Oculus Touch släpps senare under året med stöd för över 30 speltitlar

Permalänk
Medlem

Vad är det för fel på er? Så många i denna tråd som tycker vad facebook gör är bra / ok med sin skitDRM, skulle ni också säga att det är bra ifall Steam bestämmer sig för att inte fungera ifall du har en Rift inkopplad? Skulle inte ni tycka det är rätt så skit? Och isåfall hur kan ni då säga att vad facebook gör är bra? Fyfan skärp er.

Har haft både rift dev kit 1 & 2, har inget headset nu och tänker inte köpa något på ett tag just p.ga. den skit som pågår.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonatande:

*** raderat ***

*** raderat ***

Jag håller med om att det är dåligt för konsumenterna när en plattform har exklusiva titlar, eftersom det tvingar dom att äga flera plattformar för att få tillgång till allt innehåll.
Men jag tycker inte att situationen är så enkel heller, företag behöver överleva dom också, och om dom hel finansierar spel som oculus gör just nu så tycker jag att dom har rätt att få göra vad dom vill med de titlarna.

Angående Touch kontrollerna ser dom väldigt genomtänkta ut, ser fram emot att få använda dom själv. Men tills dess får leap motion duga

Skickades från m.sweclockers.com

§ 1.2
Visa signatur

Processor: Intel Core i5 2500k Sandy Bridge
Moderkort: ASUS P8Z68-V Pro Minne: 8GB Corsair Vengance 1600MHz
Grafikkort: Gigabyte GeForce GTX 770 OC Hårddisk: OCZ Vertex 2 60GB SSD (System), 3TB Lagring
Nätaggregat: Corsair HX 520 W Chassi: Antec P182

Permalänk
Medlem

Dessutom verkar det som att många som är med i denna diskussion inte förstår riktigt vad oculus DRM egentligen är. Det verkar som att många har uppfattningen att dom exklusiva speltitlarna är låsta till Oculus Rift, men detta är inte fallet, titlarna är exklusiva till Oculus Home. (så vitt jag har förstått det, jag har dock inte möjlighet att leta upp source just nu).

Jag förstår att i praktiken just nu innebär det att titlarna endast går att spela på Oculus Rift, men Valve hade planer på att ha support för Oculus API och Oculus Home i Vive, vilket skulle leda till att det inte fanns några exklusiva titlar. Oculus och Valve kunde dock inte komma överens så det blev aldrig klart. så i mina ögon så är det lika mycket Valve's och oculus's fel att vive inte får ta del av de Oculus Home-Exklusiva speltitlarna

Och om andra HMD's, t.ex. OSVR headsets eller Starbreeze supportar Oculus API i framtiden, vad ska man då kalla titlarna? semi-exklusiva?

Jag kan dock ha fel i denna post, om ni hittar source som motsäger det jag skrivit, hör av er så att jag kan justera min åsikt enligt den nya informationen

Visa signatur

Processor: Intel Core i5 2500k Sandy Bridge
Moderkort: ASUS P8Z68-V Pro Minne: 8GB Corsair Vengance 1600MHz
Grafikkort: Gigabyte GeForce GTX 770 OC Hårddisk: OCZ Vertex 2 60GB SSD (System), 3TB Lagring
Nätaggregat: Corsair HX 520 W Chassi: Antec P182

Permalänk
Medlem

Må så vara Alto men faktum är att det är endast Rift som har låsta titlar just nu (visserligen kan man kringå men det bör inte vara något som krävs).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kuro1n:

Må så vara Alto men faktum är att det är endast Rift som har låsta titlar just nu (visserligen kan man kringå men det bör inte vara något som krävs).

Absolut, det är ingen fantastisk situation för konsumenter direkt, förhoppningsvis löser det sig med tiden. I grund och botten är min upplevelse att Oculus API är bättre än SteamVR, tack vare bland annat ATW osv. SteamVR har dock funktioner som Oculus API inte har än, typ chaperone och passthrough kamera stöd, så jag förstår absolut varför båda måste existera just nu. allra helst hade jag dock sett att vive får Oculus API support så att vive-are också får köra Oculus studio spel osv.

tror faktiskt både oculus och valve skulle tjäna på att lägga in stöd för oculus API i vive. om man tänker efter, Vive ägare kommer alltid köpa spel från Steam i första hand ändå, det kommer jag också som Rift ägare, men för exclusives så kan oculus tjäna på att vive ägare köper exclusives i deras store, utan att gå back på hårdvaran, och valve skulle tjäna på det genom att få bland annat ett större spelutbud för vive, på spel som dom ändå inte skulle fått tillgång till.

