Permalänk
Medlem

@griid_83: Ok nice, tack! lycka till med din skärm! är inte 34" jobbigt dock? För stort ? xd

Visa signatur

Zezaw

Permalänk
Medlem
Skrivet av zezaw123:

@griid_83: Ok nice, tack! lycka till med din skärm! är inte 34" jobbigt dock? För stort ? xd

Har inte köpt den ännu
Väntar på att den ska komma in i lager. Tror inte det är för stort. Ska blir skönt att ha en stor skärm. Kör 24" nu.
Skärmen kommer vara lika hög som en 27" men lite bredare.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3246386

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av griid_83:

Personligen väntar jag på acer x34 34" välvd skärm med 144Hx och 1440p. Svindyr just nu, men jag har inte bråttom.
Jag sitter också på ett gtx970 och tror inte det blir några problem.

I vilka spel förväntar du dig få 144Hz med ett 970?
Det kan ju bara vara simpla spel som CS eller olika ARTS det kan funka i?

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zezaw123:

@ggalaxyy: Han skrev att det inte skiljer mycket mellan 60hz och 144hz, och det gör inte, det syns lite skillnad endast om du går över 144fps i spelen, och köra ett spel på maxad inställningar på ultra idag, så finns det ingen chans att du stabilt ligger över 144fps hela tiden förutom om du bara spela typ CsGo, med andra ord så utnytja du inte 144hz som du borde, det vill säga att du kan lika väl köra på 60hz och få finare bilder med mera.
Det är klart det är skillnad på 144fps och 60fps, men det var inte det vi ens pratade om, det vi pratade om var om man verkligen behöver 144hz, vilket man verkligen inte behöver om man inte når 144fps+ som sagt.

Det skiljer rätt mycket.

Finns en anledning till varför folk som kör 144hz inte går tillbaka till 60hz.

Personligen mådde jag illa när jag bytte, men det är något man vänjer sig vid då ögat inte är vant, men sedan anpassar sig.

Du behöver inte nå upp till 144hz för att märka skillnad. Det är något man behöver uppleva

I värsta fall så sänker du skärmen till 60hz.

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |

Permalänk
Skrivet av griid_83:

Personligen väntar jag på acer x34 34" välvd skärm med 144Hx och 1440p. Svindyr just nu, men jag har inte bråttom.
Jag sitter också på ett gtx970 och tror inte det blir några problem.

Har själv en 3440 x 1440p skärm också, men inte för 10k-12k kr ska jag inte köpa en. Kör med en IPS 1440p eller en 4K TN för runt 5000kr. Du kan köpa den här http://www.webhallen.com/se-sv/datorer_och_tillbehor/231306-s...
för 3.5K.

Som referens har jag just nu: Asus PB287Q 4K, Asus PB278QR QHD, Acer XG270HU QHD 144Hz och en Dell U3415W UWQHD välvd.

Visa signatur

H440 | RM750X | Z97 Pro AC | 4790K | H80i GT | HyperX 32GB | Asus GTX1070 OC | 850 Evo 1TB | Asus G20CB/i5 6400/16GB/850Evo 500GB/GTX950 | Dell U3415W UWQHD | B&W MM1 | QPad MK-85 | Mionix Naos 7000 | MacBook Pro 15 Retina i7/16GB/512GB/GT750M | Thinkpad X1 Yoga | Canon 1DX | Sony RX100V | Sony A7RII

Permalänk
Skrivet av zezaw123:

@griid_83: Ok nice, tack! lycka till med din skärm! är inte 34" jobbigt dock? För stort ? xd

Ja, min Dell U3415W väger hela 17kg med kartong. :/

Jag kan rekommendera den här skärmen också (jag har den och tycker om den för spel):
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3006886

Som plus väger den bara runt 4kg, dock lite plastig stativ och inte lika stabil som Dell och Asus.

Visa signatur

H440 | RM750X | Z97 Pro AC | 4790K | H80i GT | HyperX 32GB | Asus GTX1070 OC | 850 Evo 1TB | Asus G20CB/i5 6400/16GB/850Evo 500GB/GTX950 | Dell U3415W UWQHD | B&W MM1 | QPad MK-85 | Mionix Naos 7000 | MacBook Pro 15 Retina i7/16GB/512GB/GT750M | Thinkpad X1 Yoga | Canon 1DX | Sony RX100V | Sony A7RII

Permalänk
Medlem

@Mikeybikey: Den skärmen är med AMD freesync, rätt onödigt när vi alla pratar om nvidia kort

Visa signatur

Zezaw

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

I vilka spel förväntar du dig få 144Hz med ett 970?
Det kan ju bara vara simpla spel som CS eller olika ARTS det kan funka i?

