would land again.

Okej, spelet är fortfarande ganska trasigt, #ibelive #pigsCanfly

Ska se om vi kan göra en till stream av spelet under veckan, ska bara testa lite på min egna kanal först!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zache_:

33% av Steams användarrecensioner har röstat negativt Vad tycker ni medlemmar som har testat?

Laggigt och känns som ett oändlig farmande för ingen större spelupplevelse... Finns dessvärre mycket som skulle kunna göras bättre. Gillar grafiken och spelidén i sig men den levererade inte.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Har inte sedan 2004 gillat något PC-spel som först fanns på eller samtidigt lanserats till konsoller. Så jag kan med säkerhet skippa No man's sky.

Permalänk
Medlem

@TheMadPanda: Jo det är ett väldigt cpu krävande spel. Börjar komma en hel del spel som är det nu.
Så tror tiden är förbi när en budget CPU var helt ok i en gaming rig.

Permalänk
Geeks Gaming
Skrivet av Lejoni:

@TheMadPanda: Jo det är ett väldigt cpu krävande spel. Börjar komma en hel del spel som är det nu.
Så tror tiden är förbi när en budget CPU var helt ok i en gaming rig.

problemet var att mitt moderkort inte tillåter överklockning, men blir nya grejer i veckan, beställer en 6700k snart så kanske går att streama till nästa helg

Permalänk
Medlem

Tekniken är visserligen imponerande, men fy fan rent ut sagt vad grindigt. Grattis till prestationen att skapa nåt som är värre än WoW.

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX2060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Permalänk
Medlem
Skrivet av Commander:

Även om spelet skulle kunne nyttja flera kärnor så stödjer inte Wine fler än 1. Dra på CSMT med Wine-staging så lär du få ut render tråden iaf som troligen lär boosta prestanda något.

Jag lär vänta med att köpa det tills priset går ner eller när Microsoft slutar supporta Minecraft för oss.

Jag har redan wine staging och CMST på så då aj behöver det för World of Warships.

Wine bara stödjer EN kärna? Mja inte riktigt vad jag ser med min i7 i all fall CMST eller inte så nyttjar flera flertrådade spel flertalet kärnor.

Permalänk
Medlem

@TheMadPanda: Går själv i tankarna att uppgradera till 6800K
Min 3820 börjar bli lite till åren nu.

Permalänk
Medlem

@pa1983: Wine Is Not an Emulator
Om programmet du kör med hjälp av WINE är flertrådat så kör det flertrådat även om du kör det med WINE.
Allt Wine gör är att översätta Windows API calls till Linux (eller mac) api calls. Och lite annat smått så programmet tickar på i tron att det är i en Windows miljö

Permalänk
Medlem

Jag har stora problem med jitter eller lagg eller vad det nu kallas. Kontrollerna "fastnar"/hackar ungefär var 10:e sekund när jag går. Så om jag tex. går och tittar rakt fram och ska strejfa vänster och titta vänster så går det inte, karaktären skiter i vad jag ger den för kommando och fortsätter att titta rakt fram och gå rakt fram, sen lossnar det, och fryser till igen. Annars flyter det på i över 100FPS. Får pilla i configfilen när jag kommer hem idag.

Visa signatur

Skärm: Acer Predator X34A • Moderkort: ASUS Maximus V Gene • CPU: Core i5 2500K @ 4GHz • RAM: Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 16GB • GPU: ASUS GeForce GTX 1080 • APU: ASUS ROG Xonar Phoebus • SSD: Intel X-25 M 80GB • HDD: WD Caviar Black 1TB, Hitachi Deskstar 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av bl0m1:

Stänger man av:

  • Gsyng i config filen

  • Byter till border-less mode

  • Stänger av Vsync i menyn (unlimited)

så funkar spelet helt ok. Det är inte helt perfekt men är 1000 gånger bättre än vad det är innan.

Har testat runt ett antal timmar och det är dessa saker som funkar för mig iaf.
i7 4790k samt 980 och ligger på 90-140 FPS med några få drops under med high settings på alla texturer.
Gör inte så mycket skillnad om man sänker texturerna för mig men kan ju hända beroende på konfiguration.

Ändå tråkigt att man ska behöva stänga av G-sync, något man betalat pengar för, på grund av spelet. Skillnaden mellan G-sync på/av är stor i många spel. Finns det någon patch i sikte?

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Ändå tråkigt att man ska behöva stänga av G-sync, något man betalat pengar för, på grund av spelet. Skillnaden mellan G-sync på/av är stor i många spel. Finns det någon patch i sikte?

Många av åtgärderna behövs precis inte beroende på system, det enda jag behövde göra själv för att få spelet att slutta lagga och hoppa mellan 30 och 60 var att stänga av det inbyggda FPS limiter, dvs sätta Max FPS till MAX, Det sagt det inbyggda AA tar också rejäl prestanda så bäst att stäng av och aktivera i din drivares kontroll panel istället.

Har inte heller pillat på en enda fil för att få stabil 70+ fps med systemet i sig.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 3070
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck + de fiesta konsoller.

Permalänk
Medlem

Bland det sämsta jag har spelat, och då pratar jag inte ens om de tekniska problemen spelet har. Oändligt med planeter men inte tillräckligt innehåll för att göra en enda intressant. 2-3 timmar och man har gjort allt spelet erbjuder såvida man inte vill fortsätta springa runt på massa planeter vars enda skillnad är färgnyans. Dessutom känns det inte det minsta som man utforskar för varenda planet har redan med 3 stenkasts avstånd outposts överallt, känns snarare som man inkräktar på någon område.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LudvigLindell:

9h spelat här problemet för mig är när det maxar vram, händer ungefär var 3e timme. Bara att starta om så flyter det på bra igen har bara haft en krash och det var under de första 15 minuterna

20h här, samma fenomen som för dig. Ibland har det släppt när man exempelvis har warpat till ett nytt system.

La väldigt mycket tid i början på att utforska "allt" på enskilda planeter, uppgraderade inventory slots och vapen. Ångrar att jag skippade "atlas"-vägen (trodde det var tutorial), det tog några timmar innan jag var på banan igen s.a.s.

Fantastiskt roligt spel hittills, alla planeter får "BOATY MCBOATFACE"-liknande namn.

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Medlem
Skrivet av MugiMugi:

Många av åtgärderna behövs precis inte beroende på system, det enda jag behövde göra själv för att få spelet att slutta lagga och hoppa mellan 30 och 60 var att stänga av det inbyggda FPS limiter, dvs sätta Max FPS till MAX, Det sagt det inbyggda AA tar också rejäl prestanda så bäst att stäng av och aktivera i din drivares kontroll panel istället.

Har inte heller pillat på en enda fil för att få stabil 70+ fps med systemet i sig.

Verkar som att Hello Games glömt både QA test inför PC releasen samt lära sig något om optimering till PC
Nästa gång kanske? Eller som sagt var med en liten patch.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9