Permalänk

Hjälp med köp av bärbar

Jag har tänkt köpa en bärbar dator men har ingen koll på vad. Tänkte spela lite på den men behöver inte vara nå värstinggrejer. Ska klara av typ csgo. Jag har försökt läsa in mig på alla delar osv. men har svårt för att veta vilka man ska prioritera. Jag har hört att processorhastighet ska helst vara över 2,0ghz och ram över 8 om det stämmer? SSD, HDD, SSHD (om jag ens stavat rätt) har jag fattat det som att SSD är snabbare men HDD billigare och SSHD mittemellan?

Tänkte lägga runt 5000 kr på den om det räcker..

Jag har kollat på http://store.hp.com/SwedenStore/Merch/Product.aspx?id=M1N54EA... men vet inte vad som behövs för att den ska "duga" för mig.. ge gärna förslag på andra! Har även kollat begagnat men tycker det är svårt.

hälsningar Alex

Permalänk
Medlem

5000 kr räcker inte om du ska köpa nytt.

Viktigast om du ska spela är grafikkortet (här vill du ha något från Nvidias GTX-serie) men även processorn har viss betydelse. Angående ram så räcker 8gb ram för det allra mesta om vi pratar gaming.
Du har rätt i att SSD är snabbare än SSHD och att en SSHD oftast är snabbare än en HDD. SSD är mycket trevlig att ha men räcker inte budgeten så räcker inte budgeten. SSHD och 7200rpm HDD fungerar fortfarande helt ok men jag skulle försöka undvika 5400 rpm hårddiskar då dessa ofta kan upplevas som långsamma.

Ditt billigaste alternativ är nog denna Acer för 7000 kr.

Själv skulle jag nog försöka köpa något med GTX 960M eller bättre, men då kostar det ännu mer, t.ex. 9000 kr för denna Lenovo.