AMD börjar ge Nvidia en match?

Permalänk
Medlem

Ett 290x drar ifrån 980 med hela 10fps?! Det är väl tur att det är åt det hållet och inte att det är Nvidiakort som presterar så bra för i så fall hade det tagit hus i helvete här på forumet och gamewrecks hade blivit det mest använda ordet under en hel vecka, minst.

390x presterar som ett fury x och slår titan x med 1 fps.
(1080p)

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

Sen verkar även doom dra nytta av vulkan och async shaders:
https://twitter.com/idSoftwareTiago/status/709814902362275841

Visa signatur

Ryzen 7 5800x, lg 27gl850, rx 7800 xt

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Ett 290x drar ifrån 980 med hela 10fps?! Det är väl tur att det är åt det hållet och inte att det är Nvidiakort som presterar så bra för i så fall hade det tagit hus i helvete här på forumet och gamewrecks hade blivit det mest använda ordet under en hel vecka, minst.

390x presterar som ett fury x och slår titan x med 1 fps.
(1080p)

Nvidia har också släppt en ny version av sitt SDK: http://www.guru3d.com/news-story/nvidia-gameworks-sdk-3-1-rel...

Visa signatur

Ryzen 7 5800x, lg 27gl850, rx 7800 xt

Permalänk
Datavetare

Det är ett spel, vet inte hur mycket man kan extrapolera från det. Tittar man på detta resultat från Rise of the Tomb Raider så tar sig ett referens 970 förbi 390X och 780Ti håller jämt skägg med 390, betyder det att Maxwell börjat äga?

Dold text

Mycket talar för att GCN vinner mer på DX12 än DX11 (även om det inte är en självklarhet än). Tittar man på async compute verkar det så här långt ge mellan 0 till strax under 20 %, 290/290X/390/390X har gynnats mest medan Fury-serien gynnat lite mindre, följt av 380/380X medan CGN1.0 kortet knappt visar något skillnad.

0-20 % verkar vara ungefär vad man kan vinna på att kombinera dGPU + iGPU i DX12, är kanske där Nvidia får lägga sitt krut på kort sikt. Oavsett så lär en ökning på upp till 20 % knappast ändra speciellt mycket, dagens GPUer lär inte stå sig speciellt bra mot kommande kretsar som har fördelen av en ny processnod. Som entusiast kan ju det knappast vara av ondo: vill inte vi ha en anledning till att köpa nytt?

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Det är ett spel, vet inte hur mycket man kan extrapolera från det. Tittar man på detta resultat från Rise of the Tomb Raider så tar sig ett referens 970 förbi 390X och 780Ti håller jämt skägg med 390, betyder det att Maxwell börjat äga?

Mycket talar för att GCN vinner mer på DX12 än DX11 (även om det inte är en självklarhet än). Tittar man på async compute verkar det så här långt ge mellan 0 till strax under 20 %, 290/290X/390/390X har gynnats mest medan Fury-serien gynnat lite mindre, följt av 380/380X medan CGN1.0 kortet knappt visar något skillnad.

0-20 % verkar vara ungefär vad man kan vinna på att kombinera dGPU + iGPU i DX12, är kanske där Nvidia får lägga sitt krut på kort sikt. Oavsett så lär en ökning på upp till 20 % knappast ändra speciellt mycket, dagens GPUer lär inte stå sig speciellt bra mot kommande kretsar som har fördelen av en ny processnod. Som entusiast kan ju det knappast vara av ondo: vill inte vi ha en anledning till att köpa nytt?

Ja, precis. Mycket kan ju hända efter ett antal patchar och nya drivrutiner. Sen verkar ju maxwell vara, som jag har tolkat det från olika benchmarks, bättre på just dx11 (själva tesseleringen) i många spel. Kollar man på äldre tomb raider som sägs vara en "amd-titel", http://www.guru3d.com/articles_pages/zotac_geforce_gtx_970_am..., presterar maxwell rätt bra. Zotac (som är min favorit från nvidia) presterar bra här.

Just i det här fallet med nya gpuer får vi helt ny tillverkningsteknik. Vi går ifrån 28nm som funnits rätt länge nu. I fallet med fury, tror jag att de korten blir bättre med tiden, precis som det verkar vara tänkt med GCN. Nvidias kort verkar vara starka för stunden och sen glöms de oftast bort i flera framtida titlar. Ett annat exempel på ett spel som är "nvidia-titel", där amd presterar bra:
http://www.guru3d.com/articles_pages/far_cry_primal_pc_graphi...