Visa signatur

Processor: Intel Core i5 2500k Sandy Bridge
Moderkort: ASUS P8Z68-V Pro Minne: 8GB Corsair Vengance 1600MHz
Grafikkort: Gigabyte GeForce GTX 770 OC Hårddisk: OCZ Vertex 2 60GB SSD (System), 3TB Lagring
Nätaggregat: Corsair HX 520 W Chassi: Antec P182

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fade:

Intressant. Undrar dock fortfarande vad utvecklarna säger är orsaken?

När det släpps, är det precis samma version som enligt dig var releasefärdig i april? Släpps det helt exclusivt till rift?

Sen undrar jag hur det är ok att ge bort varor för utveckling till en viss plattform men det är inte ok att betala för det?

Skickades från m.sweclockers.com

Klart det inte är samma som i April, det har ju utvecklats sedan dess. Däremot så försvinner inte API stöd bara så där. Man kan lägga till stöd för nya API, men det betyder ju inte att gamla försvinner.
OpenVR stöd togs som bekant bort, vilket byter att de gått över till Oculus SDK. Detta gör titlen exklusiv till Rift headsetet, och endast rift headsetet eftersom Oculus lagt till DRM som kollar att Rift är inkopplad. Du kommer alltså aldrig (utan moddar och "hack") kunna spela Oculus spel med andra headsets som t.ex Razer OSVR eller HTC Vive.
Uteckla till HTC Vive, innebär att du använder OpenVR API, som igår till och med fick stöd för Oculus Touch. Så ja, det är definitivt ok att ge utvecklare HMDs för att utveckla spel som fungerar till alla VR-headsets. Valves motivation till att ge utvecklaren ett headset var ju att få ett spel som kunde säljas på steam.
Ännu en gång, för oss som konsumenter så är Oculus SDK inte rimligt. De låser spel till sin hårdvara. På samma sätt som Thrustmaster och Logitech samsas på samma dator-ratt marknad måste Oculus/HTC/Razer osv kunna samsas på samma VR marknad.
PC är plattformen, VR-headset är kringutrustning.

Visa signatur

i9-11900F | RTX 3070 ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Limo:

Klart det inte är samma som i April, det har ju utvecklats sedan dess. Däremot så försvinner inte API stöd bara så där. Man kan lägga till stöd för nya API, men det betyder ju inte att gamla försvinner.
OpenVR stöd togs som bekant bort, vilket byter att de gått över till Oculus SDK. Detta gör titlen exklusiv till Rift headsetet, och endast rift headsetet eftersom Oculus lagt till DRM som kollar att Rift är inkopplad. Du kommer alltså aldrig (utan moddar och "hack") kunna spela Oculus spel med andra headsets som t.ex Razer OSVR eller HTC Vive.
Uteckla till HTC Vive, innebär att du använder OpenVR API, som igår till och med fick stöd för Oculus Touch. Så ja, det är definitivt ok att ge utvecklare HMDs för att utveckla spel som fungerar till alla VR-headsets. Valves motivation till att ge utvecklaren ett headset var ju att få ett spel som kunde säljas på steam.
Ännu en gång, för oss som konsumenter så är Oculus SDK inte rimligt. De låser spel till sin hårdvara. På samma sätt som Thrustmaster och Logitech samsas på samma dator-ratt marknad måste Oculus/HTC/Razer osv kunna samsas på samma VR marknad.
PC är plattformen, VR-headset är kringutrustning.

Oculus har ju själva sagt att det kommer komma support för andra headsets. Handlar nog mest om att företagen behöver komma överens. Så att påstå att du "Aldrig" kommer kunna spela det med ett annat headset är nog att ta i. Det är iaf något som varken du eller jag vet något om, det skulle isf vara om du sitter med en kristallkula...

Det är ju också en hel del skillnader mellan OpenVR och Oculus SDK. Klart att Oculus vill att man ska använda det som fungerar bäst till deras headsets. (https://www.reddit.com/r/oculus/comments/4jkqfz/any_downsides...) Vore ju då dock bra om deras SDK även stödde övriga headsets redan nu.

