AMD börjar ge Nvidia en match?

Permalänk
Entusiast
Permalänk
Medlem

Ooooh sexy specs!

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Entusiast

Hur är det med minnet på dessa dual gpu-kort, blir det 8gb eller speglas det som i sli/cf och blir 4?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Datavetare

Hur läser folk tabeller egentligen? Dels tittar du på referensmodeller, dels tittar du på 2560x1440 (intressant för entusiaster på SweC kanske, men en förkrossande majoritet kör 1920x1080), dels ser jag att Nvidia är bättre då de generellt har högre lägsta FPS. Vet inte om det sista är något jag är väldigt ensam om, men maximal lägsta FPS var i stort sett det enda jag brydde mig om i mitt senaste bygge. Vad spelar hög genomsnittlig FPS för roll om man ändå får dippar som pajar upplevelsen?

Även om många på SweC kan ta gift på att konsoler suger på alla sätt och vis så är sanningen att de erbjuder en väldigt bra upplevelse trots 30 FPS just därför att de flesta spel (inte alla, men de flesta) kan hålla extremt stabila 30 FPS vilket då ger en väldigt bra upplevelse då input-lagg och liknande må vara högre i genomsnitt än på PC, men det är konstant vilket gör att hjärnan enkelt kan kompensera för latensen.

Och just angående referens vs "fabriksmodeller", undrar om det inte är större skillnad än man tror mellan dessa. Har inte överklockat mitt MSI 970 Gaming, kör det i "OC" läget som är en av tre officiella inställningar. Har alltid haft för mig att frekvensen då blir 1279 MHz, men visar sig att den ligger permanent på 1368 MHz även med GPU last på 100% (hur sjutton kan folk spela utan vsync??? FPS hoppade mellan 70-100 FPS och det såg ut som skit på en 55" TV @ 60 Hz då bilder rycker och det blir "tearing")

Dold text
Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Avstängd
Skrivet av azni:

Är man dum om man köper ett gtx 970 istället för ett 390 då?

Nejdå:-)
Upp till 1080p gtx970
Kör du 1440p eller högre upplösning så 390 för det har mer vram:-)

Visa signatur

FD refine S Msi x99s sli plus 5930k@4400mhz NH-D14 Asus GTX 980 Strix SLI 16gb gskill ripjaws ddr4 3ghz Os Samsung 950 pro 512gb NVME Spel samsung 840/850 evo/pro Win 10 Pro Corsair Ax850 Gold Asus PG278Q Rog Swift

Permalänk
Avstängd
Skrivet av azni:

Är man dum om man köper ett gtx 970 istället för ett 390 då?

Jag ångrar inte en sekund att jag kasserade mitt R9 290X mot ett GTX970.

290X var som en hårfön trots DCUII kylaren...kortet dog pga VRM tempen var på 100-110c under lätt spelande..

Nu har jag en Morpheus kylare på mitt GTX970 och tempen går aldrig över 50c.

Visa signatur

I5 4690K@4,5GHZ||Z97-HD3 rev 2.1||GTX970||8GB RAM||CM V700|| EVO 840 250GB||1TB Seagate||H440||NH-D15||Morpheus VGA cooler 360W||

-Eat sleep exercise, repeat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oringen:

Jag ångrar inte en sekund att jag kasserade mitt R9 290X mot ett GTX970.

290X var som en hårfön trots DCUII kylaren...kortet dog pga VRM tempen var på 100-110c under lätt spelande..

Nu har jag en Morpheus kylare på mitt GTX970 och tempen går aldrig över 50c.

Skulle ha köpt Sapphires variant. Asus verkar alltid (?) glömma att kyla både VRAM och VRM med deras DCII-versioner.

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fire_Ice:

Skulle ha köpt Sapphires variant. Asus verkar alltid (?) glömma att kyla både VRAM och VRM med deras DCII-versioner.

Jag köpte 2st Asus Fury Strix för några veckor sen, Helt sjukt vad tysta dom korten är, Mina 980TI HoF lät som flygplan i jämförelse.

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dragone:

Är du go i hela huvudet eller?
Om AMD blir större kommer vi Nvidia Boys få billigare kort! (med största sannolikhet.)
Så jag säger GO AMD!