En annan sak man inte får glömma är att mantle som varit i betastadiumet går nu till vulkan som är färdig api. Så, även där kommer vi nog få se prestandaförbättringar i framtiden. Nvidia voxel verkar också dyka upp nu, men jag tror att du kommer behöva starkare kort under huven som 980ti minst och titan x för att det skulle antagligen ta för hårt på de andra korten.

Visa signatur

Ryzen 7 5800x, lg 27gl850, rx 7800 xt

Permalänk
Medlem
Skrivet av DevilsDad:

Fast 390 är snarare som 290:
http://www.sweclockers.com/nyhet/20700-radeon-r9-390x-och-r9-...
390X är den uppdaterade varianten av 290X.

Skrivet av fyzzz61:

Yes, 390x och 390 är rebrands av 290x och 290. MEN 390 korten har bättre minnen och har en del andra saker i biosen som hjälper prestandan. Fick ganska bra prestanda ur min 290 med modifierad 390 bios.

390X är tekniskt sett ett 290X, med högre klock och med snabbare och mer VRAM.
390 är ett trasigt 390X, precis som 290 är ett trasigt 290X, men där slutar liknelsen.

Prestandamässigt är 390 ungefär som 290X, detta pga GPU klock, VRAM klock och lite andra optimeringar. Finns situationer där 290X vinner pga sin "hela kärna" men finns också situationer där högre klocken på 390 vinner över 290X.

Så 290 < 290X/390 < 390X är ungefärligt hur det ligger till.

Skrivet av Fire_Ice:

Skulle ha köpt Sapphires variant. Asus verkar alltid (?) glömma att kyla både VRAM och VRM med deras DCII-versioner.

Sapphires är utan tvekan den bästa (om inte den enda) kylaren som fungerar bra på AMD kort, därför att tillverkare som ASUS tar samma kylare som är gjord för NVidia korten och slänger på den på AMD korten. Lite som att ta en BMW kylsystem på en Audi motor... någon har inte tänkt till.

Skrivet av chipw00t:

Mitt 290X DCII fungerar bra @Oringen. VRM blir inte varmare än GPU core och den toppar på 87C om jag kör kortet i 1050/1450 med standard fläktkurva. Upplever det som tyst men då jämför jag med mitt förra grafikkort som var ett Sapphire 7950 Dual X.

& @Fire_Ice

Det som har hänt är att tidiga versioner av ASUS kortet saknade all typ av kylning för VRMer. Detta gjorde att de bokstavligt talat, brann upp, sakta med säkert. I den nya rev av dessa kort så har AMD satt på en liten kylfläns, för att kyla dessa, vilket hjälper, ja, men inte helt.

Asus kylare är verkligen inte optimal för detta kort, vilket kan ses här:

Titta på hur kylpastan täcker heatpipes. den största täcks till 50%, de 2 längst ut inte alls, och det är 2 "vanliga" pipes som får göra all kylning. Därför är denna kylaren usel till 290/390 kort. Inte pga kylaren i sig är dålig, utan pga den är suboptimal för detta kort.
Detta är något som även har tagits up i forumet redan: #15456649
Man ser även här den enkla lilla fläns som ska kyla VRMerna, en eftermontering som inte fanns ens på första rev.

Sapphires kylare är dock designad så att hela kylaren har direkt kontakt även med VRMerna, vilket kraftigt kyler ner dessa, kombinerat med en optimal heatpipe lösning för just det kortet. Just att deras kylarlösning är bättre kan ni se här:

Där är en komplett platta som fungerar som en IHS, som sen fördelar till heatpipes, och även VRMerna har direkt kontakt med kylaren. Därför kan de leda ut värmen betydligt bättre och kyla bättre trots lägre ljudnivå.

Permalänk

De vill inte låta dig hotlinka bilden på sapphires kylare.
fixat

Visa signatur

Core i7 3930K(@ 4.40GHz) -> ASUS Rampage Extreme IV | 16GB Corsair Vantage DDR3 | Sapphire Radeon 290X Tri-X

Permalänk
Avstängd

Ja, i praktiken så skiljer det ca. 9C mellan Tri-X och DCII @Paddanx. Det jag inte höll med om var att VRM skulle ligga på 100-110C. Någon tidig revision kanske gjorde det men det är inget jag upplevt.

