Netflix får hårdare regionskontroll

Permalänk
Medlem

Detta värdelösa "rättighets"-tjafs! Betalar jag för tjänsten eller inte?! Nu har jag inte satt mig in i andra regionsalternativ, men det retar gallfebern på mig att de lägger tid och pengar på att stoppa sådant som konsumenten har betalar för och har rätt till.
Det är sådant här som visar att fildelnings "piraterna" inte är de enda bovarna i branschen. När storbolagen petar med sina giriga copyrightfingrar i nöjesbranschens tårta blir det inte mycket över till de som betalat för den.

Visa signatur

MB: Asus ROG Strix Z370-E Gaming // CPU: Intel Core i7-8700K
GPU: Asus RTX 3080 TUF OC // Acer Predator XB271HU
RAM: Corsair 16GB DDR4 3000Mhz // PSU: Corsair 750W HX
SSD: Samsung 840 Pro 128GB + 850 EVO 250GB + 850 EVO 500GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Andersson:

Netflix är billigare i USA än i Sverige.

Så både dyrare och sämre utbud i Sverige alltså.

De som skiljer är väl bara skatten? Grundpriset är jag ganska säker på att det är ungf samma..

Visa signatur

9900k | Z390 AORUS MASTER | 32GB RAM | Red Devil AMD Radeon™ RX 7900 XTX | XFX Black 1250W | BeQuiet Pure Base 500 | Fractal Design Celsius S36 | Samsung 970 500GB + Corsair MP510 960GB | Dell U3415W | Windows 11 Professional

Permalänk
Medlem

Enda anledningen att jag inte längre har netflix är för att jag inte kan ha vpn genom min tv. Ta bort denna utdaterade jävla 70 tals regionlåsning.

Permalänk
Medlem

Egentligen ingen fara. Jag har väl använt lite regionsunblockare och kikat lite på amerikanska utbudet men dom ökar ju svenska netflix-utbudet regelbundet.

Är det värt 79 spänn i månaden bara med svenska utbudet? Absolut ja. Om man inte tycker det så skaffar man inte netflix, så enkelt är det.

Självklart skiter väl Netflix i vad du tittar på så länge dom får pengar, det är ju deras partners som pushar fram sånt här för att man ska behöva punga pengar för att kika på deras material. Tror det är relativt bevisat nu att det inte fungerar att göra så då folk helt enkelt INTE kommer titta på deras skit om dom inte visar det. Their loss så att säga.

Hoppas väl på att det här inte påverkar så mycket utan mest är till för deras partners så de ser att Netflix själva gör "allt dom kan" och det visas ju lite iom att dom skriver att dom använder samma skit som i övrigt i branchen osv.

Permalänk
Medlem

Fan va dåligt av Netflix!

Visa signatur

AMD 5600x

Permalänk
Medlem

Gillar hur många använder detta som en ursäkt för att piratkopiera

Permalänk

Tråkigt. Men förstår dom. Det är ju dom som drabbas. Då dom inte har rättigheterna att göra allt material tillgängligt överallt. Kan ju bli konsekvenser för Netflix annars.

Dom skulle t.ex. enkelt knyta regionen till det land man först registrerar kontot med. Så att även om du använder en Proxy, så kollar dom landet du först registrerade kontot med. Sammanfaller dom inte, så kan du inte kolla. Eller kolla så att du befinner dig i det landet som du registrerade.

Visa signatur

[IT-Dept]
Ryzen 1700 OC - 32 - 1070

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Wiggin:

Detta värdelösa "rättighets"-tjafs! Betalar jag för tjänsten eller inte?! Nu har jag inte satt mig in i andra regionsalternativ, men det retar gallfebern på mig att de lägger tid och pengar på att stoppa sådant som konsumenten har betalar för och har rätt till.
Det är sådant här som visar att fildelnings "piraterna" inte är de enda bovarna i branschen. När storbolagen petar med sina giriga copyrightfingrar i nöjesbranschens tårta blir det inte mycket över till de som betalat för den.