Vem vet? Nvidia kanske får för sig att höja priset på korten för att de bara känner för det? Har ju hänt förut.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Avstängd

Mitt 290X DCII fungerar bra @Oringen. VRM blir inte varmare än GPU core och den toppar på 87C om jag kör kortet i 1050/1450 med standard fläktkurva. Upplever det som tyst men då jämför jag med mitt förra grafikkort som var ett Sapphire 7950 Dual X.

Man spelar i 70-100 FPS @Yoshman genom att undvika att spela på en 60Hz skärm/TV. Håller man sig över 60 FPS på en 144Hz skärm så är det riktigt bra flyt. Vsync innebär ju input lag och jag förstår inte hur någon kan spela med vsync påslaget.

Att Nvidia skulle generellt ha högre lägsta FPS är nog dessutom något du hittat på. Hittar inga sådana tendenser i varken Division, Battlefront, Fallout 4, Just Cause 3 eller nya Hitman när jag snabbkollade nyss.

Visa signatur

http://iogt.se/
du blir ful och dum av sprit
flow är lek

Permalänk
Datavetare

@chipw00t:

Division, högsta inställning Sapphire 390 mot EVGA 970 så är det lika men då 60 FPS anses vara skamgränsen här blir resultatet att 970 21 % högre lägsta FPS i 1920x1080, medan det är lika i 2560x1440.

GTA V, Gainward 970 (viktiga är bara att det är "fabriksöverklockad") mot Sapphire 390: 970 har 23 % högre lägsta FPS i 1920x1080

BF4: tyvärr 970 referens mot 390 referens men 970 har lägre "99th percentile frame time" och därmed högre lägsta FPS (vilket är vad alla förhoppningsvis har som "lägsta FPS" då enstaka scener kan få väldigt låg FPS utan att det är grafikkortets fel).

Min enda poäng är: korten i mellanklassen (de som majoriteten köper) är så otroligt nära att det är egentligen meningslöst att utse "vinnare" baserad på genomsnittlig. Nu när väldigt många trådar ändå handlar om detta på SweClockers måste man inse att om man bara gör en jämförelse av genomsnittlig FPS och drar slutsatsen att "X krossar Y" om X råkar ha högre FPS (även om det är med 1-2 FPS) i de flesta spelen så blir det väldigt relevant om man jämför mot Nvidia referens eller faktiska modeller. Än mer viktigt är det i spel som är shader-begränsade då dessa påverkas än mer av GPU-frekvens.

Kollar du t.ex. 2560x1440 i Hexus test av Sapphire 390 jag använde för GTA-V resultatet ser man att till 970 i genomsnitt faktiskt är snabbare även i 2560x1440, något som absolut inte var fallet i SweClockers test av Sapphire 390, det trots att det är väldigt stort överlapp av titlar. Den relevanta skillnaden är referens vs "fabrisköverklockade" modeller. Slutsatsens är därmed INTE att Nvidia är överlägsen när de är fabriksöverklockade, utan slutsatsen är att korten ligger så nära att en sådan skillnad helt ändrar resultatet.

Angående frekvens på skärmen. Håller man sig över 60 FPS på en 144 Hz skärm är det garanterat långt bättre flyt än vad man får när man går över 60 FPS på en 60 Hz skärm (min kommentar vad lite generellt riktad mot att många verkar undvika vsync oavsett typ av skärm). Dock kommer "input-lag" (och även spelmotorns uppfattning av tidsdelta mellan scener) att variera om man inte kör med fixerad FPS, så personligen är jag mest intresserad av vilken är den högsta inställning där man >99 % av tiden kan hålla den FPS man låst till. HardOCP kör inte exakt detta, men de har tester där man kollar vilken är den högsta inställning ett kort kan ha och ändå nå en viss genomsnittlig FPS. Rätt säker att denna metod att testa är vad som fått HardOCP att anses vara pro-Nvidia.

Edit: och kolla lägsta FPS för "high" i The Division mellan referens 970 och referens 390, där är det i stort sätt samma lägsta FPS som Sapphire 390, medan EVGA 970 har ~20 % högre lägsta FPS.