Att 390 och 390X skulle vinna prestanda på något annat än högre GPU och VRAM frekvens är däremot diskutabelt. Ett lagom överklockat 290X springer förbi ett maximalt överklockat 390.

Visa signatur

http://iogt.se/
du blir ful och dum av sprit
flow är lek

Permalänk
Medlem

Det skiljer en hel del saker i 390 biosen mot 290 biosen som hjälper prestandan. Mest minnes relaterade saker. Man kan till och med modifiera in saker från 390 biosen in i 290 biosen och få en 290 att prestera bättre. Sen kan man också modifiera en 390 bios så den funkar utan problem på 290 också.

Permalänk
Medlem

Klart det svänger från spel till spel. Har alla redan glömt GTA4, Witcher 3, Fallout 4 med flera? Nu kom det några spel där AMD presterar bättre istället. Tycker generellt att båda lagen har väldigt bra kort nu. Varje kort presterar ungefär som det ska i det prissegmentet det befinner sig i. 5-10%hit och dit gör ingen skillnad i upplevelsen i praktiken. Både 3XX och 9xx generationen kommer inte vara aktuella längre när DX12 mognat till sig lite.

Nästa gen kommer vara mycket mer anpassad för att ge prestanda i DX12, garanterat.

EDIT: Glöm inte heller hur bra 9xx serien klockar, 390X är redan i princip så högt klockat som det kan bli. Och Fury korten går typ inte att klocka. 390x är generellt också ganska mycket dyrare än 970, det slåss mer mot 980 och fury vilket är mer jämt. 970 290x och 390 är ungefär på samma nivå.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem
Skrivet av chipw00t:

Ja, i praktiken så skiljer det ca. 9C mellan Tri-X och DCII @Paddanx. Det jag inte höll med om var att VRM skulle ligga på 100-110C. Någon tidig revision kanske gjorde det men det är inget jag upplevt.

Att 390 och 390X skulle vinna prestanda på något annat än högre GPU och VRAM frekvens är däremot diskutabelt. Ett lagom överklockat 290X springer förbi ett maximalt överklockat 390.

Som sagt, utan någon kylfläns på VRMer kan de lätt springa till 100+, vilket tidiga rev hade. Jag hade samma problem med ett 290 jag bytte kylare på. Jag fick tillverka min egen fläns och limma på den, för att kyla VRMerna.

Ang 390/290X, det beror faktiskt helt på spelet och upplösningen fortfarande.
Om vi tar sweclockers 390 test på Sapphires kort tex så har det 6000Mhz effektiv VRAM, och 1040 GPU. Jämför det med mitt gamla 290X så har den också 1040 clock men 1300Mhz (5200Mhz VRAM, och bara 4GB).

Tänk på att dessa kort har ingen minneskomprimeringsteknik, så när du väl når 4GB så är det slut, samma med minnesbandbredden.

Mao, spel som kör lägre upplösning och inte behöver mer än 4GB VRAM kommer 290X att regera. Men när upplösningen går upp och minnesanvändningen ökar, så kommer också 290X att halka efter och tillslut springas om av samma frekvens 390 kort.

Lite av detta ser man här:
http://www.sweclockers.com/test/21855-snabbtest-grafikprestan...
I 1080 så är det väldigt lite skillnad mellan 290X och 390X, samma min fps och 4 fps i övrigt. (Ja detta är inte samma frekvenser, men häng med, för förhållanden mellan korten är ändå samma genom dessa tester). När du går till 1440p så tappar 290X snabbt, och min är nu 4 fps lägre, medel är 5 fps efter 390X. Så i 1440p lär ett 390 utan problem hänga med ett 290X i den grafen. I 4k så ser man samma sak, även om här är båda korten typ "ospelbara", troligen pga GPUn helt enkelt inte hinner med.

Jag säger detta för jag har Sapphire 290X, och har testat en väns 390, och de är förvånansvärt lika i prestanda.