Fast det är ju det som är problemet. Netflix har inte betalat för att visa visa saker i Europa och har därmed inte rätt att visa vissa saker i Europa. Exakt samma logik som för slutanvändaren gäller även för Netflix gentemot distributörerna som de köper visningsrättigheter från.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pudeln:

Ja dessa hemska onda företag som bara vill tjäna pengar. Det var banne mig bättre förr när det fanns företag som vill förlora pengar genom att låta kunderna bestämma allt så att de gick i konkurs och fick säga upp alla sina anställda. Fint det.
Jag tycker vi gör så faktiskt. Vi gör en lag som säger att kunderna får skriva kontrakten och att leverantörerna måste skriva på.... Eller inte?

Fri marknad. Avbryt Netflix om du inte gillar tjänsten.

Du köper ofta saker från telefonförsäljare va?

Visa signatur

MB: Asus ROG Strix Z370-E Gaming // CPU: Intel Core i7-8700K
GPU: Asus RTX 3080 TUF OC // Acer Predator XB271HU
RAM: Corsair 16GB DDR4 3000Mhz // PSU: Corsair 750W HX
SSD: Samsung 840 Pro 128GB + 850 EVO 250GB + 850 EVO 500GB

Permalänk
Medlem

@Wiggin:

Problemet är väl att användaren inte alls har rätt till materialet i andra länder. Netflix betalar för rätten att streama innehåll på vissa marknader. Tecknar du ett svenskt avtal med Netflix så är det ju det som gäller och det du har rätt till. Det går säkert att få till ett globalt avtal, men det skulle rimligen kosta mkt mer, så frågan är ju vad användarna helst vill ha.

Du betalar för tjänsten att streama Netflix innehåll i Sverige (eller det land du är i). Jag har inte kollat, men det kan säkerligen rimligen stå i avtalet att man inte får använda såna här tjänster.

Permalänk
Medlem

Betalar 79kr i månaden för netflix och gjort det i flera år. Värt varenda krona hur jag än räknar. En tjänst som mer eller mindre alltid fungerar och perfekt för barnen. Ja slipper sitta o lägga ner friid på att tanka ner saker för att sedan kunna titta på med varierande kvalitet o funktion. Allt i en snygg och enkel förpackning. Gud vad fritid ja spara för de 79kr i månaden. Behöver jobba en sådär 20minuter övertid i månaden vilket inte går att räkna hem om man skall sitta o leta på nätet. Alla filmer ja vill se med kvalitet köper ja på blue-ray eller hyr för kvalitén är ändå så låg på allt man tankar så länge man inte drar hem 50gig plus releserna. Lagra alla de filmerna blir då snabbt en ganska dyr historia.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Fast det är ju det som är problemet. Netflix har inte betalat för att visa visa saker i Europa och har därmed inte rätt att visa vissa saker i Europa. Exakt samma logik som för slutanvändaren gäller även för Netflix gentemot distributörerna som de köper visningsrättigheter från.

Varför skulle Netflix behöva betala någon i Europa för att visa Amerikanska filmer och serier där? Det är ju detta rätthetstjafs som är problemet. Enda anledningen till att Netflix anstränger sig lär ju sannolikt vara för att få fler användare att gå över från konkurrenterna, våra pengar har de ju redan fått.
Det bästa hade ju varit ifall pengarna hade gått direkt till filmbolaget genom Netflix, istället för att vi har tio filmtjänster som alla vill ha en del av kakan genom att slåss om de olika filmrättigheterna. Det är bara vi konsumenter som förlorar på det. Rättigheterna att visa en film är ändå mer begripligt än att filmen ska vara låst till en viss region. Det är lika dumt som att köpa en bok på din New York weekend och betala för den igen när du kommer hem till Sverige då du bara har rätt att läsa den i USA.