Skrivet av Halldin:

Som det stod i inlägget:

In fact, it can use the same system that Vive uses. Valve has gone on record with this. See here: https://youtu.be/4Gs5k2Fti1U?t=26m

Nu har jag inte lyssnat igenom hela, men här pratar de om SteamVR (OpenVR), inte om Oculus SDK? Som jag tolkar det så kan Oculus om de använder sig av OpenVR använda Chaperone. Men får de implementera en exakt kopia av Chaperone i sin egna plattform?

Visa signatur

... zzZZzzzZzzzzzZzzz ....

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fade:

Varifrån får du att den inte klarar 360graders tracking? Verkar fungera hur bra som helst i 360grader. Titta på videon jag länkade. Ja Chaperone är lite synd

Är ju ingen hemlighet att Oculus rekommenderar att Touch-spelen ska vara i bara 180 grader:
"Oculus is guiding developers to set up their tracking for 180 degrees, not 360 degrees like the Vive, so you'll find Oculus Touch games tend to nudge you to face in one direction more so than Vive games"
http://www.gizmag.com/oculus-rift-review-hands-on-gdc/42311/

Det har inget med tracking att göra, utan är bara hur Touch-spelen kommer vara (utom i de fall där utvecklarna struntar i Oculus rekommendationer).

Permalänk
Medlem
Skrivet av duked:

Är ju ingen hemlighet att Oculus rekommenderar att Touch-spelen ska vara i bara 180 grader:
"Oculus is guiding developers to set up their tracking for 180 degrees, not 360 degrees like the Vive, so you'll find Oculus Touch games tend to nudge you to face in one direction more so than Vive games"
http://www.gizmag.com/oculus-rift-review-hands-on-gdc/42311/

Det har inget med tracking att göra, utan är bara hur Touch-spelen kommer vara (utom i de fall där utvecklarna struntar i Oculus rekommendationer).

Och vad hindrar dig att spela spel som använder OpenVR och är för 360grader?

Visa signatur

... zzZZzzzZzzzzzZzzz ....

Permalänk
Medlem

Jag kan lugna alla att jag precis satt upp room-scale med min CV1 och Razer Hydra. Chaperone fungerar precis som till Vive, förutom att man inte får kameran. Så fort jag närmar mig min vägg, med antingen kontrollerna eller heatset, dyker chaperone upp i fejan.

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fade:

Oculus har ju själva sagt att det kommer komma support för andra headsets. Handlar nog mest om att företagen behöver komma överens. Så att påstå att du "Aldrig" kommer kunna spela det med ett annat headset är nog att ta i. Det är iaf något som varken du eller jag vet något om, det skulle isf vara om du sitter med en kristallkula...

Det är ju också en hel del skillnader mellan OpenVR och Oculus SDK. Klart att Oculus vill att man ska använda det som fungerar bäst till deras headsets. (https://www.reddit.com/r/oculus/comments/4jkqfz/any_downsides...) Vore ju då dock bra om deras SDK även stödde övriga headsets redan nu.

Oculus har sagt mycker, Palmer har sagt mycket. Väldigt få bra aspekter har visat sig vara sanna.
Oculus lovade en öppen plattform. Palmer lovade att inte stoppa folk från att modda spel så att de fungerade på deras "plattform". Palmer sa att VR med en xbox kontroll var oacceptabelt.

Nu står vi här ,Oculus och Facebook försöker desperat låsa fast riftanvändare i sin affär och låsa ute alla andra.

Visa signatur

i9-11900F | RTX 3070 ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Limo:

Oculus har sagt mycker, Palmer har sagt mycket. Väldigt få bra aspekter har visat sig vara sanna.
Oculus lovade en öppen plattform. Palmer lovade att inte stoppa folk från att modda spel så att de fungerade på deras "plattform". Palmer sa att VR med en xbox kontroll var oacceptabelt.

Nu står vi här ,Oculus och Facebook försöker desperat låsa fast riftanvändare i sin affär och låsa ute alla andra.

Oj vad konstigt att de vill att man ska använda plattformen. Inte direkt ovanligt att vissa spel endast säljs på exempelvis Origin eller i UBIsofts egna plattform.

Tråkiga är bara att de låser ut andra för tillfället.

Men som sagt, du har ju en kristallkula och vet hur framtiden ser ut. Hade ju vart bättre om du använt den till annat än till ditt hat till Oculus/facebook. Nästa lottorad kanske?

Visa signatur

... zzZZzzzZzzzzzZzzz ....

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fade:

Och vad hindrar dig att spela spel som använder OpenVR och är för 360grader?