I de lägen lägsta FPS verkligen sätts av en begränsning i GPUn, så har man ännu ett område där det blir stor skillnad mellan Maxwell referens och faktiska modeller. Ett 970 referens som simuleras genom att köra "silent" läget får verkligen en frekvens på 1 178 MHz i spel medan "OC" läget (som alltså är ett officiellt läge, man får ett nytt kort om det inte fungerar så inte överklockning) står listat som 1 289 MHz men av någon anledning får man 1 384 MHz (18 % högre än referens) även vid 100 % GPU-last. De resultat @ClintBeastwood postat visar att även EVGA 980 Ti har i praktiken en högre frekvens än den listade "fabriksöverklockade" turbofrekvensen.

Långt ifrån alla spel skala speciellt linjärt med GPU-frekvens, men de spel där GCN typiskt är starka är de som endera är shader-begränsade och då skalar Maxwell väldigt 1:1 med GPU-frekvens. Finns också de som är bandbreddsbegränsade, MSAA x4/x8 i hög upplösning, där blir däremot GPU-frekvens i Maxwell irrelevant då flaskhalsen i stället är VRAM-bandbredd som är väsentligt högre för dagens GCN-kort än motsvarande Maxwell. I det senare fallet råder inget tvivel om att GCN-korten är starkare hur man än vrider och vänder på det.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Avstängd
Skrivet av chipw00t:

Mitt 290X DCII fungerar bra @Oringen. VRM blir inte varmare än GPU core och den toppar på 87C om jag kör kortet i 1050/1450 med standard fläktkurva. Upplever det som tyst men då jämför jag med mitt förra grafikkort som var ett Sapphire 7950 Dual X.

Man spelar i 70-100 FPS @Yoshman genom att undvika att spela på en 60Hz skärm/TV. Håller man sig över 60 FPS på en 144Hz skärm så är det riktigt bra flyt. Vsync innebär ju input lag och jag förstår inte hur någon kan spela med vsync påslaget.

Att Nvidia skulle generellt ha högre lägsta FPS är nog dessutom något du hittat på. Hittar inga sådana tendenser i varken Division, Battlefront, Fallout 4, Just Cause 3 eller nya Hitman när jag snabbkollade nyss.

94c är max för kortet på GPU'n, så 87c är inte så bra i mitt tycke hade det varit 69-79c hade det varit bra.

Visa signatur

I5 4690K@4,5GHZ||Z97-HD3 rev 2.1||GTX970||8GB RAM||CM V700|| EVO 840 250GB||1TB Seagate||H440||NH-D15||Morpheus VGA cooler 360W||

-Eat sleep exercise, repeat.

Permalänk
Avstängd

Visst, @Yoshman. Man kan skriva spaltmeter om olika spel och olika upplösningar. Det jag protesterade emot var att du påstod att Nvidia generellt har en högre lägsta FPS än AMD och det stämmer ju uppenbarligen inte om man tittar på senaste testerna här på SweC.

Vet förövrigt inte varför dom har skrivit olika siffror på olika ställen när det gäller The Division. Tittar man på denna:

Dold text

Så skiljer det 1 FPS mellan 970 och 390.

Ok, @Oringen. Ja, 290 och 290X är varma kort. Du pratade dock om 100-110C och det är inte min upplevelse alls bara. Tycker inte att det låter mycket heller och det springer ju cirklar runt Maxwell i DX12, så 87C kan jag leva med.

Visa signatur

http://iogt.se/
du blir ful och dum av sprit
flow är lek

Permalänk
Avstängd

AMD korten är bättre.
680 tappar, 780 tappar prestanda allt eftersom de åldras och samma sker med 970/980 etc..
ett 390 dominerar i dx12 vs maxwell och Polaris kommer att bli kortet alla vill ha.

AMD designar efter framtiden och korten blir bättre och du behöver inte uppgradera så ofta och i stället för att slösa pengar på nvidia som vill att du ska köpa nytt hela tiden kanske ett smartare val med Polaris vore nåt...