Visa signatur

MB: Asus ROG Strix Z370-E Gaming // CPU: Intel Core i7-8700K
GPU: Asus RTX 3080 TUF OC // Acer Predator XB271HU
RAM: Corsair 16GB DDR4 3000Mhz // PSU: Corsair 750W HX
SSD: Samsung 840 Pro 128GB + 850 EVO 250GB + 850 EVO 500GB

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Wiggin:

Varför skulle Netflix behöva betala någon i Europa för att visa Amerikanska filmer och serier där? Det är ju detta rätthetstjafs som är problemet. Enda anledningen till att Netflix anstränger sig lär ju sannolikt vara för att få fler användare att gå över från konkurrenterna, våra pengar har de ju redan fått.
Det bästa hade ju varit ifall pengarna hade gått direkt till filmbolaget genom Netflix, istället för att vi har tio filmtjänster som alla vill ha en del av kakan genom att slåss om de olika filmrättigheterna. Det är bara vi konsumenter som förlorar på det. Rättigheterna att visa en film är ändå mer begripligt än att filmen ska vara låst till en viss region. Det är lika dumt som att köpa en bok på din New York weekend och betala för den igen när du kommer hem till Sverige då du bara har rätt att läsa den i USA.

Av samma anledning som att du behöver betala för att titta på Netflix.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Jävla hybris filmbolagen har. Om de verkligen brydde sig om media och vill att det når ut till stora massan så hade de väl låtit Netflix ha filmerna samtidigt i samtliga länder som betalar för tjänsten.

Det enda som påvisas här är att de är mer intresserade av pengar.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Av samma anledning som att du behöver betala för att titta på Netflix.

Skulle du kunna utveckla? Jag betalar Netflix för att se (mestadels) filmer från US. Varför skulle jag då hindras från att se filmer i deras utbud för att jag befinner mig i en anna region?
De som sitter på rätten i EU att visa in film borde enbart ha rätten att visa den i sin egen kanal/tjänst, inte ensamrätten att visa den i en viss region.
Att det uppenbarligen "funkar" så är inte samma sak som att det borde göra det.

Visa signatur

MB: Asus ROG Strix Z370-E Gaming // CPU: Intel Core i7-8700K
GPU: Asus RTX 3080 TUF OC // Acer Predator XB271HU
RAM: Corsair 16GB DDR4 3000Mhz // PSU: Corsair 750W HX
SSD: Samsung 840 Pro 128GB + 850 EVO 250GB + 850 EVO 500GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiggin:

Skulle du kunna utveckla? Jag betalar Netflix för att se (mestadels) filmer från US. Varför skulle jag då hindras från att se filmer i deras utbud för att jag befinner mig i en anna region?
De som sitter på rätten i EU att visa in film borde enbart ha rätten att visa den i sin egen kanal/tjänst, inte ensamrätten att visa den i en viss region.
Att det uppenbarligen "funkar" så är inte samma sak som att det borde göra det.

Hen skrev det i sin förra post.
Netflix har inte betalat för att du ska få se allt material inom EU.

Det är inte Netflix som är problemet utan hela ramverket i sig.
Förr i tiden så fanns det väl en poäng med regionslåsningar osv, men inte idag.

Permalänk
Medlem

För er som inte förstår, så är det precis så som @Zotamedu säger. Det är väldigt tveksamt att det här är Netflix egna påhitt, det är garanterat mediamaffian ( http://mafiaa.org/ ) som pushar.

Permalänk
Medlem

i-lands problem......

EU kommissionen will save us

Visa signatur

My Rig https://classic.prisjakt.nu/list.php?ftg_check=on&exclude_ftg...
Fel av mig! Men sjutton vad snabba ni är på att kommentera vad andra gör och inte gör rätt och fel... :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiinis:

Hen skrev det i sin förra post.
Netflix har inte betalat för att du ska få se allt material inom EU.

Det är inte Netflix som är problemet utan hela ramverket i sig.
Förr i tiden så fanns det väl en poäng med regionslåsningar osv, men inte idag.

