Apple lanserar krympt Ipad Pro på 9,7 tum

Permalänk
Medlem

Tror Surface tar hem ronden i år också.

Bonus nedan.

Visa signatur

||Ryzen 5800X3D, Asus TUF X570 Plus, 32GB RAM, Intel ARC a750|| Surface Pro 2017 || Samsung Flip 4|| Saab 9-3 Aero Cab|| BMW f750 GS 2023

Permalänk
Skrivet av FlippsyFlipp:

2000kr mer än vadå?

2000 mer än gamla ipad air 2, som jag menar är så snarlik att den nya är oförskämt mycket dyrare.

Visa signatur

"Att betala för att icke-modulärt och klaga på det är korkat. Som att köpa en opel och klaga på att du inte fick en mercedes..."

Permalänk
Moderator
Testpilot

Fantastiskt. Finner inte ord. Apple är verkligen innovationens mecka.

Ursäkta sarkasmen men har det inte stannat av lite?

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Avstängd
Skrivet av NoNamesWayne:

Tror Surface tar hem ronden i år också.

Bonus nedan.

"i år också"?
Sen när tog Surface hem något?
Surface har inte vunnit något, utan ligger hela tiden efter.....

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av PowerNet:

Inte korkat, då majoriteten köper ett skal/skydd, så då kommer den ingå i det

Nej, håller inte med. Har aldrig kört skal på min iPad. Att behöva ett skal för att kunna använda den på ett vettigt sätt är ju inget annat en ett design fel. Och tror helt ärligt på att fler är intresserade av att köpa denna för att rita på än det är folk som bryr sig att den har samma kamera som iPhone 6. Själv skulle vara nöjd med endast en front-kamera så man kan köra video-samtal om man vill.

Men återstår att se hur stort problem det är. Är det så att den vobblar går den bort för min del, vägrar köpa ett skal.

Permalänk
Medlem

satan vilka priser alltså fattar inte hur folk pyntar 10 k för det där

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Skrivet av Axelander23:

2000 mer än gamla ipad air 2, som jag menar är så snarlik att den nya är oförskämt mycket dyrare.

Men detta är ingen Air, det är en Pro. Det är en stor skillnad på Air och Pro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PowerNet:

"i år också"?
Sen när tog Surface hem något?
Surface har inte vunnit något, utan ligger hela tiden efter.....

Tänker mer på reaktionen från senaste Surface-eventet och hur populära 2-1-enheterna börjar bli.
Aktien dök även den efter själva Apple-eventet idag.
Surface-enheterna har även fått väldigt gott betyg och vad menar du med att dom inte vunnit något?
http://www.winbeta.org/news/mwc-2016-surface-pro-4-wins-best-...
Hur kan dom även ligga efter hela tiden när Type-cover var det första i sin klass?

Visa signatur

||Ryzen 5800X3D, Asus TUF X570 Plus, 32GB RAM, Intel ARC a750|| Surface Pro 2017 || Samsung Flip 4|| Saab 9-3 Aero Cab|| BMW f750 GS 2023

Permalänk
Medlem
Skrivet av PowerNet:

både iMac, Macbook Pro, Macbook är uppdaterade inom rimlig tid, Apple väntar på nyare cpuer från Intel, vilket nyss släppta/ och kommer släppas framöver, så vi kan förvänta oss uppdaterade Macbook Pro modeller iaf till maj/juni, vilket är ungefär normalt.
Sen så tror jag att Macbook Air kommer försvinna in i det tysta, då den ligger nära Macbook i både prestanda, och tänk på att vara en lättare, mer mobil enhet, mot en litte större/kraftull Macbook Pro.

iMac känns helt okej det håller jag med om. De andra släpar efter, det handlar inte bara om CPU:er, en dator har ju andra komponenter som får anses viktiga.

Jag har också en känsla av att Air kommer försvinna lite i det tysta. Med tanke på att Macbook är en skitmaskin (har ägt den absolut värsta modellen man kan köpa, den såldes snabbt kan jag säga) behöver dom få till den lite bättre om dom ska kunna droppa Air.