Men självklart, om man håller sig till spel @ 1080p utan att överlasta minnet på dem så håller jag med dig att 290X är bättre än 390.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av BrottOchStraff:

Klart det svänger från spel till spel. Har alla redan glömt GTA4, Witcher 3, Fallout 4 med flera? Nu kom det några spel där AMD presterar bättre istället. Tycker generellt att båda lagen har väldigt bra kort nu. Varje kort presterar ungefär som det ska i det prissegmentet det befinner sig i. 5-10%hit och dit gör ingen skillnad i upplevelsen i praktiken. Både 3XX och 9xx generationen kommer inte vara aktuella längre när DX12 mognat till sig lite.

Nästa gen kommer vara mycket mer anpassad för att ge prestanda i DX12, garanterat.

EDIT: Glöm inte heller hur bra 9xx serien klockar, 390X är redan i princip så högt klockat som det kan bli. Och Fury korten går typ inte att klocka. 390x är generellt också ganska mycket dyrare än 970, det slåss mer mot 980 och fury vilket är mer jämt. 970 290x och 390 är ungefär på samma nivå.

390X har dock sjunkit en hel del i pris. Det billigaste 970 jag hittar just nu är MSI 970 Tiger för 3099 kr, så det skiljer cirka 700 kr. Väljer man ett mer "välkänt" 970, säg EVGA ligger prisskillnaden på 300 kr. Om det är värt prestandaökningen är en annan fråga.

Permalänk
Medlem

Jag är mer intresserad av CPU fronten där AMD har legat efter Intel på tok för länge nu.
Intel har alldeles för stort försprång där för att det ska gynna oss nördar..

Hoppas verkligen AMD har ett ess i rockärmen där 2016 som med deras stöd med DX12 med sina gpu

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av BrottOchStraff:

Klart det svänger från spel till spel. Har alla redan glömt GTA4, Witcher 3, Fallout 4 med flera? Nu kom det några spel där AMD presterar bättre istället. Tycker generellt att båda lagen har väldigt bra kort nu. Varje kort presterar ungefär som det ska i det prissegmentet det befinner sig i. 5-10%hit och dit gör ingen skillnad i upplevelsen i praktiken. Både 3XX och 9xx generationen kommer inte vara aktuella längre när DX12 mognat till sig lite.

Nästa gen kommer vara mycket mer anpassad för att ge prestanda i DX12, garanterat.

EDIT: Glöm inte heller hur bra 9xx serien klockar, 390X är redan i princip så högt klockat som det kan bli. Och Fury korten går typ inte att klocka. 390x är generellt också ganska mycket dyrare än 970, det slåss mer mot 980 och fury vilket är mer jämt. 970 290x och 390 är ungefär på samma nivå.

Håller med, det är väl 390 som går upp mot GTX970 inte 390x.
390x hamnar någonstans mellan GTX970 och GTX980.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon259415:

390X har dock sjunkit en hel del i pris. Det billigaste 970 jag hittar just nu är MSI 970 Tiger för 3099 kr, så det skiljer cirka 700 kr. Väljer man ett mer "välkänt" 970, säg EVGA ligger prisskillnaden på 300 kr. Om det är värt prestandaökningen är en annan fråga.

Skrivet av Ratatosk:

Håller med, det är väl 390 som går upp mot GTX970 inte 390x.
390x hamnar någonstans mellan GTX970 och GTX980.

Ja, som sagt 390x har hittat ett eget litet segment. Det tråkiga för AMD tror jag är att 390X kannibaliserar Fury ganska hårt. Det naturliga steget är ju 390X/GTX980 och sen direkt till FuryX/980ti. Fury utan x och Nano är ju nästan meningslösa. Skulle vilja se lite säljstatistik vore kul att se om min spekulation stämmer

Kan också tycka att nvidia saknar någonting mellan 960 och 970, verkar som 960ti aldrig blev av.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk

Tyvärr har amd fortfarande inte en lika bra video decoder som cuvid, så när det gäller film så är Nvidia fortfarande betydligt bättre. Hur är det med frametimes, kvalitén på drivrutinerna och stutter på amd korten nu?

Visa signatur

Jag är inte blek, jag är Nerdchic.

Permalänk
Medlem

Tycker inte det spelar någon roll om AMD har börjat komma in i matchen eller inte nu när vi står inför nästa generation.

Får vi snart se ett rejält prisfall på old-gen så kan det vara såklart vara intressant att återigen göra en valfri price/performance/noise/tdp/++ jämförelse för fyndköp. Dollarn har ju tagit stryk så det kan bli kul med utförsäljning i samband med lägre dollarkurs.