Jag vet att det inte är Netflix påhitt med regionslåsning, det är främst regionslåsningen i sig jag har problem med. Det finns ingen som helst anledning till att Netflix skulle behöva betala någonting alls för att vi som i sin tur betalar Netflix ska få tillgång till hela tjänsten.
Det ska räcka med att ett företag som Netflix betalat ett filmbolag för att rätten att visa en film, inte VAR dem visar filmen.
Är det någon som är bekväm med lagar och rättighetsmakeri kring detta så är ni också helt vän med tanken att en bok eller musik ni köpt bara får läsas eller lyssnas på på vissa platser. Kanske att Rättighetsalliansen via kontinuerlig scanning av din dator, mobil och en kamera i din sänglampa håller koll på vad du lyssnar, tittar på och läser så du inte råkar konsumera något i en region du inte köpt en produkt i?
Det låter naturligtvis skrattretande för de flesta tills man tar sig en funderare på att vi nästan är där idag.

Det jag stör mig på angående just Netflix är att de arbetar aktivt för att försvåra för de som hittat sätt att kringgå hinder som inte borde finnas. Sedan kan det ju vara så att de blir tvingade på samma sätt som svenska ISP påtrycks att lämna ut personuppgifter över misstänkta fildelare. I vilket fall som helst är regionsrättigheter helt absurt.

Visa signatur

MB: Asus ROG Strix Z370-E Gaming // CPU: Intel Core i7-8700K
GPU: Asus RTX 3080 TUF OC // Acer Predator XB271HU
RAM: Corsair 16GB DDR4 3000Mhz // PSU: Corsair 750W HX
SSD: Samsung 840 Pro 128GB + 850 EVO 250GB + 850 EVO 500GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiggin:

Detta värdelösa "rättighets"-tjafs! Betalar jag för tjänsten eller inte?! Nu har jag inte satt mig in i andra regionsalternativ, men det retar gallfebern på mig att de lägger tid och pengar på att stoppa sådant som konsumenten har betalar för och har rätt till.
Det är sådant här som visar att fildelnings "piraterna" inte är de enda bovarna i branschen. När storbolagen petar med sina giriga copyrightfingrar i nöjesbranschens tårta blir det inte mycket över till de som betalat för den.

Nu är jag helt emot regionsbegränsningar på internet, och tycker att det är löjligt att man ska ha en massa påhittade gränser. Men om du tar en titt i avtalet så kan jag garantera att du inte har betalat för att få tillgång eller rätt till andra regioners innehåll. Det är snarare så att Netflix nu jobbar hårdare för att tjänsten ska stämma med avtalet från deras sida, för att göra stora mediebolag nödja.

Förhoppningsvis så kommer det fortsätta gå att komma undan regionsblockarna. Hulu har ju också satt en kraftig block mot andra en amerikanare, men det går lätt att komma undan med en DNS tjänst och en amerikansk adress på sitt paypal konto.

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiggin:

Jag vet att det inte är Netflix påhitt med regionslåsning, det är främst regionslåsningen i sig jag har problem med. Det finns ingen som helst anledning till att Netflix skulle behöva betala någonting alls för att vi som i sin tur betalar Netflix ska få tillgång till hela tjänsten.
Det ska räcka med att ett företag som Netflix betalat ett filmbolag för att rätten att visa en film, inte VAR dem visar filmen.

Ingen anledning? Hur menar du då? Netflix betalar distributionsbolag X för film A i Region USA. I Region Sverige/Norden är det distributionsbolag Y de måste betala för samma film, om de inte gjort det så visas inte film A i svenska utbudet.

Att det vore bra om det fanns globala distributionsbolag för allt är en annan sak.
Det jag skrivit ovan har väl egentligen redan tagits upp 3-4 ggr innan.

Permalänk
Medlem

"Som plåster på såren meddelar företaget att de fortsatt jobbar med att göra allt innehåll tillgängligt oavsett region." Eller hur, det är därför som ni skall blocka alla proxy och vpn andvändare då, okej då vet jag.

