Uppgraderingspaket för att kunna spela senaste spelen på marknaden

Permalänk
Medlem

Uppgraderingspaket för att kunna spela senaste spelen på marknaden

Hejsan,

Jag har tänkt att uppgradera mitt system med lite nya delar.
Här är mitt system just nu:

MK MSI P67A-C45 (Inet) Socket 1155, P67, ATX B3
CPU Core i5 2500K överklockad till 4.4 ghz
Sapphire Radeon R9 390 Nitro 8GB Tri-X OC Lite
Corsair 8GB (KIT) DDR3 1600MHz/CL9/VENGEANCE
PSU Corsair TX 650W V2 /80+ Bronze
Kab Fractal Design Define R3/SVART/NO-PSU
DVD±RW Optiarc7260S Svart 24x/DL/SATA/OEM
ADATA Premier Pro SP900 256GB
HD1TB Samsung SP SATA-2 7200RPM Spinpoint F3

Det jag har tänkt uppgradera är detta: https://www.inet.se/kundvagn/visa/9308082/upgrade

I nuläget så är inte tanken att köra crossfire men det kan komma att ändras senare, då är jag medveten om att jag får köpa nytt nätaggregat. Men just nu är tanken att endast köra på ett r9 390 kort.

Målet är just nu att kunna spela på de högsta inställningarna i de senaste spelen och bibehålla 60+ fps.
Spelar t.ex. mycket the division nu och är inte särskilt nöjd med att spela på de lägsta inställningarna och få fps drops under 60.

All feedback är välkommen och tas emot med öppna armar!

Med vänlig hälsning,
Leo

Permalänk
Medlem

Kunna? Med din setup så kan du spela alla senaste så klart med lite nedskruvade inställningar

Visa signatur

Stationära: Chassi: Fractal Design Define R4 Svart Moderkort: ASUS Z170 PRO GAMING CPU: Intel Core i7 6700K Kylning: Thermalright true spirit140 power Ram: HyperX 16GB 2133MHz GPU: Asus GTX 1070 FE Lagring1: 120GB Sanddisk Extreme Lagring2: WD Black 1TB PSU: Fractal Design Integra 750W Kringutrustning: Corsair H2100 Corsair K70 RGB Razer Deathadder Logitech Z Cinema Benq 24" XL2411 Bärbar: Lenovo Y50-70 Konsol: Playstation 4

Permalänk
Medlem

@Damadre: Som jag skrev i main posten så är då målet att kunna spela med de högsta inställningarna och hålla mig över 60+ fps.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Delejon:

@Damadre: Som jag skrev i main posten så är då målet att kunna spela med de högsta inställningarna och hålla mig över 60+ fps.

Anledningen att du får fpsdrops är att din nuvarande setup är obalanserad. Du skulle kunna fått den så mycket bättre med snabbare minnen och ett GTX970 istället för ett 390. AMD´s kort presterar generellt sämre när CPUN flaskhalsar och orsakar fps drops.

Det kommer bli bättre med den uppgradering du tänkt dig och sätta begränsningen i GPUn och inte CPUn. Dock avråder jag dig från att köra crossfire med 2 st 390kort. Då hade jag hellre sålt ditt nuvarande 390 och lagt de pengarna du tänkt lägga på nätagg + ett nytt 390 på ett kraftfullare singelkort. Det kommer vara samma pengar som ett topkort, tex 980ti eller Fury X. Dessutom slipper du allt strul som crossfire innebär.

Permalänk
Medlem

@Jompa79:

Okej, jag tror att jag förstår. Men om jag säger att crossfire inte är aktuellt i nuläget, skulle dessa nya delar kunna få mig att nå mitt mål?
Om jag i framtiden märker av ett behov så kanske det är bättre att fundera på två nvidia kort istället då antar jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Delejon:

@Jompa79:

Okej, jag tror att jag förstår. Men om jag säger att crossfire inte är aktuellt i nuläget, skulle dessa nya delar kunna få mig att nå mitt mål?
Om jag i framtiden märker av ett behov så kanske det är bättre att fundera på två nvidia kort istället då antar jag.

De nya delarna kommer göra så att ditt grafikkort presterar på max och blir det som sätter begränsningen i ditt system. Finns säkert benchmarks på vad ett 390 ger för fps i The Division, bara googla. Om du ändå inte känner dig nöjd så är det bara att vänta in nästa generationens grafikkort som kommer i sommar/höst. Just nu finns det inga större anledningar att köra SLI/crossfire speciellt om man måste köpa nytt PSU för att klara av det. Får man tag på ett andra kort till ett bra pris begagnat och har nätagg som klarar det så kan det dock vara mer värt.

Permalänk
Medlem

@Jompa79:

Tack för svar, det uppskattas.