Netflix får hårdare regionskontroll

Permalänk
Medlem

@THB:
Jag har ett amerikanskt netflix konto och jag har inte kunnat kolla lite då och då på svenska utbudet. Utan var alltid tvungen att slå på vpnen och byta till amerikanskt för att kolla på sakerna.

Så de gör nog mer än bara skriver om ändringar

Permalänk
Medlem

men för F!"#!"#)!(/"¤%)(!"/#)(!"/#)(!"#/... varför ska de spela någon roll om jag befinner mig i USA eller sverige, jag betalar exakt lika mycket för samma tjänst, pengarna går till samma personer. Detta är idiotiskt.

Visa signatur

9900k | Z390 AORUS MASTER | 32GB RAM | Red Devil AMD Radeon™ RX 7900 XTX | XFX Black 1250W | BeQuiet Pure Base 500 | Fractal Design Celsius S36 | Samsung 970 500GB + Corsair MP510 960GB | Dell U3415W | Windows 11 Professional

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Lysande i vanlig ordning. "Det räcker inte att ni betalar för vår tjänst, ni ska dessutom använda den exakt så som vi föreskrivet". Det här kommer säkert uppmuntra till fortsatt användning av lagliga alternativ.. Eller inte.

Det är knappast så att netflix vill göra detta, de pushar ju för worldwide releaser med sitt egna material.
Men resten fattar uppenbarligen inte att det blir piratat om man inte gör det tillgängligt lagligt.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Det är självklart att Netflix inte vill göra det men ägarna av materialet vill det och om nu dessa ägare har fått de andra aktörerna in på denna bana så måste Netflix göra likadant annars blir de av med sina sändningsavtal.

Och, nej, det kommer inte stoppa din egna VPN tunnel som du har upp till din kompis i LA. Men det är lätt att stoppa betaltjänster som säljer VPN och Proxy lösningar. De behöver bara stoppa deras IP så är det klart. Då kommer det att utannonseras nya aktörer och så tar det ett tag och sedan täpps dessa hål till.

Kan man hålla det hårt och tight så kan man ha samma framgång som många torrent siter. De är för små för att märkas, användarna är kloka och håller tyst om att det finns och sköter det via invites. Du måste vara betrodd av någon redan medlem. Dessa brukar dock tillslut rasa när de når en viss storlek, hemligheten läcker till slut ut.

Så, nej, de kommer inte kunna stoppa det och ja, det kommer bli besvärligare. Tekniken är lätt att stoppa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av XHI:

Shit vad alla gnäller? Tycker fortfarande att Netflix är den bästa tjänsten för film och serie strömning som finns. HBO har bra utbud men navigeringen är ju ett jävla skämt. Viaplay är bättre men inte värt.

Du har inte riktigt förstått poängen. Vi betalar exakt lika mycket som man gör i USA, men har tillgång till 1/3 av utbudet. Åker vi till USA på semester kommer vi direkt åt hela deras utbud utan problem. Samma konto, pengarna går till samma ställe, men ändå har vi helt olika utbud.

Det är detta som är problemet. Det skiljer vansinnigt mycket på hur stort utbudet är i USA och sverige.

Skrivet av slambert:

Någon som har exempel på titlar som är tillgängliga för USA regionen och inte EU?

Massor. Har du testat att köra proxy mot usa så ser du hur sjukt mycket större utbud du har. Skulle vilja säga att det är minst det dubbla, om inte mycket mer. Sen har du ännu mer på netflix DVD, som är en tjänst du endast kommer åt i USA.

Visa signatur

9900k | Z390 AORUS MASTER | 32GB RAM | Red Devil AMD Radeon™ RX 7900 XTX | XFX Black 1250W | BeQuiet Pure Base 500 | Fractal Design Celsius S36 | Samsung 970 500GB + Corsair MP510 960GB | Dell U3415W | Windows 11 Professional

Permalänk
Avstängd

Regionskontroll, roamingavgifter, Berlinmuren och balkalisering känns lite förelegat...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Lysande i vanlig ordning. "Det räcker inte att ni betalar för vår tjänst, ni ska dessutom använda den exakt så som vi föreskrivet". Det här kommer säkert uppmuntra till fortsatt användning av lagliga alternativ.. Eller inte.