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

I de lägen lägsta FPS verkligen sätts av en begränsning i GPUn, så har man ännu ett område där det blir stor skillnad mellan Maxwell referens och faktiska modeller. Ett 970 referens som simuleras genom att köra "silent" läget får verkligen en frekvens på 1 178 MHz i spel medan "OC" läget (som alltså är ett officiellt läge, man får ett nytt kort om det inte fungerar så inte överklockning) står listat som 1 289 MHz men av någon anledning får man 1 384 MHz (18 % högre än referens) även vid 100 % GPU-last. De resultat @ClintBeastwood postat visar att även EVGA 980 Ti har i praktiken en högre frekvens än den listade "fabriksöverklockade" turbofrekvensen.

Mitt kort är ett 970 evga ssc och inte ett 980 ti.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av chipw00t:

Visst, @Yoshman. Man kan skriva spaltmeter om olika spel och olika upplösningar. Det jag protesterade emot var att du påstod att Nvidia generellt har en högre lägsta FPS än AMD och det stämmer ju uppenbarligen inte om man tittar på senaste testerna här på SweC.

Vet förövrigt inte varför dom har skrivit olika siffror på olika ställen när det gäller The Division. Tittar man på denna:

Så skiljer det 1 FPS mellan 970 och 390.

Ok, @Oringen. Ja, 290 och 290X är varma kort. Du pratade dock om 100-110C och det är inte min upplevelse alls bara. Tycker inte att det låter mycket heller och det springer ju cirklar runt Maxwell i DX12, så 87C kan jag leva med.

Och ca +35c och ca 45db mellan ett svalt och tyst GTX970 och en Hårfön R9 290X

Visa signatur

I5 4690K@4,5GHZ||Z97-HD3 rev 2.1||GTX970||8GB RAM||CM V700|| EVO 840 250GB||1TB Seagate||H440||NH-D15||Morpheus VGA cooler 360W||

-Eat sleep exercise, repeat.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Oringen:

Och ca +35c och ca 45db mellan ett svalt och tyst GTX970 och en Hårfön R9 290X

Enligt SweC så blir EVGA SSC 970 72C. Överdriv lite mer om du kan.

Visa signatur

http://iogt.se/
du blir ful och dum av sprit
flow är lek

Permalänk
Medlem
Skrivet av chipw00t:

Enligt SweC så blir EVGA SSC 970 72C. Överdriv lite mer om du kan.

Japp, det är ungefär där det ligger ungefär för mig med med fläktkurvan som kommer med kortet. Man måste nästan göra en egen, i alla fall jag. Men det kan bero på att jag inte har mer än 1 fungerande chassifläkt.

Helt ärligt förstår jag inte varför folk bryr sig så mycket om hur mycket kortet låter heller. Det är väl en sak ifall man sitter med högtalare och spelar men de flesta sitter väl ändå med lurar?

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oringen:

Och ca +35c och ca 45db mellan ett svalt och tyst GTX970 och en Hårfön R9 290X

Ganska kul att det fortfarande finns folk som kör med detta snacket Har du någonsin sett att det finns tredjepartstillverkare och andra kyllösningar än stocklösningen?

Kika på Sapphire t ex, de har ofta kyllösningar som är håller korten svala och nästan helt tysta.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Avstängd

Är fläktkurvan för hög eller för låg direkt ur kartong @ClintBeastwood?

970 är trevliga grafikkort men stör mig bara på när folk slänger ur sig det ena och det andra som inte stämmer överens med verkligheten alls. Nu kanske @Oringen hade upplevelsen han hade med VRM temps på 100-110 på sitt ex av 290X DCII men det är inget som jag har upplevt.

Visa signatur

http://iogt.se/
du blir ful och dum av sprit
flow är lek

Permalänk
Medlem
Skrivet av chipw00t:

Är fläktkurvan för hög eller för låg direkt ur kartong @ClintBeastwood?

970 är trevliga grafikkort men stör mig bara på när folk slänger ur sig det ena och det andra som inte stämmer överens med verkligheten alls. Nu kanske @Oringen hade upplevelsen han hade med VRM temps på 100-110 på sitt ex av 290X DCII men det är inget som jag har upplevt.