Mac mini och Pro är SJUKT pinsamt att dom inte uppdaterat. För att inte tala om deras Apple Thunderbolt Display. Dom släpar efter något otroligt.

Men ja, det blir väl en trevlig uppradning av produkter på utvecklarkonferensen i juni då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PowerNet:

Den kommer ingå i användarens skal/skydd, så det är inget problem.

Så skal är krav för att produkten ska funka så som dom demonstrerade den (utan skal) i filmerna på eventet? isf vrider sig nog SJ i sin grav.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PowerNet:

Sen när tog Surface hem något?
Surface har inte vunnit något, utan ligger hela tiden efter.....

På ett av företagen jag jobbar på har vi kastat ut samtliga iPads och ersatt med Surface 4. Jag tycker mig se samma trend på ett flertal företag i min bekantskapskrets faktiskt. Sen vet jag inte hur marknadsandelarna ser ut i den riktiga världen.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av NoNamesWayne:

Tänker mer på reaktionen från senaste Surface-eventet och hur populära 2-1-enheterna börjar bli.
Aktien dök även den efter själva Apple-eventet idag.
Surface-enheterna har även fått väldigt gott betyg och vad menar du med att dom inte vunnit något?
http://www.winbeta.org/news/mwc-2016-surface-pro-4-wins-best-...
Hur kan dom även ligga efter hela tiden när Type-cover var det första i sin klass?

Vilken aktie dök?
Apple har då inte dykit alls, -0,01USD är inte att "dyka".
Det är normala variationer, en aktie kan variera +/- 10 talet kronor (SEK) /dag och vid stängning stänga på samma som gårdagen, eller gå upp eller ned, finns aktier som både går ner 50 och 100 kr /dag, och lika så kan gå upp 50/100 talet kronor på en dag.
Och -0,01 USD (vilket är ca 8-9 ören i SEK) är inom normal variation vid köp/sälj.

Skrivet av stimy09:

iMac känns helt okej det håller jag med om. De andra släpar efter, det handlar inte bara om CPU:er, en dator har ju andra komponenter som får anses viktiga.

Jag har också en känsla av att Air kommer försvinna lite i det tysta. Med tanke på att Macbook är en skitmaskin (har ägt den absolut värsta modellen man kan köpa, den såldes snabbt kan jag säga) behöver dom få till den lite bättre om dom ska kunna droppa Air.

Mac mini och Pro är SJUKT pinsamt att dom inte uppdaterat. För att inte tala om deras Apple Thunderbolt Display. Dom släpar efter något otroligt.

Men ja, det blir väl en trevlig uppradning av produkter på utvecklarkonferensen i juni då.

Och alla de komponenterna är egentligen uppdaterade, varken AMD eller Nvidia har släppt nyare grafikkort än som kan sättas i, Intel har inte kommit med lämpliga cpuer (eller ja, om man räknar in de senaste Skylake cpuerna som länkades så), lika så finns det andra saker att vänta in som uppdateras.

Och Mac Mini/ Mac Pro står för så liten del, så det är inte så mycket energi på dem, och Mac Pro har redan i dag bra alternativ på cpuer, lagring mm, det som behövs där är nyare gpuer, vilket säkert kommer när AMD/Nvidia släpper nytt framöver.

Skrivet av stimy09:

Så skal är krav för att produkten ska funka så som dom demonstrerade den (utan skal) i filmerna på eventet? isf vrider sig nog SJ i sin grav.

Krav? Nej, men många köper ett skal/skydd, och det är nog inget problem med kameran oavsett, då det (nog) är relativt få som har den liggandes platt på bordet, utan sitter mer i knät/ har den vinklad för bättre ergonomi.
Men vem vet, det kanske inte blir ett "problem" (då jag ser det som ett ickeproblem, då jag som sagt inte tycker det är bra ergonomi att ha den liggande platt på bordet).

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av PowerNet:

Vilken aktie dök?
Apple har då inte dykit alls, -0,01USD är inte att "dyka".
Det är normala variationer, en aktie kan variera +/- 10 talet kronor (SEK) /dag och vid stängning stänga på samma som gårdagen, eller gå upp eller ned, finns aktier som både går ner 50 och 100 kr /dag, och lika så kan gå upp 50/100 talet kronor på en dag.
Och -0,01 USD (vilket är ca 8-9 ören i SEK) är inom normal variation vid köp/sälj.