Ingenting... mer än att Oculus vill se till att Rift spelas i 180 grader, dvs. de anser själva att deras egen hårdvara fungerar bäst för 180 istället för äkta room scale, vilket Vive erbjuder redan idag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av superapan:

Jag kan lugna alla att jag precis satt upp room-scale med min CV1 och Razer Hydra. Chaperone fungerar precis som till Vive, förutom att man inte får kameran. Så fort jag närmar mig min vägg, med antingen kontrollerna eller heatset, dyker chaperone upp i fejan.

Ja, i SteamVR-spel finns stödet oavsett plattform. Frågan är hur spel via Oculus Home kommer att fungera.

Permalänk
Avstängd

Vad skulle ni rekomendera Oculus eller Vive?
Jag skiter i ifall det är DRM och om det Vive har platforms exklusiva titlar också.

Och efter att ha sett den här videon så tvivlar jag på Vive.
Det verkar vara exakt samma skit bara man kan gå runt i rummet, och jag som de uttryckte i videon så är utrymmet så begränsat/meningslöst att de inte ens vet om det är värt de där extra 400dollars.

Vad tycker ni Vive eller HTC, kolla gärna på videon med för den är rätt intressant.

Visa signatur

ffffffffc

Permalänk
Medlem
Skrivet av duked:

Ingenting... mer än att Oculus vill se till att Rift spelas i 180 grader, dvs. de anser själva att deras egen hårdvara fungerar bäst för 180 istället för äkta room scale, vilket Vive erbjuder redan idag.

Vi har konstaterat att Riftens tracking fungerar bra i 360, och att man kan spela samma spel som Vive. Till och med att Chaperone fungerar till dessa spel (se ovan post från super.... något).

Så jag undrar vad skillnaden är mellan det du kallar för Vive's "äkta" 360 roomscale och Riftens?

Visa signatur

... zzZZzzzZzzzzzZzzz ....

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fade:

Så jag undrar vad skillnaden är mellan det du kallar för Vive's "äkta" 360 roomscale och Riftens?

Misstänker Oculus vet mer om deras ej-ännu-släppta-hårdvara än både du och jag. Det har inget med ett tracking-test i en YouTube-video att göra, utan är bara hur Touch-spelen kommer vara (utom i de fall där utvecklarna struntar i Oculus rekommendationer, eller där man hellre spelar Vive-versioner). Oculus anser själva att deras egen hårdvara fungerar bäst för 180 istället för äkta room scale. Be dem förklara det du.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LucasSj:

Vad skulle ni rekomendera Oculus eller Vive?
Jag skiter i ifall det är DRM och om det Vive har platforms exklusiva titlar också.

Och efter att ha sett den här videon så tvivlar jag på Vive.
Det verkar vara exakt samma skit bara man kan gå runt i rummet, och jag som de uttryckte i videon så är utrymmet så begränsat/meningslöst att de inte ens vet om det är värt de där extra 400dollars.

Vad tycker ni Vive eller HTC, kolla gärna på videon med för den är rätt intressant.

Tja, vad ska man säga... VR är inte för alla. Du måste själv pröva för att veta. Men som i den "intressanta" videon du länkade till... att jämföra VR med Wii, nej, känns inte seriöst. Inget ont om Wii, men det är absolut inte samma sak. Och att room scale inte skulle vara värt något extra... lol. Room scale är ett nästan lika stort steg ytterligare från vanilla VR som från standard 2D-gaming till VR.

Enligt mig är VR lätt värt det dubbla mot vad det kostar idag - men du måste själv testa för att veta.

HTC VIVE Pre Squad Review: https://www.youtube.com/watch?v=3sPsHaEBpiU

TribalInstincts, one-month-with-Vive review: https://www.youtube.com/watch?v=Oq5IyQOHFMw

Alanah Pearce on VR: https://www.youtube.com/watch?v=Jp72Szoae_I

Bumble: https://www.youtube.com/watch?v=U9QyEejKhMI&feature=youtu.be

Barnacules about his Brookhaven Experience on the HTC Vive: https://www.youtube.com/watch?v=QSc4tkMb4vI

How Scary is the Paranormal Activity VR Game?: https://www.youtube.com/watch?v=Qsna1ChGt0E

"Vad tycker ni Vive eller HTC"

Jag tycker de är samma sak eftersom det är samma produkt. Förutsätter att du menade "HTC Vive eller Oculus Rift"? Kolla då istället forumet "HTC Vive VR eller Oculus Rift";
http://www.sweclockers.com/forum/trad/1407394-htc-vive-vr-ell...