Oavsett så känns det som att många är alldeles för "kära" i sitt köp. Man vill motivera/försvara sitt köp till det yttersta vilket gör en blind. Känns som om hela tråden handlar om det.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Conditioned:

Tyvärr har amd fortfarande inte en lika bra video decoder som cuvid, så när det gäller film så är Nvidia fortfarande betydligt bättre. Hur är det med frametimes, kvalitén på drivrutinerna och stutter på amd korten nu?

Bra, bra och bra.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av TuHack:

Tycker inte det spelar någon roll om AMD har börjat komma in i matchen eller inte nu när vi står inför nästa generation.

Får vi snart se ett rejält prisfall på old-gen så kan det vara såklart vara intressant att återigen göra en valfri price/performance/noise/tdp/++ jämförelse för fyndköp. Dollarn har ju tagit stryk så det kan bli kul med utförsäljning i samband med lägre dollarkurs.

Oavsett så känns det som att många är alldeles för "kära" i sitt köp. Man vill motivera/försvara sitt köp till det yttersta vilket gör en blind. Känns som om hela tråden handlar om det.

Mycket så är det tyvärr. Framför allt hos de yngre besökarna som kanske sparat i ett år för att bygga sin burk. För min del är det ingen stor grej att gå och köpa en ny GPU, jag köper det som känns mest prisvärt och passar mina behov bäst när behovet uppstår. Köpte 970 när det kom, och har inte varit missnöjd med kortet en enda gång. Har haft AMD-kort och AMD-prolle innan också, skulle säkert vara lika nöjd med ett 390 i burken också. Men som sagt om jag hade lagt mina sista 3000kr på GPU så kanske jag undermedvetet skulle ha ett behov av att försvara det köpet mer

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Paddanx:

Tänk på att dessa kort har ingen minneskomprimeringsteknik, så när du väl når 4GB så är det slut, samma med minnesbandbredden.

Den minneskomprimeringsteknik som infördes i GCN1.2 har inget att göra med att utöka effektiv mängd VRAM, komprimering av texturer har funnits mer än 15 år. CGN1.2 införde komprimering av "frame-buffer", något som också finns i Kepler och i förbättrad form i Maxwell. Syftet med denna komprimering är precis som komprimering av Z-buffer (som infördes redan med ATi Radeon 7200) att minska bandbreddkravet mot VRAM. 285/380 (CGN1.2) presterar ju i praktiken identisk med 280X (GCN1.0) trots att den senare har 384-bitars VRAM buss medan de förra har 256-bitars VRAM buss.

Däremot verkar Nvidia kort bättre hantera fall där det s.k. "working-set" är mindre än mängd VRAM men där spelet ändå använder mer minne än mängden VRAM under relativt kort tid så relativt stora mängder data måste skyfflas över PCIe. Orsaken till detta kan vara både drivers och HW, finns lite saker som pekar på att det faktiskt kan vara HW...

Alla moderna GPUer har speciell HW för att skyffla data mellan systemminne och VRAM, när 285 lanserades med 2 GB VRAM uppvisade det problem som inte existerar hos vare sig GCN1.0 eller Nvidias kort med 2 GB VRAM. Både 4 GB CGN1.1 samt Fury-korten (GCN1.2) kroknar tidigare än 970/980 när man skruvar upp inställningar till nivåer som kräver extrema mängder VRAM. I praktiken är detta mest av akademiskt intresse vid 4 GB VRAM, problemen uppstår i princip bara vid inställningar där FPS är på ospelbar nivå.

Skrivet av Ratatosk:

Håller med, det är väl 390 som går upp mot GTX970 inte 390x.
390x hamnar någonstans mellan GTX970 och GTX980.

Åter igen väldigt mycket om "970" är 970-referns eller fabriksöverklockad 970. Tittar man på SweClockers test av Sapphire 390 så får 970 ett prestandaindex på 98, 390 "referens" (finns det ens sådana kort att köpa?) får 102, Sapphire 390 får 104, 390X "referens" (åter igen, finns det ett sådant kort?) får 109 medan XFX 390X BE får 112.

390 är 4-6 % snabbare än 970-referens, 390X är 11-14 % snabbare än 970-referens.