Tycker den är för låg. Maxar runt 45%. Lite mer hade den allt kunnat gå upp till.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av chipw00t:

Enligt SweC så blir EVGA SSC 970 72C. Överdriv lite mer om du kan.

Okej, jag hade en Morpheus kylare på mitt R9 290X också...tempen var väl ok...ca 79c på GPU'n med fläktarna på 80% 2st Noctua NF-F12, lät lite...oklockat kort.

Nu med samma Morpheus fast med Bitfenix 120mm fläktar i 300RPM på mitt 970GTX kommer kortet aldrig över 45c i spelande...under benchmark 48c, jag fick t.om 200 poäng mer i Unique valley! Från 2300 till 2500 bara på ett kylarbyte!

När min NH D15 anländer ska jag göra min dator helt passivt kyld Sen smälla in en till SSD så man har 0db från datorn

Eller ja...nästan, jag får ju ha ett insug och ett utsug så lite ljud kommer ju att komma från PC'n. Se men inte höras!

Visa signatur

I5 4690K@4,5GHZ||Z97-HD3 rev 2.1||GTX970||8GB RAM||CM V700|| EVO 840 250GB||1TB Seagate||H440||NH-D15||Morpheus VGA cooler 360W||

-Eat sleep exercise, repeat.

Permalänk
Hjälpsam

Asus hade ju något fel i sitt BIOS, som gjorde att deras kort gick varmt.
Fixades via en flash av VGA bios, hittar tyvärr inte tråden.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Avstängd

Låter nice @Oringen. Ska nog byta upp mig sen när HBM2 är här, när det nu blir. Köpte mitt Asus även fast jag visste att det hade ett dåligt rykte. Kanske därav det låga priset just då? Känns som ett kvalitetskort och det är tystare än mitt gamla grafikkort, så jag är nöjd med upplevelsen.

Tror det var så @Ratatosk. Kunde flasha mitt från ett 290 till 290X. Blev 8% prestandavinst vid samma frekvens och utöver det så gjorde det en pris/prestandajägare som mig riktigt glad.

Visa signatur

http://iogt.se/
du blir ful och dum av sprit
flow är lek

Permalänk
Medlem

För mig bli det nytt grafikkort när jag köper en ny skärm.. dock avgörande om det blir g-sync eller freesync som man satsar på. Kör helst en öppen standard om det visar sig fungera likvärdigt.. Mitt 970 rullar på bra men inte om man köper en 4k skärm i framtiden.

Visa signatur

CPU: 5600X| Mobo: AORUS X570 itx|Minne: 32GB Corsair Vengeance PRO 4000Mhz|GPU: Asus TUF 3080 OC |Chassi: CM NR200P|SSD: Samsung 850 EVO 500GB, 2xSamsung 970 EVO 1TB|PSU: NZXT 650W
Mus: Razer Basilisk|Tangentbord: Corsair K70|Skärm: LG27GP850

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av chipw00t:

Låter nice @Oringen. Ska nog byta upp mig sen när HBM2 är här, när det nu blir. Köpte mitt Asus även fast jag visste att det hade ett dåligt rykte. Kanske därav det låga priset just då? Känns som ett kvalitetskort och det är tystare än mitt gamla grafikkort, så jag är nöjd med upplevelsen.

Tror det var så @Ratatosk. Kunde flasha mitt från ett 290 till 290X. Blev 8% prestandavinst vid samma frekvens och utöver det så gjorde det en pris/prestandajägare som mig riktigt glad.

Hittade tråden.

Skrivet av kinc:

Det största missförståndet som är att R9 290X DC2 är sämre än konkurrenterna får vi skylla oss själva för. När vi skickade ut kort till media för att bli testade hade en bugg letat sig in i vBIOS, som vi direkt åtgärdade. Vissa medier fick tyvärr aldrig information och publicerade som det var. Tyvärr så levererades också en liten mängd av dessa korten utan uppdaterad vBIOS till slutkonsument. Dessa kunde uppdatera själva med ett enkelt program som körs i Windows. Det finns under supportsidan på asus.com för produkten i fråga.