Permalänk
Medlem
Skrivet av duked:

Ja, i SteamVR-spel finns stödet oavsett plattform. Frågan är hur spel via Oculus Home kommer att fungera.

Jag kommer aldrig få för mig att köpa ett spel i Oculus Home. 99 % av alla spel kommer släppas på Steam, så varför är detta ens en fråga?

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fade:

Oj vad konstigt att de vill att man ska använda plattformen. Inte direkt ovanligt att vissa spel endast säljs på exempelvis Origin eller i UBIsofts egna plattform.

Tråkiga är bara att de låser ut andra för tillfället.

Men som sagt, du har ju en kristallkula och vet hur framtiden ser ut. Hade ju vart bättre om du använt den till annat än till ditt hat till Oculus/facebook. Nästa lottorad kanske?

Verkar vara svårt att se skillnad på mjukvara och hårdvara?
Inget stoppar mig från att köpa ett spel på origin och spela det på mitt Nvidia kort. Det finns inga uPlay spel som bara fungerar på BenQ skärmar. Gog låter mig använda min Logitech G27 ratt.
Varför skulle VR headsets vara ett undantag? För att det är mer avancerad teknologi?
Klart oculus får har titlar som bara finns i sin affär. Det är inte problemet. Problemet är att de inte låter icke-rift headsets använda det. Det blockerar hårdvara, må det vara VR-headsets, grafikkort, tangetbord.
Och säg inte att det är svårt att lösa kompabilitet, för en ensam person (CrossVR) kan lösa Oculus SDK stöd till OpenVR på ett par veckor.

Det är för mig otroligt att du inte ens ifrågasätter detta. Det kommer komma så många fler VR headsets, och det kommer komma en andra generation av de vi ser redan nu. Vill du då inte kunna välja det som är objektivt bäst?
Jag tänker inte vänta och se om Oculus öppnar upp sitt store, jag ser vad de gör nu, för det är det enda vi kan vara säkra på.

Visa signatur

i9-11900F | RTX 3070 ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av superapan:

Jag kommer aldrig få för mig att köpa ett spel i Oculus Home. 99 % av alla spel kommer släppas på Steam, så varför är detta ens en fråga?

För att det är där många Oculus-exklusiva titlar kommer husera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Limo:

Verkar vara svårt att se skillnad på mjukvara och hårdvara?
Inget stoppar mig från att köpa ett spel på origin och spela det på mitt Nvidia kort. Det finns inga uPlay spel som bara fungerar på BenQ skärmar. Gog låter mig använda min Logitech G27 ratt.
Varför skulle VR headsets vara ett undantag? För att det är mer avancerad teknologi?
Klart oculus får har titlar som bara finns i sin affär. Det är inte problemet. Problemet är att de inte låter icke-rift headsets använda det. Det blockerar hårdvara, må det vara VR-headsets, grafikkort, tangetbord.
Och säg inte att det är svårt att lösa kompabilitet, för en ensam person (CrossVR) kan lösa Oculus SDK stöd till OpenVR på ett par veckor.

Det är för mig otroligt att du inte ens ifrågasätter detta. Det kommer komma så många fler VR headsets, och det kommer komma en andra generation av de vi ser redan nu. Vill du då inte kunna välja det som är objektivt bäst?
Jag tänker inte vänta och se om Oculus öppnar upp sitt store, jag ser vad de gör nu, för det är det enda vi kan vara säkra på.

Men läser du ens vad jag skriver? Förstår inte hur du kan missuppfatta en mening som "Tråkiga är bara att de låser ut andra för tillfället.".

Säger ju inte emot dig när det gäller att de låser för tillfället. Men säger också att vi vet inte hur det ser ut i framtiden, de har sagt att de kommer öppna för fler headsets. Det är ju inte rätt ovanligt att det är lite krig i början av sånt här.

Om du inte har tålamod så är ju det upp till dig...

Skrivet av duked:

Misstänker Oculus vet mer om deras ej-ännu-släppta-hårdvara än både du och jag. Det har inget med ett tracking-test i en YouTube-video att göra, utan är bara hur Touch-spelen kommer vara (utom i de fall där utvecklarna struntar i Oculus rekommendationer, eller där man hellre spelar Vive-versioner). Oculus anser själva att deras egen hårdvara fungerar bäst för 180 istället för äkta room scale. Be dem förklara det du.