Tittar man på testet av EVGA 970 så har det kortet ett prestandaindex som är 9 % högre än 970-referens. Jämför man Hitman, Division och Rise of the Tomb Raider så har EVGA 970 i snitt 14 % högre prestanda jämfört med 970-referens ("fabriksöverklockning" ger mest i lägen där shaders är flaskhals).

Nu är EVGA 970 det högst "fabrisköverklockade" kortet ur lådan, men även MSI 970 Gaming kan prestera lika väl om man kör med "OC" läget i stället för "gaming" läget (MSI 970 Gaming har tre officiella lägen, "silent" (referensklocka), "gaming" (förinställt i BIOS) samt "OC" (högsta officiella GPU-frekvens kortet stödjer)).

Så sett till SweC prestandaindex presterar fabriksöverklockade 970 i princip identisk med 390X i 1920x1080.

Skrivet av TuHack:

Oavsett så känns det som att många är alldeles för "kära" i sitt köp. Man vill motivera/försvara sitt köp till det yttersta vilket gör en blind. Känns som om hela tråden handlar om det.

Finns än ännu enklare förklaring till varför många försvarar sitt köp: skillnaden mellan 290/290X/390/390X/970/980 är i majoriteten av fallen < 20 % (< 15 % om man tar bort 980, < 10 % om man jämför "fabriksöverklockade" modeller utom 980). En sådan skillnad är i praktiken så liten att de flesta inte skulle kunna säga vilket av två system som kör det snabbare kortet i ett blindtest. Så oavsett vad man valt av dessa kort är upplevelsen i de flesta fall i praktiken identisk. Allt detta i 1920x1080 då det är för tillfället är överlägset vanligaste upplösningen.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Lothbrok:

Du verkar inte läsa så mycket, ser Orici rätt ofta kriga för Nvidia och skylla prestandaförluster på Ubisoft bl.a.

Det här är en debatt jag absolut vill undvika, men måste ändå påpeka: hur ofta och hur många ser vi gapa om "Gamewreks" här på SweC? Hur många har du sett gnälla på Hitman som är ett totalt vrak på Nvidia kort (även AMDs kort har ju problem med rejäla "frame-drops" enligt de tester jag läst)?

Ett illustrativt exempel är Gears of War, ett spel många intresserade sig för då det var först med att lanseras med DX12 stöd (Ashes of the Singularity är fortfarande beta). Spelet fungerade uselt på GCN1.1/1.2 och hade problem med G-sync, något som inte bara på forum direkt klistrades på Gameworks utan vissa teknikwebbplatser (t.ex. WCCFtech) var övertygade om att allt var Gameworks fel.

Visade sig att G-sync problemet orsakades av UWP (Unified Windows Platform), renderingsproblemen på CGN1.1/1.2 (som inte fanns på GCN1.0) verkar ha lösts med driveruppdatering och prestandaproblemen på AMD-kort är nu lösta i en spel-patch (inte läst detaljer om exakt vad man fixar men spelet använder endast Gameworks finesser som fungerar bra på AMD-kort i andra spel).

Spelet presterar numera lysande på både AMD- och Nvidia-kort, så även om det initialt var problem så verkar inget av problemen i grunden orsakas av Gameworks, tvärt om verkar de finesser från Gameworks/DX12 som Gears of War använder presterar riktigt bra på AMD-korten.

Det sagt: naturligtvis gynnar Gameworks generellt sett Nvidias kort, framförallt Maxwell, mer än AMDs. Men samma sak gäller de spel som använder teknik från AMD, där gynnas CGN mer, ett fenomen som som borde vara en självklarhet för alla i min mening då båda företagen främst vill framhålla sin egen teknik. Tyvärr är det så att Maxwell och GCN (framförallt Fury-serien) är designade på ett sätt så att de är svaga på saker den andra är stark på och vice-versa. I lägen där något kan lösas på flera olika sätt väljer självklart Nvidia ett sätt som gynnar Maxwell i Gameworks medan AMD väljer ett sätt som gynnar GCN i sina bibliotek.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

@Yoshman:

Och du tar ständigt Nvidia i försvar och försöker relativisera kring detta.

Faktum är att Nvidia är överlägset stora, AMD är väldigt små mätt i marknadsandelar och det gynnar samtliga om dom vinner tillbaka en del av det dom har förlorat.