Visa signatur

Gaming: CM storm sniper, FSP Aurum 750W, Asrock X370 Taichi, Ryzen 5 1600, 2x8GB Crucial Tactical 3000Mhz, ASUS Radeon RX Vega 56 ROG Strix, Soundblaster ZBrandvägg: SUGO SG13B-Q, Corsair SF450 450Watt, Noctua NH-L9x65, Xeon e3-1220L 1,1Ghz, 2xSAMSUNG 4GB DDR3L ECC RAM, 2.5 HDD WD AV-25 320GBLab Server:Yeong Yang yy-0221, antec signature 650W, TYAN S2469, 2xOpteron 2600 Noctua NH-U9DO, 8x1GB ECC REGHTPC: Silverstone GD09, AsRock Killer x370, Ryzen 2400g, 2x8GB Crucial Tactical 3000Mhz

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Wiggin:

Skulle du kunna utveckla? Jag betalar Netflix för att se (mestadels) filmer från US. Varför skulle jag då hindras från att se filmer i deras utbud för att jag befinner mig i en anna region?
De som sitter på rätten i EU att visa in film borde enbart ha rätten att visa den i sin egen kanal/tjänst, inte ensamrätten att visa den i en viss region.
Att det uppenbarligen "funkar" så är inte samma sak som att det borde göra det.

För att Netflix inte har rätt att visa filmerna i andra regioner än USA för det är bara där de köpt visningsrättigheterna. Det kan vara samma bolag som sitter på rättigheterna i EU som för övrigt inte är en homogen region vilket ställer till det ordentligt. Rent tekniskt skulle Netflix behöva förhandla till sig visningsrättigheter land för land om inte vissa bolag har lust att gå med på bredare avtal. Distributionsbolagen ska i sin tur överväga vart de säljer rättigheter för att få sålt så mycket som möjligt. Eventuellt betalar en TV-kanal extra för att få exklusiva rättigheter i ett land så de kan ha det som selling point i sin marknadsföring. Sen har producenterna i bland åsikter om hur materialet ska spridas. Ett exempel är film som ofta släpps i omgångar för att de ska kunna maximera sin marknadsföring. Släpper de filmen globalt samtidigt är det svårare att använda skådespelarna för PR då de bar hinner med ett par stora framträdanden i TV-program. Sprider de ut det kan de först ta USA, sen åka över till Europa och studsa runt på TV där ett tag och så vidare.

Sen är det inte säkert att det är samma bolag som har visningsrättigheterna i olika regioner heller vilket gör det ännu mer trassligt. Det är ju upp till producenterna att välja vilka bolag de vill använda för distribution. Det kan vara smidigt att sprida ut det på olika bolag som är bra på olika marknader.

Sen är det rent juridiskt väldigt trassligt då upphovsrätten skiljer sig en del mellan olika länder. Även saker som vad som får visas varierar kraftigt vilket kan ställa till det. Lagar kring nakenhet är en klassiker. Så det är en himla massa juridik inblandat.

Framförallt är det inte så mycket Netflix kan göra åt saker. Det krävs dels lagändringar och dels krävs det att både produktionsbolag och distributionsbolag tänker om. EU håller på att skissa på regelverk för att göra EU till en region för den här typen av tjänster. Oklart hur lång tid det kommer ta och om lagarna kommer vara vettiga eller inte.

Hur som helst är det inte Netflix fel eftersom de bara försöker rätta sig efter verkligheten de verkar i. De kan försöka påverka mediajättarna de köper från att ändra sina avtal men det är bara ett steg.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marinlik:

Nu är jag helt emot regionsbegränsningar på internet, och tycker att det är löjligt att man ska ha en massa påhittade gränser. Men om du tar en titt i avtalet så kan jag garantera att du inte har betalat för att få tillgång eller rätt till andra regioners innehåll. Det är snarare så att Netflix nu jobbar hårdare för att tjänsten ska stämma med avtalet från deras sida, för att göra stora mediebolag nödja.

Förhoppningsvis så kommer det fortsätta gå att komma undan regionsblockarna. Hulu har ju också satt en kraftig block mot andra en amerikanare, men det går lätt att komma undan med en DNS tjänst och en amerikansk adress på sitt paypal konto.