Men jag ber ju dig? Vet att 180grader gällde i DK2 men har inte hört det när det kommer till CV1, men kan säkert vara så.

Om det även skulle gälla till CV1 så kan vi bara anta orsaker. De kanske tycker den fungerar bättre i 180 grader, även om den fungerar lika bra som Vive i 360. Oculus kanske har högre krav. Vi vet helt enkelt inte.

Visa signatur

... zzZZzzzZzzzzzZzzz ....

Permalänk
Medlem
Skrivet av Limo:

Verkar vara svårt att se skillnad på mjukvara och hårdvara?
Inget stoppar mig från att köpa ett spel på origin och spela det på mitt Nvidia kort. Det finns inga uPlay spel som bara fungerar på BenQ skärmar. Gog låter mig använda min Logitech G27 ratt.
Varför skulle VR headsets vara ett undantag? För att det är mer avancerad teknologi?
Klart oculus får har titlar som bara finns i sin affär. Det är inte problemet. Problemet är att de inte låter icke-rift headsets använda det. Det blockerar hårdvara, må det vara VR-headsets, grafikkort, tangetbord.
Och säg inte att det är svårt att lösa kompabilitet, för en ensam person (CrossVR) kan lösa Oculus SDK stöd till OpenVR på ett par veckor.

Det är för mig otroligt att du inte ens ifrågasätter detta. Det kommer komma så många fler VR headsets, och det kommer komma en andra generation av de vi ser redan nu. Vill du då inte kunna välja det som är objektivt bäst?
Jag tänker inte vänta och se om Oculus öppnar upp sitt store, jag ser vad de gör nu, för det är det enda vi kan vara säkra på.

Skillnaden är att varken Nvidia, BenQ eller Logitech betalat helt och hållet för att ett spel ska skapas, om Oculus inte hade erbjudit sig att betala all development kostnad för dessa spel så hade dom med största sannolikhet inte funnits alls.

"Problemet är att de inte låter icke-rift headsets använda det" - Nej, problemet är att Vive inte supportar Oculus SDK. Om Valve och Oculus hade kommit överens så hade Vive haft tillgång till samma titlar genom Oculus SDK och Oculus Home.

Visa signatur

Processor: Intel Core i5 2500k Sandy Bridge
Moderkort: ASUS P8Z68-V Pro Minne: 8GB Corsair Vengance 1600MHz
Grafikkort: Gigabyte GeForce GTX 770 OC Hårddisk: OCZ Vertex 2 60GB SSD (System), 3TB Lagring
Nätaggregat: Corsair HX 520 W Chassi: Antec P182

Permalänk
Hedersmedlem

*** tråd modererad ***

Jag har raderat ytterligare några inlägg då det visade sig uppenbart att vissa inlägg endast var s k flamebaits. Se forumets trivselregler § 1.*.

/KimTjik

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alto:

Skillnaden är att varken Nvidia, BenQ eller Logitech betalat helt och hållet för att ett spel ska skapas, om Oculus inte hade erbjudit sig att betala all development kostnad för dessa spel så hade dom med största sannolikhet inte funnits alls.

"Problemet är att de inte låter icke-rift headsets använda det" - Nej, problemet är att Vive inte supportar Oculus SDK. Om Valve och Oculus hade kommit överens så hade Vive haft tillgång till samma titlar genom Oculus SDK och Oculus Home.

Valve/HTC och Oculus kommer antagligen inte komma överens, vilket är synd. Det hindrar inte Valve från att ge full Rift support inkluderat touch. http://www.roadtovr.com/steamvr-now-supports-oculus-touch-con...

Oculus är ju väldigt unik då de både står för sin affär och hårdvaran som fungerar på den. Hade målet varit att sälja mycket mjukvara (som palmer påstod 8 dec 2015 https://www.reddit.com/r/oculus/comments/3vl7qe/palmer_luckey... så hade de ju likt Valve bara lagt till supporten. Säg inte att det inte går, för det gör det https://github.com/LibreVR/Revive .

Visa signatur

i9-11900F | RTX 3070 ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Limo:

Valve/HTC och Oculus kommer antagligen inte komma överens, vilket är synd. Det hindrar inte Valve från att ge full Rift support inkluderat touch. http://www.roadtovr.com/steamvr-now-supports-oculus-touch-con...