Skillnaden mellan AMD och Nvidia när det kommer till teknik är att AMD är öppen med sin, både mot användare och utvecklare, dom leder och är solidariska, ger tillgång och visar vägen. Nvidia gör tvärtom, dom försöker och lyckas låsa in sina användare i slutna ekosystem, och så har det varit i flera år med ex 3D vision som inte blev en grej, och deras G-Sync som dom har förlorat slaget om då det ser ut som att "Freesync" blir standard eftersom Intel kommer köra det på sina iGPU.

Försök inte dra en liknelse mellan dessa två företag och varumärken, ett av dem är solidariska och hjälpsamma och visar vägen, det andra försöker maximera vinsten till vilket pris som helst, bla sina egna användare, ex sälja Titan Z för 25 000 kr när 295X2 kommer och fullständigt krossar Z för halva priset.

MVH

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Datavetare

@Aeig: Kram på dig

Har gett mig in i en del diskussioner där jag anser att uppenbara sakfel framförs, är trots allt ingenjör Försöker så gott det går att backa upp varenda påstående jag gör med länkar för att visa att det inte är godtycklig tyckande från min sida. Att jag gör detta är av rent teknikintresse, att jag överhuvudtaget spenderar tid på SweC är för att diskutera det som är min hobby (och även arbete, men är här som privatperson) med andra med samma intresse.

Sedan hoppas jag det inte är en nyhet får någon här att både Nvidia och AMD är företag som är noterade på Nasdaq och deras primära mål är att maximera vinsten för sina aktieägare. Ingen av dessa två gör något för att vara "snälla", att AMD "öppnar upp" saker är relativt nytt och att man gör det nu är för man helt enkelt inte har resurserna att driva saker helt på egen hand. I vissa lägen har detta fungerat, Freesync kommer "vinna" när Intel anammar det (vilket man sagt kommer hända, kanske med Kaby lake?).

Inte för att det borde ha någon som helst relevans för diskussionen, men det 970 kort jag köpte förra året var den första dGPU från Nvidia jag köpt sedan GeForce256, alla kort däremellan har varit ATi/AMD. Har i.o.f.s. ett 750M i laptop:en, men skulle du gräva i min inläggshistorik från när jag skaffade XPS15 laptopen skulle du se att min åsikt är att jag gladeligen betalt extra för att slippa dGPU i den maskinen.

Vad du säger är i princip att vi ska inte föra en diskussion kring tekniken i AMDs och Nvidias GPUer, i alla fall inte om det inte entydigt är till AMDs fördel då vi tydligen bör driva något form av "rädda Willy" projekt för AMDs del då det på något sätt är synd om dem? Det är ett börsnoterat företag vi pratar om här, inte kattungar!

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Hjälpsam

Tycker gott att vi kan få glädjas åt att AMD presterat bra på senare, utan att kallas fanboys.
Vi hejar på underhunden, och vi vill ha en marknadsandel på 50/50% för aktörerna.
Vad gäller The Witcher, Fallout och Rise of Tomb Raider, var det alla Gameworkspel där AMD senare kunnat hämta igen en hel del via patchar och drivrutiner.
Det samma gäller givetvis Nvidia och Gaming Evolved spel.
Det är bra om spelen testas om 2-3 månader efter släpp.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Avstängd

Att AMD's 290x samt 390x skulle slå Nvidias 980 är inte alltid sant... I många spel presterar ett 980 klart mycket bättre än AMDs kort däribland också Fury'n ingår. Nvidias kort "är" (verkar vara underklockade mycket) då de inte behövde köras på max under den tiden de kom ut.

Att överklocka ett 980 eller ett 970 visar vad dessa kort går för.

http://www.toptengamer.com/r9-fury-vs-gtx-980-benchmarks/

https://www.youtube.com/watch?time_continue=4&v=XJ2fmLZgrms

http://www.trustedreviews.com/opinions/nvidia-geforce-gtx-980...

http://www.trustedreviews.com/opinions/nvidia-geforce-gtx-980...

obs: Ej överklockade Nvidia kort.
The MSI card almost catches up to the GTX 980 at 4K which is impressive until we realize that the GTX 980 can be overclocked much further that it can.

http://i2.wp.com/www.babeltechreviews.com/wp-content/uploads/...

http://www.babeltechreviews.com/the-msi-r9-390x-gaming-8g-vs-...
http://i2.wp.com/www.babeltechreviews.com/wp-content/uploads/...
O.S.V....