Den dök efter själva eventet. Det är klart den återhämtar sig sedan men det visar lite grann på missnöjet bland aktieägarna. Annars hade den stigit för att sedan stabiliserat sig. Varför ska du citera mig när du inte kommer med något vettig svar och utelämnar resterande påstående du framförde som jag slog ner?

Visa signatur

||Ryzen 5800X3D, Asus TUF X570 Plus, 32GB RAM, Intel ARC a750|| Surface Pro 2017 || Samsung Flip 4|| Saab 9-3 Aero Cab|| BMW f750 GS 2023

Permalänk
Avstängd
Skrivet av NoNamesWayne:

Den dök efter själva eventet. Det är klart den återhämtar sig sedan men det visar lite grann på missnöjet bland aktieägarna. Annars hade den stigit för att sedan stabiliserat sig.

Nej, den "dök" inte, att en aktie varierar över tid är inte ovanligt, oavsett om det är svenska eller utländska aktier. Man kan inte säga att en aktie "dyker" pga några minuters lägre kurs, då det är kursen från dag till dag som är den intressanta, inte en enskild minuts kurs.

Det visar inte direkt på något, utan det visar på att det är en normal handelsdag på börsen.
Det är skillnad om en aktie sjunker och stänger på kraftigt minus, eller liknande, då är det att "dyka", men som det är nu så är den stabil.

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av PowerNet:

Nej, den "dök" inte, att en aktie varierar över tid är inte ovanligt, oavsett om det är svenska eller utländska aktier. Man kan inte säga att en aktie "dyker" pga några minuters lägre kurs, då det är kursen från dag till dag som är den intressanta, inte en enskild minuts kurs.

Det visar inte direkt på något, utan det visar på att det är en normal handelsdag på börsen.
Det är skillnad om en aktie sjunker och stänger på kraftigt minus, eller liknande, då är det att "dyka", men som det är nu så är den stabil.

Men redan?
Det var inte några minuter och det var i samband med eventet. Du tror alltså hela Apple rubbats av ett event? Detta är nästan komik. Det är klart den lägger sig stabilt igen efteråt. Varför ska du försöka förklara självklarheter? Hur resonerar du egentligen?

Visa signatur

||Ryzen 5800X3D, Asus TUF X570 Plus, 32GB RAM, Intel ARC a750|| Surface Pro 2017 || Samsung Flip 4|| Saab 9-3 Aero Cab|| BMW f750 GS 2023

Permalänk
Medlem
Skrivet av PowerNet:

Nej, den "dök" inte, att en aktie varierar över tid är inte ovanligt, oavsett om det är svenska eller utländska aktier. Man kan inte säga att en aktie "dyker" pga några minuters lägre kurs, då det är kursen från dag till dag som är den intressanta, inte en enskild minuts kurs.

Det visar inte direkt på något, utan det visar på att det är en normal handelsdag på börsen.
Det är skillnad om en aktie sjunker och stänger på kraftigt minus, eller liknande, då är det att "dyka", men som det är nu så är den stabil.

Att säga att den dök vid släpp av nyheter är en korrekt benämning i aktiesammanhang. Dock håller jag med om att man inte kan urläsa något ur det då den dyker i princip vid vatje event och har alltid gjort det.

Permalänk
Skrivet av FlippsyFlipp:

Men detta är ingen Air, det är en Pro. Det är en stor skillnad på Air och Pro.

Ja, en hela 2000 kr

Permalänk
Medlem

Hur många avstängningar i forumet har du kommit upp i nu PowerNet? Var ju inte länge sedan du inte fick posta mer i en liknande tråd.

Var försiktig och lycka till med korståget, jag hämtar popcornen sålänge

Permalänk
Medlem
Skrivet av PowerNet:

Och alla de komponenterna är egentligen uppdaterade, varken AMD eller Nvidia har släppt nyare grafikkort än som kan sättas i, Intel har inte kommit med lämpliga cpuer (eller ja, om man räknar in de senaste Skylake cpuerna som länkades så), lika så finns det andra saker att vänta in som uppdateras.