Fallout 4 på lägra inställningar hade jag tänkt.
Kör nu fallout 4 på maxade inställnignar och jag tycker det flyter på bra.
Viktigaste är att skrivbordet blir den upplösningen och det tror jag inte kommer bli några problem.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av griid_83:

Fallout 4 på lägra inställningar hade jag tänkt.
Kör nu fallout 4 på maxade inställnignar och jag tycker det flyter på bra.
Viktigaste är att skrivbordet blir den upplösningen och det tror jag inte kommer bli några problem.

Urk, ställa ner inställningar? Då hade jag hellre kört på en 60Hz-skärm

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Skrivet av zezaw123:

@Mikeybikey: Den skärmen är med AMD freesync, rätt onödigt när vi alla pratar om nvidia kort

Inte sant, jag kör den som en vanlig 144hz QHD skärm då jag har Nvidia, ironin är att skärmen körs med Overdrive off i freesync läge. Så det är faktiskt bättre att kör den med Nvidia kort.

Visa signatur

H440 | RM750X | Z97 Pro AC | 4790K | H80i GT | HyperX 32GB | Asus GTX1070 OC | 850 Evo 1TB | Asus G20CB/i5 6400/16GB/850Evo 500GB/GTX950 | Dell U3415W UWQHD | B&W MM1 | QPad MK-85 | Mionix Naos 7000 | MacBook Pro 15 Retina i7/16GB/512GB/GT750M | Thinkpad X1 Yoga | Canon 1DX | Sony RX100V | Sony A7RII

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mikeybikey:

Inte sant, jag kör den som en vanlig 144hz QHD skärm då jag har Nvidia, ironin är att skärmen körs med Overdrive off i freesync läge. Så det är faktiskt bättre att kör den med Nvidia kort.

Vilken skärm pratar ni ens om?

Visa signatur

Zezaw

Permalänk
Medlem

@zezaw123
Välj Asus PB278QR den är bra kvalitet har IPS panel och har fått många bra omdöme på prisjakt:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?o=2717261

Enligt https://pcmonitors.info/asus/asus-pb278qr-with-ips-panel/:
"The monitor uses a 60Hz LG AH-IPS (Advanced High Performance In-Plane Switching) panel"

Asså vill du ha bättre kolla även japanska Eizo EV2736W är IPS

Permalänk
Medlem

Lite offtopic men personligen känner jag att det är fruktansvärt skönt att ha 144hz även om man inte kan uppnå det i alla spel, just eftersom det gör så brutal skillnad i spel som League och CS där man konstant ligger över 144hz. Det är även STOR skillnad bara i windowsupplevelsen i och med musrörelserna om man jämför 144 och 60hz. Jag kommer aldrig kunna använda en 60hz skärm igen, men det är bara min åsikt.

Om jag var i din sits och om du spelar mycket skulle jag definitivt försöka vänta/spara på en 1440p/144hz komboskärm

Permalänk
Medlem

@intel2000: Hade redan beställt den innan din kommentar, tack!

Visa signatur

Zezaw

Permalänk
Medlem
Skrivet av zezaw123:

@intel2000: Hade redan beställt den innan din kommentar, tack!

Bra valt jag har också 27tum skärm är AOC 60hz med Samsung PLS panel och har mycket bra färg och betraktning vingel.
Paneltyp PLS (är Samsungs egna variant av IPS)

Permalänk
Medlem

Jag köpte nyligen en Asus MG279Q (http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3080082) som jag tycker har fantastisk bra bild och är grym att spela på.

Den är lite dyrare än de andra skärmarna du är inne på just nu, men har varit nere på 5000 flera gånger den senaste månaden i olika kampanjer så den kommer säkert hamna där igen.

Visst, du är inte intresserad av att betala mer för 144hz och FreeSync, men om du kan få det för samma pris som den dyrare av skärmarna du nämnde så varför inte?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brusarn:

Lite offtopic men personligen känner jag att det är fruktansvärt skönt att ha 144hz även om man inte kan uppnå det i alla spel, just eftersom det gör så brutal skillnad i spel som League och CS där man konstant ligger över 144hz. Det är även STOR skillnad bara i windowsupplevelsen i och med musrörelserna om man jämför 144 och 60hz. Jag kommer aldrig kunna använda en 60hz skärm igen, men det är bara min åsikt.

Om jag var i din sits och om du spelar mycket skulle jag definitivt försöka vänta/spara på en 1440p/144hz komboskärm

Tack för ditt svar, men det är omöjligt att kunna märka skillnad i windows lol, för du ser inte dina 144fps som krävs för 144hz skärm i windows, jag har haft en 144hz skärm men den gick sönder och fick skaffa en ny, och kände att skillnaden var enorm i spel med 144+fps, vilket få spel når idag på ultra om du inte lägger 30k på din dator.

Det är lätt att man övertyga sig själv hela tiden om att det är snabbare för man vet om att det är 144hz, men skillnaden är inte enorm, och IPS panel och finare bilder och högre resolution gå före 144hz när du inte har nytta av det föränns du överstiger 144fps i spel som sagt, det lilla som syns med 144hz under 144fps i spel är extremt jävla liten, men som sagt min åsikt och få allt med ips och 144hz osv kostar idag över 7k, det är verkligen inte värt det, köper jag hellre ett nytt grafikkort till.

( Det här är en riktig jävla beast http://www.prisjakt.nu/produkt.php?o=2717261 )

Visa signatur

Zezaw

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweDragon:

Jag köpte nyligen en Asus MG279Q (http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3080082) som jag tycker har fantastisk bra bild och är grym att spela på.

Den är lite dyrare än de andra skärmarna du är inne på just nu, men har varit nere på 5000 flera gånger den senaste månaden i olika kampanjer så den kommer säkert hamna där igen.

Visst, du är inte intresserad av att betala mer för 144hz och FreeSync, men om du kan få det för samma pris som den dyrare av skärmarna du nämnde så varför inte?

Tack för ditt svar men känner att 144hz eller 60hz gör inte någon direkt stor skillnad om man inte spelar i 144fps, FreeSync är för AMD grafikkort och jag har nvidia, jag sitter på en dålig skärm nu och tänker inte vänta tills den går på rea.
Jag valde Asus PB278QR som har fått otroligt bra recensioner och har allt jag vill ska finnas i den.

Visa signatur

Zezaw

Permalänk
Medlem
Skrivet av zezaw123:

Tack för ditt svar, men det är omöjligt att kunna märka skillnad i windows lol, för du ser inte dina 144fps som krävs för 144hz skärm i windows, jag har haft en 144hz skärm men den gick sönder och fick skaffa en ny, och kände att skillnaden var enorm i spel med 144+fps, vilket få spel når idag på ultra om du inte lägger 30k på din dator.

Det är lätt att man övertyga sig själv hela tiden om att det är snabbare för man vet om att det är 144hz, men skillnaden är inte enorm, och IPS panel och finare bilder och högre resolution gå före 144hz när du inte har nytta av det föränns du överstiger 144fps i spel som sagt, det lilla som syns med 144hz under 144fps i spel är extremt jävla liten, men som sagt min åsikt och få allt med ips och 144hz osv kostar idag över 7k, det är verkligen inte värt det, köper jag hellre ett nytt grafikkort till.

( Det här är en riktig jävla beast http://www.prisjakt.nu/produkt.php?o=2717261 )

Det är brutal skillnad på rörelse av muspekaren om man jämför två olika skärmar med 60 respektive 144hz Som sagt helt upp till dig, så länge du blir nöjd! Själv spelar jag i princip bara CS så för mig är valet självklart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brusarn:

Det är brutal skillnad på rörelse av muspekaren om man jämför två olika skärmar med 60 respektive 144hz Som sagt helt upp till dig, så länge du blir nöjd! Själv spelar jag i princip bara CS så för mig är valet självklart.

CsGo är det enda spelet där det är användbart med att ha 144hz skärm, jag kan ge dig att lite skillnad kanske det är i windows, jag märker knappt någon skillnad iafall, men köper inte en 144hz för att musen är snabb i windows, och allt annat man förlora är inte värt det, TN paneler är så äckliga med när man väl suttit vid en ISP panel.

Btw CsGo är knappt ett spel heller utan ett program för utseende kåta personer, ( sorry men seriöst.... man kan inte spela en match utan att personer söker igenom inventorys och tittar om man har fin kniv eller inte, och personer spammar Q hela tiden för att konstant bevisa vilken kniv man ha istället för att bara spela och med tanke på hur många ryssar det är i spelet som drar ner vitsen med att ens lira så känns det lite som att principen försvinner med att ha det allra bästa med en 144hz och 1ms och allt vad det är.... Förstår elite spelare att dem fokusera på sånt men inte annars.)

Visa signatur

Zezaw

Permalänk
Medlem
Skrivet av zezaw123:

CsGo är det enda spelet där det är användbart med att ha 144hz skärm, jag kan ge dig att lite skillnad kanske det är i windows, jag märker knappt någon skillnad iafall, men köper inte en 144hz för att musen är snabb i windows, och allt annat man förlora är inte värt det, TN paneler är så äckliga med när man väl suttit vid en ISP panel.

Btw CsGo är knappt ett spel heller utan ett program för utseende kåta personer, ( sorry men seriöst.... man kan inte spela en match utan att personer söker igenom inventorys och tittar om man har fin kniv eller inte, och personer spammar Q hela tiden för att konstant bevisa vilken kniv man ha istället för att bara spela och med tanke på hur många ryssar det är i spelet som drar ner vitsen med att ens lira så känns det lite som att principen försvinner med att ha det allra bästa med en 144hz och 1ms och allt vad det är.... Förstår elite spelare att dem fokusera på sånt men inte annars.)

Om du aldrig har lämnat MM är jag ledsen att säga det, men då har du aldrig lirat CSGO. CS har mycket problem med communityn, vilket är tråkigt men också bra i och med större tittarsiffror. CS är ett lagspel och ska liras med lag, annars kan det vara, tro mig. Man går inte ut på stan och hittar 9 random personer och spelar en fotbollsmatch med, samma för cs.

Innan jag började lira CS på en seriös nivå körde jag en DELL ISP skärm. Det var onekligen sjukt najs bild jämfört med TN, men i och med att jag spelar så mycket som jag gör atm är 144hz det enda för mig.

Detta kommer från en kille som aldrig lagt en krona på skins

Permalänk
Medlem
Skrivet av zezaw123:

CsGo är det enda spelet där det är användbart med att ha 144hz skärm

Detta känns lite tokigt också, beror väl lite på vad man menar med "användbart", men om du tänker användbart = prestationsförhöjande så finns det många många speltitlar som faller under den kategorin.

Sen finns det ju massor med spel där det är "skönare", även om det inte fyller så mycket funktion.

Men det är egentligen en död diskussion detta, IPS verkar vara rätt för dig och 144hz rätt för mig

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av zezaw123:

CsGo är det enda spelet där det är användbart med att ha 144hz skärm,

Njae, nu överdriver du allt. Det är självklart användbart i alla snabba spel. För de flesta handlar det snarare om att väga grafikkvalité mot antalet bilder per sekund, då det är svårt att få båda.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk

@zezaw123: Modellerna var Dell U2714HW och Qnix QX2710LED. Båda snarlika i bildkvalitet, Dell:en något bättre i färgerna och mera inputs samt bättre byggkvalitet förstås. Qnix:en är dock väldigt prisvärd (så länge man får ett bra exemplar, har som sagt inte haft några problem med min). Har ännu inte provat överklocka Qnixen dock, men den borde klara minst 96Hz, högst 120Hz...

Dellen hittade jag begagnad (i nyskick) för ungefär samma pris som Qnix:en så jag hade lite tur. Är väldigt snål på 34" UltraWide eller 4K så fort budgeten tillåter en ordentlig uppgradering av grafikkorten.

Kör även min PS4 temporärt på Dell:en och det ser mycket bra ut även om bilden är uppskalad.

Edit: såg på nätet att Dell:en ska vara AH IPS, men ser som sagt ingen större skillnad mot Qnix:en som faktiskt var PLS (annan variant av IPS).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

Urk, ställa ner inställningar? Då hade jag hellre kört på en 60Hz-skärm

Man hade ju kunnat resonera som att inte köra 8x MSAA också är nedställda inställningar vilket inte många gör, alla kompromissar vi med inställningarna

Permalänk
Medlem

Har nu prövat min qnix i en dag och kan säga helt prisvärd. Tog en perfect pixel exemplar och inga döda pixlar eller backlight bleed, dock så har den ips glow vilket jag inte visste att finns på ips skärmarna. Ser typ ut som backlight bleed, men ändras/försvinner om man tittar från olika vinklar. Inget överdrivet men finns där, märker av endast vid mörka bilder.
Klockar min till 105hz, vid 120hz började jag se missfärgningar. Stödet är klart lite svajande, står dock stilla när man väl fått ställt den på bordet.
Färgerna är dock väldigt sköna jämfört med en tn panel, väldigt färgstarka och klara.
Ger en score på 4/5 bland annat priset samt överklockning möjligheten, skulle den inte ha ips glow skulle den va helt klart 5/5

Visa signatur

Gaming: i7 8700k@4.9Ghz | MSI Z370 Tomahawk | 3080 Tuf oc | Gskill 4X4gb@3Ghz | 1.2 TB med ssd's | Evga 1000 P2