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

Så 290x/390x tri-x är tystare en 970 referens, ok. Det jag skummade igenom med dina bilder såg jag ett zotac 970 som var betydligt tystare en 390x tri-x.

970 referens är tystare en referens 290x/390x och 970 samma med eftermarknadskylare, om man jämför asus strix vs strix. Slutklämman 970 chippet är lättare att kyla.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Silcan:

Så 290x/390x tri-x är tystare en 970 referens, ok. Det jag skummade igenom med dina bilder såg jag ett zotac 970 som var betydligt tystare en 390x tri-x.

970 referens är tystare en referens 290x/390x och 970 samma med eftermarknadskylare, om man jämför asus strix vs strix. Slutklämman 970 chippet är lättare att kyla.

Svårt att förneka en sådan sak, GTX970 alstrar ju mindre värme.
Saphire är dock tillräckligt tyst för de flesta av oss, tror även att Asus numera, har en ganska bra kyllösning.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Ett av AMDs stora problem de senaste åren har varit hur dumsnåla både de och deras partnertillverkare varit vid lanseringar senaste åren. Ta 290x lanseringen t.ex och dess referenskylare, hur man kan släppa ett sånt totalt fiasko efter att man tidigare släppt 7990 som har en av de bästa referenskylare som skapats är ett skämt.

R9 290/290x med referenskylaren har haft extremt hög felfrekvens och är förmodligen det kort som haft den högsta fel % av hela 28nm generationen. Det har skett bara pga att amd snålade med kylaren och valde att köra kortet i 95C som stock för att kunna hålla en "acceptabel" ljudnivå.
I princip varenda referenskort kommer att dö från överhettade VRMs förr eller senare om man använder stock/fläktprofilen, allt pga AMDs dåliga omdöme.

Permalänk
Hjälpsam

@KalBumling: Nja, just VRM:rna är det referenskylaren kyler ganska bra.
Misstänker att BitCoin mining har knäckt många kort.
Jag äger själv ett R9 290, med referenskylare.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Yoshman:

@Aeig: Kram på dig

Har gett mig in i en del diskussioner där jag anser att uppenbara sakfel framförs, är trots allt ingenjör Försöker så gott det går att backa upp varenda påstående jag gör med länkar för att visa att det inte är godtycklig tyckande från min sida. Att jag gör detta är av rent teknikintresse, att jag överhuvudtaget spenderar tid på SweC är för att diskutera det som är min hobby (och även arbete, men är här som privatperson) med andra med samma intresse.

Sedan hoppas jag det inte är en nyhet får någon här att både Nvidia och AMD är företag som är noterade på Nasdaq och deras primära mål är att maximera vinsten för sina aktieägare. Ingen av dessa två gör något för att vara "snälla", att AMD "öppnar upp" saker är relativt nytt och att man gör det nu är för man helt enkelt inte har resurserna att driva saker helt på egen hand. I vissa lägen har detta fungerat, Freesync kommer "vinna" när Intel anammar det (vilket man sagt kommer hända, kanske med Kaby lake?).

Inte för att det borde ha någon som helst relevans för diskussionen, men det 970 kort jag köpte förra året var den första dGPU från Nvidia jag köpt sedan GeForce256, alla kort däremellan har varit ATi/AMD. Har i.o.f.s. ett 750M i laptop:en, men skulle du gräva i min inläggshistorik från när jag skaffade XPS15 laptopen skulle du se att min åsikt är att jag gladeligen betalt extra för att slippa dGPU i den maskinen.

Vad du säger är i princip att vi ska inte föra en diskussion kring tekniken i AMDs och Nvidias GPUer, i alla fall inte om det inte entydigt är till AMDs fördel då vi tydligen bör driva något form av "rädda Willy" projekt för AMDs del då det på något sätt är synd om dem? Det är ett börsnoterat företag vi pratar om här, inte kattungar!

Jag tycker inte du ska ta till dig av vad personerna här i tråden skriver, du argumenterar sakligt, backar upp dina påståenden och har klart och tydligt sagt att du inte vill promota något företag. Fortsätt med det du gör, jag personligen lär mig mycket av dina inlägg.