Och Mac Mini/ Mac Pro står för så liten del, så det är inte så mycket energi på dem, och Mac Pro har redan i dag bra alternativ på cpuer, lagring mm, det som behövs där är nyare gpuer, vilket säkert kommer när AMD/Nvidia släpper nytt framöver.

Visst, om man tycker att en AMD Radeon R9 M370X GPU är ett bra val 2016. Det är ju alltså en GPU med teknik från 2012. Det finns flertalet GPU:er man kan uppdatera med. USB C kunde man bankat in för länge sen. Touchskärm kanske, med tanke på hur mycket man gillar (och är BRA på) touch på Apple. Ny design (eller en facelift) på dom känns också som man kunde bjuda på. Apple pratar ju om att man är innovativa, jag tycker inte deras lineup på datorsidan är speciellt imponerande just nu.

Observera att detta inlägg skrivs på en MB Air, medan min AppleTV4 och min iPhone 6S just uppdateras med nya OS = Jag är ingen hater, mer bekymrad över Apple och de val dom gör.

Permalänk
Skrivet av maddogmoffit:

Ja, en hela 2000 kr

Det är inte priset som är skillnaden, du kanske borde ta och se presentationen och sätta dig in i skillnaderna mellan Air och Pro över huvud taget.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av stimy09:

Visst, om man tycker att en AMD Radeon R9 M370X GPU är ett bra val 2016. Det är ju alltså en GPU med teknik från 2012. Det finns flertalet GPU:er man kan uppdatera med. USB C kunde man bankat in för länge sen. Touchskärm kanske, med tanke på hur mycket man gillar (och är BRA på) touch på Apple. Ny design (eller en facelift) på dom känns också som man kunde bjuda på. Apple pratar ju om att man är innovativa, jag tycker inte deras lineup på datorsidan är speciellt imponerande just nu.

Observera att detta inlägg skrivs på en MB Air, medan min AppleTV4 och min iPhone 6S just uppdateras med nya OS = Jag är ingen hater, mer bekymrad över Apple och de val dom gör.

Nu så visar ju tester att M395x klår ex 960M med rätt mycket:
http://www.videocardbenchmark.net/gpu.php?gpu=Radeon+R9+M395X...

Touchskärm kommer inte till iMac, väldigt svårt att se det, då det blir väldigt oergonomiskt.

iMac fick rätt nyligen en ny design, lika så Mac Pro.
Den som känns mest utdaterad (älst) är Mac Mini, men den känns som en produkt som snart kommer försvinna helt om den inte uppdateras i maj/juni, lika så Macbook Air kommer försvinna, då den ligger för nära Macbook.

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||

Permalänk
Skrivet av FlippsyFlipp:

Det är inte priset som är skillnaden, du kanske borde ta och se presentationen och sätta dig in i skillnaderna mellan Air och Pro över huvud taget.

Jag tror att du tar både apple och dig själv lite för mycket på allvar här
Klart det är en skillnad och inte bara på en bättre processor men är den skillnaden vär 2000kr? Kanske för den som precis behöver den extra funktionaliteten men troligtvis inte för merparten av ipad-användarna som ser ipaden som ett mediakonsumsionsverktyg. Jag kan förstås ha fel och bedömma omvärlden efter mig själv men för mig är ipaden just det, ett media-konsumsionverktyg och ett extremt bra sådant.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paontuus:

En Ipad Air 3 med andra ord.

Precis, det är det.

Bara ett annat namn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PowerNet:

Apple är fortfarande först och totalt överlägsna konkurrenterna på alla fronter.
Vid varje släpp så kommer Apple med produkter som krossar motståndet helt, torts att motståndarna i många fall har både 4/8 kärniga cpuer, och Apple har 2 kärnor.....

Långt ifrån sant förvisso.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PowerNet:

Touchskärm kommer inte till iMac, väldigt svårt att se det, då det blir väldigt oergonomiskt.

Inte mycket värre än för surfplattor egentligen. De är inte precis ergonomiskt korrekta.