Oculus är ju väldigt unik då de både står för sin affär och hårdvaran som fungerar på den. Hade målet varit att sälja mycket mjukvara (som palmer påstod 8 dec 2015 https://www.reddit.com/r/oculus/comments/3vl7qe/palmer_luckey... så hade de ju likt Valve bara lagt till supporten. Säg inte att det inte går, för det gör det https://github.com/LibreVR/Revive .

Stora problemet med Revive var väl främst att man inte behövde använda Oculus egna plattform. Vilket i slutändan skulle slå väldigt hårt mot dem. Hade man inte tagit detta steget så vet man aldrig om de hade stängt ner det.

https://www.reddit.com/r/Vive/comments/4gxn6z/how_to_add_ocul...

Uttalande av CrossVR där:

"For the next version I'm working on Revive integration into the SteamVR Dashboard. My goal is to have a button in the VR Dashboard that you can press to get an overview of all your Oculus Home games.

Then you can click on one of those games with the Vive controller and Revive will take care of injecting into the Oculus game. No more messing around with the injectors or non-steam game shortcuts."

Visa signatur

... zzZZzzzZzzzzzZzzz ....

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fade:

Om det även skulle gälla till CV1 så kan vi bara anta orsaker. De kanske tycker den fungerar bättre i 180 grader, även om den fungerar lika bra som Vive i 360. Oculus kanske har högre krav. Vi vet helt enkelt inte.

Nej, vi vet inte. Men vi vet hur Oculus vill att sina kunder ska spela Rift-spel... i 180-grader. Vilken härlig ambition! (NOT).

Var tidigare helt inne på att köpa Rift. Varför jag valde Vive var just detta, samt att jag ville ha room scale nu - inte i vinter.
Nästa gen får vi se vilken plattform det blir.

Annars tycker jag som jag sagt tidigare - det ska inte vara något krig mellan olika VR-plattformar på PC. Vi måste hålla ihop (och kunna spela samma spel) för att skapa en stor kundbas. Annars blir det aldrig någon VR-revolution. Eller enbart på PSVR som mer eller mindre får sin kundbas gratis.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fade:

Stora problemet med Revive var väl främst att man inte behövde använda Oculus egna plattform. Vilket i slutändan skulle slå väldigt hårt mot dem. Hade man inte tagit detta steget så vet man aldrig om de hade stängt ner det.

https://www.reddit.com/r/Vive/comments/4gxn6z/how_to_add_ocul...

Uttalande av CrossVR där:

"For the next version I'm working on Revive integration into the SteamVR Dashboard. My goal is to have a button in the VR Dashboard that you can press to get an overview of all your Oculus Home games.

Then you can click on one of those games with the Vive controller and Revive will take care of injecting into the Oculus game. No more messing around with the injectors or non-steam game shortcuts."

Precis. Vill de att man använder deras affär så se till att man kan utan att modda. Revive var bara ett exempel på att det går. Finns inga ursäkter för uteblivet Vive/OSVR stöd på Oculus Home. Det behöver inte vara "i framtiden". Om de hade haft som mål att stödja annat hade vi sett det för länge sedan.
Klart folk med Rift inte har problem med detta. Men vad händer gen 2, när det finns bättre alternativ? Glöm alla spel man köpte på Oculus Home, eller bit det sura äpplet och köp Rift 2 för att man är så illa tvungen.

Visa signatur

i9-11900F | RTX 3070 ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av duked:

Nej, vi vet inte. Men vi vet hur Oculus vill att sina kunder ska spela Rift-spel... i 180-grader. Vilken härlig ambition! (NOT).

Var tidigare helt inne på att köpa Rift. Varför jag valde Vive var just detta, samt att jag ville ha room scale nu - inte i vinter.
Nästa gen får vi se vilken plattform det blir.

Annars tycker jag som jag sagt tidigare - det ska inte vara något krig mellan olika VR-plattformar på PC. Vi måste hålla ihop (och kunna spela samma spel) för att skapa en stor kundbas. Annars blir det aldrig någon VR-revolution. Eller enbart på PSVR som mer eller mindre får sin kundbas gratis.

Rekommendationer är ju inte krav. Utvecklarna vet säkert mer än vad vi gör vad som ligger bakom detta.

Verkar ju ändå att än så länge så fungerar "roomscale" ypperligt på båda plattformarna, har man en Oculus och inte vill vänta på touch så kan man ju alltid köpa Razers pinnar.

