Är vissa 3.5mm smalare än andra?

Permalänk
Medlem

Är vissa 3.5mm smalare än andra?

Jag köpte en begagnad telefon nyligen vars 3.5mm uttag har blivit något deformerat. Mina in-ear med 3.5mm går jävligt trögt att sätta in (jag får dock ljud). Men jag har en löstagbar kabel till mina hörlurar som jag har till datorn, och den går in mycket lättare. Båda borde ju vara 3.5mm, och har två gummiringar. Tycker mig inte se någon större skillnad iaf.
Så varför går den ena så pass trögt att sätta in medan den andra går lite lättare?
Skulle nämligen vara smidigt att köpa en hona-hane förlängning/adapter om jag skulle kunna hitta en med en "smal" hane.

Eller är det bara så att de som går lättare in är 2.5mm? Det känns väl orimligt, att en 2.5mm passar in i ett 3.5 mm uttag och ger ljud som i mina öron är helt OK? 1mm skillnad i diameter borde ju vara ett ganska stort glapp.

Lite otydliga bilder, men av dessa går 1 och 2 LÄTT att sätta in men 2 och 4 går TRÖGARE att sätta in.

Permalänk
Medlem

I mina ögon är det rätt tydligt att det som skiljer dessa åt är hur mycket oringarna bygger ut och därigenom bildar friktionen som skiljer de olika åt.

Permalänk
Medlem

Någon tiondels millimeter lär det skilja från produkt till produkt, ja. Handlar ju inte om annat än att alla tillverkningstekniker inte är exakt identiska. På USB-kontaker märker man ofta detta, tycker jag.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X | 32 GB Corsair Vengeance 3200 MHz | ASUS TUF Geforce RTX 3080

Permalänk
Medlem

Nja någon hundradel på sin höjd som lär skilja dom emellan utan tror nog Broder tucks teori om att det är o-ringarna som skiljer åt.