Ja dessa hemska onda företag som bara vill tjäna pengar. Det var banne mig bättre förr när det fanns företag som vill förlora pengar genom att låta kunderna bestämma allt så att de gick i konkurs och fick säga upp alla sina anställda. Fint det.
Jag tycker vi gör så faktiskt. Vi gör en lag som säger att kunderna får skriva kontrakten och att leverantörerna måste skriva på.... Eller inte?

Fri marknad. Avbryt Netflix om du inte gillar tjänsten.

Permalänk
Medlem

Som några redan påpekat.
Det är nog inte netflix som vill genomföra detta utan rättighetsinnehavarna, ni vet... dem som hela tiden väljer att driva rättsmål mot hemsidor istället för att göra sitt material tillgängligt.

Som sagt, det finns ju egentligen ingen logisk anledning till varför det ska finnas regionlås i den digitalasvären. Men mediabolagen resonerar inte så logisk, vilket dem visar om och om igen.

Visa signatur

"Ah vi kör mest omkring i vår bil å så." - Polisen, den så kallade tredje statsmakten. (Varan-TV)

Permalänk
Medlem

Att vi ens har regionsbegränsningar är över mitt förstånd.

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk

Det är väl inte så konstigt att licenserna har olika pris om de enbart gäller i USA eller även i alla länder. Jag skulle då vilja ha mer betalt för en worldwide license än för en licens begränsad till USA om jag satt på rättigheter till en film eller en tv-serie.
Sen kan man ju alltid tycka att det borde vara annorlunda. Finns ju länder som under sin "egen copyright" anser sig ha rätt att distribuera allt de kan få tag på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Läkarn:

Som några redan påpekat.
Det är nog inte netflix som vill genomföra detta utan rättighetsinnehavarna, ni vet... dem som hela tiden väljer att driva rättsmål mot hemsidor istället för att göra sitt material tillgängligt.

Som sagt, det finns ju egentligen ingen logisk anledning till varför det ska finnas regionlås i den digitalasvären. Men mediabolagen resonerar inte så logisk, vilket dem visar om och om igen.

Instämmer.

Sedan så är det en stor skillnad på Netflix och till exempel HBO, prova att gå in på HBO Nordic från ett amerikanskt ip så ser kommer du inte åt något alls, då den tjänsten heter något annat i USA och ligger på en annan domän.

Jag kommer att sakna Netflix USA om detta blir verklighet, men samtidigt så har jag kollat så pass mycket på svenska Netflix att jag kommer behålla min prenumeration, åtminstone i början.

Däremot om jag känner att utbudet inte ger mig något så kommer jag att avsluta det hela.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pudeln:

Ja dessa hemska onda företag som bara vill tjäna pengar. Det var banne mig bättre förr när det fanns företag som vill förlora pengar genom att låta kunderna bestämma allt så att de gick i konkurs och fick säga upp alla sina anställda. Fint det.
Jag tycker vi gör så faktiskt. Vi gör en lag som säger att kunderna får skriva kontrakten och att leverantörerna måste skriva på.... Eller inte?

Fri marknad. Avbryt Netflix om du inte gillar tjänsten.

Du ser förbi det faktum att de som överhuvudtaget använder netflix ju faktiskt vill att företagen ska tjäna pengar.. Annars piratar man väl. Jag tycker det är dumt att göra såhär mot kunder som vill vara lagliga.

Sen har jag svårt att se att man tjänar mer pengar genom att göra sin tjänst mindre attraktiv.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk

Den här tjänsten använder jag mig av och den funkar klockrent fortfarande.

Länk lite läsvärt också.
https://support.unblock-us.com/customer/portal/articles/18170...

Permalänk
Medlem
Citat:

Europeiska kommissionen föreslår förbud mot geoblockering av nättjänster

Hoppas det går igenom.

Visa signatur

Games!

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Tack netflix bara börja tanka igen

Idioter

Indeed. Jag var faktiskt nära på att skaffa Netflix just för att man kunde på olika sätt få utbud från andra länder... Men nu är det ju helt enkelt in ens med på kartan att skaffa Netflix.

Visa signatur

AMD 5800X ▪ MSI B550M Mortar ▪ G.Skill 32GB 3600MHz CL16 ▪ Palit 4070 Ti ▪ 1TB SSD 970 Evo+ ▪ Dark Power 13 1000W ▪ FD Define Mini C ▪ Aorus AD27QD + LG 27GL850

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Oj, det låter ju inte alls bra. Fast om man är på Hotell och använder Hola så blir ju hotellets IP drabbat?
Dock fortfarande inte skäl att använda tjänsten, mest att jag undrade.