Tycker också det vore bäst om det fanns stöd för andra headsets i Oculus SDK redan nu. Personligen tror jag att det kommer, de har inte råd med annat.

Skrivet av Limo:

Precis. Vill de att man använder deras affär så se till att man kan utan att modda. Revive var bara ett exempel på att det går. Finns inga ursäkter för uteblivet Vive/OSVR stöd på Oculus Home. Det behöver inte vara "i framtiden". Om de hade haft som mål att stödja annat hade vi sett det för länge sedan.
Klart folk med Rift inte har problem med detta. Men vad händer gen 2, när det finns bättre alternativ? Glöm alla spel man köpte på Oculus Home, eller bit det sura äpplet och köp Rift 2 för att man är så illa tvungen.

Eller så fokuserar de på att fila till allt till sin egen hårdvara innan de lägger till och supportar övrig hårdvara. Att enbart lägga till en wrapper är en sak, att gå ut officiellt ta på sig en supportroll för annan hårdvara är en annan. Därav jag tror att vi får vänta tills efter Touch är släppta innan vi ser utökad support. Eller iaf tills deras plattform är så pass säker att du inte kan kringå den som i fallet med Revive.

Jag hoppas precis som du att stöd kommer till allt, vilket jag också tror det gör inom tid.

Visa signatur

... zzZZzzzZzzzzzZzzz ....

Permalänk
Medlem
Skrivet av Limo:

Valve/HTC och Oculus kommer antagligen inte komma överens, vilket är synd. Det hindrar inte Valve från att ge full Rift support inkluderat touch. http://www.roadtovr.com/steamvr-now-supports-oculus-touch-con...

Oculus är ju väldigt unik då de både står för sin affär och hårdvaran som fungerar på den. Hade målet varit att sälja mycket mjukvara (som palmer påstod 8 dec 2015 https://www.reddit.com/r/oculus/comments/3vl7qe/palmer_luckey... så hade de ju likt Valve bara lagt till supporten. Säg inte att det inte går, för det gör det https://github.com/LibreVR/Revive .

"Valve/HTC och Oculus kommer antagligen inte komma överens, vilket är synd." Jag delar din uppfattning med, jag tror inte heller dom kommer komma överens, och det är jätte tråkigt :(.

Enligt palmer så kan inte Oculus lägga in Vive support ensamma dock, (nu får man ta palmers ord med en nypa salt kanske med tanke på tidigare statements, men ändå)

Skrivet av Palmer Luckey:

We can only extend our SDK to work with other headsets if the manufacturer allows us to do so. It does not take very much imagination to come up with reasons why they might not be able or interested.
Source: https://www.reddit.com/r/oculus/comments/47dd51/dear_valvehtc...

en reddit user som påstår sig jobba på någon VR-studio skrev detta om varför Vive inte är med i Oculus SDK:

Skrivet av /u/ZeroInformation:

I don't know all the details and it's mostly hearsay from other studios we're collaborating with but it sounded like Valve wanted a full-on Steam layer on top of the Oculus SDK a bit like Ubisoft does it with Uplay on Steam but just when using the Vive and not on a game-by-game basis but Oculus wasn't too happy with that.
There is also a bit of pressure by Valve to ditch the OVR SDK completely and use OpenVR for all PC builds but that would mean we wouldn't be able to use the Oculus Store and would have to miss out on visibility and profit.
Source: https://www.reddit.com/r/oculus/comments/4b3j70/ready_for_som...

Denna post bör dock tas med ännu mer skeptisism än palmers eftersom vem som helst hade kunnat skriva det, men det låter inte heeeelt osannolikt. Om det stämmer dock så tycker jag att oculus är fjantiga som inte vill tillåta ett steam overlay.

EDIT: Angående att oculus rekomenderar standing förresten, det kan ha med att göra hur många användare man når. eftersom det förmodligen inte finns så mycket research på hur stort område en genomsnitts VR användare kan utnyttja i sitt rum så kanske dom tänkte att det är säkrast att satsa på standing/liten play area

Visa signatur

Processor: Intel Core i5 2500k Sandy Bridge
Moderkort: ASUS P8Z68-V Pro Minne: 8GB Corsair Vengance 1600MHz
Grafikkort: Gigabyte GeForce GTX 770 OC Hårddisk: OCZ Vertex 2 60GB SSD (System), 3TB Lagring
Nätaggregat: Corsair HX 520 W Chassi: Antec P182