Å andra sidan så vet väl inte många hur man undviker skador vid användning av dagens nya teknik.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kaine_Uro:

Långt ifrån sant förvisso.

Jo, det är sant. Kolla bara valfria tester, iPhone vinner dem, och de ställs mot 4/8 kärniga....

Skrivet av Exxovion:

Inte mycket värre än för surfplattor egentligen. De är inte precis ergonomiskt korrekta.

Å andra sidan så vet väl inte många hur man undviker skador vid användning av dagens nya teknik.

Nej precis. Men det är mer ergonomiskt att ha den i knä/händerna än lutad över bord.
Men sen så är det ju nästan mest ergonomiskt att ha sitt/stå bord, och kunna variera arbetshöjden över dagen, med både sitta/stå så muskler/leder får användas.

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||

Permalänk
Medlem

Så störigt det var när det sades att en iPad Pro kan ersätta en fem år gammal PC, majoriteten håller lyckligtvis inte med.

Visa signatur

HTPC Lian Li PC-A05FNB | Intel Core i5-13400 | 32 GB DDR5-6000 | 4,5 TB SSD | RTX 4070 12 GB
Laptop Razer Blade 15 Base 2021 | Intel Core i7-10750H | 16 GB DDR4-2933 | 1,5 TB SSD | RTX 3070 8 GB
Laptop Lenovo ThinkPad E585 | AMD Ryzen 5 2500U | 16 GB DDR4-2400 | 756 GB SSD | Radeon Vega 8

Klocka GTX 460 med NiBiTor 5.8

Permalänk
Medlem
Skrivet av PowerNet:

Nu så visar ju tester att M395x klår ex 960M med rätt mycket:
http://www.videocardbenchmark.net/gpu.php?gpu=Radeon+R9+M395X...

Touchskärm kommer inte till iMac, väldigt svårt att se det, då det blir väldigt oergonomiskt.

iMac fick rätt nyligen en ny design, lika så Mac Pro.
Den som känns mest utdaterad (älst) är Mac Mini, men den känns som en produkt som snart kommer försvinna helt om den inte uppdateras i maj/juni, lika så Macbook Air kommer försvinna, då den ligger för nära Macbook.

Du skämtar nu va? iMac slutade vi prata om för flera poster sedan. Typ ganska exakt när jag skrev: "iMac känns helt okej det håller jag med om. De andra släpar efter, det handlar inte bara om CPU:er, en dator har ju andra komponenter som får anses viktiga."

Dom bärbara ligger efter. Det bara ÄR så. I vilken bärbar Mac hittar vi ett M395x? Touchen jag pratade om är självklart för de bärbara.. Återigen, USB-C + designen..

Visst, vill du ta upp designen på Mac Pro så okej.. Den är ju snart bara tre år gammal samt har en design ingen blir riktigt klok på så det är väl verkligen läge att ändra på den. Eller vad sägs om:

- Extremt svårt att uppgradera p.g.a hur den är byggd
- Omöjlig att expandera ytterligare, så man får hela skrivbordet fullt med externa enheter
- Går inte att uppgradera GPU som på tidigare Mac Pro
- Passar inte i rack (där många av posthusen vill ha dom)
- Har fått massor av kritik av proffsanvändare rent allmänt
- Helt efter på hårdvarufronten
+ Snygg iofs, men det är inte därför man köper den.

Permalänk
Skrivet av maddogmoffit:

Jag tror att du tar både apple och dig själv lite för mycket på allvar här
Klart det är en skillnad och inte bara på en bättre processor men är den skillnaden vär 2000kr? Kanske för den som precis behöver den extra funktionaliteten men troligtvis inte för merparten av ipad-användarna som ser ipaden som ett mediakonsumsionsverktyg. Jag kan förstås ha fel och bedömma omvärlden efter mig själv men för mig är ipaden just det, ett media-konsumsionverktyg och ett extremt bra sådant.

Jag anser att skillnaden på 2000kr mellan Air och Pro är värd det eftersom du får så mycket mer iPad med Pro än med Air...Air är bara en surfplatta i jämförelse medan Pro är ett arbetsredskap.