"Important: All our testing has been performed with updated BIOS files provided by ASUS. I uploaded them here and here." http://www.techpowerup.com/reviews/ASUS/R9_290X_Direct_Cu_II_...

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Ganska kul att det fortfarande finns folk som kör med detta snacket Har du någonsin sett att det finns tredjepartstillverkare och andra kyllösningar än stocklösningen?

Kika på Sapphire t ex, de har ofta kyllösningar som är håller korten svala och nästan helt tysta.

Fast även om Sapphires kylare är bra så är det inget banbrytande. Såklart ett kort som förbrukar 150w går svalare än ett kort som förbrukar 300w. Jämför man Msi's 970 mot Sapphires Tri-x 290x så är 970't nästan 10db tystare. Det gör rätt mycket. Att säga "nästan hel tysta" är fel, för det är dem verkligen inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ruzikx:

Fast även om Sapphires kylare är bra så är det inget banbrytande. Såklart ett kort som förbrukar 150w går svalare än ett kort som förbrukar 300w. Jämför man Msi's 970 mot Sapphires Tri-x 290x så är 970't nästan 10db tystare. Det gör rätt mycket. Att säga "nästan hel tysta" är fel, för det är dem verkligen inte.

http://cdn.sweclockers.com/artikel/diagram/8435?key=6ba11f7f8a9ade1994750f9f531ca666

http://cdn.sweclockers.com/artikel/diagram/6078?key=377807a207238d69e0190a159a33bbe9

Har du testat kortet i fråga? Satt själv på ett Sapphire 290x Tri-x för nåt år sedan och det var verkligen tyst.

Sweclockers tycker ju av någon anledning att det är relevant att mäta 20cm från chassit, medans det i själva verkligen kanske inte speglar verkligheten speciellt bra då nog ingen sitter så nära.

MSI har en kanonkylare i sin Twin Frozr V och jag ifrågasätter inte att den är riktigt tyst, men att som vissa påstå att 290x genrellt låter som en hårfön eller vad det nu var är helt enkelt helt felaktigt då det finns lösningar som är riktigt tysta.

https://www.techpowerup.com/reviews/Sapphire/R9_290X_Tri-X_OC...

I detta testet mäter man t ex 100cm från chassit och då får även kortet det som ett plus i sammanfattningen, att det är tyst under load.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Har du testat kortet i fråga? Satt själv på ett Sapphire 290x Tri-x för nåt år sedan och det var verkligen tyst.

Sweclockers tycker ju av någon anledning att det är relevant att mäta 20cm från chassit, medans det i själva verkligen kanske inte speglar verkligheten speciellt bra då nog ingen sitter så nära.

MSI har en kanonkylare i sin Twin Frozr V och jag ifrågasätter inte att den är riktigt tyst, men att som vissa påstå att 290x genrellt låter som en hårfön eller vad det nu var är helt enkelt helt felaktigt då det finns lösningar som är riktigt tysta.

https://www.techpowerup.com/reviews/Sapphire/R9_290X_Tri-X_OC...

I detta testet mäter man t ex 100cm från chassit och då får även kortet det som ett plus i sammanfattningen, att det är tyst under load.

Jag har haft både Msi twin frozr v gtx 970 och Sapphires 290x Tri-x. Sapphires låter verkligen inte som en hårfön, det kan jag inte påstå. Men tyst är den inte heller. Den gör ett bra jobb med temperaturerna mot hur mycket den låter. Men Msi 970 gör ett ännu bättre jobb. Nästan 10db.

Valet blir lätt för mig, 970.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ruzikx:

Jag har haft både Msi twin frozr v gtx 970 och Sapphires 290x Tri-x. Sapphires låter verkligen inte som en hårfön, det kan jag inte påstå. Men tyst är den inte heller. Den gör ett bra jobb med temperaturerna mot hur mycket den låter. Men Msi 970 gör ett ännu bättre jobb. Nästan 10db.

Valet blir lätt för mig, 970.

Tror inte det är någon som påstått att ett 290x ska vara mycket tystare än ett GTX 970, men vet inte riktigt hur du burit dig åt om du fått ett 290x Tri-X att låta mycket.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti