Ip-Only , Kopplar in fiber i byn jag bor i. Någon som har efarenhet av dem ? Verkar vara väldigt dåliga. Säg vad ni tycker om dem ! (Kritik)

Permalänk

Ip-Only , Kopplar in fiber i byn jag bor i. Någon som har efarenhet av dem ? Verkar vara väldigt dåliga. Säg vad ni tycker om dem ! (Kritik)

Så IP-only håller på att koppla in fiber i byn jag bor i just nu , Och det är en massa strul. För det första lovade dem att det skulle vara klart i November , Sen sa dem December (2015) , Och till mig sa dem Januari (2016). Nu säger dem Maj(2016). På möten som Ip-only har haft med invånarna så sa Ip-only muntligt att om det blir några ändringar i ROT-avdrag så skulle ip-only stå för extra kostnaderna. Nu skickar Ip-only ut brev att man får betala 990 kronor extra eftersom ROT har ändrats , Och dem kommer inte bli klara iår.

Altså , dem står och ljuger invånarna rakt upp i ansiktena. Dem sköter arbetet extremt dåligt , Väldigt sega. Dem har även bara massa polacker och liknande som jobbar, Knappt sett en enda svensk runtomkring här , Kan det vara därför arbetet blir så försenat/dåligt ? Billig men inneffektiv arbetskraft. Dem har blockerat in bilar , satt ut sina kabelrullar mitt i infarter och mitt på vägar och liknadne , Nonchalanta som heter duga.

Är det någon annan som har haft kontakt med dem eller hört något liknande ? Länka gärna om det finns någon annan sida där folk klagat på dem eller liknande. Låt mig höra vad ni sett/hört om dem.

Permalänk
Vila i frid

Hur ser avtalet ut mellan "byn" och IP-Only? Byn, är det Läppe utanför Vingåker?

Permalänk
Medlem

Verkar ju inte vara ett direkt seriöst företag... Har de gett någon förklaring till förseningen?

Visa signatur

Intel i7 12700KF, Asus TUF 3080 OC + övrigt

Permalänk
Skrivet av hasenfrasen:

Hur ser avtalet ut mellan "byn" och IP-Only? Byn, är det Läppe utanför Vingåker?

Ingen som direkt kollat upp avtal/kontrakt och läst igenom noga verkar det som. Men dom stod ju på möten och sa november 2015 och att ip only står för extra kostnader med ROT om det skulle bli något. Folk kommer nog börja kolla upp avtalen nu. Förövrigt är det ju kommunen som har dragit igång det och i kommunens avtal står det : 80% av kommunen 2016-12-31 och 95% 2020-12-31 färdigt. Det verkar vara så hel skumt bara.. Företaget verkar vara riktigt B

Nej inte Läppe , Detta är i Halland.

Skrivet av Brynolf:

Verkar ju inte vara ett direkt seriöst företag... Har de gett någon förklaring till förseningen?

Nej de verkar vara extremt oseriösa och ett riktigt B företag. Men endå verkar det som att företaget är rätt så stort. Kan ju bara nämna alla telekablar och liknande dom har grävt av , och inte kollat igenom papper på hur kablar och liknande går i marken.

Permalänk
Medlem

ip-only är väll en av de större levrantörerna i sverige med eget fiber nät. Har bara bra erfarenheter av dom.
Och vad spelar de för roll vart arbetarna är födda?

Permalänk
Skrivet av =JoNaZ=:

ip-only är väll en av de större levrantörerna i sverige med eget fiber nät. Har bara bra erfarenheter av dom.
Och vad spelar de för roll vart arbetarna är födda?

Jo dem verkar ju stora , men allt krångel just nu. Okej det va ju bra. Det spelar ingen roll vart dom är födda , bryr mig inte alls. Men kan det vara en nackdel att 90 % av alla som är här och jobbar inte kan prata svenska och de inte förstår sig på riktigt hur man ska göra ? Jag menar 7 månaders försenat arbete okså. Med en massa krångel.

Permalänk
Medlem

Nu tror jag inte att det är IP-Only som sköter själva arbetet utan underleverantörer, så förseningarna är ju inte säkert att dom beror på IP-Only.

Vi har IP-Only som KO i vår fiberförening där jag även sitter i styrelsen. Vårt arbete funkar bra med dom, dom är ganska lätta att jobba mot, snabb NOC osv. Just nu kör jag ComHem i deras nät, och som tidigare sagt så har IP-Only eget fibernät som sträcker sig över hela Sverige. Extremt snabbt och stabilt nät. Har aldrig legat under 109/97 sedan inkoppling i Januari. Kanske varit nere totalt 1h sen dess, och då nästan 100% på grund av uppdateringar i nätstrukturen.

Kort, dom har ett jävligt bra nät.

Visa signatur

MB: Z390 Aorus Master | CPU: Intel Core i9 9900KS | CPU-Cooler: Corsair Hydro H150i PRO RGB Push/Pull | Mem: Corsair Vengeance RGB PRO 32GB 3200MHz 14-14-14-34 | GFX: Asus ROG Strix GeForce RTX 2080 Ti OC 11GB | PSU: Corsair RM1000i | SSD 1: Samsung 980 Pro 2TB NVMe | SSD 2: Samsung 980 Pro 2TB NVMe | Sound Card: Creative Sound BlasterX AE-5 | Case: FD Define R6 TG | OS: Win 11 Pro | Peripherals: Asus ROG Swift PG279Q | Dell U2719D | Corsair K100 RGB OPX | Corsair Scimitar Wireless | Corsair Gaming MM700 RGB Extended 3XL | Kingston HyperX Cloud Alpha S Blackout | ModMic Wireless | Logitech Z623 | DXRacer Drifting | unRAID Server: 38TB

Permalänk
Medlem

Har stadsnät som Ip Only står för. Själva installationen var de långt efter med, typ ett halvår efter beräknad. De sade att det berodde på grävtillstånd från kommunen. När de väl kom igång så gick det snabbt, nätet fungerar bra och jag har fått bra support de två gånger jag ringde kundtjänsten i samband med installation samt när jag valde leverantör.

Permalänk
Medlem

Här i Hässleholm har IP-Only STORA problem. Nekades marktillstånd och nu anmält kommunen till KKV.

Väntar med spänning på mitt fiber via kommunen och ViaEuropa, då man bor i pilotområdet.

http://www.frilagt.se/2015/10/19/ord-mot-ord-om-fiber-till-al...

Visa signatur

Intel i5 12600K | 128 GB DDR4 3600 Mhz
ASUS TUF Z690-PLUS D4 | ASUS TUF VG32VQ 32" 1440p
XFX 6900 XT Merc 319 Black Limited
HP ProLiant DL380p Gen8 | HP MicroServer Gen 8 |
Mikrotik 10 GbE Networking

Permalänk
Medlem
Skrivet av IceKey:

Här i Hässleholm har IP-Only STORA problem. Nekades marktillstånd och nu anmält kommunen till KKV.

Väntar med spänning på mitt fiber via kommunen och ViaEuropa, då man bor i pilotområdet.

http://www.frilagt.se/2015/10/19/ord-mot-ord-om-fiber-till-al...

Är ViaEuropa ett öppet fibernät eller vad är det för något?

Visa signatur

MB: Z390 Aorus Master | CPU: Intel Core i9 9900KS | CPU-Cooler: Corsair Hydro H150i PRO RGB Push/Pull | Mem: Corsair Vengeance RGB PRO 32GB 3200MHz 14-14-14-34 | GFX: Asus ROG Strix GeForce RTX 2080 Ti OC 11GB | PSU: Corsair RM1000i | SSD 1: Samsung 980 Pro 2TB NVMe | SSD 2: Samsung 980 Pro 2TB NVMe | Sound Card: Creative Sound BlasterX AE-5 | Case: FD Define R6 TG | OS: Win 11 Pro | Peripherals: Asus ROG Swift PG279Q | Dell U2719D | Corsair K100 RGB OPX | Corsair Scimitar Wireless | Corsair Gaming MM700 RGB Extended 3XL | Kingston HyperX Cloud Alpha S Blackout | ModMic Wireless | Logitech Z623 | DXRacer Drifting | unRAID Server: 38TB

Permalänk
Medlem

Som någon annan skrev så är det nog underleverantörer som inte håller vad dom lovar.
Dock kan jag hålla med till viss del, blev lovad fiber i mars 2015 först och sedan har dom sagt våren 2016 nu så vi får väl se var det slutar, lite tråkigt är det.

Permalänk
Medlem

Det låter ju inget vidare, dock inte för att vara sån men det verkar ju åligga bägge parter lite ansvar, för ni häver ur er saker som att de är oseriösa men ni ar inte själva läst avtalen som ni skrivit på, vem gör något sånt?

Permalänk
Medlem

Som ovan säger. Avtal, avtal och åter avtalen... det är det enda som räknas.

@helgehorse vad de säger hit och dit är visserligen muntligt avtal, men det är jävligt svårt att bevisa. Står det i avtalat att de ska vara klara en viss punkt och ni har kommit överens om pris och betalt det så är det så som det gäller, annars är det avtalsbrott.
Förseningar är något som tyvärr sker, och det är inget udda med det, men då är det också viktigt att i avtalet skriva att det får leverantören stå för.

Annars måste du ta det via advokater mm för att bevisa att ni inte ska betala något mer, och det kan sluta med att det kostar mer än extra kostnaden ni fått.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beta:

Är ViaEuropa ett öppet fibernät eller vad är det för något?

http://www.viaeuropa.se/

Vi kan få 100/100, 250/250 och 1000/1000 från följande ISP:er.

T3
Bredbandsson
AllTele
Bredband2
Universal Telecom
Bahnhof

Billigaste 100/100: Bredbandsson. 295/m

Billigaste 250/250: T3. 358/m

Billigast 1000/1000: Bahnhof. 579/m

Dock är detta ett pilotprojekt och flera ISP:er kommer att tillkomma framöver.

Visa signatur

Intel i5 12600K | 128 GB DDR4 3600 Mhz
ASUS TUF Z690-PLUS D4 | ASUS TUF VG32VQ 32" 1440p
XFX 6900 XT Merc 319 Black Limited
HP ProLiant DL380p Gen8 | HP MicroServer Gen 8 |
Mikrotik 10 GbE Networking

Permalänk
Medlem
Skrivet av IceKey:

http://www.viaeuropa.se/

Vi kan få 100/100, 250/250 och 1000/1000 från följande ISP:er.

T3
Bredbandsson
AllTele
Bredband2
Universal Telecom
Bahnhof

Billigaste 100/100: Bredbandsson. 295/m

Billigaste 250/250: T3. 358/m

Billigast 1000/1000: Bahnhof. 579/m

Dock är detta ett pilotprojekt och flera ISP:er kommer att tillkomma framöver.

Ungefär som IP-Only då. Vi kan få:
AllTele
Ownit
Tyfon
NetatOnce
Comhem
Bredband2
Internetport
Bredbandsson
Boxer
Media Teknik
T3
Universal Telecom
Bahnhof
Bredbandsbolaget

Billigaste 100/100: Bredbandsson 269kr/mån
Billigaste 250/250: Bredbandsson 429kr/mån
Billigaste 1000/1000: Boxer 709kr/mån

Rätt mycket billigare 1000/1000 ni får Dock kör jag gruppavtal med comhem 339kr/mån för 100/100, TiVo Bas och en extra box samt telefoni.

Visa signatur

MB: Z390 Aorus Master | CPU: Intel Core i9 9900KS | CPU-Cooler: Corsair Hydro H150i PRO RGB Push/Pull | Mem: Corsair Vengeance RGB PRO 32GB 3200MHz 14-14-14-34 | GFX: Asus ROG Strix GeForce RTX 2080 Ti OC 11GB | PSU: Corsair RM1000i | SSD 1: Samsung 980 Pro 2TB NVMe | SSD 2: Samsung 980 Pro 2TB NVMe | Sound Card: Creative Sound BlasterX AE-5 | Case: FD Define R6 TG | OS: Win 11 Pro | Peripherals: Asus ROG Swift PG279Q | Dell U2719D | Corsair K100 RGB OPX | Corsair Scimitar Wireless | Corsair Gaming MM700 RGB Extended 3XL | Kingston HyperX Cloud Alpha S Blackout | ModMic Wireless | Logitech Z623 | DXRacer Drifting | unRAID Server: 38TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beta:

Ungefär som IP-Only då. Vi kan få:
AllTele
Ownit
Tyfon
NetatOnce
Comhem
Bredband2
Internetport
Bredbandsson
Boxer
Media Teknik
T3
Universal Telecom
Bahnhof
Bredbandsbolaget

Billigaste 100/100: Bredbandsson 269kr/mån
Billigaste 250/250: Bredbandsson 429kr/mån
Billigaste 1000/1000: Boxer 709kr/mån

Rätt mycket billigare 1000/1000 ni får Dock kör jag gruppavtal med comhem 339kr/mån för 100/100, TiVo Bas och en extra box samt telefoni.

Jepp, det är helt OK priser. Inga startavgifter heller från ISP, som vissa andra KO har. Dock så finns Svenska Fibernät / IP-Only här med och krigar med kommunen om kunder. Låser in dem i 24 månader och "LOVAR" att dem kommer att gräva, trots inget markavtal.

Kommunen går ut med att ALLA ska betala SAMMA anslutningsavgift oavsett var du bor. Hässleholm är dessutom största kommunen till ytan i Skåne.

Kostnaden för inkopplingen är just nu 19.000 + 995 för CPE. Svenska Fibernät tar 19.800 efter nästa år då ROT ändras.

Visa signatur

Intel i5 12600K | 128 GB DDR4 3600 Mhz
ASUS TUF Z690-PLUS D4 | ASUS TUF VG32VQ 32" 1440p
XFX 6900 XT Merc 319 Black Limited
HP ProLiant DL380p Gen8 | HP MicroServer Gen 8 |
Mikrotik 10 GbE Networking

Permalänk
Medlem
Skrivet av IceKey:

Jepp, det är helt OK priser. Inga startavgifter heller från ISP, som vissa andra KO har. Dock så finns Svenska Fibernät / IP-Only här med och krigar med kommunen om kunder. Låser in dem i 24 månader och "LOVAR" att dem kommer att gräva, trots inget markavtal.

Kommunen går ut med att ALLA ska betala SAMMA anslutningsavgift oavsett var du bor. Hässleholm är dessutom största kommunen till ytan i Skåne.

Kostnaden för inkopplingen är just nu 19.000 + 995 för CPE. Svenska Fibernät tar 19.800 efter nästa år då ROT ändras.

Våra inkopplingspriser blev ju lite annorlunda eftersom vi är en ekonomisk fiberförening på landsbygden med bidrag. Vår slutsumma landade på 17000kr + 40kr/mån nätavgift. Men då äger vi vårat fibernät själva, vi har upphandlat KO och gruppavtal hos tjänsteleverantör på 5-års period.

Visa signatur

MB: Z390 Aorus Master | CPU: Intel Core i9 9900KS | CPU-Cooler: Corsair Hydro H150i PRO RGB Push/Pull | Mem: Corsair Vengeance RGB PRO 32GB 3200MHz 14-14-14-34 | GFX: Asus ROG Strix GeForce RTX 2080 Ti OC 11GB | PSU: Corsair RM1000i | SSD 1: Samsung 980 Pro 2TB NVMe | SSD 2: Samsung 980 Pro 2TB NVMe | Sound Card: Creative Sound BlasterX AE-5 | Case: FD Define R6 TG | OS: Win 11 Pro | Peripherals: Asus ROG Swift PG279Q | Dell U2719D | Corsair K100 RGB OPX | Corsair Scimitar Wireless | Corsair Gaming MM700 RGB Extended 3XL | Kingston HyperX Cloud Alpha S Blackout | ModMic Wireless | Logitech Z623 | DXRacer Drifting | unRAID Server: 38TB

Permalänk

Månadskostnad

Det gäller att läsa ALLT. T.ex. 1000/100 Mbit/s kostar 549 kr i månaden, detta bara för att ha fibern in i huset. Sen ska man välja den leverantör av internetuppkoppling man vill ha, för det erbjuder inte Ip Only, och då blir det genast dyrare. Ip only var här igår så jag frågade särskilt om det. Det är ett riskkapitalbolag som ligger bakom detta och dom drar ju inte in fibern gratis, och av internetleverantörerna får dom ju inte betalt. Så då ser jag det som en dyr lösning när inte internetuppkopplingen ingår. Jag behåller mitt ADSL som funkar utmärkt.

Permalänk

Beställde Fiberanslutning med Ip only nu i början av dec och det skulle kosta 19-20k med rot och dom beräknade att det skulle ta 9-10 månader innan allt var inkopplat . Men dom kunde inte svara på vilka hastigheter vi skulle kunna välja mellan så jag ringde upp Bahnhof i går ( 1min tele kö ) och berättade vilket befintligt nät dom ska koppla in oss på och då sa han 1/1 Gbit/s men han kunde inte lämna pris uppgift på den än. Men fan så skönt att äntligen få slippa telias adsl aven om det fungerat klockrent i snart 9år

Permalänk
Medlem

Då har det äntligen blivit vår bys tid för att skaffa fiber och det står egentligen mellan IP Only Skåne och en kommunalt bolag som heter C4 Energi. med IP kostar det ca 20 000kr och med C4 ca 13 000kr, ifall man gräver på hustomten själv, annars är priserna runt samma.

Dock har vi bara fått ca 10 dagar på oss att svara och ip only verkar ha väldigt stark marknadsföring, skickar ut brev varenda dag om att nu måste man beställa, sätter ut skyltar och så vidare att här ska fiber installeras, även hos hus som inte beställt och annat skit. Har även varit på möte med de två bolagen och C4 verkar betydligt mer seriöst.

Men man får dock bilden av att de flesta beställt utav IP och då enbart ett företag verkar kunna få grävningstillstånd fruktar jag det värsta. Vad händer om jag beställer utav C4 men de inte får grävningstillstånd, blir jag utan fiber helt och hållet då?

De verkar lite halvruttna tyvärr.

Skrivet av moppejoppe:

Det gäller att läsa ALLT. T.ex. 1000/100 Mbit/s kostar 549 kr i månaden, detta bara för att ha fibern in i huset. Sen ska man välja den leverantör av internetuppkoppling man vill ha, för det erbjuder inte Ip Only, och då blir det genast dyrare. Ip only var här igår så jag frågade särskilt om det. Det är ett riskkapitalbolag som ligger bakom detta och dom drar ju inte in fibern gratis, och av internetleverantörerna får dom ju inte betalt. Så då ser jag det som en dyr lösning när inte internetuppkopplingen ingår. Jag behåller mitt ADSL som funkar utmärkt.

Vet inte om jag förstår rätt, men du måste alltså betala 549kr/mån oavsett om du beställt bredband eller ej, alltså bara i ren och skär avgift för att fibern är där?! Nästan så man skiter i det då, blir ju runt 750kr i måndaden för uppkopplingen då. :/

Permalänk
Medlem

Googla på IP-Only eller Svenska fibernät Hässleholm så lär du nog ta C4 Energi. Dessa har låst runt 40 % i sina områden sedan maj -16 för att gräva fiber, men hade inget markavtal, dem bråkar kors och tvärs och problemet åkte upp till KKV där det nu granskas. Själv fick jag min fiber inblåst från kommunen igår. Bara slutmonteringen kvar.

Visa signatur

Intel i5 12600K | 128 GB DDR4 3600 Mhz
ASUS TUF Z690-PLUS D4 | ASUS TUF VG32VQ 32" 1440p
XFX 6900 XT Merc 319 Black Limited
HP ProLiant DL380p Gen8 | HP MicroServer Gen 8 |
Mikrotik 10 GbE Networking

Permalänk
Medlem
Skrivet av helgehorse:

Ingen som direkt kollat upp avtal/kontrakt och läst igenom noga verkar det som. Men dom stod ju på möten och sa november 2015 och att ip only står för extra kostnader med ROT om det skulle bli något. Folk kommer nog börja kolla upp avtalen nu. Förövrigt är det ju kommunen som har dragit igång det och i kommunens avtal står det : 80% av kommunen 2016-12-31 och 95% 2020-12-31 färdigt. Det verkar vara så hel skumt bara.. Företaget verkar vara riktigt B

Nej inte Läppe , Detta är i Halland.

Nej de verkar vara extremt oseriösa och ett riktigt B företag. Men endå verkar det som att företaget är rätt så stort. Kan ju bara nämna alla telekablar och liknande dom har grävt av , och inte kollat igenom papper på hur kablar och liknande går i marken.

Bara för att underleverantörerna gör fel så behöver man kanske inte belasta huvudbolaget. Kritiken om dålig grävning osv bör väl i första hand vändas till de som faktiskt utför grävarbetet.

Angående "utländska" arbetare så tror ja inte IP-Only har begärt detta utan det är entreprenörens val. även om det svärtar ner IP-Onlys namn och varumärke så tycker jag nog att man bör kritisera entreprenören/underleverantörerna istället.

Ang ROT avdraget, står det inte något i avtalet om att de följer skatteverkets regler? (Brukar det göra när det gäller ROT avdrag och liknande, det gjorde det på mitt avtal när jag bodde i Uppsala och fick Uppsala stadsnät inkopplat, som ägs o drivs av IP-Only) - och då borde väl du kollat upp detta betydligt bättre, avtalet gäller alltid "över" vad som sägs.

Tråkigt dock att det blir försenat mot som var sagt, finns säkert förklaringar till det. Kommunen som trilskats med markavtalet kanske?

Visa signatur

Chassi: [-Corsair 250D-] CPU: [-Intel I5-4670K @4.0GHZ-]
Moderkort: [-Asus Maximus Impact VII Z97 ITX-] Minne: [-Corsair Vengeance 8GB (2*4GB) 1600Mhz-]
Grafikkort: [-MSI GTX 970-] Nätaggregat: [-Seasonic Platinum 860w-]

Permalänk
Medlem

Ja det där med grävning och fiberinstallation verkar lite hit och dit med de flesta större bolag, här är våra erfarenheter av fiberbeställningen,vi fick Telia öppen fiber och det har varit rörigt här med. Så man kan nog misstänka att det kan vara rörigt i den fiberboom som råder, rena rama klondyke. Det verkar gälla på många håll oavsett leverantörer att det är lite lotteri hur det blir.

Problemet är ofta att flera underleverantörer anlitas och de har inte alltid koll på varandras bitar. Hos oss var en mängd olika leverantörer inblandade fast givetvis är det huvudleverantören och dess underleverantörer som ansvarar för jobbet. Men det var inte så lätt att få tag på underleverantörerna då man fick ringa i flera steg då man behövde prata med dem såsom när de utan information helt plötsligt grävt ett djupt dike tvärs över vår infart när de skulle gräva till grannarna så vi inte kom ut med bilen på några timmar innan de lade igen det. Tur man inte hade något viktigt att åka iväg på just då, men det kunde de inte veta utan att ha frågat oss.

Förra våren 2015 när de hade sin kampanj så skrev vi på för Telias Öppen fiber då ingen annan verkade intresserad att bygga i vårt område. Området var tidigare inte intressant då samhället var för litet för att de stora kommersiella drakarna skulle bygga samtidigt kunde vi inte heller få glesbygds/byalagsstöd då det ändå räknades som samhälle.

Men eftersom Telia fått en deal med kommunen där de lovade att också bygga i mindre kransorterna runtomkring om de fick bygga centralorten så var vi plötsligt intressanta kunder. Året innan sa de glöm det ni är för små för att vi ska bygga där på förfrågan.

Givetvis var vi ändå jätteglada för att få fiber och slippa allt krångel med ett ADSL som blev allt sämre och ett 4G som ersatte fungerade hyffsat om det inte var för trafiktaket som begränsade oss. Var jobbigt att hela tiden tänka kan vi se dessa filmer och avstå från Netflix o liknade tjänster då redan viaplay käkade upp mycket trafik.

Kontraktet sade senast Juni 2016 men de skulle börja gräva till villorna redan sommaren 2015 och de var snabbt och projekterade och ritade rött streck på tomten hur fibern skulle grävas ned.

Samhället var indelat i två delar öst/väst och de började på sommaren gräva på öst sidan.

Först lät det på fiberentreprenören som om det skulle vara klart tidig höst men det flyttades hela tiden fram under tiden som röda strecket bleknade bort.

Den ursprungliga taktiken hade varit att gräva villorna först och stamnätet i vägen sist och så hade de börjat göra i öst men inte hos oss i väst för där ändrade de sig under resans gång och skulle gräva stamnätet först.
Sent i november började de gräva stamnätet i stora vägen.(vägverksväg så tydligen hade det tagit tid att få tillstånd) men de grävde i cykelbanan bredvid vägen.

December kom så ett grävlag bestående av tror de var polacker och handgrävde tomten, de tänkte först bara gräva 1dm eller något sådant. Fick säga till dem på engelska att vår bil kommer ha av fiberslangen om det inte ligger djupare då sandjorden blir lervälling höst/vår och då kan hjulen gräva ned sig bortåt 1dm om man har otur precis där de lade slangen.

De lyssnade i alla fall och grävde ned den på 3-4dm djup istället. Blev väl lite halvslarvigt när de lade tillbaka grästorvorna igen men de försökte åtminstone fixa någorlunda efter sig.

Sedan kom gubbarna och skulle blåsa fibern och installera fiberswitchen precis före jul och vi tänkte äntligen fiber till jul.
Tji fick vi för blåsfibern fastnade pga av idiotisk extradragning med 2 onödiga krökar och 500m omväg trots att fiberskåpet satt på andra sidan vägen mittemot vårt hus. Dessutom fanns det en relativt nygjord kulvert under vägen för tele som hade gått att använda men som ej användes antagligen för att skanova koppar lagt ned den.

I början på januari 2016 kom de äntligen och gjorde klart så vi kunde beställa tjänster men de glömde ge oss boxen med ethernetkabel samt instruktioner och mac-adressen till switchen så tur att man som gammal tekniker kunde fixa det själv när tjänsterna skulle beställas.

Men nu har vi äntligen vår fiber igång och kan slippa trafiktaket. Telias 1Gbit ned blev 600-700Mbit i praktiken då de lovar 500-1000Mbit så ligger den inom toleransen, kommer nog byta ned till 250Mbit hastighet istället då minsta garanterade hastighet ligger på 200Mbit där vilket linan nog klarar bättre.

Så just när det gäller bygget och val av vem som ska få dra in fibern gäller det väl lusläsa vilkor och vilka tjänsteleverantörer som erbjuds och deras priser. Sådant som kan vara idé att se upp med är tjänsteleverantörer där man inte får köra sin egen router vid behov utan tvingas till någon begränsad nedlåst operatörs router. Eller sådana med dålig peering med andra operatörer som onödigt slöar ned trafik.

Vid bygget är det viktigt kolla vad som ingår i grävning och installation. Är det möjligt och hur mycket extra kostar det att få välja var i huset fibern kommer in och var fiberboxen placeras. Vem ansvarar för och vad ingår i ev grävning/återställning av tomten.
Går det att undvika luftledning som används på en del håll och få det nedgrävt? Går det få finansiering eller måste installationen betalas direkt. Betala före installation eller efteråt kan också skilja. Om det blir försening är det bättre betala när installationen är klar.

Permalänk
Medlem

IP-only = WallEnberg företag (IP-only ägs av EQT).
De bråkar i Ulricehamn också. För att kommunen inte vill släppa in dem eller liknande.
Vilket jag tycker är bra, för det handlar om infrastruktur.
Privat monopol är klart sämre än statligt monopol.

WallEnberg har ett annat "fiberbolag"" som heter Svensk infrastruktur.
Same shit, no difference.
Försöker bråka i Vänersborg.
Men det går dåligt minst sagt för dem.
Kommunen gav rekommenderade/hänvisade sina innevånare till Telia.

Visa signatur

-------------------------------------------------------------------------------
Brandvägg/Router: EdgeRouter PoE
Switchar: Netgear 2 x GS108T, GS110T, GS724T v4
NAS: Synology DS713+, RS815+

Permalänk
Medlem
Skrivet av MWDalby:

IP-only = WallEnberg företag (IP-only ägs av EQT).
De bråkar i Ulricehamn också. För att kommunen inte vill släppa in dem eller liknande.
Vilket jag tycker är bra, för det handlar om infrastruktur.
Privat monopol är klart sämre än statligt monopol.

WallEnberg har ett annat "fiberbolag"" som heter Svensk infrastruktur.
Same shit, no difference.
Försöker bråka i Vänersborg.
Men det går dåligt minst sagt för dem.
Kommunen gav rekommenderade/hänvisade sina innevånare till Telia.

Skulle nog inte vilja påstå att det går dåligt för IP-Only med tanke på hur stort nät de har, samt hur många stadsnät de bygger per år. Tror de är över 50 stora stadsnät nu. Dessutom förser IP-Onlys huvudnät väldigt många av södra Sveriges (Uppsla, rakt västerut och sedan ner till skåne) övriga stadsnät med signalväg. Samt att det finns flera hundratals om inte tusentals företag som använder deras fiber. Tex de flesta banker, arbetsförmedlingen, csn, försäkringskassan, alla McD restauranger, stockholms börsen osv osv.

I ullricehamn, gick ju kommunen ut med brev till boende där de hänvisade till konkurrerande bolag (telia) - vilket inte direkt är tillåtet enligt konkurrenslagen. Se bara hur det går i Hässleholm där kommunen fått två anmälningar till Konkurrensverket mot sig, varvid den ena utredningen beräknas vara färdig nu i Mars.

Sen om privat ägt eller statligt ägt är bäst, det återstår väl att se. Statligt är negativt iaf för det tar för evigt att bygga nätet - se bara hur många kommuner som absolut inte kommer klara regeringens bredbandsmål med 90% anslutningsgrad senast 2020. Landskrona Kommun (har bott där) är iaf en av dem som kommer klara det då den kommunen idag har ca 75% anslutningsgrad inom HELA kommunen.

Visa signatur

Chassi: [-Corsair 250D-] CPU: [-Intel I5-4670K @4.0GHZ-]
Moderkort: [-Asus Maximus Impact VII Z97 ITX-] Minne: [-Corsair Vengeance 8GB (2*4GB) 1600Mhz-]
Grafikkort: [-MSI GTX 970-] Nätaggregat: [-Seasonic Platinum 860w-]

Permalänk
Medlem

@Ralle_81:
Jovisst, om det är att rulla ut fibern snabbt så är det privata snabbare.
Eftersom de inte behöver ta ansvar inför väljare.
Samt jag har aldrig påstått att det går dåligt för IP-only i övriga Sverige.
IP-only bildades från början av Jämtkraft som WallEnberg köpte.
De köpte alltså en färdig infrastruktur.

Men i det långa loppet så hade jag nog föredragit ett offentligt ägt bolag som innehar monopolet.
För det går att påverka i ett senare skede.

Ju billigare det privata är i början, ju dyrare blir de i längden.

Själv sitter jag på fiber ägt av en förening, där jag är medlem.
Detta är det mest optimala.
Avtal om tjänsteleverans skriver föreningen på för medlemmarnas räkning (gruppavtal).
Till en väldigt billig kostnad.
Visst man blir upplåst till en tjänsteleverantör, men man får i gengäld en betydligt lägre månadskostnad.

I städerna går det uppenbarligen inte att göra på liknande sätt.
Det är knappt att det går att göra så på vischan heller längre.

Visa signatur

-------------------------------------------------------------------------------
Brandvägg/Router: EdgeRouter PoE
Switchar: Netgear 2 x GS108T, GS110T, GS724T v4
NAS: Synology DS713+, RS815+

Permalänk
Medlem
Skrivet av Airborne:

Telias 1Gbit ned blev 600-700Mbit i praktiken då de lovar 500-1000Mbit så ligger den inom toleransen, kommer nog byta ned till 250Mbit hastighet istället då minsta garanterade hastighet ligger på 200Mbit där vilket linan nog klarar bättre.

Har du någon router mellan?

Visa signatur

R7 5800X3D | MSI X470 GAMING PLUS | 32GB 3200MHz CL16 | Powercolor Radeon RX 5700XT 8GB Red Dragon | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 1TB | Kingston A2000 1TB | 2x 3TB HDD | Seasonic FOCUS Plus 650W Gold

Permalänk
Medlem
Skrivet av MWDalby:

@Ralle_81:
Jovisst, om det är att rulla ut fibern snabbt så är det privata snabbare.
Eftersom de inte behöver ta ansvar inför väljare.
Samt jag har aldrig påstått att det går dåligt för IP-only i övriga Sverige.
IP-only bildades från början av Jämtkraft som WallEnberg köpte.
De köpte alltså en färdig infrastruktur.

Men i det långa loppet så hade jag nog föredragit ett offentligt ägt bolag som innehar monopolet.
För det går att påverka i ett senare skede.

Ju billigare det privata är i början, ju dyrare blir de i längden.

Själv sitter jag på fiber ägt av en förening, där jag är medlem.
Detta är det mest optimala.
Avtal om tjänsteleverans skriver föreningen på för medlemmarnas räkning (gruppavtal).
Till en väldigt billig kostnad.
Visst man blir upplåst till en tjänsteleverantör, men man får i gengäld en betydligt lägre månadskostnad.

I städerna går det uppenbarligen inte att göra på liknande sätt.
Det är knappt att det går att göra så på vischan heller längre.

Stämmer väl inte helt riktigt. IP-Only bildades i Uppsala och förvärvade KPN Qwest fibernät i norden när dessa gick i konkurs. Jämtkrafts fibernät i Jämtland köpte IP-Only iaf upp i November 2015. Hittar dock inte så mkt på deras hemsida om hur de bildades.

Har du någon länk till att ett privat nät blir dyrare i längden? annars blir det ju bara en åsikt som du har...

Visa signatur

Chassi: [-Corsair 250D-] CPU: [-Intel I5-4670K @4.0GHZ-]
Moderkort: [-Asus Maximus Impact VII Z97 ITX-] Minne: [-Corsair Vengeance 8GB (2*4GB) 1600Mhz-]
Grafikkort: [-MSI GTX 970-] Nätaggregat: [-Seasonic Platinum 860w-]

Permalänk
Medlem

Min åsikt är att hur du än vrider och vänder på det så är fiber bättre än om du har ADSL eller något annat i dagsläget. Så oavsett vilket företag som erbjuder fiber så borde man ta avtalet.

I Sverige så har du i stort sett tre företag, OpenUniverse/OpenNet(Telenor), Telia och IP-Only. Det blir såklart tjafs och bråk eftersom de som äger kunderna har makten oavsett om nu regeringen vill ha en öppen marknad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VexedRelic:

Min åsikt är att hur du än vrider och vänder på det så är fiber bättre än om du har ADSL eller något annat i dagsläget. Så oavsett vilket företag som erbjuder fiber så borde man ta avtalet.

I Sverige så har du i stort sett tre företag, OpenUniverse/OpenNet(Telenor), Telia och IP-Only. Det blir såklart tjafs och bråk eftersom de som äger kunderna har makten oavsett om nu regeringen vill ha en öppen marknad.

Precis, fiber skall man ha - sen vilken leverantör man får spelar mindre roll. Dock blir det ju roligt när man har flera att välja mellan.

Jag personligen skulle ALDRIG välja ett nät med nätavgift inkluderat. Varför binda sig på livstid (så länge man bor i fastigheten i alla fall) till att betala en fast månadsavgift som aktören kan höja (och sänka givetvis) hur de vill utifrån deras egen budget och ekonomiska situation....

Visa signatur

Chassi: [-Corsair 250D-] CPU: [-Intel I5-4670K @4.0GHZ-]
Moderkort: [-Asus Maximus Impact VII Z97 ITX-] Minne: [-Corsair Vengeance 8GB (2*4GB) 1600Mhz-]
Grafikkort: [-MSI GTX 970-] Nätaggregat: [-Seasonic Platinum 860w-]