Skrivet av Exxovion:

Precis, det är det.

Bara ett annat namn.

Inte alls sant, finns stora skillnader mellan Air och Pro, bara för att de har samma skärmstorlek så är de inte lika.

Permalänk
Medlem

Har läst hela tråden nu och kan konstatera följande: don't feed the troll. Snälla?

Diskussionen om nyttan med kameran på baksidan är intressant. Numera används iPad ganska ofta för snabb redigering på fältet av semi-proffs som filmar/fotar, inte så mycket för att den är bäst i klassen utan för att det det finns ett community som göder appar och en myriad av fiffiga tillbehör på området. Fototillbehör har alltid varit svindyra, så den målgruppen är inte lika priskänslig. Därför tror jag absolut att det finns de som använder den "riktiga" kameran, kanske rent av lika många som använder sin iPad för videosamtal (hur många gör det? frågan är inte retorisk, jag är ärligt talat nyfiken på svaret...).

Gällande datorerna är det ganska uppenbart att de sackar efter, vore fånigt att påstå någonting annat sett till hur ofta konkurrenterna uppdaterar sina serier. Samtidigt har hårdvaruspecarna för Macbook aldrig varit något som gjort en våt i brallan direkt, handlar mer om optimeringen i ett slutet ekosystem som ger vissa fördelar. Kvalitetskänslan i höljet och materialvalet är top notch, batterikapaciteten är riktigt bra men i slutändan handlar det ju om operativet. Har både en Macbook Pro, Dell XPS, Sony Vaio och HP Elitebook att jämföra med och samtliga har bra höljen, men Mac:en är den som känns mest gedigen. Personligen tycker jag det är lite för otympligt och ser lite för ointressant ut, men det är ju väldigt subjektivt. Funderat på att köra Windows på den men nu har tangentbordet gett sig så då blir det väl bokstöd istället (palla betala 2k för ett nytt... det var det där med slutna ekosystem).

I dag finns det ju en hel generation som till skillnad från oss gamla stötar är uppvuxna med Apple och iOS. Jag kan förstå att man hakar på Apple-tåget då, det är ju inte direkt någon hype kring att sitta med en stationär PC direkt* även om SC alltjämt fortsätter vara något av en fristad ;).

(* = Förutom om man vill få riktigt arbete utfört, förstås. Eller gillar att kunna uppgradera/modifiera hårdvaran på egen hand.)

Någon nämnde att denna modellen av iPad Pro kommer att anammas främst av företag, men jag tror det var trollet, så egentligen förtjänar det väl inte ens respons. Det är ju ett helt befängt påstående. Stordrift = PC. Så ser det fortfarande ut, oavsett kanal. Tablets har anammats främst av folk som är ute på fältet som en direkt ersättare till handdatorerna (good riddance) fast målgruppen har utvidgats något från säljare och tekniker till en bredare publik.

Skolan är en enorm kassako för Apple och där är det fortfarande iPad Air (1) och iPad Mini Retina som gäller så länge de går att få tag på. Med konkurrensen från Chromebooks (prismässigt, skolorna vet aldrig vad de köper, det är ju därför de sitter med iPads från första början) kommer Air-familjen fortsätta vara Apples bread and butter de närmaste åren. Troligtvis kommer de prisdumpa in utgående modeller för att kunna behålla sin position. Utbudet på App Store gör ju sitt också.

Pro-familjen är som jag ser det en väldigt liten nisch. Vill man sticka ut hakan lite kan man ju säga att det förmodligen är en flirt med Apples ursprungliga fanboy-skara på reklambyråerna. Som f.d. illustratör kan jag se att iPad Pro som 10-tummare passar som handen i handsken för den målgruppen. Pennspetsen på Apples snordyra penna ser riktigt, riktigt intressant ut och är enligt vad jag fått erfara betydligt bättre än Wacoms(!) egna och klasser bättre än MS Surface-pennan. Men antalet personer som livnär sig på skissande + de entusiaster som är villiga att lägga 10k på att uppgradera från en tillräckligt bra Wacom-platta som gör jobbet måste väl ändå anses vara ganska begränsad(?).