Jag förstår vad du menar, och även ifall jag är ok med vad jag får för de 79:- i månaden jag betalar så är det irrelevant i sammanhanget. Jag betalt en summa till skaparen av en film för att få se filmen. Och där ska det stanna, punkt. Jag ska inte behöva betala en ytterligare aktör för att jag bor i en viss region.
Det faktum att andra betalar lika mycket för samma tjänst men får det dubbla innehållet bara för att de befinner sig på en annan plats är ju fel så det skriker om det. Antagligen bottnar detta i filmbolagens girighet då de funnit en marknad i att inte bara sälja rätten att se en film, vilket är ok, utan dessutom sålt rätten vart filmen får visas, vilket inte är ok.

Vissa saker bör inte gå att säljas, vilket jag hoppas att EU-kommissionen rättar till i det här fallet.

Visa signatur

MB: Asus ROG Strix Z370-E Gaming // CPU: Intel Core i7-8700K
GPU: Asus RTX 3080 TUF OC // Acer Predator XB271HU
RAM: Corsair 16GB DDR4 3000Mhz // PSU: Corsair 750W HX
SSD: Samsung 840 Pro 128GB + 850 EVO 250GB + 850 EVO 500GB

Permalänk
Hedersmedlem

Förstår inte vad folk klagar på, dessa begränsningar är ju satta av en an anledning.

Visa signatur

Kom in och häng med oss på Discord!

Permalänk
Medlem
Skrivet av slismetf:

Ingen anledning? Hur menar du då? Netflix betalar distributionsbolag X för film A i Region USA. I Region Sverige/Norden är det distributionsbolag Y de måste betala för samma film, om de inte gjort det så visas inte film A i svenska utbudet.

Att det vore bra om det fanns globala distributionsbolag för allt är en annan sak.
Det jag skrivit ovan har väl egentligen redan tagits upp 3-4 ggr innan.

Skillnaden är att alla distributionsbolag som vill betala för rätten till filmen ska få visa den på sin kanal/tjänst. Det är ju inte distributionsbolaget som gjort filmen.

Visa signatur

MB: Asus ROG Strix Z370-E Gaming // CPU: Intel Core i7-8700K
GPU: Asus RTX 3080 TUF OC // Acer Predator XB271HU
RAM: Corsair 16GB DDR4 3000Mhz // PSU: Corsair 750W HX
SSD: Samsung 840 Pro 128GB + 850 EVO 250GB + 850 EVO 500GB

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Wiggin:

Jag förstår vad du menar, och även ifall jag är ok med vad jag får för de 79:- i månaden jag betalar så är det irrelevant i sammanhanget. Jag betalt en summa till skaparen av en film för att få se filmen. Och där ska det stanna, punkt. Jag ska inte behöva betala en ytterligare aktör för att jag bor i en viss region.
Det faktum att andra betalar lika mycket för samma tjänst men får det dubbla innehållet bara för att de befinner sig på en annan plats är ju fel så det skriker om det. Antagligen bottnar detta i filmbolagens girighet då de funnit en marknad i att inte bara sälja rätten att se en film, vilket är ok, utan dessutom sålt rätten vart filmen får visas, vilket inte är ok.

Vissa saker bör inte gå att säljas, vilket jag hoppas att EU-kommissionen rättar till i det här fallet.

Fast så har det aldrig fungerat och så kommer det antagligen aldrig fungera. Det är inte direkt kopplat till att det är olika regioner utan har mer att göra med att produktionbolag inte nödvändigtvis också vill vara distributionsbolag. Det är olika företag som gör olika saker.

Samma sak gäller mycket. När du köper en liter mellanmjöl på ICA så betalar du pengar till ICA och inte direkt till bonden som mjölkade korna. Istället går dina pengar till ICA-butiken som köper in från ett centrallager som köper in från Arla som i sin tur köper mjölken från bonden. I det här fallet säljer bonden "råmjölk" som sedan processas av Arla till diverse olika produkter. Så varför betalar du inte bonden direkt? Jo för att bonden är inte intresserad av att bygga ett eget mejeri och ta hand om distributionen till alla lokala ICA. Det är lättare att fokusera på att mjölka kor och sälja mjölken.