Haha, det är ju iofs sant!
Då är det bara att köra på

Visa signatur

|| Chassi Fractal Design Define R3 || PSU Corsair 650W modular || MOBO MSI Z68A-GD65 (G3)|| CPU Intel® Core™ i7 2600k
|| GPU
Sapphire Nitro R9 390 || Minne 8GB Corsair XMS3 DDR3 @ 1600MHz || SSD Samsung 830 256GB|| OS Win 10 Pro || Gear Dell U2412M, Samsung 226BW || Logitech G500 || Corsair K70|| ATH-M50x <3 ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av kalle_1:

Här försöker man vara laglig å allt... Nu går jag tillbaka till xbmc å allt de godis man kan få... GRATIS

"laglig" jo just så

Visa signatur

korWWW

Permalänk

Jävligt synd. Troligen är det väl inte Netflix som vill ha det såhär utan filmbolagen. Fortfarande värt pengarna men inte alls lika mycket som förut.

Visa signatur

Hayabusa T3 | Venum Elite Evo | UFC Venum Pro Line

Permalänk
Medlem

Happ, då får min FreeNAS arbeta vidare. Kul att se Netflix exclusive som bara nås i USA..

Visa signatur

CITERA SÅ JAG HITTAR TILLBAKA!
Fraktfritt på Inet

Permalänk
Skrivet av Ozzed:

Sen har jag svårt att se att man tjänar mer pengar genom att göra sin tjänst mindre attraktiv.

De amerikanska TV-bolagen ger bara Netflix rätt att sända serierna i USA, för att sen kunna sälja sändningsrättigheter till utländska TV-bolag. (TV-bolagen får mer pengar)

Netflix lägger in spärren för att få fortsatt få TV-serier från TV-bolagen, så att de kan ha kvar sitt stora utbud i USA, där deras huvudsakliga marknad är. (Netflix tjänar mer pengar)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pudeln:

Ja dessa hemska onda företag som bara vill tjäna pengar. Det var banne mig bättre förr när det fanns företag som vill förlora pengar genom att låta kunderna bestämma allt så att de gick i konkurs och fick säga upp alla sina anställda. Fint det.
Jag tycker vi gör så faktiskt. Vi gör en lag som säger att kunderna får skriva kontrakten och att leverantörerna måste skriva på.... Eller inte?

Fri marknad. Avbryt Netflix om du inte gillar tjänsten.

Jag tror de flesta är väldigt glada att det börjar poppa upp lagliga alternativ för film/musik och även andra digitala tjänster.
Att artister och bolag inte ska jobba ideellt eller till och med gå med förlust tror jag också de flesta håller med om. Problemet handlar väl om vilket uselt utbud vi har här i Sverige när vi betalar samma summa och alla pengarna går till samma personer. Något måste göras åt några regler eller så vill folk inte betala. Personligen tänker jag inte betala för netflix om jag inte kommer åt USA:s utbud genom lättare omvägar som proxies. Blir det för krångligt att se på filmer och serier så finns det stort gratis utbud att tillgå på andra sidor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av slambert:

Någon som har exempel på titlar som är tillgängliga för USA regionen och inte EU?

Alla säsonger och avsnitt i STAR TREK.
* Star Trek original series
* Star Trek Next generations
* Star Trek DS9
* Star Trek Voyager
* Star Trek Enterprise

Bara ett axplock av sådant som jag personligen sett/gillar som inte finns på Svenska lagliga streaming siter. Finns många moderna serier som ligger kompletta från alla säsonger istället som svenska utbud som bara ger vissa säsonger.

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk

Har redan slutat med Netflix. Det är en potentiellt bra tjänst, men den har absolut för lite utbud. Jag vill ha hela världens filmbibliotek i en tjänst. Inte ett axplock av amerikanska filmer. Nej tack. Axplock, axplock, axplock. axflix. Den sanna netflix är världens torrentsidor.

Att inte varje fil kunde ha en bitcoin markör, så att man kan betala via den.