I fallet film så köper produktionsbolaget som äger rättigheterna till att producera en film in tjänsten att faktiskt göra filmen från ett annat bolag som i sin tur köper in olika tjänster av andra bolag. Sedan säljer produktionsbolaget distributionsrättigheterna till andra. I vissa fall ägs rättigheterna av olika bolag redan från börjar. Anledningen att The Hobbit tog sån tid var för att det var olika bolag som ägde produktions- och distributionsrättigheterna. Produktionsbolaget ville av naturliga skäl inte börja filma när de inte ägde rättigheterna att sedan sälja produkten och bolaget som satt på distributionsrättigheterna ville av naturliga skäl inte sälja dem eftersom de är värda en mindre förmögenhet. Så det tog massa tid innan de lyckades förhandla fram ett avtal som båda var nöjda med.

Alla leden finns för att de fyller en funktion eller i alla fall har fyllt en funktion historiskt. I takt med att Netflix växer kan det mycket väl hända att de i större utsträckning kan agera global distributör och ta på sig rättigheterna men frågan är om de är intresserade av det och vad det skulle kosta att få sådana rättigheter.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Wiggin:

Skillnaden är att alla distributionsbolag som vill betala för rätten till filmen ska få visa den på sin kanal/tjänst. Det är ju inte distributionsbolaget som gjort filmen.

Distributinsbolagen sitter inte med en pistol mot huvudet mot produktionsbolagen och tvingar dem att använda dem. Produktionsbolagen väljer att använda de tjänster som distributionsbolagen erbjuder. Det är en viktig poäng som du verkar missa. Distributionsbolagen finns för att de erbjuder en tjänst som produktionsbolagen inte själva vill göra. Se exemplet med mellanmjölk i mitt andra inlägg.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Hoppas detta och EU kommer sätta större press på filmbolagen!
Jag betalar för netflix och HBO men slötittar mest där förutom netflix egna serier som är jävligt bra!
De flesta filmerna och serierna piratar jag fortfarande för de inte finns tillgängliga någonstans

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

...nedbantad text...

Sorry, sitter på plattan nu, och det blir en jäkla massa citat, var tvungen att korta ner lite.

Min poäng är väl detta att den här marknaden är helt sjuk. Alla distributörer borde ha möjlighet att köpa rätten att se en film, om de så är genom en stremingtjänst, tv-kanal eller på en dvd/blu-ray -skiva AV filmbolaget. De som producerat filmen har såklart den enda rätten till den. Det vi konsumenter förlorar på nu är att alla mellanhänder köper "speciella" rättigheter (naturligtvis med filmbolagets välsignelse) till filmen som inte borde finnas, som i det här fallet VAR filmen får visas, iställetför att den bara FÅR visas.

Att sedan vissa u-länder inte tillåter en viss typ av innehåll i (som i detta fall) streamingtjänst är upp till landet att lösa genom att isåfall blockera ett visst innehåll utifrån ett religiöst/diktatur -perspektiv. Men det är ju inte sådana problem vi pratar om här. Det jag säger är att man bara ska kunna köpa rätten [i]att[\i] visa en film, inte [i]var[\i].
Ändå tycker att det är rimligt med det här rättighetstrassler så måste man ju tyck det är lika rimligt rimligt att införa samma idioti för böcker, spel och musik också.

Visa signatur

MB: Asus ROG Strix Z370-E Gaming // CPU: Intel Core i7-8700K
GPU: Asus RTX 3080 TUF OC // Acer Predator XB271HU
RAM: Corsair 16GB DDR4 3000Mhz // PSU: Corsair 750W HX
SSD: Samsung 840 Pro 128GB + 850 EVO 250GB + 850 EVO 500GB