Permalänk
Medlem

Netflix kunde kanske komma undan en del kritik om det inte vore att man även geoblockerar eget material...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av qscwdzeax:

De amerikanska TV-bolagen ger bara Netflix rätt att sända serierna i USA, för att sen kunna sälja sändningsrättigheter till utländska TV-bolag. (TV-bolagen får mer pengar)

Netflix lägger in spärren för att få fortsatt få TV-serier från TV-bolagen, så att de kan ha kvar sitt stora utbud i USA, där deras huvudsakliga marknad är. (Netflix tjänar mer pengar)

De tjänar inget på att låta folk vänta. Bättre att låta de amerikanska tv-bolagen blöda pengar tills de lär sig att det är kundernas marknad och vill man ha pengar så får man rätta sig efter när kunden vill ha innehållet. Jag tycker inte synd om dem alls, utan är det så att folk går tillbaka till att bara dra ner avsnitten från torrents så får de skylla sig själva helt enkelt. Jag tycker konsumentens rättigheter är viktigare än företagens. Måste man bete sig som ett svin för att skapa innehåll så ser jag hellre att inget innehåll skapas.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Ozzed:

De tjänar inget på att låta folk vänta. Bättre att låta de amerikanska tv-bolagen blöda pengar tills de lär sig att det är kundernas marknad och vill man ha pengar så får man rätta sig efter när kunden vill ha innehållet. Jag tycker inte synd om dem alls, utan är det så att folk går tillbaka till att bara dra ner avsnitten från torrents så får de skylla sig själva helt enkelt. Jag tycker konsumentens rättigheter är viktigare än företagens. Måste man bete sig som ett svin för att skapa innehåll så ser jag hellre att inget innehåll skapas.

Jag tror inte du förstår hur det fungerar. Det är inte Netflix som bestämmer var saker får sändas. Det är distributionsbolagen som väljer vad de ska sälja till Netflix. Om Netflix inte får köpa rättigheterna till att visa vissa serier i Europa så kan Netflix inte göra annat än att försöka övertala distributionsbolaget att det är en bra idé. Det enda som händer om Netflix väljer att ändå göra materialet tillgängligt är att Netflix får en stämningsansökan i knät och sedan inte får köpa några nya TV-serier alls.

Rikta din ilska mot distributionsbolagen istället. Det är de som faktiskt kan ändra något. Du gör ganska exakt ingen nytta alls när du gnäller på Netflix.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Då kör vi med PB eller Dreamfilm eller Popcorn och andra ställen " Rycka på axlar"...

Man kan ju nästan tro att det är det Filmbranschen och piratjägarna vill? (Konspirationsteori).. Dom vill nog ha det på det viset, jag kan inte se någon annan anledning.

Men det är bra, då får vi också se serier och film som inte media ägarna inte vill att vi skall se, Och dom kan inte pracka på oss det dom tycker att folket skall se utan det blir helt och hållet vad folk vill se.

Visa signatur

Kraschfield

Permalänk
Skrivet av WoG:

Du har inte riktigt förstått poängen. Vi betalar exakt lika mycket som man gör i USA, men har tillgång till 1/3 av utbudet. Åker vi till USA på semester kommer vi direkt åt hela deras utbud utan problem. Samma konto, pengarna går till samma ställe, men ändå har vi helt olika utbud.

Netflix är billigare i USA än i Sverige.

Så både dyrare och sämre utbud i Sverige alltså.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Verkar ju som att Netflix vill att allt ska finnas tillgängligt för alla regioner (om inte jag läser helt fel) men att det inte är något dom bara kan bestämma. Dom vet nog med sig att dom förlorar kunder genom att blockera användare från andra länder att koppla upp sig emot USA och se serier och filmer så detta är nog inget dom gör med ett leende på läpparna direkt.

Nej precis, jag tror inte att Netflix själva är "boven" i dramat. Utan det är företagen (filmbolagen, musikbolagen osv.) som ligger bakom med förlegade tänk.
Jag gillar Netflix väldigt mycket, men vill inte betala för det mer mediokra utbuted som finns i EU just nu.

Visa signatur

“Problems that remain persistently insoluble should always be suspected as questions asked in the wrong way.” ― Alan W. Watts

Permalänk
Medlem

Hade Netflix fått bestämma hade dom skitit fullständigt i om vi använder VPNs eller inte. Men tyvärr är det många av dom mediabolag som dom har avtal med som typ hotar att dra in rättigheterna pga kontraktsbrott eftersom Netflix erbjuder material till folk ifrån hela världen när avtalen bara gäller t.ex. USA.

Juridik, avtal, regler och överenskommelser lever kvar i en gammal värld, tekniken ligger långt före.
Netflix vill inget annat än att skiten ska komma ikapp tekniken men tyvärr behöver dom anpassa sig...